Bedrijfsreputatie meten op basis van aandeelhouderswaarde

[ad_1]

  • Een percentage van de waarde van uw bedrijf kan worden toegeschreven aan uw bedrijfsreputatie.
  • In 2019 was de bedrijfsreputatie verantwoordelijk voor: een derde van de taxatie van ’s werelds top 15 aandelenmarkten.
  • Beleggers kopen eerder aandelen in een bedrijf met een goede reputatie dan in een bedrijf met een slechte reputatie.
  • Focus op fundamentele bedrijfsdoelen zoals het tevreden stellen van klanten, het aantrekken van sterke werknemers en het genereren van bedrijfsgroei op de lange termijn.
  • Meer dan 50% van de waarde van de Walt Disney Company kan worden toegeschreven aan haar reputatie.

Reputatie kan een uitdaging zijn om te meten.

Hoewel het niet iets is dat als een exact bedrag in dollars kan worden gekwantificeerd, heeft de bedrijfsreputatie zeker invloed op uw bedrijfsresultaten. Uw inkomsten worden beïnvloed door de manier waarop mensen gadeslaan uw onderneming.

Denk aan uw aandeelhouders: als zij met hun dollars op uw bedrijf stemmen, mag u er vanuit gaan dat uw reputatie in die sector goed is. En wanneer een klant aandeelhouder wordt, worden ze klant en partner in één… een soort superklant.

Hoe uw aandeelhouders over uw bedrijf denken, heeft invloed op de waarde van uw bedrijf. In feite kan een bepaald percentage van de waarde van uw bedrijf – een bepaald percentage van de marktkapitalisatie – worden toegeschreven aan uw bedrijfsreputatie. Dit percentage wordt de “reputatie bijdrage.”

Volgens een rapport van Reputation Dividend uit 2017 is de reputatiebijdrage van de S&P 500 20% (wat betekent dat 20% van de marktkapitalisatie van de bedrijven in de S&P 500 kan worden toegeschreven aan hun reputatie). Dit kwam in de eerste helft van 2017 uit op meer dan $ 4,5 biljoen.

In 2019 was de bedrijfsreputatie verantwoordelijk voor een derde van de waardering van ’s werelds top 15 aandelenmarkten – een totaal van $ 16,77 biljoen. Dat maakt de aandeelhouder inderdaad tot een zeer machtige klant. Maar hoe sluit dat aan op uw bedrijfsreputatie? Laten we beginnen met enkele basisprincipes.

Groei van reputatiebijdrage

Bron: Rapport over reputatiedividend in de VS 2017

Hoe verhoudt bedrijfsreputatie zich tot aandeelhouderswaarde?

De bedrijfsreputatie van uw bedrijf is de manier waarop het wordt gezien door de conglomeraat van mensen die met uw bedrijf omgaan. Dit zijn uw belanghebbenden en zij omvatten iedereen:

  • Klanten
  • Medewerkers
  • Concurrenten
  • hele gemeenschappen
  • Corporate aandeelhouders

In emotionele termen verwijst het naar het vertrouwen dat al die mensen in uw bedrijf hebben op basis van product- of servicekwaliteit, gebeurtenissen in het verleden en waarschijnlijke toekomstige resultaten.

Die emotionele kaart sluit nauw aan bij die van de individuele aandeelhouder: zij investeren hun geld in uw visie over een langere periode dan alleen een enkele transactie. Dit betekent een bedrijf vertrouwen tijdens de eb en lof zingen tijdens de stromen. Dat is een waardevolle klant.

Hoe mensen over een bedrijf denken, kan bepalen of ze al dan niet zaken doen met dat bedrijf. Hieruit volgt dat een goede reputatie kan bijdragen aan de bedrijfsresultaten en een slechte reputatie daarvan kan aftrekken.

Beleggers beslissen op dezelfde manier waar ze hun dollars uitgeven: ze kopen eerder aandelen in een bedrijf met een goede reputatie dan in een bedrijf met een slechte reputatie. Dat leidt tot het concept van reputatie bijdrage: het deel van de marktkapitalisaties van een bedrijf dat het resultaat is van zijn goede of slechte reputatie.

De berekening van de reputatiebijdrage komt van een gecompliceerde analyse die de bedrijfsreputatie kwantificeert en een bedrag in dollars toewijst. Door concrete financiële statistieken over de prestaties van aandelen te nemen en deze af te zetten tegen reputatierapporten zoals Fortune’s ‘World’s Most Admired Companies’ en Management Today’s ‘Britain’s Most Admired Companies’, kunnen enkele basiscorrelaties worden gevonden. In het bijzonder halen de aandeelhouders het bruto economisch voordeel uit reputatieactiva.

Hoe belangrijk is aandeelhouderswaarde?

Aandeelhouderswaarde

bron

Er is geen zinnig argument om uw aandeelhouders niet goed te doen. Naast het verstrekken van kapitaal voor uw bedrijf, zijn aandeelhouders de ‘cheerleaders’ van uw bedrijf: vermoedelijk blijven ze bij u tijdens ups en downs en steunen ze uw algehele bedrijfssucces. Maar moeten ze uw primaire doelwit zijn?

Het is een riskante benadering om bedrijfspraktijken toe te passen die alleen gericht zijn op het verhogen van de aandelenwaarde op korte termijn in plaats van het implementeren van beproefde en bewezen fundamentele bedrijfspraktijken die op de lange termijn een sterkere algehele bedrijfswaarde opleveren.

Voormalig GE-CEO Jack Welch veranderde uiteindelijk van een groot voorstander van het maximaliseren van aandeelhouderswaarde in het ‘het domste idee ter wereld’. In zijn woorden: “Aandeelhouderswaarde is een resultaat, geen strategie”, wat betekent dat het een achterbank moet nemen voor fundamentele bedrijfsdoelen zoals het tevreden stellen van klanten, het aantrekken van sterke werknemers en het genereren van bedrijfsgroei op de lange termijn.

Harvard-professoren Joseph L. Bower en Lynn S. Paine spraken zich uit tegen het maximaliseren van aandeelhouderswaarde en noemden het “gebrekkig in zijn veronderstellingen, verward als een kwestie van de wet en schadelijk in de praktijk.”

Hier leest u hoe u de reputatie van uw bedrijf kunt versterken om de aandeelhouderswaarde te maximaliseren:

  • Pas fundamentele bedrijfspraktijken toe die gericht zijn op levensvatbaarheid en groei op lange termijn
  • Bied kwaliteitsproducten en -diensten aan
  • Focus op innovatie
  • Toon maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Investeer in goed leiderschap
  • Heb een responsieve klantenservice

De positieve reputatie en welwillendheid die ze opleveren, zullen meer waarde toevoegen aan een bedrijf dan welke methode dan ook die uitsluitend wordt geïmplementeerd om de aandelenwaarde te verhogen en aandeelhouders op korte termijn te sussen.

Het valt niet te ontkennen dat het verlies van aandeelhoudersvertrouwen een negatief effect heeft op een bedrijf. Elke reputatieschade heeft gevolgen voor de relaties met aandeelhouders en de financiële status van het bedrijf. Na de ramp met de British Petroleum van 2010 is hun belang met 50% afgenomen. Mensen laten aandelen vallen van bedrijven waarvan ze denken dat ze hun vertrouwen hebben geschonden.

Dit laat zien hoeveel waarde een goede reputatie bijdraagt ​​aan uw bedrijfsresultaten, en het laat ook zien hoe ver de waarde van een bedrijf kan dalen als zijn reputatie wordt geschaad.

Wie heeft een sterke reputatie op basis van aandeelhouderswaarde?

Het rapport van Reputation Dividend somt de tien meest krachtige Amerikaanse bedrijfsreputatieactiva op (de tien hoogste reputatiebijdragepercentages). De reputatiebijdrage van het Walt Disney-bedrijf, dat in 2016 de eerste plaats in de VS behaalde, bedroeg 52,5% – meer dan de helft van de waarde van zijn bedrijf – goed voor een waarde van $ 90,7 miljard. In feite had elk bedrijf in de top tien een reputatiebijdrage van bijna 50%. Het moederbedrijf van Google, Alphabet, had de grootste reputatiewaarde van meer dan $ 278 miljard. Het is duidelijk dat een goede reputatie aanzienlijke inkomsten kan opleveren voor uw schatkist.

Amerikaanse top tien in reputatiewaarde

Reputatiewaarde

Bron: Rapport over reputatiedividend in de VS 2017

Reputation Dividend meldde dat de impact van maatschappelijk verantwoord ondernemen meer groeide dan welke andere factor dan ook. Gezien de hoeveelheid pers die wordt ontvangen door voorbeelden van bedrijfsverantwoordelijkheid – of onverantwoordelijkheid – zou het logisch zijn dat dit een belangrijke factor zou zijn voor de gemiddelde belegger.

Hoewel het opbouwen en behouden van een goede bedrijfsreputatie van cruciaal belang is in de zakenwereld van vandaag, is het cruciaal voor uw bedrijfswaarde dat uw aandeelhouders daarbij helpen. Beleggers zijn meer geneigd om aandelen te kopen in een bedrijf met een goede reputatie.

Focus op solide, gerenommeerde zakelijke praktijken en activiteiten, en uw goede bedrijfsreputatie zal niet alleen de positieve perceptie van uw bedrijf weerspiegelen, het zal uw bedrijfsresultaten verbeteren.

Veelgestelde vragen

Hoe wordt de bedrijfsreputatie op basis van aandeelhouderswaarde gemeten?

Bedrijfsreputatie op basis van aandeelhouderswaarde wordt gemeten aan de hand van de reputatiebijdrage, het percentage van de marktkapitalisaties van een bedrijf dat kan worden toegeschreven aan zijn reputatie. Dat cijfer wordt berekend door de kwantitatieve financiële gegevens van een bedrijf in kaart te brengen en te correleren met de ‘zachtere’ reputatiegegevens.

Hoe belangrijk is aandeelhouderswaarde?

De mening van uw aandeelhouders over uw bedrijf heeft een grote financiële invloed. Reputatiebijdragen kunnen een groot deel van de bedrijfswaarde uitmaken. Maar hoewel het behagen van aandeelhouders belangrijk is, mag het niet in de plaats komen van het tevreden stellen van klanten, het aantrekken van topmedewerkers en het zijn van een voorbeeldige bedrijfsburger.

Plaats een reactie