[ad_1]
Contentmarketing is een marketingstrategie gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een doelgroep aan te trekken en te behouden. De sleutelwoorden hier zijn ‘waardevol’ en ‘relevant’. Elk inhoudsstuk moet uw boodschap overbrengen op een manier die waarde toevoegt aan uw lezers, hun echte vragen beantwoordt, hun interesses wekt en vergroot, en ervoor zorgt dat ze u en uw merk vertrouwen.
Zoals bij elke andere marketingtechniek, is het uiteindelijke doel van contentmarketing om ook lezers te overtuigen en hen uiteindelijk in kopers te veranderen, maar dit is niet de oorspronkelijke bedoeling, maar het gewenste resultaat. Toch blijkt contentmarketing behoorlijk winstgevend te zijn voor allerlei soorten bedrijven die zichzelf online promoten. 61% van de online consumenten in de VS doet een aankoop op basis van aanbevelingen die ze op een blog hebben gelezen, en 79% van hen besteedt de helft van zijn tijd aan het onderzoeken van hun producten.
61% van de online consumenten in de VS doet een aankoop op basis van aanbevelingen die ze op een blog hebben gelezen
Dit is slechts een deel van de reden waarom 53% van de bedrijven investeert in contentmarketing, en 55% van de marketeers zegt dat het creëren van blogcontent ook in 2018 hun topprioriteit voor inbound marketing is. Vergeleken met outbound marketing kan goed geplande, kwalitatieve en nuttige content 3 keer zoveel leads genereren en 62% minder kosten.
Als je nog steeds twijfelt over de voordelen van contentmarketing, zelfs na deze statistieken, volgen hier acht geweldige voorbeelden van effectief gebruik van content om een publiek te bereiken en uit te breiden, en hoe en waarom de strategieën van deze bedrijven werkten.
American Express
OPEN Forum, de website van American Express die gewijd is aan de Amerikaanse gemeenschap van kleine bedrijven, is een van de grootste succesverhalen op het gebied van contentmarketing.
Het begon allemaal in 2007. Amex erkende zijn positie als een van de toonaangevende aanbieders van betaalkaarten voor Amerikaanse kleine bedrijven en zijn onlosmakelijke verbondenheid met hun succes. Daarom besloot Amex een andere richting in te slaan. Hun marketeers begonnen zich meer te concentreren op wat echt nuttig is voor hun grote klantenbestand, door hoogwaardige inhoud te creëren over onderwerpen waarin hun lezers geïnteresseerd zijn. Ze hadden het minder over hun kaarten en andere producten, en meer over wat de gemeenschap echt helpt gedijen.
De inspanningen werden erkend door bedrijven en in 2010 bereikte OPEN Forum een miljoen maandelijkse bezoekers en had het meer dan 11.000 nieuwe abonnees voor kleine bedrijven. De gemeenschap is door de jaren heen voortdurend gegroeid en is nog steeds een geweldige plek voor kleine bedrijven om hulp en advies te zoeken en hun mening te uiten.
Airbnb
Het is hard getroffen door de pandemie, maar een ander verbluffend voorbeeld van eersteklas contentmarketing is dat van Airbnb. Hun reisgidsen en door gebruikers gegenereerde buurtgidsen staan vol met inhoud van hoge kwaliteit, gecombineerd met het advies en de suggesties van de lokale bevolking om het meeste uit uw tijd in hun stad te halen.
Storytelling is waarschijnlijk de grootste kracht van Airbnb’s contentmarketingstrategie en een brandstof voor het succes ervan. De website en app geven reizigers de kans om de lokale ervaring van de plaats die ze bezoeken te voelen, en om meer diepgaande informatie te delen voor diegenen die meer willen weten. Het is een unieke benadering die mensen enthousiast maakt door de plaatsen te zien die Airbnb maken tot wat het is, in hun ware, authentieke schoonheid.
In 10 jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een miljardenbedrijf met meer dan 4 miljoen vermeldingen en is het nu actief in 190 landen wereldwijd. Het onderhouden van hun merkgemeenschap is echter nog steeds hun hoogste prioriteit.
Hele voedingsmiddelen
Wat Whole Foods anders maakt dan andere supermarktketens, is de manier waarop ze zichzelf hebben gepositioneerd als een gezonde levensstijlkeuze, waarbij ze bij elke stap een gezond en milieubewust leven omarmen. En hun contentmarketingstrategie is in dezelfde richting gericht. Hun inspanningen om dit soort levensstijl dichter bij hun kopers te brengen, het te presenteren als een keuze die iedereen kan maken, en hun oprechte wens om hun publiek echt te helpen, zijn allemaal voelbaar in hun inhoud.
De Whole Story-blog van Whole Foods staat vol met tips en ideeën voor gezond leven om deze levensstijl inclusiever te maken, kwaliteitsfoto’s en video’s van heerlijke recepten die voor je ogen worden bereid, en vrijwel al het andere dat je kunt bedenken dat gezond kan maken keuzes makkelijker, sneller en minder ingewikkeld voor hun publiek. Hun menu ‘Gezond eten’ bevat praktische inhoud over gezond koken en nuttige producten die zowel nieuwe als vaste lezers kunnen waarderen, hetzij als hulpmiddel of als factchecker.
Daarnaast organiseren ze ook allerlei wedstrijden en weggeefacties waarvan is bewezen dat ze nog meer betrokkenheid voor het merk genereren. Het is niet alleen het voedsel dat ze promoten dat echt is, maar ook de mensen achter de sociale netwerken die het bedrijf helpen menselijker te maken met hun vriendelijke en doordachte opmerkingen en nuttige ideeën.
Direct advies voor vaders
Het populaire ouderschapsportaal gewijd aan ‘de andere ouder’ is een perfect voorbeeld van hoe uitgebreid onderzoek in een vroeg stadium het succes van uw contentmarketing kan stimuleren. Direct Advice for Dads is een blog gemaakt door contentmarketingbureau Mahlab Media voor de Australische particuliere zorgverzekeraar HBF. Ze wilden hun doelgroep van jonge gezinnen bereiken en uitbreiden, maar niet per se door middel van gezondheidsgerelateerde inhoud zoals de meeste andere verzekeringen, maar om een achtergestelde segment in hun belangrijkste demografische groep in te vullen, – aanstaande vaders en mannen die zijn al vaders.
Voordat het project van start ging, besteedde het project een jaar aan planning en onderzoek om inzicht te krijgen in de inhoud, het formaat en de stijl die hun lezers het meest aanspreken. vrienden en partners. In slechts vier jaar tijd kregen ze meer dan 75.000 Facebook-volgers en hun inspanningen werden beloond met internationale erkenning en onderscheidingen.
De website bevat persoonlijke verhalen uit de eerste persoon van echte mannen die de problemen onder ogen zien en op een gezonde manier oplossingen vinden, en in tegenstelling tot de meeste andere, doet het dit met brute eerlijkheid, waarbij alle emoties, zorgen en angsten die gepaard gaan met vaderschap worden geconfronteerd. Terwijl moeders overspoeld worden met informatie over ouderschap, worden mannen vaak genegeerd en wordt hun behoefte om te leren en beter te doen niet erkend. Dat is totdat DAD op het toneel verscheen.
Denny’s restaurant
Een ander goed voorbeeld van contentmarketing op basis van gedegen publieksonderzoek en kennis is Denny’s Tumblr-blog. Jarenlang hebben ze te maken gehad met slechte pers en rechtszaken, totdat Denny’s Restaurant in 2011 besloot hun marketingstrategie te heroverwegen en het vertrouwde, warme ‘dinergevoel’ waar ze bekend om staan, terug te krijgen in het merk. Het resulteerde in een volledige contentmarketingcampagne die, verrassend genoeg, alle regels overtreedt, – er is geen waardevolle inhoud die voldoet aan de behoeften en wensen van klanten, er zijn geen mooie beelden die hun zintuigen prikkelen, er is niets dat hen aan het denken zet of serieus neemt, gewoon puur plezier en gelach. De blog staat vol met dwaze memes en cartoons, variërend van slim tot totaal raar, waarvan sommigen zelfs kinderachtig zouden vinden, en toch hebben ze bijgedragen tot de grootste verkeersgroei van de site in een decennium.
De campagne liep voornamelijk op Tumblr en Instagram, omdat deze sociale sites het beste passen bij het doel en de doelgroep. Toch werd de inhoud ook gedeeld op Twitter en andere sociale media, waarbij fans en klanten het plezier nog groter maakten met hun hilarische afbeeldingen en opmerkingen.
Dit soort marketingaanpak is een beetje riskant, omdat niet elk publiek van zo’n humor houdt. Het bleek succesvol omdat Denny’s hun klanten zo goed begreep en wist waarom ze naar hun restaurants komen. Zoals hun chief brand officer Frances Allen zegt: “Het begint allemaal met het begrijpen van uw merk-DNA in de kern en de rol die u speelt in het leven van uw klanten. Je moet weten waarom je belangrijk voor ze bent”.
Cisco
Cisco is een topmerk in de netwerkhardware-industrie en heeft contentmarketing en sociale media altijd met groot succes gebruikt. Ze hebben met succes een reeks video’s gemaakt met de naam My Networked Life, met jonge professionals van over de hele wereld die hun persoonlijke gebruik van technologie delen om hun doelen en dromen te bereiken. Cisco heeft ook een reeks blogs over onderwerpen die hun lezers relevant en waardevol vinden. Het netwerk is hun belangrijkste hub voor originele inhoud en stimuleert het grootste deel van de groei van het publiek.
Het marketingteam van Cisco was zich al bewust van de voordelen die sociale media voor hun merk bieden toen ze hun nieuwe geaggregeerde services-router lanceerden, en besloot het product te gebruiken als een casestudy om de ROI van hun inspanningen op het gebied van contentmarketing en sociale media nauwkeuriger te kwantificeren. strategieën. Het resultaat verraste de leidinggevenden en bespaarde hen meer dan $ 100.000, alleen maar omdat ze sociale media hebben gebruikt om hun nieuwe product op de markt te brengen. Daarna werden sociale netwerken onderdeel van elke lancering van het bedrijf, wat resulteerde in een ROI van 281% over een periode van 5 maanden en een jaarlijks kostenvoordeel van meer dan $ 1,5 miljard, volgens Cisco’s Social Media Listening Center.
Het is altijd belangrijk om de effectiviteit van de campagnes die u uitvoert te meten, evenals alle andere statistieken die uw gegevens u kunnen geven. Zoals het gezegde luidt, kun je niet verbeteren wat je niet meet, en het voorbeeld van Cisco laat zien hoe één enkele geteste campagne de koers kan veranderen van alles wat volgt, mits goed gemeten en begrepen.
New York Times
De 167-jarige krantengigant en een van de leiders in de gedrukte media, geconfronteerd met de realiteit van de digitaal geobsedeerde wereld van vandaag, maar nog steeds probeert de unieke touch en feel van het geschreven woord te behouden, voerde in 2015 de NYTVR-campagne in samenwerking met Google, dat het ‘oude’ printmedium combineert met nieuwe en vooruitstrevende technologieën in virtual reality.
Samen met de nieuwste New York Times-krant ontvingen meer dan een miljoen van hun abonnees ook hun eigen Google Cardboard per post. Met dit originele product kunnen gebruikers de nieuw gecreëerde VR-app ervaren en in hun favoriete verhaal duiken, van wandelen op een planeet drie miljard mijl van de zon tot naast bekroonde journalisten staan in het midden van de actie, of praten over volgende projecten met de beroemde straatartiest JR in zijn eigenlijke studio. Het was een coole en nieuwe manier om het nieuws te ervaren voor lezers, vooral voor die van jongere generaties. Als je niet van virtual reality houdt of het karton niet hebt, kun je gewoon de gratis app downloaden en de 360-graden meeslepende video’s op het scherm bekijken, behalve niet in 3D.
Nike
Nike is een van de meest actieve online merken met letterlijk honderden sociale media-accounts voor veel van hun verschillende producten en geolocaties. Hun contentmarketing en aanwezigheid op sociale media zijn onberispelijk, en ze hebben zoveel interessante en boeiende campagnes dat er een heel ander artikel voor nodig is. Hier zullen we het alleen hebben over de manier waarop Nike hun klantenondersteuning beheert.
Nike heeft een apart handvat op Twitter – @NikeSupport – alleen voor interactie tussen bedrijf en klant met betrekking tot hulp en ondersteuning wanneer dat nodig is. En ze reageren supersnel, altijd met doordachte en oprecht nuttige antwoorden, vaak op een leuke en speelse manier. Ze communiceren proactief met het volgende en vragen om een schreeuw als iemand hulp nodig heeft. Door dit soort communicatie voelt het merk zich een stuk vriendelijker en benaderbaarder voor hun publiek. En dat is een van de redenen waarom Nike tegenwoordig bijna synoniem is met de sport, wereldwijd.
Sommige van de hier genoemde bedrijven zijn bekende gevestigde merken, andere zijn nieuwkomers. Beiden kennen echter de echte waarde van geweldige unieke inhoud om een publiek aan te spreken en nieuwe leads te genereren. Ze doen hun best om hun publiek te leren kennen en creëren vervolgens inhoud die mensen willen delen en waarmee ze willen communiceren, of het nu nuttig, interessant, grappig of nieuwswaardig is, of gewoon omdat het een persoonlijk verhaal vertelt waar lezers zich mee verbinden.
Laat u inspireren door deze voorbeelden en leer van hun succesverhalen om uw eigen contentmarketing-inspanningen omhoog te schieten en uzelf een voorsprong op uw concurrentie te geven.
Website
Veelgestelde vragen over contentmarketing
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is een marketingstrategie die is gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een doelgroep aan te trekken en te behouden.
Wat is het doel van contentmarketing?
Het doel van contentmarketing is om lezers te overtuigen en ze uiteindelijk in kopers te veranderen.
Waarom zou mijn bedrijf investeren in contentmarketing?
61% van de online consumenten in de VS doet een aankoop op basis van aanbevelingen die ze op een blog hebben gelezen, en 79% van hen besteedt de helft van zijn tijd aan het onderzoeken van hun producten.