Hoe u een persbericht op de juiste manier structureert voor reputatiemanagement

[ad_1]

Een goed gestructureerd persbericht kan:

  • Genereer buzz onder bloggers en journalisten
  • Plaats uw persbericht hoog in de zoekresultaten
  • Start trends voor andere websites om uw verhaal opnieuw te publiceren
  • Verzadig effectief de zoekresultaten van uw merk

Wil je je online aanwezigheid opschonen? Persberichten zijn een effectief, zo niet onderschat instrument voor reputatiemanagement.

Misschien schrijft u al persberichten om productlanceringen, evenementen en samenwerkingen aan te kondigen, maar gebruikt u ze ook als tools voor reputatiemanagement?

In het geval van reputatiemanagement kan een persbericht worden gebruikt om backlinks te krijgen om uw Google-ranglijst enigszins te verbeteren, waardoor u meer controle krijgt over wat er op de felbegeerde eerste pagina met Google-resultaten verschijnt wanneer iemand naar uw bedrijf zoekt. SEO is echter slechts één gebruik voor een persbericht.

Persberichten zijn effectieve hulpmiddelen om:

  • Zet je merk op de radar als bloggers en journalisten je verhaal oppikken.
  • Markeer de prestaties van uw merk.
  • Bepaal wat er online over u wordt gezegd.

In dit artikel wordt beschreven hoe u uw online aanwezigheid kunt opschonen met behulp van persberichten. Het bespreekt de juiste structuur van persberichten, de benodigde informatie en componenten, en wat u moet doen nadat u het hebt gepubliceerd.

Secties:

  • Wat is een persbericht voor reputatiemanagement?
  • Hoe u een persbericht kunt laten presteren in zoekresultaten voor een merknaam
  • Te nemen stappen na het publiceren van een persbericht

Wat is een persbericht voor reputatiemanagement?

Persberichten kunnen een positieve invloed hebben op uw bedrijfsreputatie. Een persbericht voor reputatiemanagement moet bloggers en journalisten aanspreken om zich te onderscheiden van de massa. Houd er rekening mee dat hoewel krachtige persberichten vaak een korte houdbaarheid hebben. Ze hebben de neiging om te stijgen in de zoekresultaten en vervolgens in de loop van de tijd terug te vallen. Uw persbericht moet zijn:

  • Innemend: U moet uw merkverhaal zo vertellen dat het meteen de aandacht van de lezer trekt.
  • Trefwoord in de kop: Wanneer u een persbericht maakt voor uw merkzoekterm, zoals een bedrijfsnaam, plaats deze dan in de kop. Het zal beter scoren in de zoekresultaten.
  • Ter zake: Je vrijlating moet kort en hypergefocust zijn. Probeer niet je hele merkverhaal te vertellen in je persbericht. Voeg gewoon de informatie toe die relevant is voor uw kop.
  • Uniek: Vertel het unieke verhaal van uw merk in uw persbericht. Wat doet jouw bedrijf dat niemand anders doet?
  • Informatief: Voeg belangrijke informatie toe die ervoor zorgt dat uw persbericht goed scoort in de zoekresultaten en tegelijkertijd aantrekkelijk is voor de mensen die het zullen lezen. Voeg links toe naar bestaande inhoud online zodat uw lezers meer te weten kunnen komen over uw bedrijf,

Hoe u een persbericht kunt laten presteren in zoekresultaten voor een merknaam

Om goed te presteren in zoekresultaten voor een merknaam, moet uw persbericht uw merkzoekterm op verschillende belangrijke plaatsen bevatten. Een merkzoekterm kan uw bedrijfsnaam, productnaam, service of iets anders zijn. Uw branded zoekterm moet in de:

  • Kop
  • Tussenkopjes
  • Lichaamsinhoud

Stel dat uw bedrijf Acme de lancering van nieuwe blauwe widgets aankondigt. Een SEO-kop zou kunnen luiden: “Acme bedrijf heeft nieuwe blauwe widgets.” Als u ook wilt dat de naam van een leidinggevende wordt gerangschikt, moet zijn of haar naam ook in de kop of tussenkop staan. De tussenkop voor het bovenstaande voorbeeld zou bijvoorbeeld kunnen zijn: “CEO John Smith zei: “De blauwe widgets van Acme zullen de productiviteit met 20% verbeteren.”

De onderstaande afbeelding toont de nieuwspagina van Google voor de zoekterm ‘Apple’. Merk op hoe de bedrijfsnaam in elke paginatitel staat.

Apple-zoekresultaten

Stop niet bij de kop en tussenkop. Uw naam en merk moeten ook in de lede (de eerste zin) en in het persbericht verschijnen.

Schrijf een pakkende titel

90% van het verkeer dat uw artikelen trekken, komt door de kop – niet de inhoud. Het is de moeite waard om extra tijd te besteden aan het maken van een titel die mensen voldoende aantrekt om op uw persbericht te klikken. Vermijd clichés en voeg interessante feiten en cijfers toe die uw inhoud voldoende plagen om mensen ervan te overtuigen erop te klikken.

Gebruik de omgekeerde piramidestijl

Vermeld alle belangrijke informatie aan het begin van uw persbericht. Dit zorgt ervoor dat uw lezer de hoofdgedachte van uw persbericht zal consumeren, zelfs als ze niet het hele artikel lezen.

Beschouw uw persbericht als een startpunt. Het moet kort en krachtig zijn en tegelijkertijd voldoende informatie bieden om een ​​verhaal van een journalist of blogger te inspireren. Het moet interessant genoeg zijn om aantrekkelijk te zijn als nieuwsbericht en niet zomaar een advertentie of productaankondiging.

Inclusief multimedia

Gebruik visuele elementen zoals foto’s en video’s om uw verhaal te ondersteunen. Een interessante foto of video kan ervoor zorgen dat iemand meer tijd aan je persbericht besteedt en kan leiden tot verder onderzoek naar je merk. Er is ook een grote kans dat een journalist uw afbeelding in hun artikel zal pluggen, waardoor uw zichtbaarheid nog groter wordt.

Hyperlink naar uw pagina’s

Voeg links toe naar de bestemmingspagina’s die u probeert te promoten. Link niet naar de startpagina van uw website – dit is een veelgemaakte fout. Kies in plaats daarvan een pagina op uw website die actueel relevant is en waarnaar u extra webverkeer wilt genereren. Dit is een uitstekende gelegenheid voor linkbuilding, zolang het niet te veel wordt gebruikt.

Kies uw links verstandig, aangezien ze journalisten of bloggers aanvullende informatie over uw bedrijf zullen geven. Laat ze niet ergens anders naar informatie zoeken. Alles wat ze nodig hebben, moet toegankelijk zijn in het persbericht.

Te nemen stappen na het publiceren van een persbericht

Nu je tijd en middelen hebt geïnvesteerd in het schrijven van je persbericht, is het van cruciaal belang om die vaart erin te houden nadat je op publiceren hebt gedrukt.

Het promoten van je persbericht vergroot het bereik van je verhaal. Hier zijn twee stappen die u moet nemen om ervoor te zorgen dat uw verhaal een breed publiek bereikt:

Stuur het persbericht naar bloggers, websites en sites van derden

Stel een lijst samen van journalisten en bloggers die onderwerpen behandelen die verband houden met uw persbericht en begin een relatie met hen op te bouwen. Onthoud dat zelfs als ze je eerste verhaal niet publiceren, ze later misschien iets anders oppikken, dus onderhoud een goede relatie met hen.

Je hoeft ook niet iedereen dezelfde versie van je persbericht te sturen. Net zoals je je sollicitatiebrief zou aanpassen bij het solliciteren, zou je ook je persbericht moeten aanpassen wanneer je het naar verschillende mensen stuurt. Dit geeft je de kans om meerdere keren te rangschikken voor gedifferentieerde inhoud en geeft je een voorsprong door verbinding te maken met wat het belangrijkst is voor elke schrijver.

Maak een persberichtpagina op uw website

Uw website moet een Newsroom-pagina hebben waarop u alle persberichten van uw bedrijf plaatst. Hier is een voorbeeld van de Newsroom-pagina van Apple:

Apples redactiepagina

Dit is nog een kans voor u om een ​​plekje op de eerste pagina met zoekresultaten van Google te bemachtigen voor de merkzoekterm die u probeert te promoten. Herschrijf het persbericht voor de pagina op uw bedrijfssite om uw kansen om hoog te scoren te vergroten. Met andere woorden – kopieer en plak niet alleen wat al is verzonden. Zoekmachines zullen over het algemeen niet zowel het persbericht op uw site als het persbericht dat naar andere publicaties wordt gesyndiceerd, vermelden als de inhoud dezelfde is. Dus niet dupliceren!

Dit is ook een kans voor extra linkbuilding. Het persbericht op uw site moet verwijzen naar ofwel het artikel/de pagina met de hoogste rangorde waarop het originele persbericht is gevonden (bijv. link naar een bericht op Bloomberg) of het originele persbericht dat u hebt geschreven. Waarom de hoogste ranking? Omdat zoekmachines al denken dat content het meest relevant is voor de zoekopdracht.

Laatste gedachten

Persberichten worden te vaak geschreven en in de ether gegooid in de hoop persaandacht te krijgen. In plaats van het aan het lot over te laten, kunt u de stappen in dit artikel volgen om een ​​persbericht voor reputatiemanagement te schrijven waarmee u eerder bovenaan de zoekresultaten van Google komt te staan.

Een goed gestructureerd en goed gepromoot persbericht heeft de mogelijkheid om meerdere plaatsen in de zoekresultaten in te nemen en kan live op de Newsroom-pagina van uw website staan. Hulp nodig om aan de slag te gaan? Neem vandaag nog contact met ons op.

Plaats een reactie