Houdt u uw concurrenten goed in de gaten? Waarschijnlijk niet

[ad_1]

Het monitoren van uw directe concurrenten is een belangrijk onderdeel van elke marketingstrategie.

In feite gaan de meeste bedrijfseigenaren ervan uit dat ze al genoeg doen om hun concurrenten in de gaten te houden door hun sleutelposities in Google bij te houden.

Hoewel het volgen van de posities van uw concurrenten erg belangrijk is om een ​​aanstaande verkeerspiek of -verlies te voorzien, heeft die tactiek zelden praktisch nut.

Ik bedoel, wat ga je doen als je merkt dat de pagina van je concurrent omhoog klimt in SERP’s?

Ik ben een groot voorstander van bruikbare roadmaps, dwz marketingtactieken die actie van jouw kant triggeren of inspireren.

Hoewel ik de noodzaak om de positie van je concurrenten in de gaten te houden niet betwist, denk ik wel dat je veel meer moet doen om snel een diagnose te stellen van hun succes of falen en actie te ondernemen:

1. Houd de bestemmingspagina’s van uw concurrenten in de gaten

U volgt waarschijnlijk de SERP-bewegingen voor sommige pagina’s van uw concurrenten. Als een van die pagina’s daalt of groeit in de ranglijst, weet u het waarschijnlijk. Maar hoe moet u de reden voor die daling of piek vaststellen?

Het antwoord ligt voor de hand: houd hun on-page SEO in de gaten

Heeft uw concurrent de titeltag van die pagina gewijzigd? Hebben ze de kopie ervan bewerkt? Hebben ze een video of afbeelding toegevoegd of verwijderd? Is er iets veranderd in de paginastructuur?

Niets van dat alles zal een onmiddellijke verandering in de ranglijst veroorzaken, maar het kan met de tijd gebeuren, dus je zou het niet weten tenzij je die verandering ziet wanneer het gebeurt.

Uw concurrenten in de gaten houden SEO-onderhoudstactieken (dwz hoe ze hun bestaande pagina’s bijwerken) is een geweldige manier om hun SERP-bewegingen te voorspellen.

visualiseren is een uniek hulpmiddel dat visuele of tekstuele wijzigingen op een webpagina bijhoudt.

visualiseren

De tool heeft een aantal leuke instellingen om mee te plannen, je kunt bijvoorbeeld instellen dat de pagina wordt gecontroleerd vanaf een mobiel apparaat of vanuit een bepaald land. U kunt ook slechts een deel van de pagina controleren, wat handig is als een deel van de pagina statisch is (bijvoorbeeld als u besluit de Twitter-biografie van uw concurrent te controleren en niet wilt worden gewaarschuwd wanneer zij een nieuwe tweet plaatsen).

Na verloop van tijd kunt u uw waarschuwingen aanpassen om u alleen op de hoogte te stellen van bepaalde wijzigingen (toegevoegde zoekwoorden, enz.). U kunt ook een apart e-mailfilter voor deze waarschuwingen maken om ze goed te archiveren en snel een datum te vinden waarop een bepaalde pagina is gebeurd.

2. Houd de backlinks van uw concurrenten in de gaten

Links blijven nog steeds het sterkste signaal dat bepaalt hoe Google webpagina’s rangschikt. En net als bij factoren op de pagina, zal een nieuw verworven backlink van hoge kwaliteit van een vertrouwde bron de positie van een pagina niet meteen een boost geven, maar waarschijnlijk bijdragen aan langzaam verbeterende posities.

Daarom is het, terugkijkend, erg moeilijk om te zeggen welke van die backlinks mogelijk een rol hebben gespeeld in de organische posities van uw concurrent. Maar als u op de hoogte wordt gebracht van die nieuw verworven links zodra ze binnenkomen, kunt u ontcijferen welke van deze de situatie beïnvloeden.

Er is nog een belangrijke reden om de backlinks van je concurrenten in de gaten te houden: je weet precies wat ze doen om links te bouwen.

Linkbuilding is moeilijk en het bouwen van natuurlijke links is tegenwoordig erg uitdagend, dus het is een goed idee om gebruik te maken van de ervaring van je concurrenten.

Het gaat er niet om de links van je concurrenten te kopiëren, begrijp me niet verkeerd. Het gaat erom ze als leercurve te gebruiken:

  • Welke inhoud maken uw concurrenten om links te verwerven en wat werkt het beste voor hen?
  • Wie zijn de promotors van uw concurrenten en kunt u deze media-uitgevers aan uw zijde winnen?
  • Gebruiken uw concurrenten tactieken voor linkbuilding van mindere kwaliteit en wat voor impact hebben die op hun rankings?

Er zijn veel vragen die concurrerende backlink-monitoring kan beantwoorden.

Link Assistent heeft een coole “waarschuwingen”-functie die – onder andere – kan worden gebruikt om u op de hoogte te stellen van nieuw ontdekte links die naar uw concurrenten verwijzen.

Link Assistent

Om een ​​waarschuwing te maken, moet u een nieuw project maken voor uw meest succesvolle en meest actieve concurrent. Van daaruit moet u een nieuwe e-mailwaarschuwing maken wanneer uw concurrent een nieuwe backlink krijgt. Heel handig!

Er zijn een paar andere linkcheckers (hier is een goede lijst) die linkwaarschuwingen toestaan, dus overweeg alle opties.

3. Houd de ontevreden klanten van uw concurrenten in de gaten

Ten slotte zullen de klanten en volgers van je concurrenten je veel vertellen over wat er mis is met dat bedrijf.

Strikt genomen gaat het niet echt om SEO-monitoring, maar dit soort monitoring helpt u de fouten van uw concurrenten te vermijden, hun dreigende reputatiecrisis te voorspellen en te leren uw product te verbeteren dat een gat in uw doelniche zou dichten.

In wezen creëert deze monitoring een belangrijk verbinding tussen SEO en verkoop door de twee teams samen te laten werken om het beter te doen dan de concurrenten.

Twitter is een geweldige manier om openbare gesprekken te volgen, en het platform ondersteunt “emotioneel” zoeken – in wezen tweets met 🙂 of 🙁

Het enige dat je nodig hebt, is op Twitter zoeken naar:

[brand name :(]

Om iemand te vinden die over dat merk praat en zijn onvrede uit.

Tweetdek is een goede manier om die zoekopdracht te volgen via een aparte kolom:

Tweetdek

agorapulse is hier een andere goede optie vanwege de bewakingsfunctie omvat sentimentanalyse en stelt u in staat resultaten te filteren op een negatief sentiment:

agorapulse

Conclusie

Concurrentiemonitoring is essentieel voor elke marketingstrategie en kan u helpen om weloverwogen marketingbeslissingen te nemen. Maar kies uw concurrenten om verstandig te volgen.

Amazon concurreert bijvoorbeeld met ongeveer de helft van de e-commercebedrijven die ik ben tegengekomen. Maar het monitoren van Amazon zal nauwelijks helpen. Het platform hoeft niets te doen om backlinks te genereren (uitgevers linken er gewoon naar omdat ze het merk kennen) en het is zo groot dat ze worden gerangschikt omdat Google ze vertrouwt.

Een betere keuze zou een minder gevestigd en nieuwer merk zijn dat zich actief bezighoudt met marketing. Identificeer een snelgroeiende nicheconcurrent om nauwlettend in de gaten te houden wat ze doen en leer van iemand die hongerig en creatief is. Veel geluk!

Plaats een reactie