Hoe de media te manipuleren

[ad_1]

Mediamanipulatie vindt plaats in de ruimte tussen waarheid en webpaginaweergaven.

Er zitten 86.400 seconden in een dag en mede dankzij Google stopt de online contentcyclus nooit. Elke seconde moet worden ververst met nieuwe inhoud (vlees) om te voldoen aan de behoeften van zowel mens als (zoek)robot.

Die snelheid betekent dat persbureaus en bloggers tussen nul en bijna geen tijd hebben om onderzoek te doen en dat pageviews boven alles tellen.

Dit komt allemaal hierop neer: je kunt de media manipuleren door gebruik te maken van de vele mazen in het mediaweefsel.

Geloof me, ik lieg?

Hoe is uw ethisch kompas tegenwoordig? Afgaande op zijn boek, “Trust Me I’m Lying”, is Ryan Holiday’s zo goed als kapot. Hij heeft (of was) alles over het manipuleren van de media, vooral bloggers en nieuwsaggregatiesites. En hij moet weten waar hij het over heeft: zijn boek debuteerde op de bestsellerlijst van de Wall Street Journal.

Dus wie is deze vakantieknaap precies? Als je geïnteresseerd bent in de modebranche, ken je hem misschien als voormalig marketingdirecteur van American Apparel, dat niet altijd bekend staat om een ​​brandschoon imago, maar de advertenties zijn leuk om naar te kijken. Maar het is waarschijnlijker dat je hem indirect kent, via grensverleggende publiciteitshonden zoals Tucker Max. (Als je niet weet wie Tucker Max is, gefeliciteerd, en maak je geen zorgen.)

Gratis advies over reputatiemanagement

Zelfs als je nog nooit van hem hebt gehoord, heeft Holiday wat advies dat je kan helpen. Zijn doel is niet om de online reputatie direct te verbeteren, hoewel zijn tactiek er wel een vorm van kan zijn. Het gaat echt om het creëren van goedkope, duurzame publiciteit en buzz voor u of uw merk – taken die normaal gesproken een aardige cent kosten. Per Holiday en zijn soortgenoten, hier zijn een paar tips om op zijn minst een kleine mediamanipulator te worden. Voor de goede orde, we onderschrijven niet de tactieken zoals hij ze beschrijft – maar als je deze op een ethische manier kunt uitvoeren… veel succes.

1. Maak een pakkend pakket voor tips en informatie voor onderzoekers

Stel dat u een blogger of verslaggever bent die op zoek is naar paginaweergaven (misschien wordt u er zelfs alleen voor gecompenseerd). Veranker je liever een verhaal rond een officieel persbericht of een “gelekte memo”? Waarschijnlijk het laatste, want lezers houden van lekken. Holiday praat over het maken van valse interne memo’s en deze te verspreiden onder nietsvermoedende persleden, vaak met belachelijke context als “OMG, KIJK EENS WAT MIJN BOSS ONS GEZOCHT VERZONDEN!!” Het verbergen van de ware bron van informatie of het opnieuw inpakken om het er wereldschokkender uit te laten zien, kan de aandacht trekken van mediatypes – en lezers – die het anders zouden doorgeven. Maar het gebruik van vervalste memo’s kan averechts werken, zoals 60 Minutes leerde.

2. Wees sensationeel. Sensatie trekt oogappels.

Sensationalisme is bijna altijd een troef, zolang er maar een kern van waarheid in zit. Geen enkele wet tegen het vrijgeven of ‘lekken’ van informatie overdrijft het meest verbluffende aspect van een situatie, zelfs als het niet ter zake doet. Lezers hebben weinig tijd, dus denk na over de onderwerpen waar ze het meest over willen leren: seks, drugs, wraak, geld… je weet wel, het gebruikelijke. Het is de nieuwe vorm van ‘gele journalistiek’. (Volgens Wikipedia is “Gele journalistiek een vorm van journalistiek die weinig of geen legitiem goed onderbouwd nieuws presenteert en in plaats daarvan opvallende koppen gebruikt om meer kranten te verkopen.”)

3. Maak koppen die verkopen – clickbait

Bouw voort op de sensationele aard van je materiaal met een voorgestelde kop (of een kop voor het lekken/uitbrengen zelf) die onmogelijk te negeren is. Dit wordt ook wel clickbait genoemd. Als het geschikt is voor de persoon of het medium, is NSFW-taal (“niet veilig voor werk”) hier absoluut oké, zolang je er maar mee bezig bent om ermee op de proppen te komen. Stel, u bent een regelmatige consument van online media. In dat geval zult u merken dat de koppen van publicaties die door klikken worden gevoed – Business Insider, Buzzfeed, de familie Gawker Media – vaak weinig te maken hebben met de feitelijke inhoud van hun verhalen. Ze zijn behoorlijk succesvol, dus ze moeten iets goed doen.

4. Benut getalenteerde maar financieel onzekere bloggers

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat de meeste bloggers van hand tot mond leven. Volgens CareerCast is het gemiddelde loon voor een verslaggever slechts $36.267. Er is geen tekort aan mensen die in hun vrije tijd sensationele inhoud plaatsen in de hoop het groot te maken. Natuurlijk leven er maar weinigen in de echte wereld eerlijk van — of slaan ze ooit hun maaltijdkaartje naar de grote tijd.

Met andere woorden, juist de mensen op wie je vertrouwt om je buzz op te bouwen, hebben zelf wat online reputatie nodig. Dus help ze een handje: kies getalenteerde, veelbelovende, ambitieuze bloggers als ontvangers van ‘exclusieve’ lekken die momentum kunnen creëren voor hun merk – en dat van jou. Herhaal indien nodig. Wederzijds voordeel, amirite?

5. Help hun promotie-inspanningen een handje

Als u uw waarde als bron wilt bewijzen, moet u mogelijk uw ‘sensationele’ en ‘exclusieve’ beweringen staven met resultaten, namelijk klikken en paginaweergaven. Zodra uw contactpersoon uw verhaal heeft geplaatst, promoot u het via uw socialemediakanalen en tikt u op uw vrienden en collega’s om hetzelfde te doen. Afhankelijk van uw budget, kunt u overwegen om services zoals OutBrain te koppelen, die verkeer genereren tussen sites/verhalen met hoge autoriteit en sites die een publiciteitsboost kunnen gebruiken.

Veelgestelde vragen over media

Is er een manier om de media te manipuleren?

U kunt de media manipuleren door gebruik te maken van de vele mazen in het mediaweefsel. De 24-uurs nieuwscyclus en nu Google betekent dat persbureaus en bloggers geen tijd hebben om onderzoek te doen en dat paginaweergaven boven alles tellen.

Wat zijn enkele tactieken om de media te beïnvloeden?

Maak een pakkend pakket voor tips en informatie voor onderzoekers. Wees sensationeel. Sensatie trekt oogappels. Maak koppen die verkopen – clickbait. Maak gebruik van getalenteerde maar financieel onzekere bloggers. Help hun promotionele inspanningen een handje.

Wat is clickbait?

Clickbait is een kop die is gebaseerd op het sensationele karakter van uw materiaal dat onmogelijk te negeren is. Krantenkoppen van door klikken gevoede publicaties zoals Business Insider, Buzzfeed en de familie Gawker Media hebben vaak weinig te maken met de feitelijke inhoud van hun verhalen.

Plaats een reactie