Link Equity Explained: wat het is en hoe het wordt berekend

[ad_1]

Linkbuilding-campagnes zijn een belangrijke huurder van elke succesvolle SEO-strategie. Om autoriteit op te bouwen en het respect van zoekmachines te verdienen, heeft uw website links van hoge kwaliteit nodig van websites van hoge kwaliteit.

Links zijn tenslotte nog steeds de valuta van internet en link equity is een groot deel van wat ze waardevol maakt. Maar wat precies is link equity? En waarom bieden sommige links meer voordelen dan andere?

Dit artikel beschrijft de basisprincipes van link equity, hoe het is geëvolueerd en hoe het momenteel wordt berekend. Om een ​​contentontwikkelingsproces en een effectieve outreach-campagne op te zetten die krachtige links genereert, moet u deze principes van link equity beheersen voor een schaalbaar contentontwikkelingsprogramma.

Wat is link equity?

Link equity is een maatstaf voor de waarde die een link doorgeeft van de ene webpagina naar de andere. Soms aangeduid als ‘link juice’ of ‘link authority’, wordt link equity bepaald door verschillende factoren, waaronder:

  • De kwaliteit van de linkende website
  • De relevantie van de link naar de bestemmingspagina
  • De locatie van de link

Het begrijpen van de stroom van rechtvaardigheid en autoriteit tussen websites is belangrijk voor het bouwen van links en het genereren van blogverkeer. Om uw backlinkprofiel te verbeteren en uw website hoger te laten scoren in de zoekresultaten, optimaliseert u uw links voor alle 11 onderstaande link equity-factoren.

Belang van het PageRank-algoritme

Het originele PageRank-algoritme is ontwikkeld in 1998 en vernoemd naar Google-medeoprichter Larry Page (Page Rank wordt ook genoemd naar een “webpagina”). De iteratieve benadering om de waarde van een webpagina te bepalen, was gebaseerd op twee belangrijke factoren:

  • Ten eerste werd een pagina belangrijk geacht als er op grote schaal naar werd gelinkt door andere pagina’s.
  • Ten tweede voerde het netwerk van links tussen pagina’s link equity door het systeem, vergelijkbaar met de manier waarop water stroomafwaarts door leidingen of rivieren stroomt.

PageRank scoort webpagina’s op een schaal van 0 tot 10, en aanvankelijk was deze informatie openbaar beschikbaar in de Google Toolbar. De onderliggende gegevens werden echter na 2012 niet meer openbaar bijgewerkt en de openbare beschikbaarheid van de statistiek werd in 2016 volledig stopgezet. Google gebruikt nog steeds PageRank, maar als onderdeel van een groot aantal factoren.

Om de prevalentie van link-spam in blogopmerkingen, directory’s en linkfarms tegen te gaan, heeft Google herhaaldelijk zijn linkwaarderingsalgoritme geüpdatet om het geavanceerder te maken. Helaas is het belang van een webpagina tegenwoordig moeilijker te berekenen.

De SEO-strategie is geëvolueerd en link equity is verschoven van een eenvoudige oefening voor het tellen van links naar een veel genuanceerder systeem dat rekening houdt met veel verschillende factoren. Kortom, link equity gaat meer over link kwaliteit dan linken hoeveelheid.

11 manieren waarop Google link equity wordt berekend

Om de kwaliteit van een link te bepalen, kijken Google en andere zoekmachines naar verschillende link equity-factoren. Hier zijn 11 link equity-factoren waarvan bekend is dat ze de waarde beïnvloeden die een link doorgeeft aan een andere pagina:

Extern versus intern

Externe links van andere websites bieden meer link equity dan interne links van uw eigen website. Dat komt omdat externe links een teken van vertrouwen en autoriteit zijn, terwijl interne links worden gezien als een manier om door website-inhoud te navigeren.

Dat gezegd hebbende, zijn interne koppelingsstrategieën nog steeds cruciaal voor het optimaliseren van de waardestroom. Door zorgvuldig te linken naar gerelateerde pagina’s, kunt u ervoor zorgen dat link equity over uw hele website wordt verspreid. Zonder externe validatie is het echter veel moeilijker om organische zichtbaarheid op te bouwen.

Interieurpagina versus startpagina

Homepages zijn de meest gelinkte pagina’s op internet, waardoor ze een voorsprong hebben bij het doorgeven van link equity. Voor het ontvangen van link equity daarentegen kun je het beste links verdienen naar interieurpagina’s die nog veel link love moeten ontvangen.

Om de meeste link equity uit een inkomende link te halen, linkt u naar een diepe pagina op uw website in plaats van naar uw startpagina. Dit helpt voorkomen dat uw website te ’topzwaar’ wordt.

Ahrefs-1

Autoriteit

Over het algemeen geven links van websites met een hoge domeinautoriteit meer link equity door dan links van websites met een lage autoriteit. Evenzo zijn links van webpagina’s met een hoge URL-autoriteit waardevoller dan links van pagina’s met een lage autoriteit.

Domeinautoriteit is een statistiek die de linksterkte van een hele website meet, terwijl URL-autoriteit de linksterkte op individueel webpaginaniveau meet. Deze scores variëren van 0 tot 100 en worden gebruikt om te voorspellen hoe goed een website zal scoren in de zoekresultaten.

URL-classificatie en domeinclassificatie worden bepaald door:

  • Het backlinkprofiel
  • Inhoudskwaliteit
  • domein leeftijd
  • Websitegrootte

Om de autoriteit van een linkende website te controleren, kunt u Ahrefs, Moz, Semrush en andere SEO-softwareleveranciers gebruiken die controleren op Google-updates. Maar onthoud dat deze schattingen van tool tot tool zullen verschillen, omdat ze slechts een proxy zijn voor de interne berekening die door zoekmachines wordt gebruikt.

Relevantie

Zoekmachines erkennen dat elke website een andere invloedssfeer heeft. Om deze geloofwaardigheid aan uw website te verlenen, moet de inhoud van de link relevant zijn voor uw niche.

Een link van een marketingwebsite moet bijvoorbeeld link equity doorgeven aan een SEO-bedrijf. Maar een link van een reisblog heeft misschien niet veel waarde voor een financiële dienstverlener. In dit geval heeft de reisblog niet de reputatie opgebouwd die nodig is om de naald in de financiële wereld te verplaatsen.

diversiteit

Het verdienen van een link van een geheel nieuw domein is waardevoller dan het ontvangen van een link van een website waarvan je al een link hebt. Dat komt omdat elke link van een nieuw domein je linknetwerk uitbreidt, waardoor je website meer link equity krijgt.

Om deze reden is het vaak handig om niet alleen het aantal backlinks dat u bouwt in de gaten te houden, maar ook het aantal unieke verwijzende domeinen die naar uw doelwebsite linken. Gelukkig zijn er een heleboel AI SEO-tools die je helpen dit bij te houden. Natuurlijk is linkkwaliteit nog steeds belangrijker dan linkkwantiteit. Maar al het andere is gelijk, het is het beste om uw linkrelaties te blijven diversifiëren.

Anker tekst

Ankertekst is de aanklikbare zin die wordt gebruikt om de ene pagina naar de andere te linken. Hoewel er in de SEO-gemeenschap hevig over wordt gedebatteerd, is volgens Google-vertegenwoordigers ankertekst doet bieden nuttige context bij linkbuilding.

Om de impact van ankertekst op trefwoordrangschikking te onderzoeken, voerde Ahrefs een onderzoek uit onder bijna 400.000 webpagina’s. Hoewel je de hele blogpost kunt lezen voor meer context, toonde de conclusie aan dat er een zwakke, marginaal positieve correlatie is tussen exacte ankertekstovereenkomsten en ranglijsten.

De combinatie van dit empirische bewijs met de richtlijnen van Google geeft aan dat het gebruik van beschrijvende ankertekst enkele voordelen kan bieden. Het is echter het beste om niet te manipuleren of te veel te optimaliseren voor exacte zoekwoordovereenkomsten. In feite kan dit zelfs risico’s met zich meebrengen door vlaggen te heffen over uw linkbuilding-tactieken.

Volgen versus nofollow

Nofollow-links zijn hyperlinks met een rel=”NoFollow”-tag toegevoegd aan de link-HTML. Dit kenmerk vertelt zoekmachines dat ze geen equity via de link mogen doorgeven. Met andere woorden, no-follow-links helpen de SEO van een website niet.

Omgekeerd hebben “volg”-links deze tag niet en doen bijdragen aan SEO door link equity door te geven. Dat gezegd hebbende, het ontbreken van een no-follow-tag is slechts één signaal dat Google gebruikt om websites in zoekresultaten te rangschikken. Dus zelfs als een link do-follow is, biedt deze niet per se SEO-voordelen. En zelfs als een link no-follow is, kan deze naast SEO waarde bieden op het gebied van naamsbekendheid en verkeer.

crawlbaar

Zoekmachines kunnen worden gericht niet om bepaalde pagina’s te crawlen en te indexeren via een robots.txt-bestand. Wanneer dit het geval is, worden alle links van de pagina genegeerd en dood genoemd. Dode links geven geen link equity door aan uw website.

Om te controleren of een link live en crawlbaar is, kun je een linkchecker zoals Dead Link Checker of Sitechecker.pro gebruiken. Deze tools helpen je om potentiële link equity van dode links aan het licht te brengen, zodat je actie kunt ondernemen om ze terug te vorderen. Door een sitemap te maken en eventuele “NoIndex”-tags te verwijderen, kunt u beter scoren als de links op uw eigen site niet worden geïndexeerd.

HTTPS-status

Google stelt dat alle 300 omleidingen hun link equity behouden, inclusief omleidingen van HTTP naar HTTPS. Het is echter niet duidelijk dat alle zoekmachines het voorbeeld van Google hebben gevolgd. Verder is het onwaarschijnlijk dat het omleiden van irrelevante links van een gekocht domein naar uw startpagina enig voordeel op het gebied van link equity biedt.

Locatie koppelen

De locatie van een link op een webpagina kan ook een factor zijn in hoeveel link equity wordt doorgegeven. Een link in de footer of zijbalk van een pagina is bijvoorbeeld vaak minder waardevol dan een link in de hoofdtekst.

Deze links zijn meestal minder zichtbaar voor gebruikers, en als gevolg daarvan is er minder kans dat er op wordt geklikt. Deze verminderde linkinteractie kan het vermogen van de link om link equity door te geven, beperken.

Vanwege dezelfde redenering zijn links hoger in de inhoud vaak waardevoller dan links lager of in een auteursbio. Daarom kan het handig zijn om al vroeg in een artikel of blogpost naar uw doelwebsite te linken.

Aantal koppelingen

Het aantal links op een webpagina en vanuit een domein speelt ook een cruciale rol bij link equity. Het totaal beschikbare “link juice” van een pagina wordt effectief verdeeld over de links op die pagina. Dit is de reden waarom tactieken voor het bouwen van links, zoals linkfarms, waarbij honderden of duizenden links aan een webpagina worden toegevoegd, niet effectief zijn.

Verrassend genoeg geldt hetzelfde voor zeer gezaghebbende sociale-mediawebsites. Omdat deze domeinen miljarden uitgaande links hebben, is de link equity van een enkele link in feite nul, ook al is het technisch gezien niet te volgen.

Laatste gedachten

Link equity is een complex onderdeel van SEO en helaas is de berekening ervan enigszins ondoorzichtig. Door echter de linkfactoren te begrijpen die link equity beïnvloeden, kunt u betere beslissingen nemen over linkbuilding en linkplaatsing.

Het is ook belangrijk om te kijken naar de evolutie van link equity, van de eerste PageRank-dagen tot het huidige landschap. Als je kijkt naar het traject van Google-updates, inclusief de meest recente nuttige inhoudsupdate, is het duidelijk dat websites zich moeten richten op mensen-eerste inhoud.

Algoritmen van zoekmachines zullen blijven streven om hun gebruikers beter van dienst te zijn. In plaats van tijdelijke mazen in de wet uit te buiten, is het altijd het beste om je te concentreren op het bouwen van een linkprofiel dat de tand des tijds zal doorstaan. Door echt waardevolle inhoud te creëren en op natuurlijke manieren te linken, zal uw website de link equity en levensduur maximaliseren.

Veelgestelde vragen over aandelen koppelen

Hoe vergroot je de link equity?

Om de link equity te vergroten, maakt u een outreach-campagne die zich richt op gezaghebbende websites in uw branche die nog niet eerder naar u hebben gelinkt. Maak ook gebruik van interne links om het vermogen van uw sterkste pagina’s door te geven aan uw zwakkere.

Kun je linksap meten?

Hoewel je link juice niet rechtstreeks kunt meten, kunnen veel SEO-softwaretools domein- en pagina-autoriteit schatten. Semrush, Ahrefs, Moz en andere SEO-rapportagetools bieden allemaal een reeks statistieken die u een idee kunnen geven van hoeveel link equity een pagina te bieden heeft.

Hoe voorkom je dat je link equity verliest?

Om te voorkomen dat u link equity verliest, stelt u omleidingen in wanneer pagina’s van uw website worden verwijderd en gebruikt u een tool voor het controleren van links om uw backlinks te controleren op verloren gegaan. Vermijd ook dubbele inhoud die kan optreden als gevolg van problemen met het canoniseren van links.

Wat is linksnelheid?

Linksnelheid is de snelheid waarmee een website nieuwe backlinks verwerft. Een onnatuurlijk hoge linksnelheid kan een teken zijn van linkmanipulatie en spamming, wat kan resulteren in een boete van Google. Om dit te voorkomen, moet u zich in de loop van de tijd concentreren op het consequent opbouwen van kwaliteitslinks. Zolang uw koppelingsinspanningen white-hat en organisch zijn, moet u duidelijk zijn.

Wat is linkbait?

Linkbait is een stukje inhoud dat is gemaakt met als enig doel het genereren van inkomende links naar een website. Veel SEO-experts raden aan om de wolkenkrabbertechniek te gebruiken, waarvoor inhoud moet worden gemaakt die aanzienlijk beter is dan al het andere dat op internet bestaat. Dit zal natuurlijk andere websites aanmoedigen om naar uw inhoud te linken, en het kan u zelfs toestaan ​​om links van inferieure webpagina’s te “stelen”.

Plaats een reactie