[ad_1]
Potentiële klanten vergelijken de zoekprofielen tussen concurrenten. Nieuwe bedrijven hebben normaal gesproken niet het zoekprofiel dat volwassen bedrijven hebben. Dat benadeelt nieuwe bedrijven.
Reputatie en beoordelingen zijn de drijvende kracht achter het succes van bedrijven over de hele wereld. Elke maand openen er ongeveer 543.000 nieuwe bedrijven. 70% van de nieuwe bedrijven overleeft ten minste twee jaar, de helft ten minste vijf jaar en een derde ten minste tien jaar. Slechts een kwart van alle nieuwe bedrijven overleeft 15 jaar of langer.
Als je een startup bent, maar je wilt groter worden, zelfs een enorme wereldwijde entiteit worden, moet je de zaken nog steeds stap voor stap aanpakken. Prioriteit geven aan uw inspanningen als nieuwe bedrijfseigenaar is een bewuste inspanning. Elk dubbeltje dat je uitgeeft wordt bijgehouden. Maar het is veel goedkoper om bedrijfsreputatiebeheer te doen vóór een probleem dan daarna.
Tijdens de cruciale fasen waarin uw bedrijf net van de grond komt, waar u ervoor kiest om uw tijd, geld en inspanningen te besteden, kan het verschil maken tussen een van de 25% die na 15 jaar open is, of een van de 30% die sluiten voor twee jaar. Merkreputatiebeheer is een van de gebieden die vaak wordt genegeerd totdat het te laat is.
Waar gaat merkreputatiemanagement over?
Wanneer u net begint, is de reputatie van uw bedrijf een onbeschreven blad. Je hebt geen geschiedenis van blunders op sociale media of negatieve Yelp-recensies of stagnerend websiteverkeer, alleen een gloednieuwe site en een wereldwijd web van mogelijkheden. Maar zoals elke doorgewinterde ondernemer kan bevestigen, blijft dit niet lang zo.
Bedrijven moeten deelnemen aan de online marktplaats. Zelfs degenen wiens focus strikt lokaal is, hebben klanten die websites, recensies en de mogelijkheid verwachten om snel en gemakkelijk met het bedrijf te communiceren, vaak via sociale media. Het moment dat u online bent, is het moment waarop uw strategie voor merkreputatiebeheer in praktijk moet worden gebracht.
Klanten beslissen waar ze hun bedrijf aan willen geven op basis van zowel logische als emotionele factoren, en op deze laatste kunt u invloed uitoefenen door middel van een effectieve en doorlopende campagne voor reputatiebeheer.
Begin zeer vroeg met beoordelingsbeheer
Hoe sneller u in het begin positieve beoordelingen krijgt, hoe moeilijker het zal zijn voor negatieve beoordelingen om uw gemiddelde sterbeoordeling te verlagen.
Review management kan in het begin heel eenvoudig worden gedaan. Een eenvoudige e-mail met een stem omhoog of omlaag naar elke klant waarmee u zaken doet (en hun e-mailadres heeft) geeft recente klanten de kans om uw bedrijf te tieren of te prijzen. Als je tekeer gaat, vang je ze voordat ze de kans krijgen om schadelijke Yelp-recensies te schrijven. Als u lof ontvangt, kunt u ze doorverwijzen naar de beoordelingssite die het meest moet worden verbeterd. Dit moet je doen bij je allereerste klant, en daarna bij elke klant.
Waarom een reputatiecampagne starten voordat de problemen beginnen?
Uw online perceptie bepaalt hoe aardig ben jehoe betrouwbaar ben jeen als een klant zich met u moet bemoeien. Nieuwe bedrijven hebben niet het voordeel van algemene naamsbekendheid. Er komt geen inherente autoriteit uit uw naam. En als je veel te bewijzen hebt, is er niet veel ruimte voor fouten. Als u uw bedrijf op de eerste dag zou zijn begonnen met een beoordeling van vijf sterren op alle relevante beoordelingssites en zoekresultaten die uw geweldigheid alleen maar zouden versterken, zou u bijna kogelvrij zijn. Maar nieuwe bedrijven moeten tevreden zijn met gevestigde spelers met honderden goede recensies. Het is een zware strijd, en een die vroeg moet worden begonnen.
Een verhaal over een ramp met een merk
In 2006 openden Amy en Samy Bouzaglo Amy’s Baking Company in Scottsdale, Arizona. Hoewel ze een klein, lokaal bedrijf waren, was hun sluiting negen jaar later het onderwerp van een ongelooflijke hoeveelheid publiciteit in het hele land, met veel gejuich over hun ondergang. De reden? Slechte sociale media-etiquette.
Amy’s Baking Company verscheen in een aflevering uit 2013 van Gordon Ramsay’s Kitchen Nightmares. En hoewel hun opname in de show zeker duidelijk maakte dat het bedrijf al worstelde, was het niet wat hen uiteindelijk deed stoppen. De aflevering ging viraal omdat het de eerste was waar Ramsay de eigenaren niet kon helpen en uiteindelijk zijn handen opstak en vertrok.
Na de uitzending stroomden kijkers naar sociale media, recensiesites en prikborden om over het bedrijf te praten. Een certificeerbare PR-nachtmerrie voor elk bedrijf, nieuw of oud, de Bouzaglos kozen ervoor om in de puinhoop te springen, wat resulteerde in veel onbeschofte reacties op commentatoren en eindigde in een behoorlijk epische Facebook-meltdown. Ze hebben nooit meer kunnen herstellen.
Een negatieve reputatie kan uw bedrijf kapot maken
Er zijn veel lessen te trekken uit Amy’s Baking Company, maar wat het duidelijkst naar voren komt, is dat een negatieve reputatie uw bedrijf kapot kan maken. Het kan worden gezegd dat Amy’s niet is gesloten vanwege een slecht product – ze zijn gesloten vanwege een slechte houding. In plaats van hun inspanningen te besteden aan het blussen van hun PR-vuur, hebben ze het verder aangewakkerd, waardoor het verzet werd vergroot en de geloofwaardigheid werd vernietigd. Het was een ramp dat de meeste nieuwe bedrijven niet zouden kunnen overleven.
Merken moeten hun eigen reputatie bepalen
Effectief merkreputatiebeheer gaat niet alleen over het voorkomen van publieke meltdowns. De meeste bedrijven zullen niet te maken krijgen met grootschalige rampen, zeker niet in het begin. In plaats daarvan zou de primaire focus van merkbeheer voor nieuwe bedrijven het opbouwen van naamsbekendheid en positieve associaties moeten zijn.
Begin met uw website
Om te beginnen moet je site hoog in de zoekresultaten staan als je wilt dat mensen hem vinden. Slecht scoren voor uw merknaam kan online de doodsteek zijn. Begin met een goede website en voeg regelmatig inhoud toe.Deze eenvoudig inbound contentplan kan helpen.Werk samen met andere relevante sites om links van en naar uw pagina te delen. Gebruik SEO-zoekwoorden en -tags op de juiste manier, zodat u op de juiste zoektermen komt.
Stel een paar sociale-mediaprofielen in
Vervolgens komt uw aanwezigheid op sociale media. Maak pagina’s, houd ze up-to-date en fris. Gebruik inhoud en sociale media niet alleen om bekendheid op te bouwen, maar ook om te communiceren met consumenten en anderen in uw branche. Bouw positieve associaties op – stimuleer tevreden klanten om uw pagina’s te “liken” of goede recensies over u te delen (zie een eenvoudige e-mail met omhoog of omlaag stemmen hierboven).
In de verleiding om recensies te kopen?
De meeste mensen die uiteindelijk online reviews kopen, doen dat omdat ze niet vroeg genoeg met hun reputatiemanagementprogramma begonnen en in de kou kwamen te staan. Hoewel het kopen van recensies wordt afgekeurd, wordt het de hele tijd gedaan. Zelfs de president heeft miljoenen nep-twittervolgers. Als je vroeg begint, moet je online aanwezigheid sterk genoeg zijn om af en toe slechte recensies te weerstaan, en heb je geen neprecensies nodig. Het zijn de onvoorbereide online merken die gewond raken.
Reputatie vroeg onder controle
Het is noodzakelijk om in een vroeg stadium de touwtjes in handen te nemen als je een positieve aanwezigheid wilt cultiveren. Profiteer van de schone lei die u wordt geboden door een nieuw bedrijf te zijn en neem de tijd om een strategie voor merkreputatiebeheer te ontwikkelen die u klaarstoomt voor succes.
Veelgestelde vragen over reputatiebeheer voor startups
Wanneer moet ik beginnen met investeren in reputatiemanagement?
Het is een goed idee om onmiddellijk te beginnen met investeren in reputatiebeheer, zodat u uw reputatie kunt opbouwen terwijl u uw bedrijf opbouwt. Door vanaf het begin van uw bedrijf te investeren in merkreputatiebeheer, kunt u uw zoekprofiel opbouwen, zodat u vanaf het begin meer controle heeft over uw beoordelingen, vermeldingen op sociale media en artikelen van derden.
Wat is merkreputatiemanagement?
Merkreputatiebeheer is een proces waarbij de online reputatie van uw merk wordt bewaakt en verbeterd. Het houdt in dat u een actieve rol speelt bij het beheren van de online recensies van uw merk, profielen op sociale media, gastposts van derden en eigen inhoud zoals blogartikelen.
Waarom is merkreputatiemanagement belangrijk?
De reputatie van uw merk bepaalt hoe sympathiek uw merk is, hoe betrouwbaar het is en of een klant zich met u moet bemoeien. Sociale media en online reviews domineren het huidige consumentenlandschap, dus het is belangrijk om ze in de gaten te houden en negatieve reviews en vermeldingen tot een minimum te beperken.