[ad_1]
Waarom duurt het zes maanden voordat een website scoort? Dit wordt ons nogal eens gevraagd. Voor het grootste deel is dit omdat er een vertragingstijd is tussen 10 en 20 weken voordat vermeldingen in de zoekresultaten beginnen te verbeteren. De uitzondering op de regel is virale inhoud: als gebruikers aangeven dat inhoud van superieure waarde is, en ze doen dit snel, kunnen zoekresultaten binnen enkele uren verbeteren. Helaas gaat niet elk stukje inhoud viraal. Spammy, lage kwaliteit SEO kan een snel effect hebben, maar het heeft de neiging om snel weer weg te gaan en zal de zaken vaker wel dan niet erger maken.
Zijn er snelle oplossingen voor SEO? Er zijn er niet veel, maar er zijn een paar punten om op te letten. Sommige mensen proberen de zoekresultaten te manipuleren door bijvoorbeeld links te kopen of “black hat” SEO-technieken uit te voeren, zoals cloaking, keyword stuffing, overmatig gebruik van trefwoorden en/of geautomatiseerde linkbuilding. Dergelijke tactieken kunnen op korte termijn werken, maar zullen binnen enkele dagen, weken of maanden resulteren in een boete (zoals uitsluiting van ranglijsten) als ze worden ontdekt. Als u op de juiste manier positieve SEO-resultaten wilt kopen of opbouwen, duurt het even – normaal gesproken zo’n 10-20 weken – voordat ze in de zoekresultaten verschijnen.
Dus vergeet de grote claims van uw SEO-bureau – het bereiken van de toppagina van Google kost tijd, tenzij u Larry Page (de oprichter van Google) inhuurt, wat u helaas waarschijnlijk niet kunt. Zoekmachines zijn geëvolueerd tot uiterst intelligente systemen die rekening houden met honderden factoren bij het evalueren van een website of een stuk inhoud. Geen enkele SEO-consultant of bedrijf ter wereld kan u precies vertellen wanneer uw website de top 10 resultaten zal halen.
Maar we kunnen u inzicht geven in hoe zoekrangschikkingen werken en waarom het bijna altijd minstens zes maanden duurt om zichtbare wijzigingen in uw zoekrangschikking teweeg te brengen.
Houd er rekening mee dat het meestal de moeite waard is. De zoekresultaten van Google zijn in feite voor altijd. Ze zijn het leven van uw merken, en zelfs het hiernamaals. Ze veranderen om uw merk beter weer te geven is meestal een goede investering, vooral als u zich zorgen maakt over legacy. Hier zijn een paar redenen waarom het tijd kost om duurzame zoekresultaten te bereiken.
Bing en Google bedienen hun gebruikers, niet jij
De eerste zorg van een zoekmachine zijn de gebruikers, niet jij of een ander bedrijf dat vecht voor een plek op de eerste pagina. Het doel van de zoekmachine is om de beste gebruikerservaring te bieden aan zijn zoekers; dat betekent dat voor elke zoekopdracht de meest relevante en hoogwaardige resultaten worden weergegeven. Zowel Bing als Google kijken hoe mensen reageren op inhoud voordat ze beslissen hoe zichtbaar die inhoud in de resultaten moet zijn. Zelfs als de inhoud veel SEO-therapie heeft gehad, moet de inhoud zelf perfect zijn.
Dit is de reden waarom Google elk stukje inhoud evalueert op meer dan 200 rangschikkingsfactoren en ervoor zorgt dat alleen pagina’s van de beste kwaliteit in de top 10 komen.
De beste manier om op de eerste pagina te komen, is door uzelf af te stemmen op het doel van Google, namelijk om zijn gebruikers van dienst te zijn. Maar het gaat niet alleen om geweldige inhoud; andere SEO-factoren spelen ook een rol. De combinatie van deze factoren kost tijd. Daarom duurt het maanden om de positie van een SEO-campagne of een online reputatiemanagement (ORM)-campagne te verbeteren.
Vroege content movers hebben een voordeel
De leeftijd van een bepaalde pagina of domein heeft een enorme impact op de zoekresultaten. Volgens een onderzoek van Ahrefs is de gemiddelde leeftijd van de top 10 zoekresultaten in Google Zoeken 2+ jaar. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat minder dan 5% van de pagina’s jonger dan 1 jaar de top 10 haalt.
Het is duidelijk dat een pagina in de ogen van Google geloofwaardiger en betrouwbaarder wordt naarmate deze ouder wordt. Daarom is het hoogst onwaarschijnlijk dat een volledig nieuw stuk inhoud of website begint te ranken zodra het is gepubliceerd, tenzij het is gepubliceerd door een zeer bekend merk of publicatie – of het gaat viraal.
Het targeten van de juiste zoektermen vereist onderzoek
Zoekwoordonderzoek is een van de pijlers van SEO en hoewel het in de loop der jaren aanzienlijk is geëvolueerd, is het nog steeds een belangrijke factor bij het bepalen van uw zoekresultaten.
U kunt geen inhoud maken tenzij u de juiste zoekwoorden heeft om te targeten.
Zoekwoordonderzoek gaat nu meer over het targeten van een bepaald onderwerp en de nauw verwante terminologieën dankzij het RankBrain-algoritme van Google, dat inhoud rangschikt op basis van actuele relevantie.
Door deze wijzigingen is trefwoordonderzoek een meer geavanceerde en tijdrovende activiteit geworden.
Het maken van kwaliteitscontent kost tijd
Voorbij zijn de dagen dat je een paar hobbyisten kon inhuren om dunne artikelen van 500 woorden voor je site te schrijven en nog steeds op de eerste pagina van Google te staan. Als het op SEO aankomt, is er geen vervanging meer voor kwaliteitsinhoud. Het is een van de belangrijkste overwegingen van Google bij het evalueren en rangschikken van een stuk inhoud. Uit een ander onderzoek van Ahrefs bleek dat het gemiddelde stuk inhoud op de eerste pagina wordt weergegeven voor ongeveer 1.000 zoektermen. Dat betekent dat langere inhoud het vaak beter doet dan korte (dunne) inhoud. Maar om een pagina met een groot aantal termen te laten ranken, moeten zoekmachines de inhoud testen met veel verschillende mensen en gerelateerde zoekopdrachten. Het kan dus even duren voordat een pagina voor een groot aantal termen bovenaan staat.
Linkbuilding is niet zo eenvoudig als voorheen
Bijna iedereen weet dat wanneer uw website backlinks krijgt van andere betrouwbare sites, Google hen als stemmen van vertrouwen beschouwt voor de kwaliteit van uw inhoud. Hoe meer links uw site heeft, hoe hoger u scoort… in het algemeen.
Nog maar een paar jaar geleden was het verkrijgen van links van hoge kwaliteit geen groot probleem. Google heeft nu echter een aantal zeer strikte richtlijnen over linkbuilding, en het overtreden van een van deze regels kan leiden tot boetes voor zoekmachines. De meest voorkomende straf is het negeren van de link. Het is een onzichtbare Google-penalty, maar zeer effectief.
Hedendaagse linkbuilding is een lang en vervelend proces waarbij contentcreatie, gastbloggen, outreach en influencer-relaties betrokken zijn. Dit alles kost natuurlijk veel tijd en moeite.
Sociale media hebben ook invloed op rankings
Het rangschikken van zoekmachines gaat niet alleen meer over uw positie in Google Zoeken. Studies suggereren dat sociale signalen ook een sleutelrol spelen bij het bepalen van uw zoekresultaten. Het aantal keren dat uw inhoud wordt gedeeld op sociale media en de lengte van de sociale gesprekken die deze oproept, heeft een directe invloed op uw positie op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines.
Sociale factoren zijn dus ook van invloed op de tijd die nodig is om content te rangschikken in de zoekresultaten.
Opsommen
Wees geduldig. Zowel ORM als SEO zijn langetermijninvesteringen die veel aanvankelijke grondwerk vergen voordat uw site in de top 10 kan komen te staan. U moet SEO zien als een doorlopende investering in plaats van een eenmalige uitgave. Meestal zult u binnen zes maanden rendement op uw SEO-inspanningen zien. Daarna, als de basis van uw SEO-strategie sterk is, kunnen uw rankings exponentieel groeien.