[ad_1]
De geest is uit de fles. In deze tijd is alles openbaar en zichtbaar. Een overvloed aan informatie zweeft rond op het internet en probeert te bepalen wie post wat voelt als het koken van de oceaan. Om het nog erger te maken, het kost zoveel tijd om een reputatie op te bouwen en slechts één slecht moment om het te bezoedelen.
Deze uitspraken klinken allemaal waar, maar het is verbazingwekkend hoeveel marketeers en zakenmensen hun implicaties verkeerd inschatten. Hun strijd komt vaak voort uit gemeenschappelijke mythen die de waarneming vervormen en tot tragische misstappen leiden. Dus, hier zijn de meest beruchte van allemaal, drogredenen die voor altijd moeten worden ontkracht.
Mythe: er is geen controle over iemands online reputatie.
Feit: je hebt geen volledige controle over hoe je merk online wordt gezien. Maar je kunt het zeker tot op zekere hoogte veranderen.
Hoewel proberen te voorkomen dat mensen beoordelingen schrijven, zinloos is, kun je op een bepaalde manier op ze reageren. Zo is ontelbare keren bewezen dat een tijdige en passende reactie op een slechte review of opmerking de schade die het aanricht, verkleint. Dat wil zeggen dat merken met een snelle respons en feedbackgevoeligheid altijd een voorsprong hebben.
Of je het nu leuk vindt of niet, het negeren van het probleem maakt het alleen maar erger. Klanten hebben altijd gelijk, dus u kunt beter rekening houden met hun wensen en behoeften en hun mening waarderen.
Mythe: No reputatie is beter dan een slechte reputatie
Op het eerste gezicht lijkt deze verklaring intuïtief op punt. Helaas wekt een gebrek aan getuigenissen en beoordelingen alleen maar argwaan en suggereert dat je ofwel onwaardig, te nieuw of een louche bedrijf bent. Moderne consumenten hechten veel waarde aan peer opinion en als die nergens te vinden is, kan dat toch ook niet goed zijn? Negatieve beoordelingen doen misschien meer kwaad dan goed, maar ze zijn op zijn minst een indicatie van uw zakelijke legitimiteit.
Mythe: Een solide plan lost alle problemen op
Hoe plan je chaos en anarchie?
In andere woorden: We plannen, God lacht.
Gedetailleerde plannen zijn het papier niet waard waarop ze zijn geschreven, tenzij je er alles aan doet om ze in de praktijk uit te voeren. Echte sturing vindt plaats op het niveau van bedrijfsvoering en processen. Het is daarom zeer aan te raden om een gedegen dagelijks reputatiemanagementplan uit te werken. Begrijp wat de zwakke punten zijn en pak ze aan.
Aarzel niet om contact op te nemen met de beste outsourcingbedrijven die geld kan kopen om CRM en schadebeperking uit te voeren. Het zou een nogal verstandige investering zijn voor de lange termijn. U moet er alleen voor zorgen dat u een lijst met outsourcingbedrijven doorloopt voordat u degene kiest die perfect is voor uw merk.
Mythe: Ik moet alleen slechte online beoordelingen verwijderen
Reviews zijn moeilijk te verwijderen. Maar het kan onder bepaalde omstandigheden worden gedaan.
Voor beter of slechter, eenmaal gepubliceerd, zijn online beoordelingen permanent. De verwarring hierover is aangewakkerd door de wildgroei aan diensten die hulp bieden bij het wegwerken van slechte recensies. Dit is op zijn zachtst gezegd een visachtige zaak. Geldige beoordelingen kunnen in de overgrote meerderheid van de gevallen niet worden verwijderd omdat ze dienen als betrouwbare signalen voor mensen. De enige manier om een recensie in te trekken is door te bewijzen dat deze nep is, vol valse claims staat of geschreven is door uw concurrentie. Gepresenteerd met zo’n dreigende schaduw van twijfel, zou het beoordelingsplatform gedwongen moeten worden om nog een keer te kijken.
Mythe: Reputatie en klantenservice zijn gescheiden
Als het gaat om digitale plannen, moeten klantenservice en reputatiebeheer hand in hand gaan. Als u dit niet begrijpt, ontstaan er veel problemen en wordt de samenwerking tussen afdelingen belemmerd.
Zonder een onberispelijke klantenservice kunt u de lawine van negatieve opmerkingen en recensies niet op afstand houden. Evenzo ziet u af van de mogelijkheid dat mensen hun beoordelingen wijzigen. Merken als Zappos zijn zich hiervan terdege bewust en doen wonderen met hun geïntegreerde digitale strategieën.
Mythe: Reputatiebeheer is een arbeidsintensief gedoe
Het verbeteren van beoordelingen is goedkoop. Het wijzigen van zoekresultaten is dat niet.
Ja, het zou veel tijd kosten om slechte feedback op te sporen en vervolgens handmatig op elke klant te reageren. Naarmate de technologie echter met grote sprongen vooruitgaat, hebben we steeds geavanceerdere tools tot onze beschikking.
Mythe: Het is moeilijk om mensen recensies te laten schrijven
Gebruik een beoordelingsbeheerplatform. Het zal je leven gemakkelijker maken.
Ok, niemand is te enthousiast om tijd te besteden aan het schrijven van een recensie, ook al duurt het maar een paar minuten. Toch is het vaak voldoende om gewoon te vragen, vooral als je het direct na een succesvolle interactie doet. Nogmaals, moderne technologie speelt je direct in de hand: je kunt geautomatiseerde post-enquête-oplossingen gebruiken om e-mailverzoeken leuk en gemakkelijk te verzenden. Onderneem dus nu actie om direct invloed te hebben op het aantal en de versheid van beoordelingen. Positieve en gedetailleerde beoordelingen gaan een lange weg, zelfs als ze er maar weinig tussenin zijn.
Merkmanagers hebben eigenlijk meer controle dan ze denken
In het begin voelt het misschien niet zo, maar jij hebt de controle over je reputatie. Negatieve beoordelingen betekenen geen onheil voor uw merk, ondanks dat ze zichtbaar zijn voor elke internetgebruiker ter wereld. Om de bal aan het rollen te krijgen, moet u een plan bedenken om reputatienachtmerries te vermijden. Houd er rekening mee dat uw reputatie nooit in steen gebeiteld of bepaald wordt door uw strategische documenten.
Het komt allemaal neer op wat je doet en zegt.
Reageer dus snel om elke slechte situatie om te draaien. Groei uit je fouten en maak contact met degenen die hun onvrede hebben geuit. Als u deze stappen volgt, zou u het tumultueuze digitale landschap van vandaag de dag moeten kunnen trotseren en uw afbeelding sprankelend schoon kunnen houden.
Veelgestelde vragen
Kan ik mijn online reputatie controleren?
Je hebt geen volledige controle over hoe je merk online wordt gezien. Maar u kunt het tot op zekere hoogte veranderen met behulp van online reputatiebeheerpraktijken.
Is geen reputatie beter dan een slechte reputatie?
Gebrek aan getuigenissen en recensies wekt vaak argwaan en kan erop wijzen dat uw merk onwaardig, te nieuw of duister is. Moderne consumenten hechten veel waarde aan peer opinion.
Moet ik slechte online reviews verwijderen?
Geldige beoordelingen kunnen in de overgrote meerderheid van de gevallen niet worden verwijderd omdat ze dienen als betrouwbare signalen voor mensen. De enige manier om een recensie in te trekken is door te bewijzen dat deze nep is, vol valse claims staat of geschreven is door uw concurrentie.
Wat is het verschil tussen reputatiemanagement en klantenservice?
Zonder een onberispelijke klantenservice kunt u de lawine van negatieve opmerkingen en recensies niet op afstand houden. Evenzo ziet u af van de mogelijkheid dat mensen hun beoordelingen wijzigen.
Is het moeilijk om mensen recensies te laten schrijven?
Hoewel niemand al te graag tijd besteedt aan het schrijven van een recensie, is het vaak voldoende om het gewoon te vragen. Zeker als je het direct na een succesvolle interactie doet.