Een checklist om de online merkzichtbaarheid te verbeteren

[ad_1]

Welkom bij de online merkengids.

Inhoud

  • Merkrichtlijnen en stijlgidsen maken
  • Maak een contentkalender voor het jaar
  • Bescherm uw merk tegen domeinkrakers
  • Vernieuw uw websitesjabloon
  • Getuigenissen van websites toevoegen of bijwerken
  • Online beoordelingen actief beheren

Verbeter uw online merk: richtlijnen

Om je online merk te verbeteren, begin je met je merkrichtlijnen (stijlgids). Alle communicatie komt voort uit de regels en richtlijnen in uw stijlgids. Als je dit eenmaal hebt, wordt de rest gemakkelijker omdat je de meeste merkgerelateerde items uit de stijlgids kunt kopiëren en plakken.

Wat zijn merkrichtlijnen?

Merkrichtlijnen duiden het visuele ontwerp, de opmaak en de stijl van het merk van een bedrijf aan voor zowel online als offline gebruik. Merkrichtlijnen omvatten doorgaans logostijl, opmaak en gebruiksregels voor de bedrijfsblog, website, advertenties en ander marketingmateriaal. Merkrichtlijnen zorgen voor merkcontinuïteit tussen afdelingen, leveranciers en in de loop van de tijd. Merkrichtlijnen leven in de merkstijlgids.

Wat staat er in merkrichtlijnen?

  • Logovariaties in zwart-wit en kleur
  • Typografie
  • Advertentie-indelingen voor on- en offline gebruik
  • Tagline of slogans
  • Website-indeling
  • Goedgekeurde afbeeldingen en gebruiksregels
  • Inhoudsrichtlijnen zoals toon en stem

Actie: maak een uitgebreide huisstijlgids en gebruik deze voor alle inhoud

Werk samen met een interne of externe expert om een ​​gedetailleerde huisstijlgids op te stellen die alle geschreven en visuele inhoud regelt op webproperty’s die u beheert of beïnvloedt:

  • Jouw website en blog
  • Je sociale media-profielen
  • Externe communicatie, zoals persberichten
  • Affiliate- en partnerinhoud, zoals gesponsorde reviews en productvermeldingen
  • Advertentie- en marketinginhoud

Uw stijlgids zorgt ervoor dat iedereen op wie u enige invloed heeft, uw merk in dezelfde bewoordingen bespreekt – een consistente boodschap overbrengend naar een zo breed mogelijk publiek.

Als u op zoek bent naar freelancers, raden we u aan hier te beginnen: Toptal

Voorbeelden van geweldige stijlgidsen

Hier zijn enkele inspiratiebronnen voor stijlgidsen. Dit zijn allemaal voor grotere organisaties, maar kijk verder dan het gesis om het vlees van elke gids te zien:

  • Netflix
  • Instagram
  • Alienware
  • Dieren planeet
  • Starbucks
  • Airbnb
  • Audi

Maak een contentkalender voor het jaar voor uw merk

voorbeeld-inhoud-kalender-img

Wanneer u inhoud aan uw site toevoegt, heeft deze de neiging om te stijgen in de zoekresultaten. Het contentontwikkelingsproces begint pas echt op gang te komen nadat je er een paar maanden mee bezig bent geweest, maar het is een van de beste en goedkoopste manieren om het webverkeer te verbeteren. De beste manier om er bovenop te blijven, is door van tevoren tijd te besteden aan het maken van een contentkalender.

Sjabloon voor inhoud en redactionele kalender

We hebben een gratis sjabloon voor inhoud en redactionele kalender die u kunt kopiëren. In de sjabloon zijn drie tabbladen opgenomen:

  • Redactionele kalendersjabloon
  • Sjabloon voor blogkalender
  • Sjabloon voor marketingkalender

In de redactionele kalender plant u inhoud die op websites van derden, zoals LinkedIn, Facebook, enz. wordt geplaatst. De sjabloon voor de blogkalender wordt gebruikt voor de blogposts van uw eigen site. De marketingkalendersjabloon is een voorbeeld van hoe de marketing van uw hele jaar eruit zou kunnen zien, inclusief de redactionele/bloginhoud en webinars, conferenties en dergelijke.

Beschermen jouw merk van domeinkrakers

Domeinkrakers zijn mensen die alternatieve versies van de domeinnaam van uw merk kopen en er vervolgens gewoon op gaan zitten, waarbij ze u meestal zeer hoge bedragen in rekening brengen om het domein terug te krijgen. Het is in de meeste gevallen volkomen legaal om domeinen van andere merken te registreren.

Sommige van de meer snode krakers kunnen ook concurrerende merken creëren of de pagina’s gebruiken om klanten die op zoek zijn naar uw merk naar die van hen om te leiden. Soms houden domeinkrakers uw domein gewoon vast voor losgeld.

Maak een volledige lijst van defensieve domeinen en koop ze

Maak een uitgebreide lijst met variaties op uw hoofdwebsitedomein. Deze lijst kan het volgende bevatten, maar is niet noodzakelijk beperkt tot:

  • Minder gebruikelijke extensies voor uw domeinnaam (niet alleen “uwnaam.com”, maar .org, .co, .biz, enzovoort)
  • Alternatieve spellingen en sterk gelijkende varianten, zoals “jouwnaam.com” en “jounaam.com”
  • Negatieve (of mogelijk negatieve) varianten, zoals ‘uwnaamscam.com’ en ‘uwnaamripoff.com’
  • Andere variaties die u misschien wilt bezitten, zoals “theyourname.com” en “thisisyourname.com”
  • “jouwnaam.sucks (ja, het is een echte domeinoptie)

Als ze beschikbaar zijn, koop ze dan. Gebruik geen middelen om een ​​specifiek domein uit te bouwen, tenzij u er een duidelijke visie op heeft. Voor nu, stuur ze gewoon door naar uw hoofdwebsite.

Daar – domeinkrakers = afgehandeld.

Bekijk uw websitesjabloon met een frisse blik

Het is niet nodig om uw oogbollen uit te wisselen voor nieuwe; op deze manier is het makkelijker en minder rommelig.

Over die hoofdwebsite van u: hoe is deze verouderd sinds de laatste update? Het is oké om toe te geven dat het antwoord hier “niet goed” is. Maar je hoeft je eigen ogen niet te geloven. Vraag belanghebbenden, werknemers of andere vertrouwde medewerkers om een ​​kijkje te nemen en u hun onverbloemde indrukken te sturen, zodat het glashelder is dat u geen negatieve feedback tegen hen zult hebben (en zou het zelfs toejuichen).

Onderneem vervolgens actie op voorgestelde verbeteringen waarvoor geen technische kennis vereist is. Of, als u over de middelen beschikt, kunt u interne of ingehuurde experts inschakelen om met u samen te werken om de wijzigingen aan te brengen. Bij Reputation X maken we vaak gebruik van webdesigners die tijdelijk via Toptal zijn ingehuurd.

Website-afbeeldingen verbeteren en optimaliseren voor een betere plaatsing in de zoekmachine

Boeiende afbeeldingen trekken gebruikers; ze helpen ook om lange tekstpagina’s te informeren en op te splitsen. Maar paginasnelheid is ook erg belangrijk. Er moet dus zorgvuldig met afbeeldingen worden omgegaan.

Een website kan hebben te veel afbeeldingen als er zo veel zijn dat het de pagina vertraagt. Voordat u afbeeldingen aan uw site toevoegt, raden we u aan de pagina te testen met zowel Pingdom als Google Page Speed ​​Insights. Deze tools laten u zien hoe snel uw site is en waarom. Als afbeeldingen op een specifieke pagina lijken te vertragen, voeg dan niet meer toe. Open in plaats daarvan Photoshop of een soortgelijk programma en verklein de afbeeldingen en vervang de oude op uw site door de nieuwe. Nogmaals, u kunt een webdesigner inhuren om het te doen als u dat niet kunt.

Nog een truc – overweeg om achtergronden met een effen kleur te verwisselen voor foto- of video-achtergronden – maar probeer de grootte te beperken tot minder dan 120K – bij voorkeur veel minder. Als dat te veel is, gebruik dan multimedia-elementen om je verhaal te vertellen, zoals statische foto’s en diagrammen, whiteboard-animaties en video’s (bij voorkeur niet-autoplay). Optimaliseer elke afbeelding of elk multimedia-element door:

  • De bestandsgrootte verkleinen om de laadtijd te minimaliseren (zonder afbreuk te doen aan de beeldkwaliteit)
  • Het juiste bestandstype kiezen (JPEG biedt een goede balans tussen bestandsgrootte en kwaliteit, GIF is oké voor korte animaties, maar het is ook goed voor kleine afbeeldingen op grotere effen achtergronden)
  • Een beschrijvende bestandsnaam toewijzen die zinvol is bij het zoeken naar afbeeldingen

Hier is een artikel over beeld-SEO dat u misschien nuttig vindt.

Gebruik getuigenissen op uw website om meer conversies te genereren

Echte, relevante getuigenissen zijn kattenkruid van nieuwe klanten.

Stel een e-mailoproep op voor getuigenissen over uw werk en stuur deze vervolgens naar elke huidige en voormalige klant met wie u op goede voet blijft nadat u wat opvallende aangepaste taal hebt toegevoegd. Misschien wilt u het aanbod zoeter maken door respondenten een cadeaubon te geven, ongeacht hoe goed of slecht de getuigenis was. Voeg de beste inzendingen toe aan uw website, bij voorkeur in een homepage-sectie en op pagina’s waar mensen de neiging hebben om de uiteindelijke aankoopbeslissing te nemen.

Werk de achtergrond en omslagfoto’s van uw sociale media-profielen bij

Het doel hier is consistentie in uw hele sociale-media-ecosysteem. Herinner je je de stijlgids hierboven nog? Een goede stijlgids biedt een solide basis voor consistentie in grafische afbeeldingen en berichten. Of ze nu uw Facebook-, LinkedIn- of Twitter-profiel voor de tweede of honderdste keer bezoeken, uw volgers op sociale media zouden onmiddellijk moeten herkennen dat het profiel waarnaar ze hebben genavigeerd, van u is, van u alleen, en kan alleen van jou zijn. Onthoud dat je strijdt om onbetaalbare splinters van de aandacht van een wispelturig publiek.

Beheer actief klantbeoordelingen op sites van derden en op sociale media

Als het gaat om online beoordelingen van klanten – of anonieme ‘klanten’, zoals soms het geval is – zijn er bepaalde dingen die u kunt doen en andere niet. Veel hangt af van waar de recensie verschijnt en wat er staat.

Het laagst hangende fruit zijn beledigende of onnauwkeurige “recensies” of opmerkingen die op uw sociale-mediaprofielen zijn geplaatst. Als je geen fulltime manager voor sociale media hebt en het enige tijd geleden is dat je je profielen hebt opgeschoond, openbare recensies en opmerkingen hebt gescand en verachtelijke of onnauwkeurige inhoud hebt gemarkeerd voor verwijdering.

Neem vervolgens een tweede keer door naar uw sociale beoordelingen en markeer alle goed doordachte maar mogelijk negatieve feedback. Geef een vertrouwde, vlotte medewerker de opdracht om op elk antwoord te reageren, of neem het op zich om (eerst in het openbaar, dan privé) contact op te nemen met een aanbod om de zaken recht te zetten (indien gerechtvaardigd). Als er een probleem was en je hebt het opgelost, vraag de recensent dan of ze het niet erg vinden om hun recensie te vernieuwen.

Wat betreft beoordelingen in langere vorm op websites van derden die u niet rechtstreeks beheert? Bekijk alle diepgaande beoordelingen van uw producten of diensten met een kam met fijne tanden en gebruik bijgehouden wijzigingen om eventuele onnauwkeurigheden te markeren en te corrigeren. Stuur het gecorrigeerde document naar de uitgever met een beleefd verzoek om de recensie dienovereenkomstig bij te werken. Het zou je verbazen hoeveel mensen het ermee eens zijn: de meeste website-uitgevers zijn in principe goede mensen die gewoon te veel ijzers in het vuur hebben om op elk detail te letten.

Terug naar “normaal”, beter dan ooit

Niemand weet zeker wanneer dit allemaal zal eindigen. Ook weet niemand zeker hoe de zaken eruit zullen zien als het voorbij is. Het nieuwe normaal zou zo kunnen verschillen van het oude dat we pas achteraf beseffen dat er een nieuw tijdperk is aangebroken.

Maar leg dat allemaal even opzij. Het is buiten jouw controle.

Richt je in plaats daarvan op iets waarvan je weet dat je er controle over hebt: de kracht van je online merk. Gebruik uw hernieuwde overschot aan downtime om uw online merk te versterken. Om een ​​grotere, betere verzameling positieve eerste indrukken te creëren. Om iedereen die erom geeft, definitief te laten zien dat je er voor hen zult zijn als dit allemaal voorbij is.

Veelgestelde vragen

Wat zijn online merkrichtlijnen?

Merkrichtlijnen duiden het visuele ontwerp, de opmaak en de stijl van het merk van een bedrijf aan voor zowel online als offline gebruik. Merkrichtlijnen omvatten normaal gesproken regels voor logostijl, opmaak en gebruik, evenals regels voor de bedrijfsblog, website, advertenties en ander marketingmateriaal.

Wat staat er in merkrichtlijnen?

Logovariaties in zwart-wit en kleur. Typografie. Advertentie-indelingen voor on- en offline gebruik. Tagline of taglijnen. Website-indeling. Goedgekeurde afbeeldingen en gebruiksregels. Inhoudsrichtlijnen zoals toon en stem.

Voor welke soorten inhoud is een huisstijlgids nodig?

Uw website en blog. Uw sociale media-profielen. Externe communicatie, zoals persberichten. Affiliate- en partnerinhoud, zoals gesponsorde reviews en productvermeldingen. Advertentie- en marketinginhoud.

Wat zijn domeinkrakers?

Krakers zijn mensen die alternatieve versies van de domeinnaam van uw merk kopen en er vervolgens gewoon op gaan zitten. Ze kunnen ook concurrerende merken creëren of de pagina’s gebruiken om klanten die op zoek zijn naar uw merk naar die van hen om te leiden. Soms houden domeinkrakers uw domein gewoon vast voor losgeld.

Hoe beheert u klantbeoordelingen op sites van derden en op sociale media?

Scan openbare recensies en opmerkingen en markeer verachtelijke of onnauwkeurige inhoud voor verwijdering. Neem vervolgens een tweede keer door naar uw sociale beoordelingen en markeer alle goed doordachte maar mogelijk negatieve feedback. Als er een probleem was en je hebt het opgelost, vraag de recensent dan of ze het niet erg vinden om hun recensie te vernieuwen.

Plaats een reactie