[ad_1]
Er was een tijd dat je geen recept voor kippensoep kon krijgen terwijl je op het toilet zat. Raar maar waar! Vroeger vroeg je je moeder, of je vrienden, een boek of je plaatselijke bibliothecaris om informatie. Tegenwoordig, in plaats van de telefoon op te pakken, wendt iedereen, van bebaarde stedelijke millennials tot oma’s en melkveehouders zich tot één plek boven alle andere: internet. Hoe zoeken mensen? De drie zoektypen ‘doen’, ‘gaan’ en ‘weten’. Hoe mensen ze gebruiken, wordt in dit artikel uitgelegd.
Er is grenzeloze informatie en entertainment, beschikbaar (ongeveer) waar je ook bent en beschikbaar wanneer je maar wilt. Het is geen verrassing dat razendsnelle Google het Dewey Decimal System heeft vervangen als het belangrijkste middel om erachter te komen wat u moet weten.
SEO: het verschil tussen gezien of genegeerd worden
Maar in deze enorme zee van cyberinformatie kunnen de websites van veel bedrijven en individuen gemakkelijk verdwalen of worden overtroffen door grotere spelers. Het is de reden waarom SEO (zoekmachineoptimalisatie) een hot topic is. SEO is bijna altijd het verschil tussen online gezien worden en genegeerd worden.
Maar je hebt geen gespecialiseerd diploma nodig om te begrijpen waarom sites als Google en Bing hun resultaten rangschikken zoals ze doen. Het beste uit uw bedrijf halen om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen, begint door te leren hoe mensen zoekmachines gebruiken en vervolgens de informatie van uw website zo aan te passen dat de kans het grootst is dat deze de ogen van een zoeker bereikt (hint: zo hebben we dit artikel gemaakt , van kale botten tot definitief ontwerp).
Wat zoekmachines doen?
Mensen willen dat hun zoekresultaten zo relevant en betrouwbaar mogelijk zijn, dus zoekmachines werken om ervoor te zorgen dat het antwoord op de zoekopdracht van een gebruiker past bij de rekening. Meer informatie is niet altijd beter, en er is meestal een goede reden waarom bepaalde resultaten verder naar beneden op de lijst verschijnen dan andere (hoewel niet altijd).
Zoekmachines gebruiken zogenaamde algoritmen om websites te beoordelen en te rangschikken binnen een bepaalde lijst met zoekresultaten. Hoe beter de ranking, hoe dichter bij de top van de zoekresultaten de site zal verschijnen.
Welke zoekmachine wordt het meest gebruikt?
De meesten van ons gaan rechtstreeks naar Google als we iets willen weten. Bing, de op één na populairste zoekmachine, is de favoriete zoekmachine van de meeste andere gebruikers. Hier is een lijst met interessante zoekstatistieken die u misschien leuk vindt.
Als je net de basis van SEO aan het leren bent, is het logisch om je te concentreren op een hoge positie bij Google om het hoogst mogelijke aantal leads binnen te halen.
Een waarschuwing: je zult nooit alle factoren kunnen kennen die een rol spelen (en Google wil niet dat je dat weet, omdat er altijd mensen zullen zijn die het systeem zouden misbruiken). Het is ook onwaarschijnlijk dat u de veranderende factoren de hele tijd kunt bijhouden, omdat Google zijn zoekalgoritme bijna dagelijks verandert. Maar als u een basisidee heeft van waar Google naar op zoek is, kunt u op de eerste pagina met resultaten komen.
Soorten zoekpatronen die mensen gebruiken
Je hebt misschien geleerd om je zoekopdrachten tussen aanhalingstekens te plaatsen, of je bent misschien meer een “spraakopdracht” -zoeker. Hoewel iedereen een andere zoekstijl heeft, zijn er enkele basisregels die bepalen hoe we dingen benaderen als we op zoek zijn naar informatie.
Zoeken op volledige of gedeeltelijke zin
Volgens onderzoek van Blue Nile gebruikt ongeveer de helft van de zoekers volledige zinnen (bijvoorbeeld “Hoe kook ik een lasagne”), terwijl de andere helft fragmenten gebruikt (“hoe kook ik lasagne”).
Niemand wil echter slechts de helft van de mensen bereiken die naar hun informatie zoeken, dus het is noodzakelijk om een pagina te maken die op verschillende relevante trefwoorden en zoektermen slaat.
Er zijn doorgaans drie soorten zoekopdrachten die mensen maken:
- “Do”-query’s (zie voorbeeld lasagne hierboven)
- “Go”-query’s (wanneer ze een specifieke pagina willen bereiken)
- “Ken”-query’s (wanneer ze gedetailleerde informatie over een specifiek onderwerp willen)
Om ervoor te zorgen dat uw pagina de mensen bereikt die u zoekt, moet deze zo zijn samengesteld dat deze relevant is voor de specifieke categorie zoekopdracht die de persoon heeft ingevoerd. Om deze gerichte aanpak te maken, is het belangrijk om een volledig beeld te krijgen van wat uw informatie echt aflevert – of de boodschap die u wilt dat deze aflevert.
Op wie wordt geklikt?
De eerste pagina met zoekresultaten is begeerd. Het is het onroerend goed aan het strand in de wereld van SEO, en iedereen wil er wonen. Sommige stranden zijn beter dan andere vanwege de commerciële aspecten van topposities.
94% van de mensen scrollt vlak langs de betaalde advertenties
Er zijn geen snelkoppelingen naar die plek, zelfs niet via betaalde advertenties. Uit een onderzoek uit 2011 op basis van 28 miljoen gebruikers en 1,4 miljard zoekopdrachten in het VK bleek dat 94% van de mensen vlak langs de betaalde advertenties scrollt en deze negeert ten gunste van de natuurlijke resultaten.
Mensen kiezen 68% van de tijd voor de 3 organische resultaten
Uit het onderzoek bleek ook dat gebruikers 68% van de tijd een van de drie beste organische zoekresultaten kozen. Voor de pagina’s die niet een van die drie felbegeerde plekken hebben, betekent dit aanzienlijk minder verkeer.
Het is niet altijd genoeg om op de voorpagina te staan. Je moet daar zijn op basis van verdienste in plaats van via advertentieplaatsing, en je moet boven vrijwel alle miljoenen andere relevante vermeldingen staan.
Waarom SEO belangrijk is voor een website
Zoekmachines zijn op een andere manier slim dan mensen. Ze vertrouwen op context en trefwoorden om de relevantie van uw pagina voor een specifieke zoekterm nauwkeurig af te leiden. En hun beslissing, hoewel mogelijk gebrekkig, kan het verschil maken tussen de eerste pagina met zoekresultaten en de laatste.
Dit is de reden waarom zoekmachineoptimalisatie uw site de brandstof kan geven die het nodig heeft om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Het naleven en aanpassen aan de veranderingen in SEO-best practices kan grote dingen betekenen voor een bedrijf. Het kan uw merk zichtbaarder maken, het webverkeer vergroten, de geloofwaardigheid vergroten en meer inkomsten opleveren.
Zoekresultaten brengen meer verkeer naar een website dan sociale media, blijkt uit een onderzoek van Outbrain. Ze brengen ook verkeer met zich mee dat minder snel zal stuiteren. Het optimaliseren van uw site voor zoekmachines is niet alleen slim, het is in de eerste plaats noodzakelijk om gezien te worden.
De variabelen die bepalen hoe mensen zoeken en hoe zoekmachines resultaten weergeven, kunnen altijd veranderen, maar het is de aard van het spel. Om ervoor te zorgen dat een website relevant blijft en hoog scoort, is het essentieel om de veranderende algoritmen en trends in gebruikersgedrag bij online zoeken voor te blijven.
Veelgestelde vragen over SEO
Hoe rangschikken zoekmachines websites?
Zoekmachines gebruiken algoritmen om websites in zoekresultaten te rangschikken. Hoe beter de ranking, hoe dichter bij de top van de zoekresultaten de site zal verschijnen.
Wat is de populairste zoekmachine?
Google is de populairste zoekmachine. Als je net de basis van SEO aan het leren bent, is het logisch om je te concentreren op een hoge positie bij Google om het hoogst mogelijke aantal leads binnen te halen.
Wat zijn de meest populaire soorten zoekopdrachten?
Ongeveer de helft van de zoekers gebruikt volledige zinnen, zoals Hoe kook ik een lasagne? De andere helft gebruikt fragmenten, zoals hoe lasagne kookt. Mensen proberen meestal een specifieke pagina te bereiken of zoeken naar gedetailleerde informatie over een specifiek onderwerp.
Waarom is SEO belangrijk voor een website?
SEO is een van de belangrijkste aspecten van uw bedrijf, omdat het is hoe u online wordt gevonden. Zoekmachineoptimalisatie kan uw site de brandstof geven die het nodig heeft om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Het kan uw merk zichtbaarder maken, het webverkeer vergroten, de geloofwaardigheid vergroten en meer inkomsten opleveren.