[ad_1]
Ze houden je echt in de gaten.
Of je het nu beseft of niet, alles wat je doet heeft impact op je online reputatie. Google is stilletjes op de achtergrond bezig met het verzamelen en rangschikken van wat er online over jou wordt gezegd. Dit omvat recensies op websites zoals Yelp en TripAdvisor, blogposts en vermeldingen op sociale media. Sommige van deze dingen heb je zelf in de hand, zoals blogposts op je eigen website. Maar grotendeels heeft u geen controle over het oordeel van Google en uw online reputatie.
Zie je online reputatie als een relatie. Zoals met elke relatie, zijn er goede tijden en slechte tijden, en jij bent verantwoordelijk om het gezond te houden, zodat het op de lange termijn houdbaar is. Er zijn manieren om een positieve online reputatie te behouden, en we zijn hier om wat duidelijkheid te bieden tijdens het navigeren door het proces. Laat deze blog dienen als een stappenplan om uw positieve reputatie te behouden, of als een inleiding tot verbetering als u te maken heeft met een toestroom van negatieve vermeldingen.
Hier zijn 5 dingen die u vandaag kunt doen om uw reputatie te verbeteren:
- Focus op uw merk
- Beoordeel de resultaten van uw zoekmachine
- Controleer uw zoekresultaten
- Reageren op opmerkingen, recensies en andere vermeldingen
- Creëer positieve inhoud
Houd er rekening mee dat een positieve online reputatie niet van de ene op de andere dag kan worden opgebouwd. Het is het resultaat van zorgvuldige curatie in de loop van de tijd. Als u tijd besteedt aan het verbeteren van uw reputatie, kunt u resultaten verwachten. Een goede plek om te beginnen is het ontwikkelen (en vasthouden aan!) van een reputatiestrategie.
Stap 1: Focus op uw merk
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is het vermelden waard omdat we soms onze algemene missie uit het oog kunnen verliezen. Neem even de tijd om echt evalueer uw merk vanuit het gezichtspunt van iemand die het voor het eerst ziet, of dat nu uw bedrijf of uw persoonlijke merk is. Ben je trots op wat er in je opkomt?
Het behouden van een positieve online reputatie begint bij het ontwikkelen van een sterk merk. Denk na over uw kernwaarden en maak een persoonlijk merkstatement. Als mensen een persoonlijke band met uw merk kunnen voelen, dan zal al het technische reputatiewerk dat we gaan bespreken meer organisch gebeuren.
Hier zijn een paar tips om in gedachten te houden bij het bouwen van uw merkidentiteit:
- Geef een overzicht van het hoofddoel van uw merk. Stel jezelf grote vragen zoals “Waarom bestaat je merk?” “Hoe onderscheidt u zich van uw concurrenten” en “Welke problemen lost u op voor uw doelgroep?”
- Onderzoek je doelgroep. Wie besta je om te dienen? Zorg ervoor dat uw berichtgeving is afgestemd op uw doelgroep. Denk na over de soorten zoektermen die ze kunnen gebruiken om u online te vinden.
- Breng uw merk en berichtgeving tot stand. Werk aan consistentie in al uw marketing- en promotieactiviteiten om een sterke stem te krijgen. Houd nogmaals rekening met de zoektermen van uw belanghebbenden. Wat zou de bank Google? Hoe zit het met toekomstige medewerkers?
- Vertel een verhaal. Dit is misschien wel het belangrijkste aspect van het ontwikkelen van een merk. Je wilt een verhaal vertellen dat resoneert met mensen om een blijvende indruk achter te laten.
Stap 2: Beoordeel de resultaten van uw zoekmachine
Begin door simpelweg uzelf of uw bedrijf te Googlen. In stap één hebben we u gevraagd na te denken over hoe uw belanghebbenden u zouden kunnen Googlen. Probeer bijvoorbeeld ‘reviews’ toe te voegen aan het einde van uw merknaam wanneer u erop googlet. Let op wat er naar boven komt en of uw zoekresultaten overwegend positief of negatief zijn. Bekijk de hoofdresultatenpagina, maar kijk ook naar de afbeeldingen en nieuwstabbladen om te zien hoe uw resultaten er onder die filters uitzien. Dit zal dienen als uw basis om te bepalen hoeveel werk nodig zal zijn om uw zoekresultaten te onderhouden of op te schonen.
Stap 3: Controleer uw zoekresultaten
Nu u begrijpt hoe uw zoekresultaten eruitzien en waar uw website staat, is het tijd om goed in de gaten te houden wat er online over u wordt gezegd. Je hoeft niet elke dag zelf te Googlen want er zijn genoeg tools beschikbaar om je online reputatie voor je te monitoren.
U verbetert uw begrip van uw klanten, inclusief hoe zij uw algehele merk bevoordelen. Dit geeft u een betere kans om een crisis of controverse te voorkomen door deze in een vroeg stadium op te vangen voordat deze de kans krijgt om uit de hand te lopen.
Als je net begint, kun je waarschijnlijk wegkomen met het instellen van TalkWalker Alerts voor je merk (het is gratis en beter dan Google Alerts). Het enige wat u hoeft te doen is het trefwoord in te voeren waarvoor u meldingen wilt ontvangen en een paar opties te selecteren met betrekking tot frequentie en regio. Dan ontvang je e-mails die je op de hoogte houden van de zoekresultaten voor jouw zoekwoord. Als je extra inzichten en functionaliteit wilt, overweeg dan om betaalde tools zoals SEMRush, Ahrefs of Mention te gebruiken.
Stap 4: Reageer op opmerkingen, recensies en andere vermeldingen
Het instellen van uw monitoringwaarschuwingen is nog maar het begin. Als je eenmaal weet wat er over jou op internet bestaat, is het tijd om actief te reageren op wat er wordt gezegd. Reageer op opmerkingen, of ze nu positief of negatief zijn. Als u een toestroom van negatieve beoordelingen ontvangt, werk dan aan het verbeteren van het probleem om herhaling in de toekomst te voorkomen.
Het feit dat u af en toe een negatieve recensie ontvangt, betekent niet dat dit uw reputatie schaadt. Negatieve beoordelingen geven ons vaak de kans om bij onszelf of bij ons merk in te checken om er zeker van te zijn dat ze over het algemeen gezond zijn. Hier zijn enkele tips voor het reageren op negatieve beoordelingen:
- Houd een horizontaal hoofd. Het is nooit een goed idee om boos te reageren. Weet dat uw reactie gelezen zal worden door potentiële klanten, dus dit is uw kans om te compenseren. Het is het beste om je gewoon te verontschuldigen voor het probleem, waarmee je laat zien dat je zorgen serieus neemt en een oplossing voor het probleem biedt.
- Reageer snel. Timing is de sleutel bij het reageren op negatieve beoordelingen. U wilt geen negatieve recensies in de ether zitten zonder uw reactie. Antwoord altijd met een persoonlijke noot – niemand wil een standaardantwoord ontvangen, vooral als ze al ontevreden zijn. Zorg ervoor dat je de situatie aanpakt, bied je excuses aan en zorg ervoor dat het niet meer zal gebeuren.
- Reageer privé. Sommige problemen kunnen het beste buiten de publieke schijnwerpers worden behandeld. Dit geeft u de mogelijkheid om het probleem op te lossen en de relatie met uw klant direct te herstellen. Als je het goed kunt maken met de klant, kun je hem zelfs vragen om zijn beoordeling bij te werken om de huidige situatie weer te geven. Het is een stuk eenvoudiger om dit te doen als je het probleem telefonisch hebt opgelost, hen hebt gevraagd of ze tevreden zijn en hen vervolgens hebt gevraagd of ze het niet erg vinden om hun beoordeling bij te werken.
- Markeer reviews die de inhoudsrichtlijnen schenden. Op de meeste reviewsites, zoals Yelp, kun je reviews verwijderen die ronduit onjuist zijn of zelfs helemaal niet over jouw bedrijf gaan. Reviews die bedreigingen, intimidatie of andere ongepaste inhoud bevatten, vereisen verwijdering.
Stap 5: Creëer positieve inhoud
Nu uw beoordelingen en vermeldingen op orde zijn, kunt u zich eindelijk concentreren op het maken van uw eigen positieve inhoud. Richt u op de kanalen die u beheert (uw website, blog, sociale-mediapagina’s) om uw inhoud in zoekresultaten te verwerken.
Hier zijn een paar kanalen om op te focussen:
- Jouw website. Uw website moet exact overeenkomen met uw bedrijf of naam. Regelmatig posten naar en bijwerken van uw website zal helpen om de positie te verbeteren. Hoe hoger uw website in de zoekresultaten verschijnt, hoe groter de kans dat mensen erop klikken en als gevolg daarvan niet op een van de zoekresultaten klikken.
- Subdomeinen bouwen. Elk domein wordt vaak afzonderlijk gerangschikt in zoekresultaten, dus u kunt uw eigendom van de pagina vergroten door meerdere subdomeinen te hebben. U kunt bijvoorbeeld subdomeinen hebben voor uw blog, klantenondersteuning, winkel of apps.
- Posten op websites van derden. Zodra je blog goed draait, kun je overwegen om als gastblogger voor andere websites bij te dragen. Hier is een lijst met sites die gastberichten accepteren om u op weg te helpen.
- Optimaliseer je sociale media. Bepaal welke platforms het beste werken voor uw merk en richt u daarop. Ontdek waar uw publiek het grootste deel van hun tijd op sociale media doorbrengt en ontmoet ze daar. Plaats boeiende en nuttige inhoud om uw volgersbestand te vergroten. Enkele van de belangrijkste sociale medianetwerken zijn Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Vimeo.
- Werk samen met beïnvloeders. Onderzoek welke influencers goed bij jouw merk passen en jouw doelgroep bereiken. Ontwikkel vervolgens een relatie met hen om uw inhoud te delen.
Het behouden van een positieve reputatie klinkt misschien als veel werk (en dat is het ook!), maar als je eenmaal een strategie hebt, kan het een normaal onderdeel van je routine worden. Deze stappen zijn slechts een startpunt en reputatiewerk is niet altijd zo lineair. Als u te maken heeft met negatieve beoordelingen of een ander probleem, neem dan vandaag nog contact met ons op en wij kunnen u helpen de controle over uw online reputatie terug te krijgen.
Veelgestelde vragen over positieve online reputatie
Hoe zorg je voor een positieve online reputatie?
Hier zijn vijf stappen om een positieve online reputatie te behouden. 1. Focus op uw merk. 2. Beoordeel uw huidige zoekmachineresultaten. 3. Controleer zoekresultaten. 4. Reageer op opmerkingen, recensies en andere vermeldingen. 5. Creëer positieve inhoud.
Hoe bouw je merkidentiteit op?
Hier zijn een paar tips om uw merkidentiteit op te bouwen. Breng het hoofddoel van uw merk in kaart. Onderzoek je doelgroep. Breng uw merk en berichtgeving tot stand. Vertel een verhaal.
Hoe controleer ik zoekresultaten?
Tal van tools zoals TalkWalker Alerts, Google Alerts, SEMRush, Ahrefs en Mention kunnen uw zoekresultaten volgen en u op de hoogte houden van de belangrijkste vermeldingen.
Hoe reageer ik op negatieve beoordelingen?
Blijf kalm bij het beantwoorden van negatieve beoordelingen. Wat u in uw reactie zegt, kan de persoon van gedachten doen veranderen over uw bedrijf. Bespreek altijd hun bezorgdheid en werk om het probleem op te lossen, wat kan betekenen dat u het gesprek naar e-mail of privéberichten moet sturen.