[ad_1]
Een SEO-persbericht scoort vaak snel goed voor reputatiebeheerdoeleinden, maar vervaagt soms met de tijd naarmate de tijdigheid van het bericht vervaagt. Een goed gestructureerd, overtuigend persbericht dat op een natuurlijke manier wordt gedeeld en besproken, kan uw doelen goed dienen.
Wat staat er in dit artikel
- Als je gedifferentieerde berichtgeving wilt, geef de informatie dan een paar uur of een dag van tevoren vrij aan een paar vertrouwde journalisten. Geef het persbericht dan de volgende dag aan iedereen uit. Dit geeft je een betere kans op een exclusieve met diepere dekking.
- Ken uw zoekwoorden. Plaats de naam van de merk in de kop van het persbericht.
- Weten de belangrijke onderdelen van een persbericht.
- Plaats je merknaam in de HTML-titel van het persbericht, maar maak het anders dan de kop.
- Zet eventuele variaties, samen met de naam van uw merk, in de tekst van het persbericht.
- Link vanuit het persbericht naar de relevante subpagina op uw website, niet naar de homepage.
Getrapte persaandacht
U hoeft niet altijd hetzelfde persbericht breed uit te zenden. Als u dat doet, negeren Google en Bing in wezen de meeste gesyndiceerde dubbele versies. Als je een grotere aantrekkingskracht wilt hebben, maak dan verschillende versies van hetzelfde verhaal en breng ze op verschillende plaatsen uit.
Gebruik zoektermen die uw gebruikers gebruiken
Ken eerst uw zoekwoorden. Mensen in de ene branche kunnen andere termen gebruiken dan in de andere. Het sleutelwoord is wat mensen in een zoekmachine zullen invoeren om het probleem dat ze ervaren op te lossen. U moet primaire en secundaire zoekwoorden (of sleutelzinnen) hebben. Het trefwoord/de zoekterm moet actueel relevant zijn tussen zowel het persbericht als de site waarnaar het persbericht uiteindelijk zal linken.
Primaire sleutelzinnen
Dit is je belangrijkste sleutelzin. Of het nu gaat om een merknaam, een product of een dienst, dit is uw belangrijkste sleutelzin. Het zal anders worden geplaatst dan andere minder belangrijke sleutelzinnen. De belangrijkste sleutelzin kan zeer concurrerend zijn, zoals ‘prepaid SIM’ of iets minder concurrerend (long-tail) zoals ‘prepaid China SIM-kaart’. De tweede sleutelzin is minder competitief omdat deze specifieker is.
Het kiezen van sleutelzinnen verdient een eigen boek, maar we zullen hier niet in detail treden. Laten we aannemen dat u weet wat uw primaire sleutelzin zal zijn.
Secundaire of lange sleutelzinnen
Chris Anderson schreef een boek genaamd The Long Tail, die stelt dat succesvolle commercie ligt in minder bekende, meer obscure producten, waarvan minder verkopen maar waarnaar meer mensen zoeken. Het Long Tail-concept is ook van toepassing op sleutelzinnen. Minder vaak gebruikte Long Tail-sleutelzinnen zijn niet zo competitief als primaire sleutelzinnen, maar er zijn er veel, en samen kunnen ze meer totale zoekopdrachten genereren dan uw algemene, zeer concurrerende termen. Hier is een voorbeeld van hoe de Long Tail werkt met betrekking tot producten.
Houd de Long Tail in gedachten terwijl u uw persbericht schrijft. U zult in deze termen willen strooien. Om Long Tail-sleutelzinnen te vinden, raden we aan om de Google Adwords Hulpprogramma voor zoekwoorden. U kunt een sleutelzin invoeren en deze zal veel relevante vergelijkbare sleutelzinnen retourneren. Bijvoorbeeld:
Merk op dat de concurrentie HOOG is voor al het bovenstaande. Er zijn veel sites die strijden om deze sleutelzinnen. Wanneer u echter op Competitie sorteert, kunt u ook de LOW-competitie vergelijkbare sleutelzinnen bekijken, het kan er ongeveer zo uitzien:
Dus hoewel uw primaire sleutelzin een merknaam of een concurrerend product of service kan zijn, kunnen uw secundaire sleutelzinnen Long Tail zijn; met andere woorden, MINDER gezocht, en vrij gemakkelijk te verweven in het lichaam van uw persbericht. Deze lange staart of secundaire sleutelzinnen kunnen overlappende woorden hebben met uw primaire sleutelzin, of zijn semantisch vergelijkbaar.
Belangrijke onderdelen van een SEO-persbericht
Er zijn vijf delen:
- De titel
- De samenvatting
- Lichaamskopie
- Over het bedrijf
- Perscontact
Het merk in titel (title tag)
Is het je opgevallen hoe zoekresultaten voor een merk bevatten meestal de merknaam in de titel?
Dat komt omdat het een sterk signaal is voor zoekmachines dat de content over het merk gaat. Neem dus de primaire sleutelzin op in de titel van uw SEO-persbericht. Indien mogelijk moeten de woorden aan het begin van de titel staan. Houd het indien mogelijk rond de acht woorden. Dit is waar u uw primaire sleutelzin of een semantisch vergelijkbare versie ervan wilt plaatsen.
Wanneer uw persbericht online verschijnt, wordt de titel in de titelbalk van de webbrowser ingevoegd als de ‘Titeltag’. Uw persbericht wordt geconverteerd naar HTML (zodat browsers het kunnen lezen) wanneer het online wordt u hoeft het niet te doen, het gebeurt automatisch. De HTML-tag ‘Title’ is de tag die zoekmachines vertelt waar uw persbericht over gaat. Als je nieuwsgierig bent, ziet de HTML er als volgt uit voor een browser:
Nogmaals, u hoeft het niet op die manier te formatteren omdat het automatisch voor u wordt gedaan door het distributiebedrijf van de persberichten. Maar u moet weten dat de titel van uw persbericht uw primaire sleutelzin moet bevatten, omdat deze de titeltag wordt wanneer deze online komt. De titeltag is de belangrijkste tag voor zoekmachineoptimalisatie. Het is de eerste plaats waar zoekmachines naar kijken als ze proberen te achterhalen waar uw persbericht over gaat.
De snelle samenvatting
De samenvatting moet uw primaire sleutelzin bevatten, evenals een of twee secundaire sleutelzinnen. Als het gekunsteld klinkt met te veel sleutelzinnen, gebruik dan standaard slechts één. Als de sleutelzin nog steeds niet goed leest, kunt u deze iets aanpassen. Zoekmachines zijn slim, dus ze weten wat je bedoelt. Maar probeer het zo dicht mogelijk bij de originele sleutelzin te houden.
Body van het SEO-persbericht
Schrijf de tekst van uw persbericht. Plaats uw primaire sleutelzin in de eerste zin, als u kunt. Zo niet, plaats deze dan snel daarna. U zult op een evenwichtige manier sleutelzinnen in uw document verweven, maar ‘spam’ het persbericht niet. Spammen staat ook bekend als ‘keyword stuffing’ en het is een gewoonte waar zoekmachines voor afkeuren, en dat kan de kracht van uw release verminderen – dus ga voor zoekwoordbalans en maak het natuurlijk.
Er is zowel wetenschap als kunst aan het schrijven van een goed SEO-persbericht. Aan de ene kant schrijf je het persbericht voor mensen, dus het moet zo geschreven worden dat het natuurlijk leest. Aan de andere kant zullen maar weinigen het zien als de zoekmachines niet onder de indruk zijn, dus u schrijft ook voor de ‘Google Bot’. Het vinden van die perfecte balans tussen schrijven voor mensen en machines is wat de getalenteerde van alle anderen onderscheidt.
De onderstaande afbeelding toont Google Nieuws-zoekresultaten voor de zoekterm ‘prepaid simkaart’, maar dezelfde algemene resultaten komen ook voor ‘prepaid simkaart’ of ‘prepaid simkaart’ en vergelijkbare termen.
Ingesloten links
In het hierboven genoemde persbericht is een link ingebed. De link verwijst naar deze bestemming: http://www.ntt-bp.net/jcfw/en.html die niet langer live is.
Tests tonen aan dat links met een hogere body copy beter presteren dan links verder naar beneden. In dit geval zou de link hoger kunnen zijn, maar hij is er in ieder geval. Plaats als vuistregel drie of minder links in een persbericht.
Dit persbericht duwt “autoriteit” naar de website http://www.ntt-bp.net/jcfw/en.html dat vergroot de relevantie van de site ntt-bp.net voor de zoekterm ‘prepaid simkaart’ en andere termen in het persbericht.
De link leidt ook verkeer naar hun site met een duidelijke “gebruikersintentie” naar Google. Google weet bijvoorbeeld waar het persbericht over gaat omdat het de tekst heeft gelezen. Het weet ook waar de ntt-pb.net-site over gaat, omdat het die site ook leest (zowel in het Engels als in het Japans). Er is een duidelijke actuele link tussen beide die wordt versterkt door de link tussen het persbericht en de webpagina. Elke link is een “stem” en links van actueel relevante pagina’s zoals het persbericht hebben veel meer stemkracht dan een link van een bakkerij of niet-topisch relevante site.
Over het bedrijf of merk
Dit is de samenvatting van het bedrijf in de derde persoon: een goede plek om een relevante secundaire sleutelzin te plaatsen.
Hoewel het persbericht waarschijnlijk al informatie over het bedrijf bevat, is het een na laatste gebied specifiek voor het bedrijf. Als het persbericht bijvoorbeeld gaat over de lancering van een nieuw merk, dan moet het bedrijf dat het merk lanceert ook zijn dag in de zon hebben. In dit gebied plaatst u die informatie.
De meeste bedrijven bouwen een link naar hun startpagina, maar SEO-persberichten zijn een goede plek om deep links te bouwen. Deep links zijn links naar andere pagina’s dan uw startpagina die u mensen wilt sturen. tot.
Perscontact
Persberichten hebben een gebied, meestal onderaan, voor journalisten en bloggers om contact op te nemen met het bedrijf. Het perscontactgedeelte is waar u dat plaatst.
Persberichten zijn vluchtig
In de SEO-wereld worden persberichten vaak als vluchtige dingen beschouwd. Ze gaan over nieuws en nieuws veroudert snel. Zoekmachines weten dit en hebben de neiging om een goed persbericht omhoog te duwen in de zoekresultaten.
Als mensen erop klikken en het lezen, gaat de release langer mee. De kunst en wetenschap van het schrijven van een goed SEO-persbericht komen hier in het spel: het moet door zoekmachines worden opgemerkt om door mensen te worden gelezen. Tegelijkertijd moet het zo overtuigend zijn dat mensen er niet zomaar op klikken en dan weer wegklikken.
In het ideale geval wil je dat mensen het persbericht minstens een minuut of twee blijven lezen voordat ze op een link erin klikken, of erger: teruggaan naar Google, Yahoo of Bing en nog een zoekopdracht uitvoeren. Wanneer mensen tijd besteden aan het consumeren van uw inhoud, wordt dit “verblijftijd” genoemd. Wanneer mensen een tijdje stilstaan, is dit een signaal voor zoekmachines dat de inhoud de moeite waard is.
Dus schrijf een goede, meeslepende release, maar houd ook onze vrienden met robotzoekmachines goed gevoed.
Veelgestelde vragen over SEO-persberichten
Hoe bepaal ik de beste zoekwoorden voor een persbericht?
Gebruik zoektermen die mensen van nature zullen gebruiken om een merk als het uwe te vinden. Het sleutelwoord is wat mensen in een zoekmachine zullen invoeren om het probleem dat ze ervaren op te lossen.
Wat zijn de belangrijkste onderdelen van een persbericht?
Elk persbericht moet een titel, samenvatting, bodycopy, over het bedrijfsgedeelte en een perscontact hebben. Uw zoekwoorden moeten in het hele persbericht aanwezig zijn.
Hoe schrijf ik een effectief persbericht?
Uw persbericht moet zowel voor mensen als voor zoekmachines zijn geschreven. Het moet opgemerkt worden door zoekmachines en het moet overtuigend genoeg zijn dat mensen het persbericht minstens een minuut of twee blijven lezen.
Lange staart afbeelding sbron: Chris Anderson, Longtail.com.