[ad_1]
Google heeft zijn greep op de soorten informatie die het uit de zoekresultaten zal verwijderen, losser gemaakt. Met een nieuw beleid kunt u een verzoek indienen om gevoelige, persoonlijk identificeerbare gegevens uit zoekresultaten te verwijderen.
Waar Google voorheen verwijderingsverzoeken honoreerde voor zaken als doxxing en fraude, zal Google nu een veel bredere categorie van persoonlijk identificeerbare gegevens uit zoekresultaten verwijderen. Dit bevat:
- Telefoonnummers
- E-mailadressen
- Straat adressen
- ID-nummers
- Bankrekening- of creditcardnummers
- Handgeschreven handtekeningen
- Medische documenten
- Vertrouwelijke inloggegevens
Als een van de bovenstaande persoonlijke informatie over u online wordt geplaatst, kan Google:
- Verwijder de opgegeven URL(‘s) voor alle zoekopdrachten
- Verwijder de URL(‘s) voor alleen zoekopdrachten die uw naam bevatten
- Of, in sommige omstandigheden, uw verzoek afwijzen (daarover later meer)
Hoe persoonlijke informatie uit de zoekresultaten van Google te verwijderen
U kunt zelf een aanvraag indienen. Ga als volgt te werk om uw contactgegevens uit de zoekresultaten te verwijderen:
Stap 1: Klik hier voor het Google-formulier “verwijder geselecteerde persoonlijk identificeerbare informatie (PII) of doxxing-inhoud van Google Zoeken”.
Stap 2: Bekijk de vereisten van Google voor verwijdering en klik vervolgens op de knop ‘Verwijderingsverzoek starten’.
Stap 3: Selecteer het type inhoud dat u wilt verwijderen.
Stap 4: Om ervoor te zorgen dat Google uw verzoek beoordeelt, moet u bewijzen dat uw persoonlijke informatie wordt weergegeven in zoekresultaten. Wees grondig bij het indienen van links en zoektermen om de beste reden voor verwijdering te maken.
Vereisten voor het verwijderen van inhoud van Google
Google vereist het volgende:
- De URL(‘s) van de webpagina(‘s) waarop de inhoud wordt weergegeven. Als uw persoonlijke informatie op meer dan één webpagina wordt weergegeven, vermeld dan alle URL’s waar deze wordt weergegeven.
- De URL(‘s) van de pagina(‘s) met zoekresultaten van Google die de links bevatten die uw inhoud tonen. Nogmaals, neem alle links naar pagina’s met zoekresultaten op. Dit betekent dat als uw inhoud voor meerdere zoektermen scoort, u de links naar elke afzonderlijke zoekterm moet opnemen.
Hoewel de volgende items niet vereist zijn om een verwijderingsverzoek in te dienen, het verstrekken van aanvullende informatie aan Google kan helpen een sterkere zaak op te bouwen voor verwijdering. Onthoud dat zij degenen zijn die beslissen of ze uw verzoek goedkeuren, dus hoe meer bewijs u verstrekt, hoe groter de kans dat uw verzoek wordt geaccepteerd.
- Een screenshot van de contactgegevens die worden weergegeven op elke gerapporteerde URL.
- Eventuele aanvullende context die u wilt verstrekken.
Nadat u uw verzoek heeft ingediend, zal Google het beoordelen en u op de hoogte stellen zodra een van de volgende acties is ondernomen:
- De URL’s zijn verwijderd. Gefeliciteerd! De URL’s worden verwijderd voor alle zoekopdrachten, of de URL’s worden alleen verwijderd uit zoekresultaten waarin de zoekopdracht uw naam bevat, of andere verstrekte identificatoren, zoals aliassen.
- Als het verzoek niet voldoet aan de vereisten voor verwijdering, geeft Google een korte toelichting. Als uw verzoek wordt afgewezen en u later aanvullend materiaal heeft om uw zaak te ondersteunen, kunt u uw verzoek opnieuw indienen.
Hoe beoordeelt Google uw verzoek?
Google zal geen informatie verwijderen waarvan is vastgesteld dat deze van algemeen belang is. Dit omvat, maar is niet beperkt tot:
- Inhoud op of van overheids- en andere officiële bronnen
- Nieuwswaardige inhoud
- Professioneel relevante inhoud
Als uw inhoud onder een van de bovenstaande categorieën valt, komt deze mogelijk niet in aanmerking voor verwijdering door Google.
Wat te doen als Google uw verzoek afwijst
Als Google uw verzoek afwijst, zijn er andere manieren om uw zoekresultaten te verbeteren. Hier zijn enkele opties:
- Vraag de eigenaar van de pagina om deze te verwijderen: Geloof het of niet, soms werkt dit. Het is het proberen waard om te vragen.
- Vraag de eigenaar om een NOINDEX-tag toe te voegen: Deze tag verwijdert de pagina uit zoekmachines zonder de pagina daadwerkelijk weg te halen. De pagina wordt normaal gesproken binnen enkele weken automatisch uit de zoekresultaten verwijderd.
- Vraag de eigenaar om uw zoekterm uit de inhoud te verwijderen: Vraag bijvoorbeeld in plaats van uw bedrijf op de pagina te vermelden, om de woorden te veranderen in iets vaags, zoals ‘een lokale fabrikant’.
- Negatieve zoekresultaten onderdrukken: Als de eigenaar weigert een van de bovenstaande dingen te doen, kunt u de controle over uw zoekresultaten overnemen door eraan te werken om de negatieve inhoud verder naar beneden te duwen in de rangschikking. De meeste mensen scrollen niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten, dus het zal niet zoveel verkeer krijgen als het niet op de eerste pagina staat. Lees hier meer over onderdrukking.
Laatste gedachten
Het nieuwe beleid van Google maakt het gemakkelijker om persoonlijke contactgegevens uit zoekresultaten te verwijderen. Er zijn echter nog steeds tal van beperkingen met betrekking tot wat Google daadwerkelijk zal verwijderen. Als uw inhoud onder de paraplu van algemeen belang valt, wordt uw verwijderingsverzoek waarschijnlijk afgewezen.
Als Google uw verwijderingsverzoek afwijst, kan een onderdrukkingscampagne helpen om negatieve online inhoud lager in de zoekresultaten te begraven, waar de kans kleiner is dat deze wordt gezien. Hulp nodig bij het verwijderen van negatieve inhoud? Neem vandaag nog contact met ons op.