Het verschil tussen proactief en reactief reputatiemanagement

[ad_1]

De beste strategieën voor reputatiebeheer zijn proactief. Met andere woorden, als u de reputatie van uw merk niet actief beheert, loopt u al achter.

Reputatieproblemen kunnen het verhaal van uw merk snel veranderen in een horrorverhaal. Zelfs de beste merken zijn slechts één malafide tweet of vernietigende recensie verwijderd van een crisis. Het creëren van een proactieve reputatiemanagementstrategie voordat zich een crisis voordoet, kan u kostbare tijd besparen, stress verminderen en uw merk redden voordat de reputatie volledig wordt vernietigd.

Hoewel strategieën voor reputatiebeheer steeds populairder worden, heeft het voor veel bedrijven nog steeds geen hoge prioriteit. De waarheid is dat als u in een vroeg stadium aan de reputatie van uw bedrijf werkt, u in een veel betere positie bent om een ​​crisis het hoofd te bieden als en wanneer deze zich voordoet. Vroeg investeren om een ​​positieve reputatie op te bouwen en te behouden, betaalt zich op de lange termijn terug.

reputatie-2

Deze blog schetst eerst het verschil tussen proactief en reactief reputatiemanagement. Vervolgens delen we enkele tips en trucs om uw reputatie proactief te beheren, ongeacht waar uw merk zich in ontwikkeling bevindt. We sluiten het af met de voordelen van proactief reputatiebeheer.

Reputatiemanagement snelle feiten

  • 58% van de leidinggevenden vindt dat online reputatiemanagement moet worden aangepakt, maar slechts 15% doet er echt iets aan.
  • Meer dan 25% van een bedrijf marktwaarde is direct toe te schrijven aan zijn reputatie.
  • 41% van de bedrijven die een negatieve reputatie-gebeurtenis hebben meegemaakt, rapporteerden verlies van merkwaarde en omzet.
  • 86% van de mensen zou meer betalen voor diensten van een bedrijf met hogere beoordelingen en recensies.

Proactief versus reactief reputatiebeheer

“Het duurt twintig jaar om een ​​reputatie op te bouwen en vijf minuten om het te verpesten. Als je daarover nadenkt, doe je het anders.” – Warren Buffet

Proactief reputatiemanagement vindt plaats wanneer u vroeg begint met het beheren van de reputatie van uw merk, lang voordat er reputatierisico’s ontstaan. Het is aanzienlijk goedkoper, gemakkelijker en over het algemeen prettiger om een ​​geweldige online reputatie op te bouwen in plaats van te klauteren om een ​​kapotte reputatie te herstellen.

We definiëren reputatiemanagement als de inspanning om te beïnvloeden wat en hoe mensen van een merk of persoon denken. Er zijn tal van strategieën die u kunt gebruiken om een ​​positieve online reputatie te behouden. Hier volgen enkele proactieve technieken voor reputatiebeheer:

  • Beoordelingsbeheer
  • Positieve inhoud creëren
  • Klantenservice verbeteren
  • Ontwikkeling van Wikipedia-pagina’s
  • Monitoring van sociale media
  • Sentiment analyse

Aan de andere kant van het spectrum is er reactief reputatiemanagement. Reactief reputatiemanagement is in wezen crisismanagement. Het gaat om het inspelen op een reeds opgetreden reputatierisico. Hoewel crisismanagement soms onvermijdelijk is, zal een sterke reputatie uw merk helpen de storm te doorstaan.

Door vroeg te beginnen en een positieve online reputatie op te bouwen, beschikt u over een enorme hoeveelheid positieve informatie die u kunt manipuleren en in uw voordeel kunt gebruiken. Dit is een krachtig hulpmiddel om te hebben. Als je de basis van je reputatie niet legt en in plaats daarvan wacht tot er iets ergs gebeurt, kan het maanden duren om de reputatie van je merk op te bouwen en vervolgens te herstellen.

Neem bijvoorbeeld Appel. Apple is een bedrijf dat de afgelopen jaren herhaaldelijk reputatieschade heeft opgelopen. Van toegeven tot het vertragen van oude iPhones tot kwaliteitscontrole fouten, heeft Apple te maken gehad met problemen die een kleiner bedrijf failliet hadden kunnen maken. Maar mensen kopen nog steeds iPhones. Waarom? Omdat Apple zo’n sterke merkloyaliteit heeft ontwikkeld dat hun klanten merkambassadeurs en evangelisten worden.

Hoe proactief reputatiemanagement te doen?

Of je nu een Fortune 500-bedrijf runt of net een startup bent gestart, het beste moment om aan je bedrijfsreputatie te gaan werken is nu. De volgende tips werken het beste voor een merk dat al een positieve of neutrale reputatie heeft. Als u te maken heeft met een crisissituatie, bekijk deze pagina voor informatie over reputatieherstel.

Stap 1: Google uw bedrijf

De meeste mensen zullen hun mening over uw bedrijf baseren op wat ze zien in de zoekresultaten van zoekmachines, dus het is het beste om daar te beginnen. Google je bedrijfsnaam. Google de trefwoorden of zoektermen die iemand zou kunnen gebruiken om een ​​bedrijf als het uwe te vinden. Maak de balans op van alles wat al bestaat over uw bedrijf.

Het consequent monitoren van de resultaten van uw zoekmachine geeft u niet alleen inzicht in wat mensen online over uw bedrijf zeggen, maar het betekent ook dat u als eerste weet wanneer negatieve inhoud begint te ranken, zodat u snel actie kunt ondernemen om deze te verwijderen.

Stap 2: Merkvermeldingen bijhouden

Hoewel het googlen van uw bedrijfsnaam echt een belangrijke eerste stap is voor reputatiebeheer, zijn er tal van analytische tools die een minder arrogante benadering bieden voor het bewaken en volgen van uw merkvermeldingen. Hier zijn een paar van onze favorieten:

  • SEMRush
  • Google-meldingen
  • Noemen
  • Beoordeling Push
  • Buzzsumo
  • ReviewTrackers
  • Vogeloog

Stap 3: Beheer online beoordelingen

Elke extra Yelp-beoordeling van één ster zorgt voor een stijging van de bedrijfsinkomsten tot wel 9%.

Als u in een vroeg stadium controle krijgt over uw online beoordelingen, versterkt u uw online reputatie en minimaliseert u de effecten van schadelijke negatieve beoordelingen. Iedereen leest online recensies en onderzoek door Moz suggereert dat als een klant een negatieve recensie van een bedrijf ziet op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines, dat bedrijf 21,9% van zijn klanten kan verliezen!

Het beheren van online beoordelingen kan een monumentale taak lijken, maar er zijn een paar eenvoudige dingen die u nu kunt doen om positieve beoordelingen aan te moedigen en eventuele negatieve beoordelingen te verwerken.

  • Creëer een geweldige ervaring. Dit is echt de sleutel. Als je bedrijf geweldige producten en/of diensten levert, zullen mensen eerder geneigd zijn om positieve reviews achter te laten.
  • Vraag naar recensies. Hoewel we het betalen voor recensies niet goedkeuren, is het eenvoudigweg vragen van consumenten om een ​​recensie achter te laten een geweldige manier om uw recensiepagina’s te vergroten. Sterker nog, 66% van de consumenten laat een review achter als je erom vraagt.
  • Reageer op recensies. Ja, dit omvat de slechte! Klanten zullen de reactie van het bedrijf in overweging nemen bij het onderzoeken van online beoordelingen, dus reageren op zowel positieve als negatieve beoordelingen is uw kans om mensen ervan te overtuigen u te verkiezen boven uw concurrenten.
  • Maak uw bedrijf online vindbaar. Het vergroten van de algehele zichtbaarheid van uw bedrijf is een van de eenvoudigste manieren om meer beoordelingen te krijgen. Als klanten je niet kunnen vinden, zullen ze je niet beoordelen.

Stap 4: Creëer positieve inhoud

5 manieren om uw merk te vestigen met content.001

Jij bent de beste persoon om het verhaal van je merk te vertellen, dus laat het niet aan internet over om het voor je te doen. Door inhoud van hoge kwaliteit te maken, kunt u meer van uw pagina met zoekresultaten van zoekmachines beheren door het moeilijker te maken voor negatieve inhoud om deze te overtreffen.

Ontwikkel een contentmarketingplan waarbij je verschillende soorten content creëert. Zoekmachines tonen verschillende soorten inhoud in een zoekresultaat, zoals:

  • Lidwoord
  • Blog berichten
  • Video
  • Tweets
  • Afbeeldingen
  • Persberichten

Stap 5: Maak een crisismanagementplan

Niemand wil zich zijn merk in een crisissituatie voorstellen, maar door een duidelijk plan van aanpak te ontwikkelen mocht er zich een probleem voordoen, kan uw merk snel en doelgericht handelen.

Voordelen van proactief reputatiemanagement

Proactief reputatiemanagement plaatst uw bedrijf in de best mogelijke positie om eventuele problemen het hoofd te bieden. In de Google-gecentreerde wereld van vandaag is het essentieel om te investeren in het opbouwen en versterken van de reputatie van uw bedrijf.

Proactief reputatiemanagement kan de volgende voordelen opleveren:

  • Hoger vertrouwen. Merken met overwegend positieve recensies en inhoud worden meer vertrouwd dan merken zonder.
  • Verhoogde winst. Hoge sterbeoordelingen en recensies hebben een direct verband met een hogere omzet.
  • Beter talent. Mensen willen werken voor bedrijven met een positieve reputatie.
  • Minder risico. Mensen bewegen met menigten. Noem het de ‘gebroken raamtheorie’ van reputatiemanagement.
  • Zachtere behandeling. Bedrijven die dezelfde kernwaarden delen als hun klanten, zullen een reputatieschandaal waarschijnlijk gemakkelijker te boven komen dan zonder. Denk aan Apple Computer versus Monsanto.

Te veel bedrijven zetten reputatiemanagement op een laag pitje totdat ze in een crisissituatie terechtkomen. Hierdoor zijn ze slecht uitgerust om te navigeren en te herstellen van het probleem. Consistent werken aan het vestigen, beheren en verbeteren van de online reputatie van uw merk strekt zich uit tot andere belangrijke zakelijke gebieden zoals verkoop, marketing en klantenservice.

Veelgestelde vragen over proactief reputatiebeheer

Mijn merk heeft geen reputatieproblemen. Waarom zou ik investeren in reputatiemanagement?

De beste tijd om te beginnen met het beheren van de reputatie van uw merk, is wanneer het in goede staat is. Het creëren van positieve inhoud, het beheren van online beoordelingen en het bijhouden van merkvermeldingen kan helpen bij het creëren van merkloyaliteit en het vormen van de publieke opinie. Als uw merk een positieve reputatie en een loyale klantenbasis heeft, is het beter gepositioneerd om uitdagingen het hoofd te bieden als en wanneer ze zich voordoen.

Hoe kan ik de online reputatie van mijn bedrijf proactief beheren?

Google uw bedrijf. Merkvermeldingen volgen. Beheer online beoordelingen. Creëer positieve inhoud. Ontwikkel een crisisbeheersingsstrategie.

Wat zijn de voordelen van online reputatiemanagement?

Online reputatiemanagement werkt om uw merk te versterken, marketinginitiatieven te verbeteren en de verkoop te verhogen. Proactief reputatiemanagement kan leiden tot de volgende voordelen: meer vertrouwen, meer winst, beter talent, minder risico en een zachtere behandeling tijdens crises.

Plaats een reactie