De impact van het bedrijfsimago op de bedrijfsreputatie

[ad_1]

  • Bedrijfsimago en bedrijfsreputatie zijn subjectieve percepties die van invloed zijn op hoe mensen uw bedrijf zien en ermee omgaan.
  • Bedrijfsimago gaat meer over hoe een merk mensen zich laat voelen, terwijl reputatie de percepties van mensen van de producten, het leiderschap, de financiën, de sociale verantwoordelijkheid en de interacties met klanten, werknemers en de gemeenschap van een bedrijf omvat.
  • Zowel het bedrijfsimago als de reputatie kunnen de omzet en het succes van een bedrijf beïnvloeden.
  • Zelfs als u een goede bedrijfsreputatie heeft, kan een slecht bedrijfsimago de inkomsten schaden.
  • Door beeldadvies op te nemen in uw reputatiebeheerstrategie, kunt u het bereik en het succes van uw merk vergroten.

Op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat bedrijfsimago en bedrijfsreputatie onderling verwisselbare begrippen zijn.

Er zijn zeker overeenkomsten tussen de twee. Ze zijn beide subjectieve percepties die niet alleen van invloed zijn op hoe mensen uw bedrijf zien, maar ook op hoe en of ze zaken met u doen.

Gratis advies over reputatiemanagement

Maar er zijn belangrijke verschillen. Uw bedrijfsimago vertegenwoordigt specifieke percepties over de producten van uw bedrijf en hoe ze mensen laten voelen. Het is gebaseerd op een indruk of een geaccepteerd idee – het omvat niet het onderzoek, de overwegingen en de kennis die aan de basis liggen van uw bedrijfsreputatie. Het is een eerste indruk of onderbuikreactie die mensen hebben en ook kunnen worden gevormd door de samenleving, rages en de publieke opinie.

Uw bedrijfsreputatie is een breder concept dat percepties omvat van de producten en diensten van een bedrijf en hoe het bedrijf en zijn leiderschap werken. Het omvat hoe de bedrijf behandelt zijn klanten, medewerkers, de gemeenschap en het milieu. Het is meer gebaseerd op feiten, geschiedenis en onderzoek.bedrijfsimago en bedrijfsreputatie

Bedrijfsreputatie kan van invloed zijn op belanghebbende of potentiële klant, terwijl het bedrijfsimago bij verschillende soorten klanten anders kan worden waargenomen. Uw bedrijf kan door verschillende groepen tegelijkertijd anders worden gezien op basis van hun unieke demografie.

In onderzoek dat onderscheid maakt tussen de verschillende rollen die het bedrijfsimago en de reputatie spelen, Cretu en Brodie notitie Dat “[a] het imago van het merk heeft een meer specifieke invloed op de perceptie van de klant over de kwaliteit van producten en diensten, terwijl de reputatie van het bedrijf een bredere invloed heeft op de perceptie van klantwaarde en klantloyaliteit.”

Casestudy bedrijfsimago: Keds

Om een ​​beter beeld te krijgen van hoe een positief bedrijfsimago en een positieve reputatie verschillen, hoeven we niet verder te kijken dan het verhaal van een merk sneakers.

Schoenenfabrikant Keds begon in 1916 met het maken van schoenen en creëerde daarmee de allereerste sneaker voor de massamarkt. Door de jaren heen werden de schoenen een hoofdbestanddeel van de atletische en popcultuur. Ze werden geadopteerd door tal van beroemdheden, waaronder Marylin Monroe, Humphrey Bogart, Jackie Kennedy en Katharine Hepburn.

Keds heeft atletische versies uitgebracht, Pro-Keds genaamd, om te concurreren met marktleider Converse. De schoenen werden gedragen door professionele atleten zoals Kareem Abdul-Jabbar en “Pistol Pete” Maravich. Ze stonden zelfs aan de voeten van punkrockers The Ramones. Keds werd bijna synoniem met het traditionele Amerikaanse cheerleadersuniform en was altijd aanwezig aan de zijlijn van voetbal- en basketbalwedstrijden op de middelbare school.

Eind jaren tachtig bereikte Keds een nieuw niveau van populariteit met de release van de hitfilm Dirty Dancing, waarin de schoenen van Jennifer Grey’s personage “Baby” en vele anderen in de film prominent aanwezig waren. In andere landen, was de naam “keds” zelfs een verzamelnaam geworden voor alle sneakers.

Helaas veranderden de tijden en samen met de harders uit de jaren 80, neonkleuren en dik haar vervaagde de populariteit van Keds. Hoewel hun bedrijfsreputatie intact was, is het product beeld werd gedateerd en muf. Het bedrijf maakte nog steeds dezelfde schoenen, maar in plaats van een modehoofdstuk te zijn bij de coole kinderen, werd Keds al snel irrelevant.

In 2015, samenvallend met de honderdste verjaardag van het bedrijf, lanceerde Keds de “Dames eerst sinds 1916” campagne die de rijke geschiedenis van sterke vrouwen die het merk omarmden, vierde. Het concentreerde zich op “vrouwen die hun eigen paden creëren, hun eigen regels maken en de kracht van vrouwelijkheid en kracht benutten.”

Het bedrijf werkte samen met muzikant Taylor Swift en de superster lanceerde haar eigen schoenenlijn, waardoor Keds’ terugkeer naar relevantie verder werd versterkt. Keds sponsorde zelfs Swift’s hit “1989”-tour, waarbij schoenen in beperkte oplage werden uitgebracht die op het album waren geïnspireerd.

Deze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen en het vernieuwde imago van Keds bracht hen naar nieuwe hoogten met hogere winst en meer omzet. Ook verhuisden ze, na een afwezigheid van vier decennia, hun productie terug naar de Verenigde Staten en implementeerden biologisch katoen, gerecycled rubber en niet-giftige inkten en kleurstoffen in productie.

Deze case study benadrukt duidelijk het verschil tussen imago en reputatie. De reputatie van Keds veranderde niet, maar hun imago wel. In feite ging de imagoverandering gepaard met andere beslissingen die als een positieve impact op de reputatie van het bedrijf kunnen worden beschouwd.

bedrijfspersoonlijkheid tot reputatie

Reputatieadvies versus imagoadvies

Wat is het verschil tussen reputatieadvies en imagoadvies?

Beeldadvies kijkt in één oogopslag hoe uw merk wordt bekeken: wat zijn de percepties die consumenten hebben over uw merk, zelfs als ze er nooit mee bezig zijn geweest? In het geval van Keds was het duidelijk dat de reputatie van het bedrijf goed was, maar hun imago ging op en neer met de grillen van de popcultuur. Ze werden gezien als achterhaald en niet hip. Het merk van een vervlogen generatie. Door hun aanpak te herzien en samen te werken met iemand als Taylor Swift om niet alleen reclame te maken, maar ook te creëren, konden ze de controle over hun imago krijgen en relevant blijven.

Zakelijk reputatie advies gaat na hoe mensen denken over de betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid van uw bedrijf. Uw bedrijfsreputatie is: “de optelsom van wat consumenten communiceren dat ze voelen over het bedrijf.” Nu, meer dan ooit, willen consumenten weten dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor hun acties. Door hun productie naar Michigan te verplaatsen en milieubewuste productieveranderingen door te voeren, liet Keds zien dat ze dit idee begrepen; Dit is de reden waarom reputatieconsulting een holistische benadering moet volgen die opvattingen en beschermt de reputatie van uw bedrijf vanuit elke hoek.

Beide zijn subjectief, maar een reputatie is goed of slecht; een beeld is gewoon. Dat betekent niet dat je imago moet blijven waar het is of dat er geen oordelen zijn die moeten worden aangepast. Door de krachten te bundelen met een corporate image consultant kunt u laten zien waar het imago van uw merk staat en een startpunt zijn om naar een gunstigere positie te verschuiven.

Gratis advies over reputatiemanagement

Wat vraag je aan een corporate image consultant?

Een goede imagoconsulent beschouwt uw imago niet als iets dat los staat van uw reputatie, maar beschouwt uw bedrijfsimago in de context van uw reputatie als geheel. De adviseur begrijpt hoe de concepten zich verhouden en elkaar aanvullen en op zichzelf staan. Daarom kan het uitvoeren van een imago-analyse als onderdeel van uw corporate reputatiemanagement zeer waardevol zijn.

Tenzij je een duidelijk imagoprobleem hebt (dat wil zeggen, onze schoenen zijn niet meer cool), zijn de volgende vragen een goed begin voor je corporate image consultant:

  • Is er een duidelijke manier waarop ons bedrijfsimago onze reputatie beïnvloedt?
  • Zijn er hiaten in hoe ons imago wordt ontvangen en de producten of diensten die we aanbieden?
  • Trekken we het juiste publiek aan? Bereiken we met succes de mensen die we proberen te bereiken?
  • Wat vinden mensen die ons merk niet goed kennen van de kwaliteit van onze producten of diensten? Hoe wordt ons merk gezien door het publiek? Is het te positief? Neutrale?
  • Welke negatieve aspecten van ons imago kunnen worden verholpen? En hoe?

Deze vragen helpen u bij het in kaart brengen van uw corporate image-strategie. Ze helpen u ook problemen te ontdekken die uw aandacht vereisen. Onthoud, kennis is macht. Hoe beter u uw imago begrijpt, hoe sterker u uw merk en bedrijf kunt opbouwen.

Als u al gebruik maakt van onze diensten voor reputatiebeheer, kan het verweven van deze kennis met uw bestaande strategie ook tot betere algemene resultaten leiden. We mogen Taylor Swift niet in de mix opnemen, maar we kunnen beeldoverwegingen opnemen in onze reputatiemanagementstrategie om uw merk te versterken.

Veelgestelde vragen over bedrijfsafbeeldingen

Wat is het verschil tussen bedrijfsimago en bedrijfsreputatie?

Een bedrijfsimago is gebaseerd op een indruk of een geaccepteerd idee – het omvat niet het onderzoek, de overwegingen en de kennis die aan de basis liggen van uw bedrijfsreputatie. Aan de andere kant is uw bedrijfsreputatie een breder concept dat percepties omvat van de producten en diensten van een bedrijf, hoe het bedrijf en zijn leiderschap in het algemeen werken, en hoe de bedrijf behandelt zijn klanten, medewerkers, de gemeenschap en het milieu.

Wat is bedrijfsreputatie?

Uw bedrijfsreputatie is: de som van wat consumenten communiceren over het bedrijf. Dit is de reden waarom reputatieconsulting een holistische benadering moet volgen die opvattingen en beschermt de reputatie van uw bedrijf vanuit elke hoek.

Welke vragen stel ik aan een corporate image consultant?

De volgende vragen zijn een goed begin voor uw corporate image consultant. Is er een duidelijke manier waarop ons bedrijfsimago onze reputatie beïnvloedt? Zijn er hiaten in hoe ons imago wordt ontvangen en de producten of diensten die we aanbieden? Trekken we het juiste publiek aan? Bereiken we het publiek dat we proberen te bereiken? Wat vinden mensen die ons merk niet goed kennen van de kwaliteit van onze producten of diensten? Welke negatieve aspecten van ons imago kunnen worden verholpen? En hoe?

Plaats een reactie