Hoe nepnieuws en influencers worden gemaakt en gepromoot

[ad_1]

Weet je nog dat voormalig president Donald Trump zei: “Amerika had Canada nooit zijn onafhankelijkheid mogen geven”? Nou, dat was nep.

Nepnieuws heeft een lange en legendarische geschiedenis die tot op de dag van vandaag voortduurt met de Russische oorlog tegen Oekraïne. Honderden jaren geleden verspreidde Benjamin Franklin in de Verenigde Staten propagandaverhalen door een nepnummer van de Boston Independent Chronicle te maken.

Tegenwoordig worden beroemdheden, politici en gewone mensen beïnvloed door valse informatie online. Tomi Lahren van Fox News werd als volgt geciteerd:

“LAls je sterft in een massale schietpartij, is dat niet de schuld van de lol, of zelfs de schuld van de schutter. Het is jouw schuld dat je niet genoeg in God gelooft“.

Dat zei ze ook niet.

nepnieuws-donald-trump

Zoals de NY Times heeft gemeld, zijn er nu zelfs prijzen voor nepnieuws.

Overheden houden van nepnieuws omdat het erg moeilijk is om gepakt te worden. Het is zelfs zo moeilijk om gepakt te worden dat de Amerikaanse regering nodig is om daders op te sporen, zoals het Internet Research Agency in Rusland. Tegenwoordig, met de oorlog in Oekraïne, verspreiden nepnieuwskanalen geruchten dat de oorlog een hoax is, en zeggen ze zelfs dat ziekenhuisbombardementen nep waren.

Het zijn echter niet alleen regeringen, nepnieuws is winstgevend. Je herinnert je misschien een verhaal van jaren geleden dat leidde met “BREAKING: ‘Tienduizenden frauduleuze Clinton-stemmen gevonden in magazijn Ohio’ maakte zijn maker ongeveer $ 5.000. Het duurde slechts enkele minuten om te maken, maar werd zes miljoen keer gedeeld.

In een ander voorbeeld verdiende een tiener in Macedonië $ 60.000 in een maand met het maken van nep-inhoud tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.

55-pct-mensen-kunnen-de-waarheid-van-leugen-vertellenMaar mensen kunnen slechts ongeveer 55% van de tijd de waarheid van leugens onderscheiden. Natuurlijk wil niemand dat geloven, we willen allemaal denken dat we een speciale gave hebben die ons in staat stelt door de sluier van leugens heen te kijken.

Onbedoelde gevolgen van sociale media en zoeken

Sociale en zoektechnologie is speciaal ontworpen om ons de informatie te geven die we willen zien. Sommigen noemen het een echokamer of een bel. Het is een zichzelf versterkende lus van informatie waar we het mee eens zijn. Sociale technologieën zijn gebaseerd op het feit dat we het vaak eens zijn met gelijkgestemde mensen. Met andere woorden, we zijn geneigd het eens te zijn met wat onze “stam” gelooft.

We geloven ook wat we al geloven – dit wordt “bevestigingsbias” genoemd. Confirmation bias is onze neiging om informatie te geloven die onze bestaande overtuigingen bevestigt. Het is de echokamer in ons hoofd die interageert met de grotere echokamer van sociale media en zoekresultaten.

bevestiging-bias-definitieNepnieuws werkt omdat mensen willen om het te geloven. Het is ongelooflijk moeilijk om van gedachten te veranderen. Het beroemde citaat van Dale Carnegie “Een man die tegen zijn wil overtuigd is, is nog steeds van dezelfde mening” geldt.

Waarom delen we nepnieuws?

Door iets interessants te delen, denken onze vrienden dat we cool zijn. Hiervoor krijgen we een vorm van sociale voorraad. Socialmediabedrijven zoals Facebook en Twitter gebruiken dit aspect van de menselijke natuur om ons dingen te laten delen.

Helaas begrijpen uitgevers van nep-invloed ook de menselijke psychologie en gebruiken ze deze met groot effect.

Een andere belangrijke reden waarom we nepnieuws delen, is emotie. Hoe bozer de inhoud ons maakt, hoe beter het presteert in sociale en zoekresultaten. Door bevestigingsbias toe te voegen aan negatieve emoties kunnen nepnieuws-venters ervoor zorgen dat content ‘viraal gaat’.

Negatieve informatie triggert iets dat Negativity Bias wordt genoemd. Je kunt hier meer lezen over negativiteitsbias.

Hoe belanghebbenden worden gecompenseerd

Over het algemeen doen de mensen en groepen die nep-inhoud maken het voor geld of voor politieke invloed. Maar de makers van deze inhoud zijn slechts een deel van het ecosysteem.

Het is in het commerciële belang van bedrijven als Facebook, Twitter en Google om kwaadwillenden te helpen, zij het onbedoeld, omdat gedeelde inhoud inherent winstgevender is. Het is in het commerciële belang van veel uitgevers om ons boos te maken en verdeeldheid te zaaien omdat het meer klikken genereert, maar naast klikken komen er ook advertentie-inkomsten voor sociale media en zoekbedrijven.

Hoe nepnieuws te creëren

Op dit punt denk je waarschijnlijk “hoe kan ik nepnieuws creëren?”. Nou, je hebt geluk, zo doe je het.

  1. Maak een clickbait-kop. Volgens Endgadget “zijn belachelijke verhalen inherent meer klikbaar dan geloofwaardige”. Bijvoorbeeld” “WikiLeaks bevestigt dat Hillary wapens heeft verkocht aan ISIS”.
  2. Gebruik een pakkende afbeeldingzelfs als het niet echt wordt geassocieerd met de kop, zal de geloofwaardigheid vergroten en uw nepnieuws beter laten presteren in de zoekresultaten.
  3. Gebruik de “regel van twee”. Om nepnieuws geloofwaardig te maken, is het handig om ander ondersteunend online bewijs te hebben. Het hoeft niet zo nauwkeurig te zijn, want de meeste mensen zullen geloven wat ze willen geloven, of het nu waar is of niet.
  4. Laat nepmensen je nepnieuws delen. Influencers en volgers zijn de naam van het spel. Volgers en tweets koop je goedkoop online. Deze nepmensen worden “sokpoppen” genoemd. Zodra je je nep-inhoud hebt gepost, schakel je je leger van nep-mensen in om het te delen. Dit kan het beste worden bereikt met behulp van een botnetwerk zoals de Russen die tijdens de Amerikaanse verkiezingen hebben gebruikt (en nog steeds doen).

Waar haal je volgers en bots vandaan? Je koopt ze op Darknet of sites zoals Black Hat World of op DarkNet.

Moet je nepnieuws maken? Nee (moest het vragen?). Maar u moet zich bewust zijn van de mechanica achter nepnieuws. Ryan Holiday zei ooit:U kunt uw nieuws niet gratis krijgen; je kunt alleen de kosten verdoezelen.’ en hij had gelijk.

Veelgestelde vragen over nepnieuws

Wat is nepnieuws?

Nepnieuws is informatie, vooral in spionage of propaganda, die wordt verspreid als reactie op en verzet tegen andere informatie.

Waarom delen mensen nepnieuws?

Mensen delen graag nepnieuws omdat het emotie aanspreekt. Een combinatie van vooringenomenheid, negatieve emoties en de steeds groter wordende zoektocht naar macht heeft nepnieuws tot een van de meest populaire soorten virale inhoud gemaakt.

Hoe kan ik nepnieuws maken?

Maak een clickbait-kop. Gebruik een pakkende afbeelding. Om nepnieuws geloofwaardig te maken, is het handig om ander ondersteunend online bewijs te hebben. Het hoeft niet zo nauwkeurig te zijn, want de meeste mensen zullen geloven wat ze willen geloven, of het nu waar is of niet. Laat nepmensen je nepnieuws delen.

Download de presentatie over reputatie x mogelijkheden

Plaats een reactie