[ad_1]
- Branded content gaat natuurlijk over jouw merk
- Niet-merkinhoud ondersteunt merkinhoud
- Niet-merkinhoud gaat over uw branche of andere ondersteunende informatie over uw merk
- Beide soorten inhoud werken samen om een positieve online reputatie op te bouwen
Inhoud is koning
Er zijn net zoveel manieren om content te benaderen als er contentmakers zijn. Wanneer u er echter aan werkt om uw boodschap de wereld in te sturen, kunt u uw inspanningen opsplitsen in twee hoofdcategorieën terwijl u de inhoud van uw bedrijf maakt: gebrandmerkt en merkloos.
Bedrijven en bedrijven besteden ontelbare reclamedollars in een poging om contact te maken met hun publiek, inclusief huidige en potentiële klanten. Soms falen ze (soms spectaculair) en maken ze misstappen die hun reputatie moeten herstellen. Maar als ze daarin slagen, kunnen bedrijven zelfs een culturele tijdgeest aanwakkeren die hun reputatie en winst verhoogt. Het komt allemaal neer op begrijpen wat branded en non-branded content werkelijk betekent en hoe u deze verschillende soorten content in uw voordeel kunt gebruiken.
Wat is merkinhoud?
Branded content gaat meestal duidelijk over jou of je bedrijf. Het lijkt ofwel het merk te vertegenwoordigen of het (of het product) af te beelden als het onderwerp van de inhoud. Het heeft uw merk “over het geheel geschreven”, zelfs als u de inhoud niet heeft gemaakt. Uw bedrijf, merk of een vertegenwoordiger kan de auteur zijn, of iemand anders maakt duidelijk inhoud over uw merk, maar het is duidelijk over wie de inhoud gaat en meestal wie de opdracht heeft gegeven.
Het is misschien een regelrechte commercial of demonstratie van uw product, of een advertentie die het hoe, wat of waarom van uw merk laat zien. Er is geen fout; je pusht je merk.
Vanuit een SEO-perspectief bevat het meestal uw primaire zoekterm in de paginatitel
-tag, plus relevante secundaire zinnen die overal worden gestrooid.
Branded content gaat duidelijk over het merk
Met merkinhoud is er geen poging om de bron of het doel van de inhoud te verbergen. Als lezers niet begrijpen dat het om jou gaat nadat ze de eerste of twee zinnen hebben doorlopen, doet de inhoud misschien niet het beoogde werk.
Branded content wordt door grote bedrijven steeds vaker gezien als een integraal onderdeel van een marketingcampagne. Bedrijven als Miller Coors vervagen de grens tussen traditionele marketing en reputatiemarketing met gecoördineerde (en spendy) campagnes met merkinhoud.
Merkinhoud is ook ontworpen om het delen van het merk op een positieve manier te stimuleren. Voortbouwend op de exponentiële groei van zijn product, hebben acteur/zakenman Dwayne Johnson en zijn tequilamerk Teremana merkinhoud gebruikt om zijn sterke drank op meesterlijke wijze te promoten. Hoewel hij duidelijk inhoud maakt die Teremana promoot, hebben hij en zijn bedrijf leuke blog- en sociale-mediaberichten gemaakt en zijn volgers aangespoord om de inhoud te delen en toe te voegen. Deze aanpak bracht in feite een vloedgolf van gedeelde merkinhoud op gang terwijl hij zijn bedrijf op een eenvoudige manier promootte.
Merkinhoud is ontworpen om prominente zoekresultaten te bereiken wanneer iemand naar het merk zoekt. In het ideale geval zou merkinhoud die goed wordt gedaan, op de eerste pagina met zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord moeten staan. Hoewel u er niet op moet rekenen dat een stuk inhoud een bepaalde positie behaalt, stimuleert de bekendheid van uw doelzoekwoord en varianten ervan een hogere zichtbaarheid.
Miller Coors, Johnson en anderen hebben aangetoond dat zorgvuldig ontworpen merkcampagnes inderdaad kunnen werken en grip kunnen krijgen in de wereld van sociale media en SEO. Naarmate meer bedrijven de voordelen ontdekken van het betalen om hoogwaardige, onmiskenbare advertorial-inhoud (vaak langgeschreven teksten) op goed zichtbare webpagina’s te plaatsen, en naarmate zorgen over “deelbaarheid” toenemen op de voorheen uiterst belangrijke drive voor optimale zoekplaatsing, zullen we er waarschijnlijk veel meer van zien.
Merkinhoud houdt in op merkvragen
Soms is het moeilijk om eersteklas proza te maken terwijl je de beste SEO-praktijken handhaaft, maar alle online inhoud moet die naald doorrijgen. Hoewel zoekplaatsing een kernfocus blijft van elke merkcampagne, waarderen slimme webreputatiebeheerservices ook inhoud die boeiend genoeg is om sociale aandelen voor het merk aan te trekken. De juiste merkinhoud is ontworpen om op een positieve manier deel te nemen aan het delen van informatie over het merk op sociale media.
Als we Teremana opnieuw als voorbeeld bekijken, kunnen we zien hoe het bedrijf hun merk effectief prominent heeft gebruikt in hun inhoud. Teremana heeft blogberichten gepubliceerd met recepten voor tequilacocktails die lezers kunnen maken met hun product. Door de betrokken SEO kan de inhoud worden opgepikt voor meerdere zoekwoorden en komt deze naar de top van zoekopdrachten naar cocktailrecepten en tequila, evenals specifieke zoekopdrachten voor Teremana, die de zoekresultaten domineren.
Wat is non-branded content?
Non-branded content is veel subtieler dan branded content.
Hoewel niet-merkgebonden inhoud verwijzingen naar jou, je bedrijf of wat jij/het doet, kan bevatten, zijn ze meestal meer schuin en vormen ze niet de focus van het stuk. In de praktijk betekent dit geen merkspecifieke (uw naam, bedrijfsnaam, etc.) vermeldingen in de titel of koptekst en slechts spaarzaam gebruik overal – of helemaal niet. Als merkspecifieke vermeldingen worden gebruikt, is het stuk meestal niet gestructureerd om voor hen te rangschikken in de zoekresultaten. Merkloos inhoud gaat niet over het merk, maar ondersteunt nog steeds de branche of andere interessegebieden met betrekking tot het merk. Het merk kan worden genoemd, maar het is niet de primaire of zelfs secundaire focus van de inhoud.
Anders gezegd, niet-merkgebonden inhoud is bedoeld om: steun branded content als onderdeel van de branded information matrix.
Niet-merkinhoud wordt over het algemeen breder verspreid dan merkinhoud. Aangezien het niet direct betrekking heeft op u en uw bedrijf, vindt niet-merkgebonden inhoud meestal een breder publiek – of is op zijn minst beter geschikt om dat publiek te vinden, in termen van paginaweergaven en aandelen – dan merkmateriaal.
Een stukje merkinhoud, ‘Bedrijf XYZ loopt voorop in de ABC-industrie’, kan bijvoorbeeld vertellen hoe u de toonaangevende innovator in uw branche bent. Je volgende stukje niet-merkgebonden inhoud, “5 trends die de ABC-industrie stimuleren”, zou dan in algemene termen de interessante trends kunnen behandelen die van invloed zijn op uw branche. Aangezien het merkloze stuk iedereen aanspreekt die interesse heeft in uw branche, zal het waarschijnlijk zowel meer aandacht als aandelen krijgen. Vaak omdat het niet voelt alsof een stuk een merk rechtstreeks promoot, staat het publiek meer open voor het lezen en delen van de inhoud.
Een voorbeeld van succesvolle non-branded content is de Adobe Personality Test. Het nodigt bezoekers uit om de quiz te doen om meer te leren over hun creatieve persoonlijkheid en hoe zij creativiteit benaderen. Het wordt door miljoenen gebruikers gebruikt en het is geen regelrechte push om Adobe-producten te kopen, maar gebruikers in staat te stellen zichzelf en hun persoonlijke creatieve type te ontdekken.
Hoewel het niet rechtstreeks reclame maakt voor Adobe, zijn producten of diensten, zet het quizdeelnemers wel aan tot nadenken over hun creativiteit, de inhoud te delen en meer kans te maken om Adobe te gebruiken. Dit ondersteunt niet alleen de merkinhoud van het bedrijf, maar helpt ook bij het creëren van een positieve reputatie voor Adobe door middel van een leuke, inzichtelijke activiteit en vaak delen gebruikers hun resultaten, waardoor ze meer klikken en merkherkenning krijgen zonder directe promotie.
Vergeet de positieve en suggestieve kracht van non-branded content niet. Onthoud altijd dat het fungeert als een ondersteunende speler voor merkinhoud.
Met een online publicatieplatform zoals sociale media, een blog of videokanaal kan iedereen snel en eenvoudig positieve inhoud creëren en verspreiden om een online imago te versterken en het concurrentievoordeel te vergroten. Kijk eens naar je branche. of de belangen van uw huidige en potentiële klanten of opdrachtgevers. Vergeet niet om altijd authentiek te zijn bij het maken van inhoud.
Maar hier is de kneep: De online wereld van vandaag is zo verzadigd met inhoud dat het absoluut noodzakelijk is dat u de juiste inhoud maakt en deze op de juiste manier verspreidt.
Nuttige bron: De anatomie van een pagina met zoekresultaten en hoe te rangschikken
Non-branded content is ontworpen om uw reputatiemanagementcampagne te ondersteunen – niet de focus ervan
Dit kan contra-intuïtief lijken, aangezien niet-merkinhoud vaak wordt gedeeld of breder wordt bekeken dan afzonderlijke stukken merkinhoud. Maar het is waar.
Zie uw niet-merkinhoud als een cast van acteurs die uw merkinhoud ondersteunen, de ster van uw reputatiemanagementshow. Niet-merkinhoud die is gepubliceerd op websites met een hoge autoriteit (uw eigen domeinen, goed bezochte blogs en andere webproperty’s) is geweldig voor het bouwen van links naar uw merkmateriaal.
Als het goed is gedaan, zou het eigen inkomende links moeten aantrekken van domeinen met een hoge autoriteit, waardoor het aantrekkelijker wordt voor zoekmachines en het creëren van merkautoriteit rond uw aanwezigheid op het web.
Hoe wordt merkgebonden en niet-merkgebonden inhoud gebruikt?
Webreputatiebeheerdiensten omvatten doorgaans zowel merkgebonden als niet-merkgebonden inhoud. Beide soorten inhoud bevatten belangrijke zoektermen die gebruikmaken van latente semantische analyse (LSA) en zijn ontworpen om te verschijnen in je Pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
Merkgerelateerde inhoud wordt meestal hoger weergegeven voor merkgerelateerde zoektermen, vaak op de eerste pagina’s. Niet-merkinhoud presteert niet zo goed in merkzoekopdrachten, maar dit type inhoud ondersteunt de merkinhoud via links en shares op sociale media.
Beide zijn meestal positief van aard en werken samen om een betere en positievere online reputatie op te bouwen. Beide vereisen echter versheidsupdates om een hoge zichtbaarheid in uw SERP’s te behouden. De belangrijke stap is om continu nieuwe content te genereren, of het nu branded of non-branded is.
Overzicht
- Niet-merkinhoud ondersteunt merkinhoud
- Branded content gaat natuurlijk over jouw merk
- Niet-merkinhoud gaat over uw branche of andere ondersteunende informatie over uw merk
- Beide soorten inhoud werken samen