[ad_1]
Google kan worden bewapend. Soms per ongeluk, soms met opzet. Het huidige online reputatiemanagement is een vorm van informatie-tegenoorlogvoering met recensies en inhoud die wapens en zware artillerie vervangt. Dus laten we beginnen met wat u kunt doen om terug te vechten tegen een negatieve online reputatie.
Reputatieaanvallen tegengaan
Nog geen twintig jaar geleden hadden mensen weinig manieren om hun ontevredenheid over het product van een bedrijf op een zinvolle manier of aan een breed publiek te uiten. Als het product of de dienst die je had gekocht niet beviel, nam je het op bij een (zeer) bescheiden klantenservice, probeerde je het terug te sturen op de plaats van aankoop, of mopperde je gewoon tegen vrienden en familie over hoe inferieur het product of de dienst was.
Toen kwam de golf van ontwrichting die zoeken en sociale media is. Het maakte het speelveld gelijk en kantelde het toen wild in het voordeel van iedereen met een computer en een beetje kennis. Merkmanagers werden wakker met nachtmerries zoals Facebook-video’s de reputatie van een bedrijf in een oogwenk decimeren.
Het gaat gebeuren
We leven in een tijdperk waarin sneeuwwitte bedrijfsreputaties snel de weg gaan van eenhoorns. Vroeg of laat zal een ontevreden klant ongetwijfeld iets over u schrijven dat schadelijk is voor uw reputatie, variërend van terechte woede tot regelrechte kwaadaardigheid.
Hoe kom je er vanaf? Nou, dat doe je niet – althans niet helemaal. Maar u kunt de onvermijdelijke reputatieschade van het bedrijf vaak wel beperken.
Ten eerste: hoe informatie niet te verwijderen?
Reputatieregel nummer één:
Content die door anderen is geplaatst, moet bijna altijd door anderen worden verwijderd.
Mensen houden ervan om hun eigen Wikipedia-pagina’s te bewerken. Kan iemand zien dat je je eigen Wikipedia-pagina hebt bewerkt? Ja. Je IP-adres is voor iedereen zichtbaar en kan worden gelokaliseerd als je geen Wikipedia-account hebt. Als je een Wikipedia-account hebt, kan Wikipedia nog steeds zien waar je bent, handmatig of algoritmisch. Ten slotte, als iets negatiefs van Wikipedia wordt verwijderd, is er een sterke aanwijzing dat de persoon die de bewerking deed, werd gemotiveerd door iets anders dan altruïsme (onbaatzuchtige zorg voor anderen).
De toon die merken meestal gebruiken op hun Wikipedia-pagina’s is ook een probleem. Waarom? Omdat merkmanagers vaak degenen zijn die de Wikipedia-redactie doen en zij denken aan merkmanagers. Dat betekent dat ze ook zo schrijven. Bij Reputation X kunnen we vaak de schrijfstijlen van merkmanagers herkennen zonder de noodzaak van stylometrie (programmatic authorship attribution), simpelweg omdat hun schrijfstijl “reclame” roept!
Een andere manier om informatie niet te verwijderen, is door te schreeuwen tegen de persoon die het heeft gepost – in een e-mail of met een advocaat. Probeer in ieder geval te praten voordat je advocaten over het probleem gooit. Een open hand is beter dan een vuist bij pogingen om negatieve inhoud van internet te laten verwijderen. Hier zijn enkele onderhandelingstactieken voor het verwijderen van inhoud die kunnen helpen.
De juiste manier om informatie te “verwijderen”
In plaats van zelf de informatie te verwijderen, is succesvol online reputatiemanagement: alles over het backstage verwijderen van de informatie. Begin met het opsporen en peilen van het temperament van de originele poster van deze informatie. Lijkt de situatie te redden? Kan hun ontevredenheid worden omgedraaid of is het een verloren zaak? Is er een kans dat je ze deze informatie zelf kunt laten verwijderen?
Veel van de grootste ‘overwinningen’ in de geschiedenis van online reputatiemanagement vonden plaats toen bedrijven hun publieke blunders bekenten en publieke verantwoordelijkheid namen voor hun acties om publieke verontwaardiging te verspreiden. Natuurlijk was de overwinning niet altijd onmiddellijk – soms volgde meer pijn voordat het beter werd. Het online brandmanagement van vandaag draait om twee dingen: diplomatie en transparantie. Wees eerlijk. Schiet recht. Het zal je verbazen hoe ver je kunt komen. Als uw merkmanagers denken dat, onder de gegeven omstandigheden, opscheppen een slecht idee is, dan wilt u misschien direct overgaan op onderdrukking.
In Google of Bing onderdrukking betekent iets naar beneden duwen in zoekresultaten.
Hoe negatieve inhoud te onderdrukken
Meestal is het eerste dat in je opkomt wanneer online reputatiemanagement wordt genoemd in niet-professionele omgevingen dit: het slechte verdoezelen, waardoor het moeilijker toegankelijk wordt door het te begraven onder een berg recentere informatie die idealiter je online merk in een meer positief licht. Deze techniek werkt meestal als je het goed doet. Het zal averechts werken als het verkeerd wordt gedaan.
Dat gezegd hebbende, de informatie die u plaatst, kan variëren van goed doordacht en zinvol tot ronduit irrelevant, afhankelijk van het publiek in kwestie.
Stappen om slechte zoekresultaten naar beneden te halen
- visualiseren die online naar uw merk zoekt. Dit wordt een persona genoemd.
- Kijk onderaan de merkzoekresultaten voor: Zoekopdrachten gerelateerd aan… en mensen vragen ook.
- Maak een contentplan die ingaat op de vragen en vragen die op die twee plaatsen worden gevonden. Uw inhoudsplan moet minimaal 100 artikelen bevatten. Elk artikel moet beter zijn dan al het andere dat op de eerste pagina staat voor de doelzoekopdracht en moet voldoen aan de “persona” die u hierboven hebt onderzocht. Informatie over het inhoudsplan hier.
- Zorg dat je binnen je contentplan veel soorten media hebt. Bijvoorbeeld: artikelen, video, gastberichten, social media en persberichten.
- Neem na het maken contact op met mediapartners, blogs die gastposts accepteren en uw sociale-mediafeeds om plaatsen te vinden om de inhoud te plaatsen. Hint: zorg ervoor dat uw merknaam bij de meeste van hen in de kop staat.
- Wacht twee weken om te zien waar ze in de zoekresultaten terechtkomen. Gebruik vervolgens de sociale media-feeds van uw bedrijf om verkeer naar de inhoud te leiden die het beste presteert in de zoekresultaten. Houd dit voor elk artikel minimaal een maand vol.
De bovenstaande lijst is enorm vereenvoudigd, maar je snapt het idee.
Opmerking: gebruik geen Spray and Pray-reputatietechnieken
Als u inhoud onder pluis en vulmiddel begraaft, vermoedt u het risico dat deze informatie op een later tijdstip weer naar boven komt en ziet u er slechter uit dan voorheen. Dus – alleen kwaliteitsinhoud! Ben je trots om je naam erop te zetten? Zo niet, post het dan niet.
Google kan vertellen wat goed en slecht is. Een grote verandering in Google is de RankBrain-systeem, een soort kunstmatige intelligentie die naar webpagina’s kijkt en hun kwaliteit probeert te beoordelen zoals een persoon zou doen. Dus als een persoon de pagina niet leuk zou vinden, kan RankBrain dat ook niet. Wanneer online reputatiemanagementbedrijven veel irrelevante informatie of informatie van lage kwaliteit naar Google gooien, wordt dit ‘spuiten en bidden’ genoemd. Vermijd sproei- en gebedstechnieken.
Recensies: Organische, goed gespreide verbetering wint
Negatieve beoordelingen en geïndexeerde resultaten moeten op dezelfde manier verdwijnen als hoe ze werden veroorzaakt – met natuurlijke chronologische ruimte, doordachte feedback van klanten en een gezonde dosis visuele inhoud (video of foto’s) tussen de negatieve post en de positieve die erin slagen. Een algemene vuistregel is: als het er nep uitziet, kun je er maar beter helemaal niet zijn. Of, beter nog, doe geen neprecensies.
De-indexeren: de informatie ontoegankelijk maken
De-indexeren is een andere manier om uw online reputatie te beheren – wanneer het niet haalbaar is om de resultaten te verwijderen of te begraven onder een berg meer relevante resultaten, overweeg dan om de informatie te verwijderen uit zoekmachines waar mensen ernaar kunnen zoeken.
Bent u een persoon in Europa?
Als je Europeaan bent, u hebt het recht om informatie over uw persoon of bedrijf te laten verwijderen met weinig tot geen strijd, zolang u maar kunt bewijzen dat u eigenaar bent. Je kan ook een DMCA-claim indienen als de online geplaatste informatie inbreuk maakt op uw intellectuele eigendom. Tot slot kunt u de Google URL-verwijderingstool om te proberen deze informatie tijdelijk, mogelijk zelfs voorgoed, te verwijderen.
tot slot
Er zijn talloze manieren om een online reputatie te beheren – het is niet voor niets dat mensen de eerste zoekresultatenpagina van Google ‘het nieuwe zakelijke visitekaartje’ noemen. Het schoonhouden van uw online reputatie heeft alles te maken met onderhoud.
Veelgestelde vragen over reputatieaanvallen
Kan ik mijn eigen Wikipedia-pagina bewerken?
Nee. Bewerk je eigen Wikipedia-pagina niet, want je kunt geolokaliseerd worden, waardoor Wikipedia-editors erop wijzen dat je je eigen pagina hebt bewerkt. Telkens wanneer iets negatiefs van Wikipedia wordt verwijderd, kan worden aangenomen dat de persoon die de wijziging heeft aangebracht dit in zijn eigen belang deed.
Wat zijn enkele praktische tips voor het verwijderen van inhoud?
Het is altijd het beste om zo stil mogelijk te werken bij het verwijderen van online content. Gebruik nooit woede als tactiek. Meet in plaats daarvan het temperament van de originele poster en probeer met hen samen te werken om de inhoud te verwijderen of te bewerken.
Hoe kan ik slechte zoekresultaten naar beneden halen?
Duw negatieve zoekresultaten naar beneden door een inhoudsplan te maken met positieve artikelen over uw merk. Zorg ervoor dat deze artikelen hoger scoren dan de negatieve inhoud door relevante zoekwoorden en promotietactieken op te nemen.
Wat is de-indexeren?
De-indexeren is een manier om negatieve inhoud uit de zoekresultaten van zoekmachines te verwijderen. De inhoud bestaat nog steeds, maar Google indexeert deze niet, dus deze verschijnt niet op uw SERP.