[ad_1]
ORM is een relatief nieuw concept. Het is gebaseerd op het vergroten van vertrouwen en geloofwaardigheid.
Lang voordat Google en sociale media alles online brachten, groeiden en breidden bedrijven uit op basis van hun reputatie en hoe de markt een merk zag. Online reputatiebeheer (ORM) is een relatief nieuw concept, maar het is gebaseerd op dezelfde bedrijfsprincipes: vertrouwen en geloofwaardigheid.
Vóór het internettijdperk beheerden bedrijven hun merkimago, bouwden ze hun reputatie op en breidden ze hun netwerk uit met behulp van een reeks verschillende public relations (PR)-activiteiten.
Vóór internet: traditionele public relations
Public relations bestaat al heel lang. Er is zelfs bewijs van het gebruik ervan met oude volkeren, te beginnen met een kleitablet in het oude Irak. Toen het noodlot toesloeg, zou de PR-man de oproep krijgen.
De Grieken en Romeinen creëerden een systeem dat de betrouwbaarheid van een handelaar beoordeelde op basis van de manier waarop ze zaken deden, maar meestal via persoonlijke interacties met vrienden en familie.
Het is gebruikt om het publiek te helpen een oorlogshouding aan te nemen door: demoniseren een tegenstander, de boodschap van een merk verduidelijken en zelfs mensen vernietigen. Snel vooruit naar de 20e eeuw; bedrijven waren gebouwd op mond-tot-mondreclame en een goede reputatie, maar die informatie ging niet echt veel verder dan een stad of provincie.
PR ging en gaat nog steeds over relaties. historisch, PR-activiteiten gericht op het beheren van de manier waarop merken communiceren met hun doelgroepen. Aangezien er geen sociale media of zoekmachines waren, waren public relations-activiteiten meestal beperkt tot conventionele print en, later, elektronische media, evenementen en netwerkcampagnes. PR was destijds voor het grootste deel niet-technisch en op relaties gebaseerd.
Na het internet: reputatiemanagementbedrijven
Het internet opende een wereld van problemen en kansen voor bedrijven over de hele wereld. Het internet introduceerde nieuwe marketing- en merkmogelijkheden, maar maakte het tegelijkertijd voor bedrijven moeilijk om een consistent merkimago op internet te beheren. Waarom? Want waar ooit journalisten regeerden, bloggers en… beoordelingssites begon ’s nachts op te komen. In een tijd waarin de gemiddelde twittergebruiker heeft 707 volgers, iedereen lijkt een stem te hebben, ongeacht de kwalificatie.
Conventionele PR was nooit uitgerust om de nieuwe uitdaging aan te gaan vanwege het zeer technische karakter van de nieuwe virtuele wereld. De oude garde PR-bedrijven begonnen te veranderen, maar in een ijzig tempo in vergelijking met nieuwe technologieën. Dit gaf aanleiding tot het moderne ras van online reputatiemanagementbedrijven die we vandaag zien. Bedrijven die maar één ding doen: online reputatie beheren.
Zeven jaar na de oprichting van Google in 1998, werd Reputation X in 2005 opgericht om zich specifiek bezig te houden met online reputatiemanagement. De term ‘online reputatiemanagement’ was toen nog niet uitgevonden. We weten niet wie de term bedacht heeft; meer dan één entiteit heeft de verantwoordelijkheid opgeëist. Maar voordat het werd bedacht, noemden we onszelf ‘experts op het gebied van lasterverwijdering’ of ‘internetreputatiebeheer’ – een naam die we als handelsmerk hadden en waarvan we het domein nog steeds bezitten.
Hoe public relations (PR) en online reputatiemanagement (ORM) verschillen
Er zijn veel overeenkomsten tussen PR en online reputatiemanagement (ORM), maar ze zijn niet hetzelfde. Ten eerste, hoewel de meeste PR-diensten voor de wereld zichtbaar zijn, de meeste ORM-activiteiten vinden achter de schermen plaats.
PR-activiteiten zijn gericht op het creëren van een positief merkimago door het ontwikkelen en stroomlijnen van conventionele communicatiewijzen zoals reclame, netwerken en reguliere media. ORM, aan de andere kant, hanteert een meer holistische benadering. Het omvat de meeste conventionele PR-activiteiten, maar het richt zich op het bouwen van een duurzame en langetermijn reputatiestrategie die consistent is op alle webgebaseerde kanalen en platforms.
Een ander concept dat onderdeel uitmaakt van ORM is Search Engine Reputation Management (SERM). De kerndoelstelling van SERM is om negatieve zoekresultaten tegen te gaan en te elimineren en om positieve inhoud naar een hoger niveau te tillen. Online reputatiemanagementbedrijven gebruiken SERM- en PR-activiteiten als onderdeel van hun strategie, maar hun doelstelling is veel breder. Ze richten zich op het bouwen van online merkactiva zoals blogs, social media kanalen, gastbloggen, positieve recensies, mond-tot-mondreclame en tal van andere activiteiten. SERM is een subset van ORM.
Er is enige overlap tussen PR en ORM. Terwijl de ene de neiging heeft om achter het gordijn te staan, en de andere ervoor, sommigen technieken worden gedeeld. Een goed voorbeeld hiervan is hoe bloggen en contentcreatie, beide kerncomponenten van ORM, bedrijven helpen om ook de hoofddoelstellingen SERM en PR te bereiken. Bij Reputation X hebben we symbiotische relaties met reguliere PR-bureaus voor bepaalde soorten outreach en gespecialiseerde relaties die onze klanten ten goede kunnen komen.
Reputatiemanagement vandaag en daarbuiten
Als het op de juiste manier wordt gedaan, resulteert het moderne online reputatiebeheer in de verhoging van positieve inhoud op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s) en bouwt het een veel betrouwbaarder merkimago op de lange termijn op op internet.
ORM wordt nu beschouwd als een belangrijk onderdeel van de marketing en branding van bedrijfsreputatie. Studies laten zien Dat:
- 58% van de Fortune 500-managers is van mening dat reputatiebeheer een essentieel onderdeel moet zijn van de marketing- en merkstrategie van elke organisatie.
- 84% van de marketeers gelooft dat het opbouwen van vertrouwen de primaire focus zal zijn van toekomstige marketingcampagnes.
- De totale B2B-uitgaven voor ORM zullen tegen 2019 groeien tot 35%.
Organisaties beginnen te begrijpen dat online reputatiemanagement niet geïsoleerd kan worden uitgevoerd en een onderdeel moet zijn van hun algemene merkstrategie naast traditionele PR en SEO.
Dit is de reden waarom slimme bedrijven tegenwoordig online reputatiemanagementbedrijven inhuren om hun reputatie te beveiligen en te beschermen, niet alleen voor de korte termijn, maar ook voor de komende jaren.
Geschiedenis van veelgestelde vragen over ORM
Wat is online reputatiemanagement?
Reputatiemanagement is de inspanning om te beïnvloeden wat en hoe mensen van een merk of persoon denken.
Wat is het verschil tussen public relations en reputatiemanagement?
PR-activiteiten zijn gericht op het creëren van een positief merkimago door het ontwikkelen en stroomlijnen van conventionele communicatiewijzen zoals reclame, netwerken en reguliere media. ORM, aan de andere kant, hanteert een meer holistische benadering. Het omvat de meeste conventionele PR-activiteiten, maar richt zich op het opbouwen van een duurzame reputatiestrategie voor de lange termijn die consistent is voor alle webgebaseerde kanalen en platforms.
Hoe heeft internet het reputatiemanagement beïnvloed?
Vóór het internet beheerden merken hun imago met behulp van traditionele public relations-technieken. Toen bloggers, sociale media en beoordelingssites aan populariteit wonnen, werden bedrijven geboren die gespecialiseerd zijn in reputatiebeheer.