Gebruik sentimentanalyse om de merkvergelijkingsoorlog te winnen

[ad_1]

Mensen zullen uw merk vergelijken met dat van uw concurrenten lang voordat ze contact met u opnemen. Met sentimentanalyse kunt u de meningen volgen die mensen online over uw merk uiten, of ze nu positief, negatief of neutraal zijn. Met tools en technieken voor het monitoren en analyseren van sentimenten krijgt u een goed begrip van de status van uw online reputatie en kunt u uw eigen inhoudsplan richten op het verbeteren van het negatieve sentiment of het versterken van het positieve sentiment.

Er zijn een aantal manieren om sentiment online te volgen en te analyseren. Lees verder voor tips over hoe u het beste een sentimentanalyse kunt uitvoeren, tools voor het monitoren van sentimenten voor succes en meer.

  • Wat is sentimentanalyse?
  • Sentimentanalyse versus sociaal luisteren
  • Tools voor sentimentanalyse (Hoe een sentimentanalyse uit te voeren)
  • Hoe om te gaan met negatief sentiment op sociale media (hoe te verbeteren)
  • Voordelen van sentimentanalyse op sociale media

Wat is sentimentanalyse?

Sentimentanalyse is een krachtig hulpmiddel om beter te begrijpen hoe belanghebbenden online over uw merk denken. Met sentimentanalyse kun je de emoties aanboren achter wat mensen op sociale media en in zoekresultaten plaatsen. Deze meningen zijn onderverdeeld in drie waargenomen gevoelens:

  • Positief sentiment
  • Neutraal sentiment
  • Negatief sentiment

Positief sentiment

Mensen houden van je product/merk. Ze gebruiken woorden als ‘liefde’, ‘beste’, ‘zeer aan te bevelen’, enz. om uw merk te beschrijven. Ze zullen je waarschijnlijk delen en promoten bij hun vrienden en volgers.

Social_Media_Sentiment_Analysis-1

Negatief sentiment

Mensen zijn ontevreden over je merk. Ze beschrijven het met woorden als ‘slechtst’, ‘nooit meer’ of ‘haat’.

Neutraal sentiment

Noch goede noch slechte, neutrale berichten helpen je reputatie niet, maar ze schaadt het ook niet. Mensen gebruiken woorden als ‘oké’ of ‘voldoende’ om u te beschrijven. Het kan de moeite waard zijn om wat tijd te besteden aan het proberen om mensen die neutrale berichten over uw merk delen naar de positieve kant te verplaatsen.

Sentiment is een basis-KPI voor campagnes voor reputatiebeheer

Deze sentimenten bieden extra diepgang in uw inspanningen op het gebied van sociale media-analyse om u te helpen uw eigen berichten en opmerkingen beter te targeten om uw reputatie te verbeteren of te beschermen.

Zelfs als u geen tools voor sentimentanalyse gebruikt, voert u waarschijnlijk uw eigen soort sentimentanalyse uit elke keer dat u een bericht, opmerking of recensie leest. Elke keer dat u een vermelding op sociale media leest, bepaalt u of het een positieve of negatieve uitspraak is, afhankelijk van de gebruikte woordkeuzes. Daar reageer je dan ook op.

Maar wat gebeurt er als je volgers te groot zijn om elke reactie persoonlijk te lezen? Dan is het tijd om processen te automatiseren met een sentimentanalysetool.

Met sentimentanalyse kun je…

  • Begrijp hoe mensen over uzelf of uw merk denken
  • Bied meer context voor uw inspanningen op sociale media
  • Reageer snel op negatieve berichten om uw reputatie te verbeteren

Social media sentiment analyse vs. social media luisteren

sentimentanalyse van sociale media versus luisteren naar sociale media

Sociaal luisteren is een manier om te volgen en te analyseren wat er op sociale media over uw merk wordt gezegd. Sentimentanalyse maakt deel uit van een grotere luisterstrategie op sociale media. De volgende statistieken kunnen worden bijgehouden als onderdeel van luisteren op sociale media:

  • Gespreksanalyse: Volg gesprekken en trends met behulp van trefwoorden en/of tags die relevant zijn voor uw merk, branche of regio. U weet wie u noemt, waar ze het doen en welke veelvoorkomende zoekwoorden worden gebruikt.
  • Als dit, dan dat: IFTT stelt ons in staat om “recepten” op het web te schrijven. We kunnen het bijvoorbeeld zo instellen dat als uw naam op de RSS-feed van een bepaalde website verschijnt, we een melding krijgen.
  • Rang volgen: Vergelijk uw zoektermen met die van uw concurrenten om vast te stellen waarom bepaalde sites beter scoren dan andere voor een bepaalde zoekterm. Rank-tracking geeft inzicht in verbeterpunten en waar je je inspanningen op moet richten voor de grootste kans op succes.
  • Locatiediensten: Deze tools laten zien in welke landen de promotie-inspanningen via sociale media het beste kunnen worden getarget, voor welke talen moet worden ontwikkeld en waar content waarschijnlijk zal worden geconsumeerd.

Hoe u sentimentanalyse op sociale media kunt doen?

Nu we hebben besproken wat sentimentanalyse precies is, volgen hier een paar tips voor het uitvoeren van uw eigen sentimentanalyse op sociale media.

Identificeer uw zoekwoorden en tags

Onderzoek wat uw publiek zoekt, plaatst en volgt op sociale media. Houd ook rekening met trends in de branche om een ​​lijst met trefwoorden en tags te ontwikkelen die u kunt controleren. Deze lijst moet in de loop van de tijd veranderen om relevant te blijven. De meeste tools voor sentimentanalyse bieden hulp bij het vinden van trefwoorden en vergelijkbare zoekopdrachten, of u kunt gratis tools gebruiken zoals Answer the Public.

sociaal-sentiment

Kies de beste tool voor sentimentanalyse voor uw bedrijf

Er zijn veel tools beschikbaar om sentimentanalyse uit te voeren. Onderzoek uw opties en kies degene die de meeste impact zal hebben met uw budget. Enkele goede opties zijn: HootSuite, Sprout Social (hieronder weergegeven) en HubSpot.

Sociale media sentimentanalyse-3

Betrokkenheid meten

Bekijk welke soorten berichten de meeste reacties, vind-ik-leuks en gedeelde berichten krijgen om vergelijkbare inhoud te produceren. Als je weet dat je publiek goed reageert op een bepaald type bericht of op bepaalde onderwerpen, kun je meer tijd en moeite investeren in dat soort dingen om inhoud te maken die je publiek leuk zal vinden.

Analyseer uw concurrenten

U wilt altijd dat uw merk een beter sentiment weerspiegelt dan uw concurrenten. Bij het nemen van koopbeslissingen zullen mensen u vergelijken en u wilt dat de potentiële klant of andere belanghebbende bij uw merk informeert in plaats van bij hen.

Houd bij wat uw concurrentie plaatst. Dit zal je niet alleen helpen om je eigen berichten aan te passen aan de industrienormen, maar je zult ook de eerste zijn die weet of ze iets negatiefs over je merk zeggen of dat er zich grote crises voordoen in je branche die van invloed kunnen zijn op je merk ook.

Pas je berichtgeving aan

Een van de belangrijkste doelen van sentimentanalyse is om uw klanten beter te begrijpen om de betrokkenheid te vergroten en meer transparantie in uw merk te bieden. Als u uw berichten niet aanpast aan wat u ontdekt in uw sentimentanalyse, is alles misschien tevergeefs.

Zorg ervoor dat je content maakt waar je publiek van zal genieten. Het zal je helpen om beter met hen in contact te komen en als resultaat de klantenservice en merkidentiteit te verbeteren.

Hoe om te gaan met negatief sentiment op sociale media

Helaas zullen uw bevindingen soms negatief zijn. Misschien heb je een paar ontevreden klanten die gewoon op zoek zijn naar een verontschuldiging. Of misschien wordt u geconfronteerd met een volledige crisissituatie die een complexe herstelstrategie vereist. Wat de oorzaak ook is, negatief sentiment moet op de een of andere manier onmiddellijk worden aangepakt.

Hier zijn een paar tips om met negatief sentiment om te gaan.

  • Heb een plan: Het beste moment om te brainstormen over een aanvalsplan om een ​​crisis het hoofd te bieden, is voordat er een begint. Dit geeft u meer tijd om doordachte antwoorden te geven en bespaart u de stress van het bedenken van een strategie terwijl u bezig bent. Een van de beste dingen om vooraf te plannen, is wie verschillende crisissituaties in uw bedrijf moet aanpakken. U kunt hier een lijst met crisis- en reactietypen bekijken.
  • Reageer snel: Een van de belangrijkste redenen voor sentimentanalyse op sociale media is om op de hoogte te blijven van trends en potentiële crises te identificeren voordat ze uit de hand lopen. Als je een reeks negatieve opmerkingen opmerkt, reageer dan snel. Reageer op de mensen die negatieve berichten plaatsen en bied je excuses aan.
  • Maak nooit ruzie: Als je reageert op negatieve feedback of zorgen wegneemt in je eigen berichten, denk er dan aan om je hoofd koel te houden en een gevoel van professionaliteit te behouden. Ruzie maken met mensen op sociale media zal het vuur alleen maar aanwakkeren, waardoor het probleem groter wordt en uw merk er erger uitziet.
  • Stop regelmatig geplande berichten: Afhankelijk van de aard en ernst van je negatieve sentiment, wil je misschien je regelmatig geplande programmering onderbreken. Als u groenblijvende inhoud blijft delen, kan het lijken alsof u het probleem negeert en de zaken erger maken.

Voordelen van sentimentanalyse op sociale media

Door het sentiment op sociale media te analyseren, krijgt u het ultieme inzicht in hoe mensen echt over uw merk denken. In plaats van aan te nemen wat ze denken, weet je hoe mensen je zien. Hierdoor kunt u op een dieper niveau contact maken met uw klanten, inhoud bieden die bij hen resoneert en mensen die mogelijk op het hek hebben gestaan, omzetten in loyale klanten.

Sentimentanalyse kan uw bedrijf herkenbaarder, sympathieker en winstgevender maken.

  • Blijf op de hoogte van feedback: Het is niet te raden of mensen je merk leuk vinden of niet als je visuele grafieken hebt van hun algemene sentiment. Houd positieve, neutrale en negatieve opmerkingen bij en reageer gepast.
  • Verbeter de inspanningen voor het maken van inhoud: Sorteer berichten op sentiment om te zien welke soorten inhoud het meest worden gedeeld. Dit helpt je om je contentstrategie en berichten te targeten om dingen te creëren die zeker gedeeld zullen worden.
  • Snelle groei: Analyseer het sentiment van uw sociale-mediacampagnes om elke keer te verbeteren op basis van publieksfavorieten om mensen om te zetten in merkkampioenen.
  • Blijf de concurrentie voor: Bekijk het grotere geheel door zoekwoorden uit de branche te volgen om patronen te zien en bij te blijven met veranderende behoeften en eisen.
  • Bouw meer impactvolle merkpartnerschappen op: Bepaal welke influencers het meest enthousiast zijn over uw merk en benader hen over samenwerkingsmogelijkheden.

Door te luisteren naar wat anderen over uw merk zeggen op sociale media, kunt u uw klanten beter leren kennen en trends in de branche voorblijven. U weet wat ze over u zeggen en hoe ze over uw bedrijf denken. Actief zijn op social media betekent veel meer dan alleen posten, liken en delen. Ga nog een stap verder met uw inspanningen op het gebied van sociale media door sentimentanalyse uit te voeren. Wil je meer informatie over aan de slag gaan? Neem vandaag nog contact met ons op.

Veelgestelde vragen over sentimentanalyse

Wat is sentimentanalyse?

Sentimentanalyse is een proces dat wordt gebruikt om te bepalen hoe mensen online over uw merk denken. Vermeldingen op sociale media, online recensies en blogartikelen kunnen allemaal worden geanalyseerd op sentiment om te bepalen of de publieke opinie over uw merk overwegend positief, negatief of neutraal is.

Wat zijn de voordelen van sentimentanalyse?

Met sentimentanalyse kunt u begrijpen hoe mensen over uzelf of uw merk denken, meer context bieden voor uw inspanningen op sociale media en snel reageren op negatieve berichten om uw reputatie te verbeteren.

Wat is sociaal luisteren?

Sociaal luisteren is een manier om te volgen en te analyseren wat er op sociale media over uw merk wordt gezegd.

Hoe kan ik mijn social media sentiment verbeteren?

Als je te maken hebt met negatief sentiment op sociale media, is het belangrijk om eventuele negatieve berichten of opmerkingen onmiddellijk aan te pakken. Ga niet in discussie met mensen online. Bied in plaats daarvan excuses aan en/of pak hun zorgen aan en werk aan het oplossen van de oorzaak van het probleem.

Wat zijn de voordelen van sentimentanalyse op sociale media?

De sentimentanalyse van sociale media geeft u essentieel inzicht in hoe mensen echt over uw merk denken. Het stelt u in staat om op de hoogte te blijven van feedback, inspanningen voor het maken van inhoud te verbeteren, groei te versnellen, uw concurrentie te slim af te zijn en meer impactvolle merkpartnerschappen op te bouwen.

Bronnen over sentiment

  • Wat is sentimentanalyse?
  • Wat is reputatie?
  • Hoe bedrijfssentiment te meten?
  • De relatie tussen sentiment en reputatie
  • Analyse van merksentiment
  • De waarde van bedrijfsreputatie

Plaats een reactie