De rol van MVO in de bedrijfsreputatie

[ad_1]

MVO staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. MVO is een term die wordt gebruikt om sociaal voordelige activiteiten van bedrijven te beschrijven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan de vorm aannemen van filantropie, activisme, liefdadigheid of vrijwilligerswerk. MVO Return on Investment (ROI) is vaak ongrijpbaar, zoals het geval is bij het afstemmen van een MVO-initiatief om de online reputatie van het bedrijf te verbeteren.

Een aspect van MVO is ESG. ESG staat voor Environmental, Social en Governance (ESG). Sommige externe bedrijven zoals Bloomberg, Moody’s en Thompson Reuters proberen ESG-scores te meten. Er is echter geen standaard manier om ESG te scoren; het zijn voornamelijk handleidingen voor beleggers die dergelijke normen gebruiken tijdens het beleggen.

Een groot aantal bedrijven neemt MVO op als onderdeel van hun merkopbouwstrategie. Klanten van Reputation X hebben bijvoorbeeld gevraagd of een donatie aan goede doelen als Black Lives Matter of de NAACP hun merkperceptie ten goede zou komen. Hoewel donaties aan positieve, populaire doelen bijna altijd nuttig zijn, wordt dit soort eenmalige Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen door sommigen als oppervlakkig en egoïstisch beschouwd en door anderen als een noodzakelijk kwaad om te voorkomen dat ze publiekelijk worden beschaamd door activisten. Vivek Ramaswamy, de auteur van “Woke, Inc., Inside Corporate America’s Social Justice Scam”, waarschuwt ervoor dat bedrijven niet betrokken raken bij milieu-, sociale of overheidskwesties.

Agressieve vraag naar ROI kan MVO doen lijken op PR.

Veel bedrijven dringen er (intern) op aan dat MVO-initiatieven bij de juiste doelgroep ROI opleveren. Het probleem met het eisen van ROI voor initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat het tot op zekere hoogte naar astroturf kan ruiken. Astroturfing kan worden omschreven als een “fake grassroots-beweging”.

Bedrijven staan ​​onder druk om zowel liefdadigheidsinitiatieven te steunen als te doen alsof ze dat nederig en zelfs understatement doen. Een agressieve vraag naar ROI kan MVO doen lijken op PR.

Maar MVO ROI hoeft niet zo openlijk te zijn. Als de liefdadigheidsorganisatie bijvoorbeeld zelf positieve inhoud genereert over het schenkende bedrijf, krijgt het oorspronkelijke bedrijf vaak een pass. Hierover later meer.

MVO en bedrijfsreputatie

Met het risico om cynisch over te komen, helpt zelfs een relatief korte explosie van schijnbare sociale verantwoordelijkheid vaak om het sentiment van een zakelijke online reputatie te verbeteren. Dit komt omdat eyeballs en clicks vaak trending topics belonen. Het Google-algoritme merkt oogbollen en klikken (en inkomende links) op. Dit kan de zoekresultaten van een bedrijf drastisch veranderen, waardoor de reputatie verbetert – in ieder geval terwijl het onderwerp zich ontwikkelt.

Voorbeeld: MVO als bescherming tegen hash-tagging

boycot starbucks hashtag voorbeeld

MVO kan een schild vormen tegen een negatieve “hash-tag”. Een van onze klanten vroeg bijvoorbeeld of we: “vink het vakje aan” om te voorkomen dat online activisten hun online reputatie schaden. Onze klant had een sjabloon-e-mail ontvangen van mensen die beweerden activisten te zijn. Onze klant beschouwde de e-mail als een nauwelijks verhulde bedreiging dat als ze niet zouden voldoen aan een donatie aan hun zaak, online vergelding zou volgen.

We stelden een strategie voor om hun sociale giften te maximaliseren. Hoewel er veel aandacht was, deed het bedrijf uiteindelijk strategische donaties, plaatste het inhoud over hun ondersteuning op hun verschillende webproperty’s en verdiende het lof voor hun acties. Ironisch genoeg hebben de afzenders van de oorspronkelijke “dreigende” e-mail hun acties nooit erkend. Misschien was het gebrek aan negatieve sociale media-aandacht genoeg.

Hoewel de realiteit is dat het een eenmalige donatie was en puur voor bescherming, hielp het het bedrijf bij het financieren van trending liefdadigheidsinstellingen. Natuurlijk was het geen onbaatzuchtige daad, maar uiteindelijk heeft het veel mensen geholpen.

MVO en trending topics

De doelstellingen van maatschappelijk verantwoord ondernemen veranderen vaak met publieke aandacht. Hoe krachtig Black Lives Matter ook is, de beweging is nog steeds overgeleverd aan de nieuwscyclus. De meeste sociale doelen hebben hun dag in de zon en vervagen dan en krijgen stabiliteit bij een lager niveau van zichtbaarheid.

De onderstaande grafiek toont BLM Google-zoektrends in de loop van de tijd.

blm-trend

Hier is de Google Trends-grafiek voor de Me Too-beweging.

ik ook

MVO beweegt vaak mee met de economie

Volgens Nielsen is sociale verantwoordelijkheid, die ooit een topprioriteit was voor bedrijven, vervaagd in het harde licht van de pandemie. Maar liefdadigheidsgiften in de Verenigde Staten begonnen af ​​te nemen vóór Covid. Tijdens de Grote Recessie (2007-2009) daalden de giften aan goede doelen met 7%. Een vergelijkbare of grotere daling zou kunnen optreden als gevolg van inflatie, niet alleen voor individuele giften, maar ook voor sociale uitgaven van bedrijven.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Laten we even stilstaan ​​bij het MVO-beleid dat verder gaat dan filantropie. Er is een subtiel maar belangrijk onderscheid tussen MVO en filantropie. Filantropie gaat over het doneren en ondersteunen van doelen en initiatieven die een impact hebben op de samenleving, zoals onderwijs en beroepsopleiding. MVO gaat over investeren in interne praktijken en outreach om ervoor te zorgen dat u een verschil maakt in de wereld om u heen.

MVO-beleid kan vele vormen aannemen binnen uw bedrijfscultuur. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van activiteiten op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen die veel bedrijven hebben ondernomen.

  • Vermindering van de CO2-voetafdruk
  • Fairtrade praktijken
  • Geven aan goede doelen
  • Ontwikkeling van beursfondsen
  • Betrokkenheid bij vrijwilligersprogramma’s voor werknemers vergroten
  • Milieu- en groene praktijken
  • sociaal kapitalisme
  • Verbetering van de arbeidspraktijk
  • Betrokkenheid bij serviceclubs (Rotary, Elks, etc.)
  • Uitbreiding van de mogelijkheden voor professionele ontwikkeling voor alle medewerkers
  • Benadrukken van diversiteit bij het aannemen van personeel door gemeenschappen te bereiken die door andere bedrijven over het hoofd worden gezien

Gebruik MVO om het verhaal opnieuw in evenwicht te brengen

Een veelvoorkomend probleem waarmee Reputatie X te maken heeft, zijn onevenwichtige verhalen. Een onevenwichtig verhaal is wanneer zoekresultaten, sociale media of Wikipedia-artikelen een online verhaal weergeven dat naar het negatieve neigt. Een van de manieren om het online sentiment opnieuw in evenwicht te brengen, is door nieuwe positieve online-inhoud te genereren. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan niet alleen gemeenschappen helpen, maar ook inhoud genereren ter ondersteuning van de herbalancering van het bedrijf dat het doet (het werkt ook voor individuen).

Het gebruik van MVO om de bedrijfsreputatie te verbeteren houdt het volgende in:

  1. Identificeer een of meer goede doelen of doelen om te helpen. Trending topics zijn meestal de beste keuze.
  2. Er zijn drie vragen een bedrijf zou kunnen maken van de organisatie die het helpt:
    1. Vraag de ontvangende organisatie om het geschenk of andere steun aan te kondigen op al hun socialemediakanalen.
    2. Vraag de ontvangende organisatie een artikel te schrijven over de ondersteuning die op hun website moet worden geplaatst. Het is belangrijk dat de kop de naam van het bedrijf vermeldt (business doing thegiving).
    3. Vraag ten slotte de ontvangende organisatie om een ​​persbericht over de gift of steun te publiceren. Opmerking: alle uitgaven moeten onmiddellijk door het bedrijf worden vergoed.
  3. Zodra de “drie vragen” zijn gedaan en de liefdadigheidsorganisatie heeft gevolg gegeven, moet het bedrijf de organisatie op een vergelijkbare manier ondersteunen. Geven houdt niet alleen op bij geven, help hen online en help ook uw merk:
    1. Noem de liefdadigheidsorganisatie op alle sociale kanalen met behulp van de juiste tags voor het goede doel en voor de liefdadigheidsorganisatie.
    2. Verspreid een persbericht over het evenement. Voeg indien mogelijk afbeeldingen toe.
    3. Plaats eventueel het logo van de organisatie op de bedrijfswebsite. Dit kan voor een beperkte duur.
    4. Zorg ervoor dat de Crunchbase-, Medium- en LinkedIn-profielen van het bedrijf en vergelijkbare profielen allemaal het liefdadigheidswerk vermelden door te verwijzen naar inhoud over het bedrijf die is ontwikkeld door de liefdadigheidsorganisatie (punt 2.2 bovenstaande).

Deze maatregelen lijken egoïstisch, want… nou ja, dat zijn ze soms ook. Houd er echter rekening mee dat het bedrijf niet de enige entiteit is die profiteert van MVO. Het goede doel krijgt iets; medewerkers voelen een gevoel van trots, en de gemeenschap rondom de organisatie zal dit ook waarderen. Het bedrijf dat ondersteuning biedt, zal aanvullende positieve online-inhoud hebben over zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.

ROI in CSR hoeft het initiatief niet te belemmeren, maar beschouw in plaats daarvan ook het immateriële actief dat de bedrijfsreputatie is, als een weldoener.

Veelgestelde vragen over MVO

Wat is MVO?

MVO staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. MVO is een term die wordt gebruikt om sociaal voordelige activiteiten van bedrijven te beschrijven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan de vorm aannemen van filantropie, activisme, liefdadigheid of vrijwilligerswerk.

Wat zijn enkele voorbeelden van beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Vermindering van de CO2-voetafdruk. Fairtrade praktijken. Geven aan goede doelen. Ontwikkeling van beursfondsen. Medewerkers die vrijwilligerswerk doen in de gemeenschap. Milieu en groene praktijken. Sociaal kapitalisme. Verbetering van de arbeidspraktijk. Betrokkenheid bij serviceclubs (Rotary, Elks, etc.)

Hoe kan ik MVO gebruiken om de bedrijfsreputatie te verbeteren?

U kunt uw bedrijfsreputatie verbeteren met MVO door te doneren aan goede doelen en door een perscampagne te voeren om de donatie aan te kondigen.

Plaats een reactie