De elementen van een webpagina voor SEO

[ad_1]

Als u online inhoud maakt of bewerkt, bent u een maker van inhoud. Als contentmaker moet je de balans vinden tussen SEO (zoekmachineoptimalisatie) en een positieve gebruikerservaring. Onthoud dat u inhoud maakt voor zowel de mensen die uw pagina lezen als de robots die uw pagina rangschikken voor Google.

93% van het wereldwijde verkeer komt van Google Zoeken, Google Afbeeldingen en Google Maps. Aangezien er zoveel verkeer afkomstig is van zoekmachines, is het van cruciaal belang om uw pagina’s te optimaliseren voor SEO.

Er zijn verschillende belangrijke SEO-elementen die elke webpagina zou moeten hebben. Om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde pagina staat, is hier een lijst met de verschillende elementen die samen een boeiend en goed geoptimaliseerd stuk inhoud creëren.

Wat zijn de SEO-elementen van een webpagina?

  • De paginatitel
  • De metabeschrijving
  • De kop (H1)
  • De subkop (H2)
  • De inhoud
  • In-content-links

De paginatitel

De titel van een webpagina wordt weergegeven op het browsertabblad, de resultatenpagina van de zoekmachine en fragmenten van sociale media. Het is erg belangrijk om beknopt uit te leggen waar de pagina over gaat acht of minder woorden.

In de HTML ziet de titeltag er als volgt uit:

Dit is de titel van de pagina

Hier zijn een paar manieren om uw paginatitel te optimaliseren:

  • Houd uw title-tag onder de 60 tekens
  • Neem uw doelzoekwoord op in de titeltag
  • Schrijf een pakkende, pakkende titel
  • Maak een unieke titeltag voor elke pagina
  • Neem uw merknaam op in uw title-tag wanneer dit zinvol is

Wat is het verschil tussen de paginatitel en de kop?

Zoals hierboven vermeld, is de titel iets dat wordt gezien alleen in het browsertabblad en wordt in de HTML geplaatst. Maar de kop maakt deel uit van de inhoud van de pagina. Dit is een voorbeeld van een kop (“Welke bedrijven hebben de beste reputatie?”) die bovenaan een blogpost staat:

voorbeeld van een kop in een blogpost

Boeiende titels verschijnen in de zoekresultaten. Boeiende koppen zorgen ervoor dat mensen de inhoud lezen.

Mensen klikken op uw artikelen en andere inhoud in zoekresultaten omdat de titel goed was. Een goed artikel met een slechte kop zal veel minder pageviews trekken. Paginatitels moeten aantrekkelijk en overtuigend zijn, zodat zoekers erdoor worden aangetrokken.

Copyblogger’s gids over het maken van magnetische koppen is een geweldige bron om meer te leren over het maken van titels voor uw webpagina’s. Hier is een voorbeeld van een ‘clickbait’-kop. Het maakt je nieuwsgierig.

wat-belive.gif

Je zou ook kunnen vinden Dit artikel niet alleen informatief maar ook grappig, en deze is ook erg goed.

Krantenkoppen zorgen voor klikken en rankings

Verschillende experimenten hebben aangetoond dat een pagina met een hogere CTR (Click Through Rate) snel stijgt in de zoekresultaten. Met andere woorden, hoe meer mensen op uw titel klikken in de zoekresultaten, en hoe langer ze op de pagina blijven, hoe hoger uw pagina kan stijgen in de zoekresultaten.

  • Mensen klikken op pakkende paginatitels in zoekresultaten.
  • De beste titels en koppen bevatten de zoekterm (sleutelzin).
  • Clickbait-koppen kunnen belachelijk zijn, maar ze werken als ze niet overdreven zijn.

U hoeft geen belachelijke koppen te schrijven die mensen dwingen om te klikken, maar houd de theorie in gedachten wanneer u koppen maakt.

De inhoud van de pagina

De belangrijkste inhoud van een pagina kan tekst, video, afbeeldingen of afbeeldingen zijn, of iets anders. Zoekmachines komen op het punt dat ze afbeeldingen en video kunnen begrijpen tot het punt dat ze tekst kunnen gebruiken.

Hoe belangrijk zijn zoekwoorden tegenwoordig?

Voor op tekst gebaseerde inhoud helpen zoekwoorden zoekmachines om het te begrijpen. Trefwoorden/zoektermen worden steeds minder belangrijk naarmate kunstmatige intelligentie toeneemt. Trefwoorden (ook wel zoektermen genoemd) zijn de woorden die mensen gebruiken om iets te zoeken op Google of andere zoekmachines zoals Bing, YouTube en zelfs Facebook (ja, Facebook is een zoekmachine). Voor spraakgestuurd zoeken worden ze uitgesproken, meestal als onderdeel van een langere zin.

Download ons mogelijkhedendeck

Als maker van inhoud moet u de zoekwoorden identificeren die uw publiek gebruikt om de antwoorden op hun problemen op Google te zoeken en deze zoekwoorden een onderdeel van uw inhoudsstrategie maken. Als uw inhoud voornamelijk video of afbeeldingen is, is dit misschien minder belangrijk, maar het kan helpen.

Verdere studie

Zoekwoordonderzoek is een gedetailleerd onderwerp dat u moet bestuderen. Backlinko heeft waarschijnlijk de meest uitgebreide gids voor trefwoordonderzoek op internet gepubliceerd die u alles zou vertellen over moderne technieken voor trefwoordonderzoek en hoe deze kunnen worden geïmplementeerd in uw inhoudsstrategie.

Verwante zoektermen helpen u de intentie van mensen te bespioneren

Onderaan de zoekresultaten in Google vind je vaak “Verwante zoekopdrachten.” Gerelateerde zoekopdrachten kunnen worden gebruikt om te begrijpen waar mensen naar zoeken, voor onderzoek naar trefwoorden en om de kwaliteit van uw artikelen te verbeteren door aanvullende informatie op te nemen waarvan u misschien niet had gedacht dat mensen ze wilden.

Voorbeeld: hier is een afbeelding van de gerelateerde zoekopdrachten voor de zoekterm “gerelateerde zoekopdrachten”:

voorbeeld van hoe gerelateerde zoekopdrachten eruit zien in google

Paginatitels Vertel zoekmachines het belangrijkste punt

De titel van uw pagina is meestal (maar niet altijd) wat Google in zoekresultaten plaatst. Hier is de titel van een van onze pagina’s in het browsertabblad (het bovenste tabblad in uw browser).

voorbeeld van een titeltag in een webbrowser

Hier is hoe Google het in zoekresultaten weergeeft.

hoe een title-tag eruitziet in zoekresultaten

De paginatitel vertelt Google en de lezers over de inhoud van een pagina, in dit geval “Reputation Protection Solutions”. De titeltag is een van de belangrijkste SEO-factoren op de pagina en heeft een directe invloed op de positie van uw site in de zoekmachines.

In de HTML-code van de webpagina ziet de Title-tag er als volgt uit:

Oplossingen voor reputatiebescherming

Opmerking: Voor welke zoekterm u ook wilt dat uw pagina in Google wordt weergegeven, zorg ervoor dat deze in de titeltag staat.

Tip: gebruik de sleutelzin vroeg in de titeltag

Vanuit een SEO-perspectief wilt u er niet alleen voor zorgen dat de zoekterm waarop u de pagina target, in de titeltag staat, maar dat uw doelzoekwoord wordt gebruikt zo vroeg mogelijk in de titel om het niet alleen een grote kans te geven om hoger te ranken, maar ook om het meer in het oog te laten springen voor de gebruiker.

Tooltip: U kunt een gratis tool gebruiken zoals Co-Schedule Headline Analyzer om uw titels te analyseren en te verbeteren.

Pas op voor de tekenlimiet, zodat je niet wordt afgesneden

De tekenlimiet voor paginatitels is 70 tekens voor desktop en 78 tekens voor mobiele zoekresultaten. Probeer uw titels dus onder de 70 tekens te houden, zodat ze correct worden weergegeven in de zoekresultaten.

Waarom is de metabeschrijving belangrijk?

De metabeschrijving wordt meestal weergegeven in zoekresultaten en is een van de factoren die een gebruiker helpen beslissen om op uw webpagina te klikken. De metabeschrijving van uw pagina is de tekst die direct onder uw paginatitel in zoekresultaten verschijnt. U kunt de metabeschrijving niet zien in de inhoud van een webpagina, maar u kunt deze wel zien in zoekresultaten. De metabeschrijving is geen factor voor het rangschikken van zoekresultaten voor Google, maar het helpt mensen wel om te beslissen of ze op uw pagina klikken of niet in de zoekresultaten.

De metabeschrijving is belangrijk vanuit het oogpunt van een gebruiker, omdat het mensen het onderwerp van de pagina laat weten wanneer ze deze in zoekresultaten zien. Een pakkende beschrijving kan zoekers overhalen om op uw pagina te klikken, wat de gemiddelde klikfrequentie verbetert (CTR). Dit betekent dat het belangrijk is om de link aan uw publiek te “verkopen” in zoekresultaten – u kunt dit doen door een beschrijving te schrijven waardoor de lezer er echt op wil klikken.

De metabeschrijvings-HTML ziet er als volgt uit:

metabeschrijving voorbeeld

Google gebruikt de pagina Meta Description vaak in zoekresultaten, maar niet altijd.

hoe een metabeschrijving wordt weergegeven in zoekresultaten

H1 kop

H1 is de HTML-tag voor de hoofdkop van uw pagina (meestal de titel). Over het algemeen zou elke webpagina moeten hebben: een kop met een H1-tag en moet het primaire doelzoekwoord bevatten. Maar het hebben van meer dan één mag uw SEO niet schaden. Het is belangrijker om H3-koppen te nesten in H2-koppen in een H1-kop.

WordPress-tip: In de meeste WordPress-thema’s is de titel van uw pagina standaard verpakt in H1-tag.

Google beschouwt de H1-kop als een sterke indicator van de inhoud van een pagina. Dat is de reden waarom het gebruik van uw primaire zoekwoord in een H1-kop u een betere kans geeft om ervoor te ranken in de zoekresultaten.

Lichaamsinhoud

De belangrijkste inhoud van uw bericht wordt body-inhoud genoemd. Het moet niet alleen worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, maar moet ook aantrekkelijk zijn voor de lezers (het belangrijkste). Hier zijn een paar tips om beide doelstellingen te bereiken:

Schrijf een pakkende inleiding

Schrijf een boeiende inleidende alinea die: niet langer dan 100-150 woorden (tenzij nodig). Lezen deze gedetailleerde gids voor meer.

Zoekterm opnemen in de eerste 100 woorden

Als het logisch is, probeer dan uw primaire zoekwoord op te nemen in de eerste 100 woorden van de hoofdtekst. Dit kan helpen om de pagina beter te rangschikken.

Gebruik korte alinea’s

Splits uw inhoud indien mogelijk op in korte paragrafen om het te maken makkelijker voor de lezers om te skimmen er doorheen. De meeste mensen lezen de inhoud niet helemaal door, ze lezen het (sorry Schrijvers).

Gebruik H2-subkoppen met gerelateerde zoektermen

Organiseer uw inhoud in verschillende segmenten met behulp van meerdere subkoppen (H2 Headlines). De H2-koppen moeten bevatten: “gerelateerde zoektermen” die vaak onderaan de resultatenpagina van een zoekmachine worden gevonden als dat mogelijk is. Dit fungeert als een extra haak voor zoekmachines om te begrijpen en verhoogt de relevantie van uw pagina, niet alleen voor uw hoofdzoekterm, maar ook voor vergelijkbare zoektermen.

Stimuleer belangrijke punten

Gebruiken vetgedruktcursief en onderstreept om belangrijke punten te markeren.

Opsommingstekens gebruiken

Hier zijn enkele redenen om opsommingstekens te gebruiken:

  • Ze helpen mensen snel inhoud te skippen
  • Zoekmachines vinden ze leuk en tonen ze vaak in resultaten
  • Ze breken de tekst op om het minder intimiderend te maken om te lezen

Blijf betrokken bij andere inhoud

Gebruik regelmatig afbeeldingen, snapshots en ingesloten video’s om uw inhoud aantrekkelijker te maken voor de lezers. Mensen vervelen zich snel. Hier is een afbeelding om te voorkomen dat je je te vervelen.

foto van een schattig katje

Gebruik synoniemen om de bedoeling duidelijk te maken

Gebruik synoniemen en andere terminologieën met betrekking tot uw doelzoekwoord in uw lichaamsinhoud voor een betere optimalisatie. Nogmaals, gerelateerde zoekopdrachten die onderaan de zoekpagina voor uw primaire zoekwoord verschijnen, kunnen hierbij helpen. Dat geldt ook voor uw vertrouwde thesaurus.

Tooltip voor zoekwoorden

Je kunt ook tools gebruiken zoals: Ubersuggest en LSI-grafiek om honderden synoniemen en gerelateerde terminologieën te vinden die u samen met uw primaire zoekwoord in uw lichaamsinhoud kunt opnemen. Onthoud dat u eerst voor mensen schrijft, dus stop geen zoektermen in een artikel dat ze echt niet nodig heeft. Balans is de sleutel.

Samengevat….

Dit zijn de belangrijkste elementen van een webpagina, evenals enkele tips om de interactie tussen mensen en zoekmachines te verbeteren.

Plaats een reactie