[ad_1]
Historisch gezien houdt Instagram er niet van dat mensen het platform verlaten door op links te klikken, daarom zijn er zo weinig plaatsen waar je een klikbare link op Instagram kunt plaatsen.
Dit zijn:
- Instagram-bio
- Instagram-verhalen
Terwijl links in verhalen maar 24 uur leven en je steeds weer nieuwe verhalen moet maken om die klikken binnen te houden, is je link in bio er altijd. Het is de enige manier om wat klikken en leads op Instagram te genereren zonder proactief nieuwe content te creëren.
Een link toevoegen aan je Instagram-bio:
- Ga naar je profielpagina (door rechtsonder op je profielfoto te tikken)
- Tik op ‘Profiel bewerken’ bovenaan je feed
- Plak uw link in het gedeelte ‘Website’
Nu, dat is gebeurd, hoe haal je het meeste uit deze sectie?
1. Link naar een Instagramvriendelijke bestemmingspagina
Instagram staat een enkele link in de bio toe. Maar wat als je veel doet? Wat als je dagelijks of wekelijks iets nieuws hebt om naar te linken? Wat als u geen website heeft, maar in plaats daarvan verschillende andere socialemediaprofielen om naar te linken?
Er zijn een paar tools waarmee je je eigen Instagram-vriendelijke pagina kunt maken om naar te linken vanuit de bio-sectie. LTX.bio is een gratis tool die u helpt bij het maken van een pagina met een goede merknaam die linkt naar al uw digitale eigendommen:
- Kies een van de vele thema’s
- Aanpassen aan uw merk
- Maak een aangepaste URL die uw (merk)naam weergeeft:
Een van de voordelen van het gebruik van “Link in bio”-tools is dat u deze eenvoudig kunt bijwerken op basis van seizoensinvloeden, uw huidige (pre-vakantie) marketingcampagnes of speciale aanbiedingen. Het is een heel gemakkelijke manier om iets spannends te maken voor een visueel publiek op Instagram. U kunt de pagina ook gebruiken om klantrecensies samen te stellen.
Je kunt deze link gebruiken op elk social media platform, zoals TikTok of Twitter.
Het is ook een goed idee om een domein te selecteren dat het beste bij uw persoonlijke merk of bedrijf past. Namify helpt je bij het kiezen van een domein dat beschikbaar is op Instagram als je nog steeds van plan bent om je digitale project te lanceren.
Dit zorgt ervoor dat zowel je website als je Instagram-account vindbaar zijn in Google, wat een andere manier is om volgers te genereren. Je huidige klanten zijn misschien geïnteresseerd om je Instagram-abonnee te worden. Je kunt ook een thema kiezen dat past bij je Instagram-feed.
Er zijn ook nogal wat plug-ins waarmee u Instagram-inhoud op uw site kunt weergeven.
Vergeet niet je Instagram-account te verifiëren om een beter presterend profiel op te bouwen.
2. Voeg een CTA en emoji’s toe
Niet veel Instagram-gebruikers zouden er zelfs maar aan denken om op links te klikken, tenzij je ze erop wijst. Het Instagram-publiek draait helemaal om scrollen, liken en reageren: ze zijn nooit op Instagram om de websites van iemand anders te bekijken.
Ze zullen het echter niet erg vinden om op uw link te klikken als u ze daartoe uitnodigt.
Net als bij veel andere digitale marketingtactieken, is een goed gepositioneerde en mooi ontworpen call-to-action alles wat nodig is om die klikken te krijgen.
Instagram staat geen grafische wijzigingen toe aan de bio-sectie, maar je kunt een emoji gebruiken, wat een geweldige manier kan zijn om de aandacht van je volgers op je link te vestigen. In feite doen veel Instagram-gebruikers dat al:
Een nog beter idee is om de emoji te combineren met een snelle CTA, want – laten we eerlijk zijn – mensen hebben vaak mondelinge instructies nodig om te doen wat je wilt dat ze doen. Dus dingen als “Klik hier om te downloaden” of zelfs “Bekijk ons” kunnen het verschil maken voor de klikbaarheid van uw biolink:
3. Herinner mensen aan uw link in updates
Tot slot, waarom u geen klikbare links in updates kunt toevoegen, is er niets dat u ervan weerhoudt uw volgers eraan te herinneren waar ze ze kunnen vinden.
Maak boeiende updates en plaats contextuele CTA’s in fotobijschriften en nodig mensen uit om op uw link in een bio te klikken om meer te lezen, meer te bekijken of gratis te downloaden.
Experimenteer met een vraag-antwoordformaat om de aandacht op uw biolink te vestigen, bijvoorbeeld:
- Wil je weten wat dit is?
- Check de link in de bio!
Over het algemeen zijn vragen de meest boeiende vorm van inhoud omdat ze een reflex bij mensen opwekken die “instinctief uitwerking.” We kunnen niet anders dan op zoek gaan naar antwoorden als we een vraag horen of lezen. Daarom is het zo’n goed idee om vragen te stellen op sociale media.
Er zijn veel manieren om interessante vragen te bedenken om uw publiek op sociale media te betrekken. U kunt tools zoals Answer The Public en Text Optimizer gebruiken om te bepalen welke vragen mensen stellen:
Je kunt ook Quora bekijken of vragen zoeken op sociale media. Twitter is een sociaal platform dat het zoeken naar vragen ondersteunt.
Het enige dat u hoeft te doen, is uw trefwoord typen en vervolgens – na een spatie – een vraagteken toevoegen. Alsjeblieft: je Twitter-zoekopdracht staat vol met vragen die je op Instagram kunt stellen en mensen naar je link kunt leiden:
[This is also a great way to engage in interesting discussions on Twitter while you are there as well]
Het enige nadeel van het opnemen van uw CTA in Instagram-updates is dat, als u uw Instagram-update op uw pagina insluit (of iemand anders doet), dat bijschrift niet veel zin heeft.
Conclusie
Instagram is een geweldig platform voor sociale media, alleen is het niet het gemakkelijkste om verkeer van te genereren. Instagram is ook een krachtig platform voor reputatiebeheer waarmee u uw eigen troef voor uw merknaam kunt rangschikken.
Terwijl je je Instagram-aanwezigheid opbouwt, blijf experimenteren met je bio-sectie en blijf bij de tactieken die lijken te resoneren met je publiek.
Veel geluk!