[ad_1]
- We leven in een economie waar ongeveer 70-80% van de marktwaarde wordt afgeleid van immateriële activa zoals bedrijfsreputatie.
- Dankzij het Harris-Fombrun Corporate Reputation Quotient Model (CRQ) is de reputatie van uw bedrijf gemakkelijker te meten dan u misschien denkt.
- Veel mensen beschouwen de Harris Poll/CRQ als een betrouwbare validatie van de bedrijfsreputatie, zodat het de publieke perceptie van een bedrijf positief of negatief kan beïnvloeden.
- De CRQ is een hulpmiddel van onschatbare waarde geworden voor bedrijven bij het beheren van de bedrijfsreputatie en het identificeren van nieuwe marktrisico’s en kansen.
Merkreputaties zijn notoir moeilijk te kwantificeren. We kunnen eenvoudig een numerieke waarde toekennen aan activa zoals contanten, debiteuren en voorraad. Maar er zijn tal van immateriële activa zoals auteursrechten en uw online reputatie.
Dus hoe kwantificeren we het immateriële? Een manier is om het Corporate Reputation Quotient Model te gebruiken.
Wat is het Corporate Reputation Quotient Model?
Reputaties zijn net zo belangrijk om te beschermen als altijd. Dit geldt op individueel niveau, maar geldt in tienvoud voor bedrijven die proberen vooruit te komen in een concurrerende markt. We leven tenslotte in een economie waar ongeveer 70-80% van de marktwaarde wordt afgeleid van immateriële activa zoals merkwaarde en publieke perceptie.
Bedrijfsreputatie wordt steeds belangrijker voor organisaties in alle soorten en maten. De hoeveelheid wetenschappelijke inhoud op het web die de reputatie van bedrijven onderzoekt, is slechts een van de vele indicaties van het toenemende belang ervan.
Foto met dank aan “Is het reputatiequotiënt een geldige en betrouwbare maatstaf voor de bedrijfsreputatie?”
Maar hoe meet u uw bedrijfsreputatie om ervoor te zorgen dat deze uw marktwaarde verbetert in plaats van deze te schaden? Het is niet zo moeilijk als je denkt dankzij het reputatiequotiëntmodel.
Het bewaken van uw bedrijfsreputatie, evenals het vergelijken van uw reputatie binnen en tussen bedrijfstakken, is een integraal onderdeel van het runnen van een bedrijf. Het Corporate Reputation Quotient (CRQ) Model van Harris-Fombrun is een van de beste bronnen voor deze informatie.
Het Harris-Fombrun reputatiequotiëntmodel is een gestandaardiseerde en uitgebreide meting van de bedrijfsreputatie die afwijkt van de Net Promoter Score. Slimme bedrijfseigenaren en hun reputatiemanagers gebruiken het model om de percepties van hun zakelijke belanghebbenden, zoals consumenten, investeerders, werknemers en belangrijke beïnvloeders, beter te begrijpen.
De eerste resultaten van het jaarlijkse reputatiequotiënt werden in september 1999 gepubliceerd door The Wall Street Journal. Gezondheids- en farmaceutische gigant Johnson & Johnson haalden de krantenkoppen door dat jaar de eerste plaats in het rapport in te nemen.
Sindsdien is het rapport jaarlijks gepubliceerd om de top 100 van bedrijven te rangschikken op basis van bedrijfsreputatie en beter bekend te worden als The Harris Poll.
Op een paar kleine aanpassingen na is het model al meer dan 20 jaar hetzelfde. Het Harris-Fombrun CRQ-model bestaat uit zes dimensies en 20 attributen die door onderzoeksdeelnemers worden beoordeeld op een schaal van 1-7 (1 = “Beschrijft niet goed” en 7 = “Beschrijft zeer goed”).
Harris-Fombrun Reputatiequotiënt-methodologie
De Harris-Fombrun CRQ gebruikt een gegevensverzamelingsproces in twee fasen om de informatie te verzamelen die door het model wordt gehaald en vervolgens als rapport wordt gepubliceerd. De methodiek daarvan 2-fasen proces is als volgt:
Fase 1: Nominaties
Geïnterviewden beantwoorden twee open vragen:
- Van alle bedrijven die u kent of kent, welke twee hebben volgens u de beste reputatie?
- Van alle bedrijven die u kent of kent, welke twee hebben volgens u de slechtste reputatie?
De antwoorden worden vervolgens geteld, dochterondernemingen worden binnen moedermaatschappijen geplaatst en er wordt een lijst gemaakt van de “meest zichtbare” bedrijven (nominaties).
Fase 2: Beoordelingen
Een aparte steekproef van geïnterviewden geeft gedetailleerde beoordelingen van maximaal twee bedrijven waarmee ze “zeer” of “enigszins” bekend zijn. Beoordelingen op de 20 kenmerken bepalen het reputatiequotiënt van het bedrijf. De resultaten worden zorgvuldig gewogen om generaliseerbaarheid naar de nationale bevolking te garanderen.
Waarom is het corporate reputatiequotiënt belangrijk?
De reputatie van een bedrijf kan een bedrijf maken of breken.
“Een goede bedrijfsreputatie is van cruciaal belang vanwege hun potentieel voor waardecreatie, maar ook omdat hun immateriële karakter replicatie door concurrerende bedrijven aanzienlijk moeilijker maakt.”
— Bedrijfsreputatie en aanhoudende superieure financiële prestaties door PW Roberts & GR Dowling – Strategic Management Journal (2002)
Er zijn veel methoden om het publieke sentiment van uw bedrijf te meten en zelfs manieren om een beschadigde bedrijfsreputatie te herstellen als dat nodig is. Maar het reputatiequotiënt van het bedrijf moet altijd voorop staan, omdat het algemeen wordt aanvaard als de meest uitgebreide maatstaf voor de perceptie van belanghebbenden.
Veel mensen beschouwen de Harris Poll/CRQ als een betrouwbare validatie van de bedrijfsreputatie, zodat het de publieke perceptie kan stimuleren die een positief of negatief effect heeft op de bedrijfsresultaten.
Als gevolg hiervan is het reputatiequotiëntmodel een hulpmiddel van onschatbare waarde geworden voor bedrijven om te gebruiken bij het beheren van hun bedrijfsreputatie en het identificeren van nieuwe marktrisico’s en kansen.
Hier zijn enkele voorbeelden van de rapportage die u vindt in de The Harris Poll.
Foto’s met dank aan The Harris Poll
Hoe kunt u het reputatiequotiënt van een bedrijf verbeteren?
Als u het bedrijfsreputatiequotiënt van uw organisatie moet verbeteren, begin dan met regelmatige controles en audits van hoe uw bedrijf voldoet aan alle criteria voor het reputatiequotiënt. Hier is een korte checklist van de zes drijvende krachten achter de bedrijfsreputatie van het CRQ-model en hun 20 kenmerken:
- Emotioneel beroep
- Goed gevoel over het bedrijf
- Bewonder en respecteer het bedrijf
- Vertrouw het bedrijf
- Producten en diensten
- Staat achter producten/diensten
- Biedt hoogwaardige producten/diensten
- Ontwikkelt innovatieve producten/diensten
- Biedt producten/diensten met een goede prijs
- Visie en leiderschap
- Heeft uitstekend leiderschap
- Heeft een duidelijke visie voor de toekomst
- Herkent/maakt gebruik van marktkansen
- Werkomgeving
- Wordt goed beheerd
- Lijkt me een fijn bedrijf om voor te werken
- Het lijkt erop dat het goede medewerkers heeft?
- Financiële prestatie
- Record van winstgevendheid
- Ziet eruit als een investering met een laag risico
- Sterke vooruitzichten voor toekomstige groei
- Heeft de neiging om beter te presteren dan zijn concurrenten
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid
- Steunt goede doelen
- Milieuvriendelijke
- Behandelt mensen goed
Het bijhouden van al deze informatie kan een zware taak zijn en iets waar C-Suite-managers heel weinig tijd voor hebben. Dat is waar een betrouwbaar reputatiemanagementbedrijf een redder in nood kan zijn – of bedrijfsredder.
Gerenommeerde reputatiemanagementbedrijven kunnen organisaties helpen de vruchten te plukken van een goede reputatie door middel van diensten zoals het bewerken/aanmaken van Wikipedia-pagina’s en het beheer van recensies.