[ad_1]
U bent niet de enige die bijdraagt aan uw online digitale voetafdruk. Dit artikel biedt manieren om uw online profiel te beschermen tegen degenen die u kwaad zouden doen.
Wat is online profielverdediging, waarom is het belangrijk en hoe begin je eraan?
- De online profielen van uw bedrijf en zijn leidinggevenden zijn kwetsbaar voor aanvallen van meerdere bedreigingen.
- Omdat online reputatie zo’n grote impact heeft op uw bedrijfswaarde, moet u deze krachtig beschermen.
- U kunt de impact van negatieve inhoud verminderen door zoekresultaten te versterken met positieve inhoud van hoge kwaliteit.
- Ongelukkige klanten, slechte publiciteit, concurrenten, ontevreden of voormalige werknemers en onbeheerd maatschappelijk verantwoord ondernemen kunnen vectoren zijn voor reputatieschade.
- In dit artikel leggen we de stappen uit om uw online profielen te beschermen.
Als u zich bewust bent van de grote waarde van de reputatie van uw bedrijf, vraagt u zich misschien af of er proactieve maatregelen zijn die u kunt nemen om reputatieschade te voorkomen.
Er zijn stappen die u intern kunt nemen om de kans op een reputatiecrisis te verkleinen, maar er is geen garantie dat u op een bepaald moment geen enkele vorm van schade zult oplopen, of het nu gaat om een boze klant, een ontevreden werknemer, een aangesloten bedrijf of iets dergelijks gerelateerd aan uw activiteiten en beleid.
reputatie bescherming biedt een online buffer die de schade van een incident en de hersteltijd kan minimaliseren.
Artikelsecties
- Wat is reputatiebescherming?
- Waarom moet u uw online reputatie beschermen?
- Hoe u uw online reputatie kunt beschermen
- Veelgestelde vragen over online profielverdediging
Wat is reputatiebescherming?
Wanneer mensen uw bedrijf Googlen, kunnen de zoekresultaten (SERP’s) die op de eerste pagina verschijnen van invloed zijn op hun beslissing om al dan niet contact met uw bedrijf op te nemen. De SERP’s zullen ook bepalen met welke informatie ze “weglopen” en wat ze delen met andere consumenten.
Reputatiebescherming is een manier om de impact van negatieve inhoud te verminderen door zoekresultaten te versterken met positieve inhoud van hoge kwaliteit, zoals:
- Lidwoord
- Afbeeldingen
- Sociale media
- Videos
- Profielen
- Jouw website
Veel van de inhoud zal in eigen beheer worden gepubliceerd, terwijl een deel afkomstig zal zijn uit relevante publicaties die uw reputatiemanagementbedrijf zal pitchen na het uitvoeren van een gap-analyse van de online aanwezigheid van uw bedrijf ten opzichte van de aanwezigheid van vergelijkbare bedrijven in dezelfde branche.
Waarom moet u uw online reputatie beschermen?
Uw merkreputatie is goed voor ongeveer 75% van uw bedrijfswaarde. Het draagt sterk bij aan uw conversieratio’s en verkopen.
Schade aan uw reputatie kan leiden tot:
- Verlies
- Vermindering van marktaandeel
- Verlaging van de waarde van het aandeel
- Veel secundaire effecten die de algehele waarde van uw bedrijf verminderen
Credit: Risicobeheermonitor
Reputatiebescherming kan het risico voor uw reputatie dat wordt veroorzaakt door bedreigingen zoals aandeelhouderschap of sociaal activisme, journalistiek, werknemers, kwesties met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen, en meer, verminderen door de frequentie en het succes van dergelijke incidenten te verminderen.
Google is bewapend door trollen, concurrenten, bloggers, journalisten, consumenten en werknemers, dus bedrijven moeten hun online profielen meer dan ooit verdedigen. In deze nieuwe omgeving zijn technieken voor online reputatiemanagement (ORM) essentieel voor het creëren van een proactieve verdediging van zoekmachineprofielen.
Hoe bescherm ik mijn online reputatie?
Google iedereen
Als u zich al bewust was van het belang van uw bedrijfsreputatie, heeft u uw bedrijf misschien al gegoogled en bent u begonnen met het adresseren van uw SERP’s (Search Engine Results Pages).
Ga een stap verder en Google de mensen die publiekelijk verbonden zijn met uw bedrijf om proactief te zijn in het beschermen van uw reputatie. Dit omvat werknemers, leiderschap, gelieerde ondernemingen, partners, leveranciers, familie en iedereen die u kunt bedenken wiens relatie uw bedrijf zou kunnen beïnvloeden als zij een reputatiecrisis zouden lijden. Opmerking: Reputation X heeft een artikel over “het redden van de bazen” waarin wordt ingegaan op stappen die kunnen worden genomen om het reputatierisico voor leidinggevenden te verminderen.
Pak eventuele negatieve resultaten op de juiste manier aan, of dat nu interne discussies over internetetiquette vereist of het publiekelijk loskoppelen van uw bedrijf van een partner of werknemer. Aangezien, zoals gezegd, uw bedrijfsreputatie kan 75% van de waarde van uw bedrijf vertegenwoordigenis er een aanzienlijk risico verbonden aan elke individuele relatie.
Opschonen en monitoren van sociale media
Een van de soorten zoekresultaten die u in uw onderzoek tegenkomt, zijn sociale media. Social-mediaplatforms zijn een plek waar werknemers – en zelfs bedrijfsleiders – soms vergeten dat ze een bedrijf vertegenwoordigen wanneer ze berichten plaatsen en reageren. Het goede nieuws over sociale media is dat problemen meestal van korte duur zijn. Maar de wisselwerking is dat slecht nieuws ver en zeer snel kan reizen, of dat negatieve berichten op sociale media kunnen overslaan naar meer langdurige zoekresultaten.
Ga zo diepgaand als de tijd het toelaat en corrigeer ongepast gedrag op sociale media snel. Als er ernstig wangedrag wordt ontdekt, overweeg dan om het probleem publiekelijk aan te pakken voordat iemand anders dat doet.
Bezorg de zorgen van klanten op beoordelingssites
Boze klanten zijn een van de belangrijkste bronnen van reputatieaanvallen. Het is relatief eenvoudig om klachten en zorgen van klanten aan te pakken wanneer ze rechtstreeks naar u of een bedrijfsvertegenwoordiger worden gestuurd. Veel schadelijke klachten worden echter in het wild van internet vrijgegeven, dus het is de extra moeite waard om klachten op online platforms te zoeken om zorgen en klachten die in het openbaar worden geuit aan te pakken.
Als u niet over de tijd en mankracht beschikt om continu toezicht te houden op online vermeldingen van uw bedrijf, overweeg dan om een reputatiemanagementbureau in te schakelen. Om het aantal negatieve ervaringen met uw bedrijf te verminderen, moet u zich richten op het bieden van uitstekende service en campagne voeren voor beoordelingen.
Campagne voeren verhoogt het aantal positieve reviews. Hier is hoe te beginnen:
- Controleer elk platform waarop uw bedrijf een profiel heeft
- Zoek naar uw bedrijfsnaam op sociale-mediaplatforms om berichten en opmerkingen te vinden
- Zoek op Google en andere beoordelingsplatforms naar product-, service- en bedrijfsrecensies
- Controleer uw BBB-lijst
- Controleer het Wikipedia-artikel van uw leidinggevende of bedrijf, indien van toepassing
- Reageer op berichten, opmerkingen en recensies over uw bedrijf, werknemers en leiders (dit omvat ook opmerkingen over uw eigen berichten)
- Bied echte oplossingen zoals terugbetalingen, vervangingen en voorbeeldige service aan ontevreden klanten. Vraag hen om hun beoordeling opnieuw te bekijken zodra het probleem is opgelost.
Credit: idigmarketing
Wees ethisch en betrouwbaar
In de hitte van het runnen van een bedrijf kunnen mensen beslissingen nemen die achteraf gezien als fouten worden gezien. De huidige samenleving is hyperverbonden en getribaliseerd. Mensen onderzoeken uw bedrijven op uw behandeling van werknemers, ecologische voetafdruk en sociale verantwoordelijkheid. Ze beoordelen uw bedrijf ook op hoe uw partners en leveranciers met die categorieën omgaan, omdat u ervoor hebt gekozen om met die bedrijven zaken te doen. Houd bij het nemen van zelfs de kleinste beslissingen rekening met uw impact en de manier waarop die impact door het publiek zal worden waargenomen.
U moet ook ethisch en betrouwbaar zijn in uw omgang met partners, leveranciers en klanten. Details over verzuurde relaties kunnen en zullen online belanden. Vertegenwoordig uw producten en diensten eerlijk, wees respectvol in alle communicatie en kom uw afspraken na. Als een discussie of een deal voorlopig is, maak dat onmiskenbaar duidelijk totdat je klaar bent om je te binden.
Misverstanden vermengd met emotie zijn een recept voor reputatieschade.
Voldoe aan de professionele behoeften van uw medewerkers
Medewerkers goed behandelen maakt deel uit van het opbouwen van uw reputatie als een ethisch bedrijf, maar het is ook hoe u uw bedrijf beschermt tegen aangevallen door ontevreden werknemers en voormalige werknemers. Vacaturesites zoals GlassDoor scoren hoog in de zoekresultaten, dus het is altijd een goed idee om de recensies en beoordelingen van uw bedrijf op die platforms hoog te houden. Als u verder gaat dan wat wettelijk vereist is door uw werknemers goed te behandelen, kunt u uw reputatie vestigen als een goed bedrijf om voor te werken, wat het verschil kan maken bij het aannemen van de beste mensen.
Zorg voor voldoende beveiliging.
Cybersecurity-problemen zijn een belangrijke oorzaak van reputatieschade en de gevolgen zijn blijvend. Het beveiligingsbedrijf FireEye werd onlangs aangevallen door wat het zegt een natiestaat als Rusland te zijn. Als het hen kan overkomen, kan het jou ook overkomen. Een veelvoorkomend gevolg van cyberaanvallen is doxxing, het vrijgeven van gevoelige informatie aan het publiek. Bijvoorbeeld WikiLeaks.
Als u te maken heeft met gevoelige klantinformatie, zorg er dan voor dat uw beveiligingsmaatregelen sterk, actueel en actief worden beheerd. Handhaaf een strikt intern beveiligingsbeleid met werknemers en publiceer uw beveiligingsbeleid en certificeringen op uw website waar klanten ze gemakkelijk kunnen bekijken.
Veelgestelde vragen over online profielverdediging
Hoe controleer ik mijn online reputatie?
U kunt uw online reputatie controleren door uw naam of uw bedrijfsnaam te Googlen en de resultaten te evalueren. De eerste stap is om de zoekresultaten op de eerste pagina gezamenlijk te beoordelen. Is het positief, negatief of zelfs gerelateerd aan jou en je merk? Dit zal u de algemene status van uw online reputatie vertellen. Door artikelen, recensies en profielen in te duiken, krijgt u een dieper, completer en gedetailleerder beeld.
Wat houdt online reputatiemanagement in?
Online reputatiebeheer (ORM) omvat doorgaans contentstrategie, creatie en promotie die is ontworpen om de eerste pagina van de SERP’s te vullen met positieve resultaten over u of uw bedrijf; beoordelingsbeheer om negatieve beoordelingen aan te pakken en te onderdrukken, terwijl positieve beoordelingen worden gevraagd en gepromoot; Wikipedia evaluatie en creatie; en andere diensten die de manier waarop u of uw bedrijf online wordt gezien, verbeteren.
Hoe kan ik mijn online informatie beheren?
Sommige informatie die online over u of uw bedrijf wordt gepubliceerd, kan niet worden gecontroleerd, wat betekent dat deze niet kan worden verwijderd of gewijzigd. U kunt echter stappen ondernemen om de impact van die informatie te verminderen. Strategieën voor reputatiebeheer richten zich op negatieve informatie en werken eraan om deze te vervangen door de positieve informatie die u wilt publiceren, bekijken en promoten.