De basis van de theorie van reputatiemanagement

[ad_1]

Het bezit dat het meest direct van invloed is op de besluitvorming van uw concurrenten, klanten, vrienden, familie, collega’s en iedereen die in contact komt met u of uw merk, is uw reputatie. Een reputatie is een vorm van macht. Het is ook kwetsbaar. Dus hoe wordt een reputatie gevormd, waaruit bestaat deze en wat is de basistheorie over hoe deze te bouwen of te repareren?

Speltheorie van positieve reputatieSpeltheorie: concurrerende reputaties

Speltheorie is gewoon de benadering van competitie en de strategieën die kunnen worden gebruikt voor de best mogelijke resultaten. Het kan worden toegepast op sport, oorlog, biologie en, voor onze doeleinden, de zakenwereld.

In de speltheorie kan een reputatie de onderliggende aannames van interactie tussen bedrijven volledig veranderen. Als een bedrijf bijvoorbeeld een sterke reputatie heeft als ‘betrouwbaar’, hebben andere bedrijven in het veld de prikkel om zich op andere kenmerken te concentreren in plaats van te concurreren op ‘betrouwbaarheid’. Dit komt simpelweg omdat wedijveren om de sterkste reputatie voor een attribuut een enorme inspanning van middelen vereist. Het is het klassieke concept van het veroveren van zwakkere gebieden. Misschien is een concurrent niet zo sterk in klantenservice, dus dit is een gebied waar uw bedrijf zou kunnen domineren vanwege de opening die dit creëert.

Dus door hard te werken om een ​​reputatie voor een specifiek kenmerk te behouden, opent een bedrijf vaak zijn eigen ’territorium’ in een markt; een expertisegebied waar concurrenten met verlies zouden kunnen opereren als ze probeerden binnen te komen. Dat betekent dat het vestigen van een sterke reputatie vaak een deel van de markttaart voor jou wegsnijdt. Een gebied van je vakgebied waar je absolute heerschappij hebt… en dat allemaal vanwege iets ongrijpbaars dat in de ogen van alle anderen bestaat. Klinkt leuk, toch?

Dus hoe is het gemaakt?

Het begint allemaal met de veronderstelling dat het publiek niets van je weet. Laten we omwille van deze discussie zeggen dat u een bedrijf heeft met de naam Happy Doggie Grooming en dat u diensten afhandelt voor de beste vriend van de man.

Een positieve online reputatie creëren

Wanneer iemand voor het eerst met u of uw bedrijf in contact komt, is dat meestal via een stukje informatie. Als het een kop was, zou het kunnen zijn: “Happy Doggie Grooming wint nationale gouden medaille voor het wassen van honden”, en het opent onmiddellijk een nieuwe map in het brein van de lezer met de titel “Happy Doggie: goede of slechte kwaliteit?”

Vervolgens worden nieuwe stukjes informatie aan die map in hun brein toegevoegd. Ze kunnen afkomstig zijn van mond-tot-mondreclame, zoals recensies, sociale media of zelfs chatten in het echte leven. De informatie gaat misschien niet eens specifiek over Happy Dog Grooming, maar als het vergelijkbaar is, wordt het meestal ergens opgeborgen als onderdeel van die groeiende map.

Het brein van die persoon is op een missie. Het werkt aan het verzamelen van voldoende gegevens over Happy Doggie Grooming om een ​​oordeel te kunnen vellen over het bedrijf. En zodra dat het geval is, deelt het de verzamelde gegevens en de gevolgtrekkingen die het maakte met de rest van de wereld via mond-tot-mondreclame, blogposts, sociale media, Yelp-recensies en andere kanalen.

En de reputatie van Happy Doggie? Het is het hoogtepunt van alle gegevens en gevolgtrekkingen die zijn verzameld in het brein van die persoon, evenals in alle anderen die opmerkingen hebben gemaakt en hun indrukken over het bedrijf hebben gedeeld. Hoewel veel van de gegevens waar zullen zijn, kan een deel van de informatie verkeerd of zelfs vervalst zijn, en sommige gevolgtrekkingen kunnen een mijl van de waarheid zijn, maar desalniettemin heeft het resultaat een grote invloed op het bedrijf. Zo wordt de reputatie van een bedrijf gevormd.

Als Happy Doggie Grooming elke dinsdag superdeluxe puppybadjes wil blijven geven aan goedbetaalde klanten, kunnen ze maar beter hopen dat naast het nieuws van hun gouden medaille, de andere informatie die ronddwarrelt in zoekopdrachten en beoordelingen hun positieve reputatie ondersteunt.

Afbeelding, identiteit en persoonlijkheid

Volgens HB Schultz en A. Werner’s boek Reputatiemanagement, reputatie bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Afbeelding – Wat stakeholders van het bedrijf vinden
  • Identiteit Wat het bedrijf zegt dat het is
  • Persoonlijkheid Waar het bedrijf voor staat

“Het op één lijn brengen van deze factoren is essentieel als we de reputatie van een organisatie willen opbouwen, behouden en beschermen”, leggen ze uit. Iedereen die bij het bedrijf betrokken is, speelt een rol bij de ontwikkeling van de reputatie van dat bedrijf, niet alleen klanten. Hoe werknemers of vertegenwoordigers spreken, handelen of zichzelf presenteren aan de gemeenschap buiten de activiteiten van het bedrijf om, heeft invloed op de reputatie van dat merk.

Schultz en Werner stellen ook dat “het doel van reputatiemanagement is om deze harmonieuze relatie tussen identiteit en imago te bevorderen.”

Dat wil zeggen, het is niet alleen belangrijk dat wat het bedrijf over zichzelf zegt waar is, maar ook dat wat de gemeenschap over zichzelf denkt waar is. In een situatie met een goede reputatie moeten deze dingen op één lijn liggen waar de perceptie de werkelijkheid direct weerspiegelt. Als ze dat niet doen, moet het bedrijf kijken hoe het zichzelf vertegenwoordigt en waarom zijn online reputatie niet de publieke perceptie weerspiegelt.

realiteit versus perceptie

Hoe beheer je een reputatie?

Een groot deel van wat we als online reputatiemanagementbedrijf doen, is uw imago helpen verbeteren door de publiciteit en vindbaarheid van de positieve dingen te vergroten die met u en uw bedrijf te maken hebben. We werken ook aan het verwijderen of begraven van de dingen die zouden kunnen zijn uw reputatie schaden.

Enkele veelvoorkomende tactieken voor reputatiebeheer zijn:

  • Trefwoorden en beschrijvingen: De sleutel tot succesvolle sociale media is het vermogen om de waarde van uw bedrijf en merk aan uw klanten te communiceren. Dit wordt vaak bereikt door opvallende inhoud die uw unieke waardepropositie en merkboodschap laat zien. Door goed onderzochte trefwoorden en beschrijvingen te gebruiken, komt uw informatie ook naar de top van zoekopdrachten. We helpen klanten vaak met creatief schrijven door de belangrijkste punten van hun bedrijf in evenwicht te brengen met echt inzicht in hun merkpersoonlijkheid.
  • Beoordelingen en beoordelingen: Houd een vinger aan de pols van online beoordelingen door zorgvuldig te controleren wat mensen online over uw merk zeggen. Het is belangrijk om te focussen op zowel positieve als negatieve beoordelingen. Bouw voort op het positieve en reageer op het negatieve. Antwoord altijd beleefd en professioneel en bied zo snel en efficiënt mogelijk concrete oplossingen voor wortelproblemen.
  • Zoekmachine resultaten: De eerste pagina met zoekresultaten van zoekmachines is van cruciaal belang bij het vormen van de eerste indruk van uw merk. Alles wat negatief is op deze pagina kan ertoe leiden dat mensen het vertrouwen in uw merk verliezen. Door positieve en goed geschreven inhoud te creëren, wordt uw merk naar de top van de zoekresultaten geleid. Dit zal ook negatieve inhoud naar latere resultaatpagina’s duwen waar deze hoogstwaarschijnlijk niet zal worden bekeken.

Ethiek en reputatiemanagement

Een veelvoorkomend probleem houdt verband met de ethiek op het gebied van reputatiemanagement. Deze ethiek maakt deel uit van elk project dat we overwegen en we zijn er trots op een ethisch bedrijf te zijn. Als je geïnteresseerd bent in onze gedachten over ethiek in reputatiebeheer, bekijk onze pagina over dit onderwerp.

Reputatiemanagement werkt door de perceptie in de gemeenschap af te stemmen op de identiteit van het individu of bedrijf. Voor een online reputatiemanagementbedrijf als Reputation X omvat dit ook zoekmachineoptimalisatie (SEO) en andere tactieken die te maken hebben met online bronnen.

SEO is een groot deel van wat we doen. We duwen slechte zoekresultaten naar beneden en verdedigen positieve zoekresultaten die betrekking hebben op uw bedrijf. We streven ook naar het verwijderen van inhoud die een negatieve invloed heeft op hoe consumenten uw merk of u als individu zien. Met behulp van deze en andere tools werken we aan het verhogen van de positieve reputatie van uw bedrijf.

Blader door onze uitgebreide lijst met diensten voor reputatiebeheer voor meer details. Wil je meer weten over online reputatiemanagement, lees dan onze blog of Neem contact met ons op direct vandaag.

Veelgestelde vragen over reputatietheorie

Wat is reputatie?

Reputatie is de subjectieve kwalitatieve overtuiging die een persoon heeft over een merk, persoon, bedrijf, product of dienst. Het heeft invloed op bijna elk aspect van je leven, zoals of iemand een connectie met je wil maken, iets van je bedrijf wil kopen of je wil doorverwijzen naar hun vrienden.

Hoe wordt een reputatie opgebouwd?

Een reputatie is een verzameling van alle verschillende manieren waarop een persoon interactie heeft gehad met uw merk en de indruk die ze van u of uw bedrijf hebben. Het begint bij het eerste contact, wat een Google-zoekopdracht kan zijn geweest. Dan kunnen mensen over je merk blijven horen via mond-tot-mondreclame, blogposts, sociale media, Yelp-recensies en andere kanalen. Individuen zullen al deze informatie gebruiken om een ​​gevolgtrekking over uw bedrijf te maken.

Waaruit bestaat een reputatie?

Een reputatie bestaat uit verschillende onderdelen: imago – wat stakeholders van het bedrijf vinden, identiteit – wat het bedrijf zegt dat het is en persoonlijkheid – waar het bij het bedrijf om draait. Uiteindelijk komt het neer op perceptie en realiteit, die op elkaar moeten worden afgestemd voor de succesvolle creatie van een positieve reputatie.

Hoe zorg je voor een positieve reputatie?

Verhoog de positieve dingen die met u en uw bedrijf worden geassocieerd terwijl u werkt aan het aanpakken van de dingen die uw reputatie kunnen schaden. Positief creëren inhoud tijdens het werken aan het verwijderen van negatieve gevoelens of items door professioneel om te gaan met ontevreden klanten en door niet-feitelijke inhoud te laten verwijderen.

Plaats een reactie