Helpt uw ​​bedrijfsreputatie… of schaadt u?

[ad_1]

Vraag een zakenman of hij een goede bedrijfsreputatie belangrijk vindt en het antwoord is duidelijk ‘ja’. Maar vraag hen wat er komt kijken bij het hebben van een goede online reputatie, het behouden ervan, of zelfs wat een goede online reputatie inhoudt, en velen zullen struikelen als ze proberen een duidelijk antwoord te formuleren. Het is belangrijk om het ‘wat’ en ‘waarom’ te begrijpen voordat u een reputatiemanagementplan opstelt. Laten we eerst beginnen met de basis.

Wat is bedrijfsreputatie?

Bedrijfsreputatie is de indruk die belangrijke mensen over uw bedrijf hebben. Bij het woord ‘aanzienlijk’ denk je misschien aan potentiële klanten of opdrachtgevers, maar die pool van mensen is veel groter. Het omvat elke potentiële relatie die uw bedrijf heeft.

Dit betekent dat de beste sollicitanten kunnen kiezen waar ze willen werken. Het betekent investeerders wanneer u klaar bent om uw bedrijf naar het volgende niveau te laten groeien. Het betekent de gemeenschapsleiders in de volgende stad die perfect zijn om je rijk uit te breiden.

Elke mens en elk bedrijf dat met uw bedrijf te maken heeft, is belangrijk en zal op een gegeven moment vertrouwen op de reputatie van uw bedrijf om te beslissen of ze al dan niet met u willen samenwerken.

reputatiehersteltest

Wat zijn de voordelen van een uitstekende bedrijfsreputatie?

Alle economische beslissingen – of het nu door bedrijven of consumenten is – hebben te maken met meningen die zijn gevormd door emoties en feiten, en uw online reputatie kan die meningen vormen. Een slechte reputatie stuurt bedrijven of consumenten elders. Een goede reputatie heeft enorme voordelen, niet in de laatste plaats een hogere marktwaarde, hogere inkomsten en betere werknemers.

Hogere zakelijke marktwaarde

Het internet is een enorme zegen geweest voor moderne bedrijven en de mensen die met hen willen communiceren. Het is de belangrijkste bron geworden voor mensen om een ​​mening te vormen over uw bedrijf en de waarde ervan op de markt. De mogelijkheid om online een positief bedrijfsimago en een positieve reputatie op te bouwen, kan van vitaal belang zijn voor de waarde en het succes van uw bedrijf. Uit de Harvard Business Review bleek dat 70 tot 80% van een bedrijfmarktwaarde komt van vage statistieken zoals merkwaarde of maatschappelijke goodwill.

Goede recensies verhogen de omzet en omzet

Online beoordelingen zijn tegenwoordig een pijler van zakendoen. Of ze nu op zoek zijn naar een goede telefoon, restaurant of advocaat, mensen gebruiken beoordelingen om het beste van hun behoeften te vinden.

Een onderzoek van Michael Luca van Harvard toonde aan dat voor elke stijging van één ster in een rating op Yelp, een bedrijf een omzetstijging van 5-9% zal zien.

Uit een door Moz gepubliceerd onderzoek naar de impact die online beoordelingen hebben op koopbeslissingen, bleek dat tweederde van de mensen online beoordelingen belangrijk vindt bij de beslissing om het product of de dienst van een bedrijf al dan niet te kopen.

online_review_importance

In het huidige zakelijke landschap zijn online beoordelingen net zo belangrijk als mond-tot-mondreclame. BrightLocal toonde aan dat 91% van de consumenten online reviews net zo vertrouwt als persoonlijke reviews. Dit geldt vooral voor die cruciale 18- tot 34-jarige demografie.

trust_online_reviews

Een positieve reputatie draagt ​​niet alleen bij aan het imago en de goodwill van uw bedrijf in uw sector, maar heeft ook een directe impact op de bedrijfsresultaten. Een onderzoek van Michael Luca van Harvard toonde aan dat voor elke stijging van één ster in een rating op Yelp, een bedrijf een omzetstijging van 5-9% zal zien.

Rekruten en werknemers van hogere kwaliteit

Werkzoekenden vertrouwen op de online reputatie van een bedrijf bij het nemen van sollicitatiebeslissingen. Het is een van de belangrijkste factoren wanneer rekruten een potentiële werkplek evalueren. Een goede reputatie maakt het voor u gemakkelijker om topsollicitanten te werven. Dat vertaalt zich in lagere wervingskosten en een kwalitatief beter personeelsbestand. Aan de andere kant kan een slechte reputatie uw bedrijf meer geld kosten bij elke aanwerving (minstens 10% meer, volgens de Harvard Business Review). Uit een Career Builder-enquête bleek dat 71% van de werknemers niet zou solliciteren bij een bedrijf met negatieve publiciteit.

Slechte bedrijfsreputatie schaadt uw bedrijf

Veel bedrijven hebben de effecten van slechte publiciteit op hun bedrijfsresultaten gevoeld. Klanten, investeerders en potentiële werknemers verliezen het vertrouwen in het bedrijf. De omzet daalt. De merkwaarde neemt in de ogen van het publiek af. Tenzij goed beheerd, kunnen kleine rampen gemakkelijk sneeuwballen, waardoor een bedrijf snel failliet gaat.

Slechte publiciteit betekende vroeger negatieve krantenartikelen. Hoewel dit nog steeds gebeurt, kan een groot deel van het grootste gevaar voor de reputatie van een bedrijf tegenwoordig komen van negatieve berichten op sociale media en negatieve recensies online. Uit het onderzoek van Moz bleek dat slechts één negatief artikel op de eerste pagina van een zoekresultaat u 22% van uw potentiële klanten kan verliezen. Twee negatieve beoordelingen verdubbelen dat percentage meer dan, en als u er vier of meer heeft, loopt u het risico 70% van uw potentiële omzet te verliezen. Kort gezegd betekent een slechte online reputatie voor uw bedrijf inkomstenderving.

negatieve_artikelen_no_buy

Hoe kun je de reputatie van een bedrijf verpesten?

Opzettelijk wangedrag

Doe altijd goede zaken. Het klinkt voor de hand liggend, maar de gemakkelijkste weg naar een slechte bedrijfsreputatie is door te bezuinigen, wetten te overtreden of op een andere manier onethisch te handelen. De geschiedenis is bezaaid met voorbeelden hiervan, van Enron tot Lehman Brothers.

Medewerkers slecht behandelen

Klanten vinden het belangrijk hoe een bedrijf met zijn mensen omgaat. Recente pers op Amazon’s arbeidspraktijken schildert ze in een verschrikkelijk licht. Zal dit het bedrijf failliet laten gaan? Waarschijnlijk niet, maar het idee dat Amazon een sweatshop is, is in de geest van het publiek verzegeld.

Slecht CEO-imago

Uit een onderzoek van PR-bureau Weber Shandwick blijkt dat 81% van de leidinggevenden publieke betrokkenheid als cruciaal voor de reputatie van een bedrijf beschouwt. Het tijdperk van een CEO als een anonieme entiteit is allang voorbij. Die executives zijn nu het menselijke gezicht van het bedrijf, dus als ze een off-brand boodschap brengen, zijn de gevolgen enorm. Kijk naar de waarschuwende verhalen maar streef naar de succesverhalen.

Hoe bouw je een goede reputatie op?

Definieer jezelf

Een bedrijf is zo goed als zijn leiderschap. Voordat u de hele machine aanpakt, begint u met uw eigen persoonlijke bedrijfsmerk. Wat is het beeld dat u als bedrijfsleider wilt uitstralen? Onthoud dat dit niet alleen betekent dat je een mooie foto van jezelf voor de wereld laat zien. Het is een kans om een ​​leiderschapsleemte in uw branche op te vullen. Mensen als Steve Jobs werden meer dan een CEO van een softwarebedrijf. Hij werd gezien als iemand om naar te luisteren met betrekking tot technologie, innovatie en de richting van de industrie.

Behandel je medewerkers goed

Mensen herinneren zich wanneer ze horen over een geweldige plek om te werken (denk aan Zappos), zelfs als ze niet op de arbeidsmarkt zijn. Uit een studie gepubliceerd in het International Journal of Hospitality Management bleek dat beoordelingen van hotelmedewerkers op Glassdoor de perceptie van klanten van het bedrijf beïnvloedden. U wilt niet dat uw bedrijf op de lijst van slechtste bedrijven komt om voor te werken.

Een plan maken

Wees proactief en bepaal waar u wilt dat de wereld aan denkt als ze uw bedrijfsnaam zien. Begrijp dat u verantwoordelijk bent voor het opbouwen, onderhouden en repareren van uw online reputatie 24/7. Dit is waar professionals u kunnen helpen bij het creëren van een online reputatiestrategie die realistisch maar effectief is voor uw bedrijf.

Onderhoud het

Een goede naam is een fulltime baan. Dit betekent niet alleen reageren op kritiek, maar actief uw online merk versterken, zodat uw bedrijf veerkrachtiger is in elke crisis. Dit betekent dat je je aan je plan houdt, eerlijk en transparant bent in je openbare communicatie (vooral als er iets mis is gegaan) en je winsten voor de wereld laat zien.

Veelgestelde vragen over bedrijfsreputatie

Wat zijn enkele voordelen van een goede bedrijfsreputatie?

Enkele voordelen van een goede, goed onderhouden bedrijfsreputatie zijn:

  • Beter vertrouwen bij uw klanten, investeerders, werknemers en degenen met wie u in de toekomst mogelijk contact heeft.
  • Verhoogde winst. Meer vertrouwende klanten betekent meer omzet.
  • Goed nieuws is goedkope reclame. Als uw bedrijf een goede reputatie heeft, zullen mensen het graag voor u verspreiden.
  • Een betere talentenpool die voor u werkt.
  • Een gemakkelijkere tijd om kleinere reputatieproblemen te overwinnen. Als uw bedrijf een goede staat van dienst heeft gehad, zijn kleinere crises gemakkelijker te navigeren.

Hoe kan een slechte bedrijfsreputatie uw bedrijf schaden?

Wanneer uw bedrijfsreputatie is beschadigd, is het eerste en meest voor de hand liggende slachtoffer uw klantenbestand. Het wordt snel duidelijk als u klanten verliest aan een concurrent met een betere reputatie. Toekomstige verkopen zullen moeilijker te winnen zijn, net als toekomstige investeerders, geweldige sollicitanten en gemeenschappen wiens goodwill u probeert na te streven. Die aantasting kan ook individuele reputaties aantasten: het toekomstige succes van uw CEO kan in de problemen komen als ze gehecht zijn aan een beschadigd merk.

Hoe kunt u uw digitale reputatie beschermen?

Om te voorkomen dat u reactief bent als het online slecht gaat (en dat zal ook gebeuren). Wees proactief en maak een plan voor het opbouwen, onderhouden en verbeteren van uw online aanwezigheid. Dit betekent regelmatig monitoren wat er over uw bedrijf wordt gezegd en reageren op opmerkingen – zowel positief als negatief – wanneer dat zinvol is. Voed het positieve zodat het voor je kan praten.

Al deze dingen vergen enorm veel werk en expertise, maar gelukkig is er een hele industrie rond reputatiemanagement. Overweeg een online beheerbedrijf in te huren om het harde werk voor u te doen.

Plaats een reactie