Hoe schrijf je een boeiende executive biografie?

[ad_1]

Hoogtepunten

  • Een executive bio is een verhalende samenvatting van je professionele leven
  • Het is ongeveer op dezelfde manier geschreven als andere verhalen met belangrijke elementen over de persoon
  • Een kortere versie van je executive bio kan je cv verbeteren
  • Het gebruik van deze zeven tips kan uw executive biografie aantrekkelijker en effectiever maken

Als professional, of je nu een sleutelfiguur bent bij een groot bedrijf, een ondernemer met een eigen bedrijf of zelfs een freelancer, het komt vaak voor dat mensen en entiteiten een diepere duik willen in wie je bent en je loopbaanervaring.

Het kan zijn om uw huidige functie bij uw bedrijf te laten zien of om te delen met een recruiter voor een nieuwe baan. Het kan zijn om u en uw ervaring te presenteren aan potentiële klanten voor uw opkomende bedrijf of om freelance werk te verkrijgen. Er zijn ook marketingmogelijkheden om jezelf te laten zien in artikelen of andere media. Of u verschijnt of spreekt op een conventie of conferentie en zij willen dat uw achtergrond aan de aanwezigen wordt gepresenteerd.

Ook bekend als een executive profiel of gewoon een professionele biografie, kan dit een belangrijk en potentieel vitaal onderdeel van uw carrière zijn. CV’s vertellen mensen wat je doet in droge opsommingen, maar een goed geschreven executive bio zal je echte waarde en persoonlijke merk overbrengen. Het kan zelfs helpen om uw digitale voetafdruk en online reputatie te verbeteren.

Hoewel je iemand kunt inhuren om het voor je te doen, is het het beste om je executive biografie zelf te schrijven. Dit zal het doordrenken met uw “stem” en het laten opvallen als een echte, authentieke weergave van u, in plaats van een invulformulier.

Wat is een executive biografie?

Een executive bio is op één belangrijke manier vergelijkbaar met een cv: het is een document dat is ontworpen om te verkopen jij.

Echter, een executive bio verschilt van een cv omdat het is geschreven in standaard alinea-indeling en in a verhaal in de derde persoonin tegenstelling tot de korte opsomming van kwalificaties van een typisch cv. Je uiteindelijke doel is om een ​​boeiend verhaal over je carrière te maken waardoor mensen meer over je willen weten.

Je kunt ook een kortere versie van je bio op je cv gebruiken of deze volledig opnemen bij inzendingen of als reactie op verzoeken van recruiters. Dit is een gangbare praktijk, maar het moet als een afzonderlijk document worden ingediend en niet als een uitgebreid onderdeel van uw cv.

Hoewel beide documenten informatie vereisen die relevant is voor hun specifieke doelen, vraagt ​​de executive bio om boeiende inhoud die misschien niet voor iedereen gemakkelijk is. Hier zijn enkele tips en richtlijnen voor het schrijven van een succesvollere executive biografie.

Hoe schrijf je een executive bio?

De beste methode voor het schrijven van een boeiende executive biografie is dezelfde als het schrijven van vrijwel elk ander verhaal. Begin met het verzamelen van alle informatie die moet worden opgenomen (zie hieronder).

Maak een overzicht van de informatie in een logische volgorde, te beginnen met wat u denkt dat de lezer eerst wil en moet weten. Met dit overzicht kunt u de juiste volgorde creëren met behulp van belangrijkheid en relevantie. Verbind vervolgens de afzonderlijke bits in zinnen en alinea’s en bewerk, bewerk, bewerk.

Net als elk artikel of verhaal wil je meteen de aandacht van een lezer trekken. Gebruik krachtige taal en wees beknopt. Zorg ervoor dat je alles weglaat dat niet relevant of nodig is. U kunt zeker filantropisch of liefdadigheidswerk opnemen, maar vermijd hobby’s tenzij ze iets zijn dat verband houdt met uw professionele leven of echte diepte aan uw profiel toevoegt. Hoewel het misschien verhelderend is om toe te voegen dat je betrokken bent bij duurzaam tuinieren in de gemeenschap, is het waarschijnlijk niet zo dat je miniatuurlepels verzamelt.

Lees je bio steeds opnieuw totdat elke zin geoptimaliseerd aanvoelt voor je doelen. Leg het even weg, kom later terug en lees het nog eens.

Welke elementen staan ​​in de meest interessante bios?

  • Feiten, bewijzen en voorbeelden die uw vaardigheden en waarden ondersteunen
  • Boeiende functieomschrijving
  • Huidige functie/betrokkenheid
  • Relevante eerdere ervaring
  • Onderscheidingen en erkenningen
  • Betrokkenheid van de gemeenschap en de industrie
  • Filantropisch en liefdadigheidswerk en vrijwilligerswerk
  • Opleiding
  • publicaties
  • Professionele contactgegevens:

Als uw biografie online wordt geplaatst, wilt u wellicht relevante links in het document opnemen. Als je prijzen hebt ontvangen of als je werk is gepubliceerd, kun je daar ook links naar geven.

Hoe maak je je bio interessant?

Denk na over de doelen van uw executive biografie. Is het waarschijnlijk dat u die doelen zult bereiken als er niets interessants of boeiends aan is?

Uw executive bio kan uw bedrijfswebsite, marketing, conferentiemateriaal of het zoeken naar werk verbeteren. Een goede biografie kan uw merk zelfs helpen beter talent aan te trekken. Wat je doelen ook zijn, je hebt een grotere kans om ze te bereiken als je bio van de pagina springt.

Elementen van een effectieve bio

Onthoud tijdens het schrijven dat dit geen dagboek of cv is. Een executive biografie is marketingmateriaal. Richt u op uw doelgroep en uw markt op basis van het doel van de bio en presenteer uzelf vervolgens in de context van hun behoeften.

Het wordt niet alleen in handen gegeven van recruiters voor potentiële werkgelegenheid, maar zal hoogstwaarschijnlijk ook op websites en andere plaatsen verschijnen die kunnen bijdragen aan uw carrière en persoonlijke merk. Houd hier rekening mee bij het maken van je bio.

U kunt een prominente gast of presentator zijn op een conventie waar talrijke aanwezigen de mogelijkheid hebben om te spreken of workshops bij te wonen. Met zoveel keuzes, zullen bezoekers van tevoren over je willen weten om te zien of je achtergrond iets is dat hen interesseert. Je leidinggevende bio moet hen laten weten dat je hun tijd waard bent.

Schrijf je bio altijd in de derde persoon. We zijn erg gewend geraakt aan het informele karakter van sociale media en netwerksites zoals LinkedIn, waar je het over jezelf hebt en een persoonlijke connectie wilt maken, meestal in de eerste persoon. Een executive bio is een rechttoe rechtaan verhaal dat op meerdere locaties kan worden gebruikt. Je wilt niet dat het onprofessioneel lijkt, dus een derde persoon is een must.

Houd de hele bio onder één volledige pagina. Mensen zullen slechts een korte tijd naar uw executive bio kijken, en een te lang document kan ervoor zorgen dat ze het minder willen lezen.

Breng uw waarde over.

Deze klinkt op het eerste gezicht voor de hand liggend, maar weet u wat uw waarde is? Het is niet alleen je vaardigheden. De kans is groot dat veel mensen dezelfde basisvaardigheden hebben als jij, dus als je je daarop concentreert, kan het lijken alsof je niet meer waarde toevoegt aan een bedrijf, project of partnerschap dan wie dan ook. Dat zou jezelf tekort doen.

Uw echte waarde komt van uw UVP: uw unieke waardepropositie. Welk unieke, primaire voordeel zou een werkgever of klant hebben om met u samen te werken? Het is belangrijk om de lezer te vertellen wat je doet, wat je weet en wat jou speciaal maakt in jouw vakgebied, maar ook waarom dat voor hen belangrijk zou moeten zijn.

Dit is een plaats waar u nog een paar details en zelfs enkele kwantitatieve gegevens kunt toevoegen. Misschien heb je een recordaantal verkopen aan een bedrijf binnengehaald of bepaalde doelen bereikt. Dit is waar je die nummers zou kunnen toevoegen, maar pas op dat je niet te verzandt in de details.

Wees niet chronologisch.

Je levensreis is belangrijk en erg spannend. Elke gebeurtenis leidde tot een nieuwe kans, vormde je carrièrepad en is voor jou waarschijnlijk volkomen logisch. Dat is echter niet het punt van de uitvoerende biografie.

Beslissers zijn tegenwoordig niet geduldig. Degene die je executive biografie leest, wil niet door je studententijd en stage-ervaring waden om tot de kerninformatie te komen die ze willen weten.

Begin met waar je bent momenteel in je carrière. Markeer vervolgens relevante ervaring, kennis, prestaties, onderscheidingen, enz. Aan het einde van de bio kunt u een korte notitie toevoegen over uw visie voor de toekomst.

Dat gezegd hebbende, je zou het als een opener kunnen gebruiken, maar houd het simpel. Je zou je bio kunnen openen met zoiets als: “Sinds ze haar eerste baan bij een lokale bank kreeg, wist Diane dat ze in de financiële wereld wilde werken.” Dit is herkenbaar en vermenselijkt je zonder af te wijken van het doel van een executive biografie, maar alleen als het je persoonlijke stijl is en nog steeds op een professionele manier moet worden gedaan.

Maak het pittig.

Naast het hebben van weinig geduld, hebben mensen een korte aandachtsspanne en tijd. Statistisch gezien heb je slechts enkele seconden met je lezer. Dat betekent dat je beknopt, direct en overtuigend moet zijn. Haak uw lezer vanaf het begin vast en maak elke zin informatiever en waardevoller dan de vorige. Dit is niet de plek voor pluisjes en woordvulling. Elke zin moet een doel dienen en het verhaal vooruit helpen.

Geen copycats!

Online sjablonen en invulbare bio’s zullen je een stijf, kunstmatig gevoel geven. Een benauwde biografie kan van invloed zijn op uw persoonlijke merk en uw reputatie als leidinggevende. Het is altijd beter om je bio zelf te schrijven, ook al zijn er meerdere concepten voor nodig.

U wilt dat uw bedrijfsbiografie leest als een netwerkintroductie en u authentiek en oprecht vertegenwoordigt. Voeg een professionele headshot toe om het menselijke element te behouden, wat essentieel is voor u om verbinding te maken met uw lezers.

Misschien wilt u echter rondkijken in andere executive bios om ideeën op te doen over hoe u ze kunt benaderen. Misschien wilt u zoeken naar mensen met vergelijkbare functies of carrièrepaden. Zorg er wel voor dat u niet knipt en plakt of van hun werk afhaalt. Wees altijd jezelf.

Een duwtje nodig? U kunt hier gratis bio-sjabloondownloads vinden.

Lees het hardop voor.

Als je een solide concept hebt, lees het dan hardop voor en kijk of het natuurlijk aanvoelt, alsof het met je eigen stem is geschreven. Luister naar de stroom. Een goede regel is dat als je even op adem moet komen, een zin te lang kan zijn. Controleer op typefouten en grammaticale fouten en zorg ervoor dat er geen doorlopende zinnen of eindeloze alinea’s zijn.

Vraag een collega of iemand die je kent om het te lezen en feedback te geven. Je biografie zou niet moeten klinken als een cv of een opsomming van prestaties, maar eerder als een gespreksintroductie in de derde persoon – alsof je een ervaren vriend voorstelt aan de baas van een organisatie waarvan je denkt dat die hem zou moeten inhuren.

Los alle online problemen op.

Bekijk de Google-resultaten voor uw naam. Is er iets dat u wilt aankaarten? Ontbreekt er iets waarvan je zou willen dat het er was? Je bio is je kans om dat verhaal af te maken, zolang de informatie maar geschikt is voor een professionele setting. Denk als een recruiter om uw online profielen en informatie te beoordelen en gebruik uw executive bio om het vorm te geven.

Veelgestelde vragen over het schrijven van een executive biografie

Is een professionele biografie hetzelfde als een cv?

Nee. Een executive bio is een meeslepend verhaal of verhaal van uw professionele carrière, verteld in een beknopte en boeiende stijl. Het presenteert de meest relevante informatie eerst. Omgekeerd is een cv een eenvoudig overzicht van uw vaardigheden dat uw kwalificaties in één oogopslag voor potentiële werkgevers opsomt en is ontworpen om zo kort mogelijk te zijn.

Wat is een bio voor een cv?

CV’s bevatten vaak een professionele biografie. Deze bio zal iets anders zijn dan de executive bio die je gebruikt voor marketing, het zoeken naar werk en andere toepassingen. Het meest opvallende is dat het korter zal zijn. CV’s presteren beter als ze beknopt zijn, en je biografie mag daar geen afbreuk aan doen. Je kunt je volledige bio bij je cv voegen, vooral als daarom wordt gevraagd, maar zorg ervoor dat het een apart document is van je cv.

Hoe lang is een professionele bio?

Je lezers besteden seconden aan je bio, geen minuten. Iets eenvoudigs als het omslaan van een pagina kan een grote afknapper zijn wanneer de lezer hoopt op een snelle scan om de gewenste informatie te krijgen, dus houd het onder één pagina. Dit helpt ook bij online plaatsing, waar mensen snel naar inhoud en tekst kijken.

Plaats een reactie