[ad_1]
Een enkele negatieve beoordeling kan ertoe leiden dat uw bedrijf omzetverlies lijdt. De populariteit van online reviews over verschillende e-commercesectoren is de afgelopen tien jaar aanzienlijk toegenomen. Omdat veel bedrijven zijn overgestapt van de traditionele methode van verkoop van goederen naar online verkopen, hebben online beoordelingen de manier waarop zaken worden gedaan veranderd.
Online reviews zijn publiekelijk gegenereerde gedachten over de producten en diensten die bedrijven aanbieden. Laten we eens kijken hoe online beoordelingen een integraal onderdeel van een bedrijf zijn geworden en hoe ze uw inkomsten beïnvloeden.
- Online recensiestatistieken
- Het belang van online beoordelingen
- Impact van positieve recensies
- Impact van negatieve beoordelingen
- Hoe u positief kunt reageren op negatieve beoordelingen
- Hoe u meer klantrecensies en beoordelingen kunt krijgen
Online recensiestatistieken
Veel klanten willen reviews zien voordat ze besluiten iets te kopen. Daarom worden beoordelingen een integraal onderdeel van het besluitvormingsproces en hebben ze bewezen geweldige verkoopstimulansen te zijn.
Of uw beoordelingen positief of negatief zijn, heeft een directe impact op:
- De populariteit van uw product
- Productbewustzijn
- Wisselkoersen
- Winst
63% van de klanten koopt bij een online winkel met klantrecensies. 71% van de gebruikers is het ermee eens dat het lezen van klantrecensies hen meer op hun gemak zou kunnen stellen bij het kopen van de dienst of het product. Tegenwoordig spelen sociale-mediaplatforms ook een belangrijke rol door bedrijven in staat te stellen vertrouwen op te bouwen bij hun klanten en de verkoop en inkomsten te verhogen.
Het belang van online beoordelingen
Het fundamentele doel van klantbeoordelingen is het verbeteren van de klanttevredenheid, conversies en het verhogen van de verkoop. Regelmatig bijgewerkte klantbeoordelingen trekken meer mensen naar uw website. Voor e-commerceplatforms zijn online klantbeoordelingen een belangrijk onderdeel van hun winkelproces. Als er een bevredigende beoordeling is voor een bepaald product, is er een grotere kans op meer verkeer naar de pagina en een hoge klikfrequentie op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines.
Hier is een kort overzicht van de impact van zowel positieve als negatieve beoordelingen.
Impact van positieve recensies
Het hebben van verschillende positieve recensies op uw platform vergroot de kans dat u klanten overtuigt om meer geld te betalen voor uw diensten/producten. In feite zal het vertrouwen van klanten voor uw merk toenemen met positieve recensies.
Positieve beoordelingen met 5-sterrenbeoordelingen helpen potentiële klanten om contact met u op te nemen, omdat ze meer vertrouwen hebben in uw bedrijf. Hoe meer klanten u tevreden stelt, hoe meer mensen geïnteresseerd zullen zijn in het kopen van uw producten/diensten.
Positieve beoordelingen helpen ook om de klantbetrokkenheid te vergemakkelijken. Recensies van tevreden klanten bieden waardevolle inzichten om te begrijpen wat klanten leuk vinden aan uw producten/diensten. Dit helpt om beter te kijken naar welk deel van uw bedrijf u moet ontwikkelen en waarop u zich moet concentreren, en kan helpen bij productontwikkeling, aangezien u zich realiseert welke functies werken en welke niet.
De meeste consumenten reageren sterker op informatie die online zichtbaar is. Online shoppers doen vaak veel onderzoek voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Positieve beoordelingen helpen dus bij vertrouwen opbouwen met klanten.
Impact van negatieve beoordelingen
Negatieve beoordelingen kunnen een schadelijke factor zijn voor het prestige, de geloofwaardigheid en de betrouwbaarheid van uw bedrijf. Veel klanten aarzelen om te kopen bij bedrijven zonder beoordelingen of met veel negatieve beoordelingen. 86% van de klanten aarzelt om aankopen te doen bij bedrijven met negatieve beoordelingen. Een enkele negatieve review kan 22% van de klanten wegjagen en drie negatieve reviews kunnen maar liefst 59% wegjagen. Dus eventuele negatieve productrecensies voor e-commerce kunnen een negatieve invloed hebben op uw bedrijf en een daling van uw inkomsten veroorzaken.
Negatieve beoordelingen hebben een serieuze indruk op het verminderen van de merkwaarde van producten. Elke keer dat er een negatieve recensie opduikt bij Google-zoekopdrachten, loopt u het risico klanten te verliezen.
Nu houdt niemand van een slechte recensie over hun producten. Het is echter vaak moeilijk, zo niet onmogelijk om absoluut nul negatieve beoordelingen te krijgen. Zelfs veel legitieme bedrijven kunnen niet altijd al hun klanten tevreden stellen. Dus volledige afwezigheid van negatieve beoordelingen zal ook een rode vlag op uw product veroorzaken.
Bovendien kunnen legitieme negatieve beoordelingen uw bedrijf helpen door licht te werpen op bepaalde aspecten van uw bedrijf of functies van uw product die niet werken. Door negatieve recensies te lezen en wat tijd te besteden aan het begrijpen van de problemen die spelen, kunt u een beter begrip krijgen van de gebieden die u kunt verbeteren.
Hoe u positief kunt reageren op negatieve beoordelingen
Veel producteigenaren voelen zich slecht wanneer ze negatieve productrecensies op hun website vinden. Reageren op zo’n situatie is heel cruciaal. Breng uw klanten niet in een resistente staat. Analyseer en stel jezelf in plaats daarvan samen en reageer dan op een manier die attent en nuttig voor hen is.
Reageer alleen op legitieme zorgen. Als u denkt dat een bepaalde recensie onjuist is, of als een concurrent deze heeft gepubliceerd, neem dan contact op met de site-eigenaar en vraag hem deze te verwijderen.
Probeer de kern van het probleem te achterhalen. U kunt met de beoordelaar communiceren en hem een privébericht sturen om meer details over zijn probleem te achterhalen. Pak het probleem dan aan en leg uit wat je hebt gedaan om het op te lossen. Het is goed voor je reputatie, omdat veel lezers kunnen zien hoe snel je op de feedback hebt gereageerd.
De sleutel hier is om kalm te blijven. Agressief reageren op een negatieve recensie kan de waarde en reputatie van uw merk in een minuut vernietigen. Wees dus beleefd en professioneel bij het beantwoorden van online gemaakte opmerkingen.
Je hebt een kans om negatieve beoordelingen om te draaien. Wees oprecht en los het snel op op een manier die u in staat stelt contact te maken met uw klanten. Het laat zien dat je om hun behoeften geeft.
Hoe u meer klantrecensies en beoordelingen kunt krijgen
Als bedrijfseigenaar, ondernemer of marketeer moet u altijd brainstormen over ideeën om klantrecensies op uw webpagina’s op te nemen om een verschil te maken. Hier zijn een paar manieren om uw positieve recensies op uw website te laten zien.
- Link naar positieve recensies op je homepage
- Voeg casestudy’s toe aan uw productpagina’s
- Laat getuigenissen zien op bestemmingspagina’s
- Voeg whitepapers en webinars toe aan uw website
Het helpt om een plan te hebben om meer beoordelingen te krijgen. Hier zijn een paar strategieën.
Stuur een e-mail naar uw klanten nadat ze een aankoop hebben gedaan in uw e-commerce winkel. U kunt een aantal incentives aanbieden voor elke beoordeling die de klant geeft, bijvoorbeeld een korting op de volgende aankoop, een cadeaubon of een freebie.
Zorg voor een beoordelingsformulier dat klanten kunnen invullen. U kunt ook een lijst met vragen op uw beoordelingsformulier opnemen, zoals “Wat zou u nog meer in dit product willen hebben?” of “Zou u dit product aan iedereen aanbevelen?” Deze vragen helpen klanten om ideeën op te doen waar ze zich op moeten concentreren. Slechts één recensie van uw klant kan uw conversieratio tot 10% verhogen.
U kunt bevestigingsmails, bedankmails of follow-up-e-mails sturen zodra u beoordelingen van klanten ontvangt. Als u de verwachtingen van de klant overtreft, zullen ze automatisch positieve recensies over uw product bijdragen.
Voeg al uw klantrecensies samen met uw marketingcommunicatiekanalen zoals banneradvertenties of nieuwsbrieven. U kunt ook uw gemiddelde score markeren om uw klikfrequentie te verhogen.
Google-recensies en beoordelingen die online worden geplaatst, helpen u uw zichtbaarheid te vergroten en uw concurrenten achter te laten. Je kunt ook een recensie-tabblad toevoegen aan je Facebook-pagina om een merkwaarde te krijgen. Haal het meeste uit je volgers door ze de kans te geven hun reviews te delen. Dit zal u helpen om de betrokkenheid en verkoop te maximaliseren.
Laatste gedachten
Veel bedrijven kunnen profiteren van online beoordelingen. Uw klanten centraal houden in uw marketingstrategie is van vitaal belang in dit klantgerichte tijdperk. De meningen op beoordelingen en recensiesites helpen bedrijven om klanten aan te trekken, conversieratio’s te verhogen, hun merk aan te moedigen en een extra sprong te maken om de productiviteit en verkoop te laten groeien.
Veelgestelde vragen over online beoordelingen
Waarom zijn positieve online reviews belangrijk?
Positieve beoordelingen helpen de klantbetrokkenheid te vergemakkelijken. Recensies van tevreden klanten bieden waardevolle inzichten om te begrijpen wat klanten leuk vinden aan uw producten/diensten. Dit helpt om beter te kijken naar welk deel van uw bedrijf u moet ontwikkelen en waarop u zich moet concentreren, en kan helpen bij productontwikkeling, aangezien u zich realiseert welke functies werken en welke niet.
Welke invloed hebben negatieve beoordelingen op het bedrijfsleven?
Negatieve beoordelingen kunnen ernstige gevolgen hebben voor uw bedrijf. Elke keer dat er een negatieve recensie opduikt bij Google-zoekopdrachten, loopt u het risico klanten te verliezen. 86% van de klanten aarzelt om aankopen te doen bij bedrijven met negatieve beoordelingen. Negatieve beoordelingen kosten u uiteindelijk webverkeer en inkomsten.
Hoe reageer ik op negatieve beoordelingen?
Blijf kalm bij het beantwoorden van negatieve beoordelingen. Wat u in uw reactie zegt, kan de persoon van gedachten doen veranderen over uw bedrijf. Bespreek altijd hun bezorgdheid en werk om het probleem op te lossen, wat kan betekenen dat u het gesprek naar e-mail of privéberichten moet sturen.
Hoe kan ik meer recensies en beoordelingen van klanten krijgen?
Link naar positieve recensies op je homepage. Voeg casestudy’s toe aan uw productpagina’s. Laat getuigenissen zien op bestemmingspagina’s. Voeg whitepapers en webinars toe aan uw website.