[ad_1]
Waarom worden sommige webpagina’s “boven” het eerste zoekresultaat weergegeven? Dit wordt een Featured Snippet of “positie nul” genoemd in het SEO-veld en het is een van de manieren waarop Google-posities voor SEO worden geteld. Het is belangrijk, want naarmate spraakgestuurd zoeken steeds gebruikelijker wordt, gebruikt Google het featured snippet of het resultaat ‘positie nul’ voor zijn ‘één echte antwoorden’-reactie op spraakgestuurde zoekopdrachten.
We zochten bijvoorbeeld naar ‘featured snippet’ in Google, en dit is wat er gebeurde:
Wat is een featured snippet?
Uitgelichte fragmenten zijn antwoorden die direct in de zoekresultaten verschijnen en afkomstig zijn van relevante websites. Het fragment bevat een samenvatting en de details van de webpagina waar het antwoord vandaan is gehaald, inclusief de URL. Deze fragmenten zijn een zeer krachtige ruimte om in te nemen, aangezien inhoud met een featured snippet een 2x hogere klikfrequentie krijgt.
Laten we zeggen dat uw pagina op de nummer één positie in de zoekresultaten staat vanwege uw harde werk om uw pagina te optimaliseren. Verder beantwoordt uw webpagina een specifieke vraag, legt deze duidelijk uit, en daarom gebruikt Google uw inhoud als het aanbevolen fragment voor die term… soms.
Dit is alsof je tegelijkertijd koning EN koningin bent. Boven het bovenste zoekresultaat worden geplaatst, maakt echt de Uitgelicht fragment het bovenste zoekresultaat, maar om praktische redenen is het Positie #0 genoemd.
Twee zoekresultaten voor positie nul worden één
Vroeger kon je twee posities op een pagina met zoekresultaten krijgen, het reguliere organische resultaat plus het Featured Snippet. Positie nul heeft onlangs echter veranderd. Een recente update van Google verwijdert het tweede zoekresultaat ten gunste van de Featured Snippet. Dus nu krijg je maar één positie nul resultaat, en geen “normaal” organisch resultaat als secundaire link op de eerste pagina. Maar welke zou jouw voorkeur hebben? De meesten zouden zeggen dat positie nul de beste van de twee is, omdat deze hoger scoort dan een normaal organisch resultaat.
Een featured snippet krijgen
Door uw blog te laten ranken als featured snippet, betekent dit dat u een veelgestelde vraag grondig hebt beantwoord. In wezen bent u het eerste wat mensen zien wanneer ze naar die vraag zoeken, dus uw pagina moet volledig uitgebreid zijn.
Google kiest een van de pagina’s uit de eerste tien zoekresultaten om ook de nulpositie te krijgen. Dus als je al op de eerste pagina van Google staat, overweeg dan om je bericht te optimaliseren voor de featured snippet-positie.
Hier zijn een paar manieren om uw kansen op positie nul te vergroten:
- Focus op long-tail zoekwoorden
- Op vragen gebaseerde zoektermen targeten
- Gebruik een duidelijke paginastructuur met koppen en alineatags
- Houd uw antwoorden op vragen ongeveer 54-58 woorden lang
Helpt positie “0” bij gesproken zoekopdrachten?
Ja. Google en Bing evolueren snel naar spraakgestuurd zoeken, sterker nog, ze zijn er al. De antwoorden op gesproken zoekopdrachten met apparaten zoals Echo en Google Home en Apple HomePod zijn ook gesproken reacties. Er is maar één antwoord, het beste. Net als de Star Trek-computer. Featured snippets zijn een stap in die richting. Naar schatting gebruikt ongeveer de helft van de tieners en volwassenen dagelijks gesproken zoekopdrachten.
Vóór spraakgestuurd zoeken, en zelfs voordat Google ’s werelds meest gebruikte bron voor antwoorden was, waren zoekmachines slechts mappen en portalen naar het brede, ongetemde internet. Een dramatische verandering kwam in 2012 toen Google Knowledge Graph introduceerde, een slim systeem dat begrijpt hoe mensen, plaatsen en dingen allemaal met elkaar verbonden zijn. Er zijn nog een paar andere dingen gebeurd en nu zijn we bijna op het punt waar voice search dominant is.
Voice search wordt alleen maar populairder. In 2019 schatte Emarketer dat 111,8 miljoen mensen in de VS minstens maandelijks een stemassistent gebruikten, 9,5% meer dan in het voorgaande jaar. Dit komt overeen met 39,4% van de internetgebruikers en 33,8% van de totale bevolking.
Resultaten worden organisch gegenereerd
Als u zich afvraagt hoe Google deze resultaten genereert, staat u een aangename verrassing te wachten: de resultaten worden organisch gegenereerd, op basis van de relevantie van de informatie. Google zoekt programmatisch naar het antwoord op websites, bepaalt het beste en geeft het weer voor zoekers.
Een paar dingen spelen een rol bij de inhoud van de webpagina als het fragment:
- Resultaten op de eerste pagina. Het is noodzakelijk dat uw pagina op de eerste pagina met zoekresultaten staat voor uw opgegeven zoekopdracht. Meestal in de eerste vijf resultaten.
- Relevante informatie. Het antwoord dat u geeft, moet het juiste antwoord zijn en de informatie op de pagina moet in het algemeen relevant zijn voor de zoekterm.
- Handige opmaak. Als je je antwoord hebt opgemaakt zoals dit antwoord is, of als je een mooie tabel met informatie hebt, is de kans groter dat Google deze weergeeft.
Wat is het vak “Mensen vragen ook”?
Onder de Uitgelicht fragment, is er soms ook een aanklikbare lijst met gerelateerde vragen. Deze kunnen ook worden beschouwd als ‘positie nul’, omdat ze vóór het ’top’-zoekresultaat worden weergegeven.
Groei van aanbevolen fragmenten
De Uitgelicht fragment heeft een enorme groei doorgemaakt in de jaren sinds de oprichting, en Mensen vragen ook dozen stijgen nog sneller. Hoewel er nog minder bekend is over hoe de extra vraagvakken worden gegenereerd dan Uitgelichte fragmentenkan één ding zeker worden gezegd: er is geen definitieve limiet voor het aantal veelgestelde vragen dat wordt weergegeven.
Als je een tegenkomt Mensen vragen ook box, probeer dan enkele van de resultaten uit te breiden. Als je geluk hebt, zul je merken dat er meer resultaten worden geladen onderaan de functie als je de resultaten uitbreidt. Dit kan leiden tot een nooit eindigend zwart gat van People Also Ask-opties!
Begeerde positie
Hoe je het ook bekijkt, de Featured Snippet box is een felbegeerde positie. Als u uw inhoud heeft ontworpen om een specifieke vraag te beantwoorden, een hoge positie in de zoekresultaten heeft en de juiste combinatie van koppen, vetgedrukte lijsten en andere tekstopmerkingen heeft gebruikt, ziet u mogelijk dat uw pagina wordt gebruikt als een Featured Snippet .
Als u dat niet bent, bedenk dan hoe u de aanwezigheid van uw merk op het web kunt verbeteren door betere SEO.
Veelgestelde vragen over aanbevolen fragmenten
Wat is een Featured Snippet?
Uitgelichte fragmenten zijn antwoorden die direct in de zoekresultaten verschijnen en afkomstig zijn van relevante websites. Het fragment bevat een samenvatting en de details van de webpagina waar het antwoord vandaan is gehaald, inclusief de URL.
Hoe kom je aan een Featured Snippet?
Hier zijn een paar manieren om uw kansen op het krijgen van een Featured Snippet te vergroten. Focus op long-tail zoekwoorden. Target op vraag gebaseerde zoektermen. Gebruik een duidelijke paginastructuur met koppen en alineatags. Houd uw antwoorden op vragen ongeveer 54-58 woorden lang.
Wat is het vak Mensen vragen ook?
Onder het Featured Snippet is er soms ook een klikbare lijst met gerelateerde vragen. Deze kunnen ook als positie nul worden beschouwd, omdat ze vóór het bovenste zoekresultaat verschijnen.