[ad_1]
Heb je je ooit afgevraagd dat een bepaald zoekresultaat “omhoog” gaat in de zoekopdracht? Zo kom je erachter waarom een zoekresultaat gestegen is in Google of Bing.
Controleer op nieuwe backlinks
Gebruik een tool als Ahrefs.com om nieuwe backlinks te vinden. Log hiervoor in op ahrefs.com en plak de volledige URL van de pagina in het zoekvak bovenaan. Als u dit doet, ziet u hoeveel backlinks een pagina heeft.Het nummer dat u zoekt is het nummer onder Verwijzende domeinen. De afbeelding hierboven toont 0 verwijzende domeinen. Dat betekent dat er, voor zover ahrefs weet, geen websites zijn die doorlinken. In onderstaand voorbeeld kun je zien dat er een groot aantal backlinks zijn.
Als u wilt weten of er nieuwe backlinks zijn, klikt u op het blauwe nummer onder Verwijzende domeinen. U ziet dan een lijst met alle backlinks. Klik aan de rechterkant van de tabel op “Eerst gezien” om de links te sorteren, zodat de meest recente links bovenaan staan.
Hoe weet je of nieuwe links ervoor zorgen dat de pagina rankt?
Als het artikel enige tijd geleden oorspronkelijk is gepubliceerd, maar er een aanzienlijk aantal nieuwe links aan wordt toegevoegd, kunnen de nieuwe links iets zijn waardoor de pagina hoger in de zoekresultaten komt te staan.
Controleer of de inhoud is bijgewerkt
Als de gewijzigde datum zichtbaar is
Als de oorspronkelijke publicatiedatum zichtbaar is in de blogpost, zou je deze bovenaan moeten zien (het kan ergens anders zijn). In het onderstaande voorbeeld zie je de datum waarop het bericht is bijgewerkt rechts van de naam van de auteur (rood omcirkeld).
Als de gewijzigde datum niet zichtbaar is
Als de publicatiedatum niet zichtbaar is in de inhoud van de blogpost, controleer dan de broncode (HTML) van de pagina.
Om te controleren of de inhoud van een webpagina is bijgewerkt, klikt u met de rechtermuisknop op de pagina en kiest u Paginabron weergeven of Bron weergeven. Dit toont u de HTML van de pagina. Voer vervolgens een zoekopdracht uit in de broncode (HTML) die u ziet en zoek naar woorden als:
- Bijgewerkt
- Gewijzigd
- Datum
- Gemaakt
- gepubliceerd
De publicatiedatum is de datum waarop het bericht voor het eerst op de site is gepubliceerd. Als de pagina is bijgewerkt sinds de oorspronkelijke publicatie, ziet u mogelijk de bijgewerkte datum.
Controleer op updates voor de titel van de pagina
Soms passen uitgevers de titel van een artikel, blogpost of andere online inhoud aan om meer bezoekers te trekken. Gebruik Wayback Machine om erachter te komen of dit het geval is. Wayback Machine (Archive.org) maakt in de loop van de tijd snapshots van webpagina’s. U kunt vergelijken hoe een pagina er in het verleden uitzag met wat deze nu doet.
Ga eerst naar Archive.org en zoek naar de volledige URL van de pagina waarvan u versies wilt vergelijken.
Als je de volledige URL hebt ingevoerd in Wayback Machine (Archive.org), druk je op Enter. U ziet een kalender met de data van verschillende snapshots. Klik op een datum en u kunt zien hoe de pagina er op die datum uitzag. Als de pagina er anders uitziet dan hij er vandaag uitziet, is deze bijgewerkt. Een update van een pagina kan er vaak voor zorgen dat deze, althans tijdelijk, beter scoort in Google.
Mogelijk ziet u geen resultaten voor een pagina in Wayback Machine. Als dat zo is, kan het zijn dat de site-eigenaren de site hebben uitgesloten van de Wayback Machine.
Controleer op vernieuwde lichaamsinhoud
Updates van de titel van de pagina komen vaker voor dan updates van de hoofdtekst van de pagina, maar u kunt dat ook controleren met behulp van de hierboven genoemde Wayback Machine-methode.
Controleren op Google-updates
Als u een melding gebruikt dat een pagina op of rond een bepaalde datum in de zoekresultaten is opgesprongen, kunt u controleren of er rond die tijd een Google-update is uitgevoerd. Bij Reputation X gebruiken we veel tools, waaronder SemRush om dit te testen. Er zijn ook andere gratis tools zoals MozCast, RankRanger, Algoroo en anderen.
In het onderstaande voorbeeld gebruiken we SemRush. Je kunt zien dat net voordat een pagina zichtbaar werd, er net een Google Core Algorithm-update was verschenen. Dit is waarschijnlijk een grote reden waarom de pagina is gesprongen.
Het rode vak toont een klein pictogram. Als je op het icoontje klikt, krijg je deze pop-up (zie afbeelding hieronder).
Social media-activiteit kan ervoor zorgen dat een pagina stijgt
Tot dusverre hebben we nieuwe inkomende links, titelvernieuwing, inhoudvernieuwing en Google-updates behandeld. Maar ook sociale media kunnen een rol spelen. Zelfs als geen van de bovenstaande methoden licht werpt op de reden waarom een pagina beter zichtbaar werd in de zoekresultaten, zou meer verkeer naar de pagina ervoor kunnen zorgen dat de pagina stijgt.
Als een influencer bijvoorbeeld zou posten over een oude blogpost, zouden zijn volgers de pagina bezoeken. Hun bezoeken zouden niet worden weergegeven als links of als inhoud wordt vernieuwd. Maar zoekmachines detecteren wanneer mensen navigatiezoekopdrachten uitvoeren. Ze plakken bijvoorbeeld de URL in de Chrome-browser en drukken op enter. In dit geval merkt Google het bezoek op en kan de zoekresultaten voor de inhoud worden aangepast.
Retweets, vind-ik-leuks en andere activiteiten op sociale media kunnen ook leiden tot meer verkeer. Zoekresultaten zijn op dit moment bijna almachtig. Hun algoritmen zijn zelfs een mysterie voor veel van de ingenieurs die ze hebben gemaakt.
In een poging om de meest relevante resultaten te bieden, verplaatsen mogelijke zoekmachines zoekresultaten vaak om te zien op welke het meest wordt geklikt. Hoe meer klikken een resultaat krijgt, hoe hoger het vaak wordt gerangschikt.