[ad_1]
90% van het verkeer dat uw artikelen trekken, komt door de kop, niet door de inhoud die erop volgt.
Dit komt omdat maar weinigen de inhoud zullen zien die volgt, tenzij de kop goed is. Dat is waar ‘clickbait’-koppen binnenkomen.
Veel mensen gebruiken clickbait-koppen als ‘Hoe ik vorige week $ 1 miljoen verdiende door hier te klikken’ of ‘Wat gebeurde er toen ik hier klikte en haar op een date vroeg’.
Clickbait-koppen trekken de aandacht en houden mensen nieuwsgierig. Het zijn korte, verleidelijke lezers om erop te klikken. En in de door aandacht uitgehongerde online wereld van vandaag, vol concurrerende inhoud die wedijvert om onze mening, is dit precies wat u nodig heeft om op te vallen.
Probeer het zelf. Je zult versteld staan van de resultaten.
Maar overdrijf het nooit en zorg er altijd voor dat u doet wat uw kop belooft.
We hebben haast, dus we skimmen
Zoekmachines demonstreren dit principe in actie: we voeren een zoekterm in en ontvangen direct resultaten, vaak in de duizenden of miljoenen. En onze ogen bekijken de resultaten van bovenaf, richten zich op paginatitels en skimmen beschrijvingen van die titels die ons interesseren. Het zit in de menselijke natuur om een omgeving snel te beoordelen en belangrijke informatie in één oogopslag op te nemen. Dit geldt ongeacht of de omgeving wildernis of webpagina is.
Het is belangrijk om dit in gedachten te houden wanneer je hits probeert aan te trekken. Als een potentiële lezer gaat klikken, de titel en beschrijving moeten overtuigend zijn. Ze moeten de lezers een signaal geven dat de pagina heeft wat ze zoeken. Wat u zoekt, is een sterke klikfrequentie.
Een webfunctie die u niet kunt missen, wordt soms clickbait genoemd. We klikken bijna ongewild, soms zetten we al het andere in de wacht. De allerbeste strategie is om spraakmakende koppen te combineren met online content van hoge kwaliteit terwijl we onze merken opbouwen. Clickbait-koppen zijn tot op zekere hoogte een groot deel van reputatie campagnes.
Het belang van koppen
Boeiende koppen plagen lezers met inhoud die ze niet willen weerstaan.
Hier zijn enkele beproefde voorbeelden voor het maken van clickbait:
Houd ze kort. Een afromende lezer kan geen woorden in zich opnemen kop, dus je moet je idee in minder dan tien woorden overbrengen – en acht is het magische getal, volgens onderzoekers.
Gebruik een nummer. Zeven Clickbait-artikelen die u niet kunt negeren. En trouwens, onderzoekers zijn niet helemaal zeker van de reden, maar ze weten dat oneven genummerde lijsten een 20% hogere klikfrequentie hebben dan even genummerde lijsten.
Een vraag stellen. Wanneer we plotseling voor een vraag staan, kunnen we niet anders dan een antwoord geven. Wat is je lievelingskleur? Wat is jouw geluksgetal? Wat is jouw favoriete pasta-selectie? Je brein bedacht oranje, dertien en rotini, zelfs als je niet probeerde mee te spelen. En kijk: ineens hebben we interactieve content op een heel basaal niveau.
Gaan negatief. We waarderen allemaal mensen die van de positieve kant kijken – maar negatieve koppen brengen meer lezers – tot 30% meer dan neutrale koppen en 59% meer dan positieve. Hoe is dit voor een kop? “Het ergste wat je kunt doen? Wees positief.” Waarom? Misschien komt het door de negativiteitsbias mensen hebben.
Gebruik sleutelzinnen om lezers te lokken. Uitchecken Google trends om te zien wat de huidige populaire zoekopdrachten zijn en probeer relevante sleutelzinnen in uw koppen te gebruiken om deel uit te maken van de trend.
Clickbait werkt. Bekende varianten omvatten top tien lijsten, feiten, interviews en vele andere bekende stijlfiguren.
Clickbait voorbeelden
Hier zijn een paar voorbeelden van hoe clickbait is gestructureerd:
- Waarom we houden van ___________ – Dit is een voorbeeld van een beproefde clickbait-kop. De kop “Waarom houden we van…” prikkelt de lezer, maar bevredigt niet hun verlangen om te weten – tenminste totdat ze klikken … en dat is het punt.
- __ Geheime tips – Cijfers zijn een goede manier om mensen te laten klikken. Het idee van een snelle en gemakkelijke lijst met tips trekt mensen zeer effectief aan.
- Hoe op te lossen ___________ – Ten eerste stelt het iets als een probleem. Dan stelt het *bijna* een oplossing voor. Maar om de oplossing te krijgen, moet je klikken – verraderlijk.
- Een lijst met de beste _________ – Dit is het “curatie”-model van clickbait. Het lijkt alsof iemand de moeite heeft genomen om een lange lijst met mogelijkheden te onderzoeken en de lezer een shortlist van de beste te geven. In werkelijkheid worden deze lijsten meestal gesponsord door iemand – meestal iemand op de nummer 1 positie op de lijst.
- De beste/slechtste… – Dramatisch! Zwart en wit! Het geeft geen antwoord op de vraag, het biedt alleen een dramatisch contrapunt. Verleidelijk!
- De ultieme gids voor _______ – Wie wil er niet de “ultieme” gids? Het internet staat vol met informatie, we willen allemaal het beste of het ultieme. Dus de ultieme gids voor iets moet de beste zijn… toch?
Afbeeldingen zijn belangrijk
Een solide kop en fragment (of zoekmachinebeschrijving) is slechts de helft van de strijd – maar het is de eerste helft. Artikelen hebben verleidelijke afbeeldingen nodig om de aandacht van de lezer vast te houden. Maar houd er rekening mee dat niet zomaar een clipart voldoende is. Kunst moet met een doel worden gebruikt.
Gebruikers negeren afbeeldingen die geen relevante informatie bieden. Voordat we afbeeldingen op een website gebruiken, moeten we onszelf enkele belangrijke vragen stellen:
Is de afbeelding relevant? Is het van goede kwaliteit? Heeft het een emotionele aantrekkingskracht? Welk bericht stuurt het?
De beste afbeeldingen zijn uniek voor uw pagina, misschien op maat geleverd, maar op zijn minst geen stock art die op tal van vergelijkbare sites te vinden is.
Mensen houden van mensen
studies van foto’s op Instagram onthullen dat foto’s met gezichten krijgen 38% meer likes en 32% meer reacties dan foto’s van objecten. Als je de mogelijkheid hebt, laat dan sterke en relevante afbeeldingen bij je artikelen. Een lokkende of pakkende kop kan een lezer pakken, maar boeiende afbeeldingen helpen om ze vast te houden als ze eenmaal binnen zijn.
Verder lezen
Meer informatie over hoe u maak hier boeiende webinhoud.
Veelgestelde vragen over clickbait
Wat is clickbait?
Clickbait is een kop die is gebaseerd op het sensationele karakter van uw materiaal dat onmogelijk te negeren is. Krantenkoppen van door klikken gevoede publicaties zoals Business Insider, Buzzfeed en de familie Gawker Media hebben vaak weinig te maken met de feitelijke inhoud van hun verhalen.
Waarom klikken mensen op clickbait-koppen?
Clickbait-koppen dwingen lezers erop te klikken omdat ze een gevoel van onevenwichtigheid creëren. Dit betekent dat zodra een persoon het leest, ze onvervuld en nieuwsgierig zijn, dus klikken ze op de link om dat te bevredigen. Het is belangrijk om geen clickbait-koppen te maken die niets met uw artikel te maken hebben. De kop moet on-topic zijn om een hoog bouncepercentage te voorkomen, wat nadelig is voor je SEO.
Hoe kan ik meer klikbare koppen schrijven?
Hier zijn enkele beproefde voorbeelden voor het maken van clickbait. Houd ze kort. Gebruik een nummer. Een vraag stellen. Ga negatief. Gebruik sleutelzinnen om lezers te lokken. Bekende varianten omvatten top tien lijsten, feiten, interviews en vele andere bekende stijlfiguren.