Online PR

Wat is online PR?

Bij het vakgebied PR (Public Relations), wordt er gefocust op het verspreiden van positieve beelden en informatie over een organisatie via verschillende media. Op deze manier krijgt het bedrijf een positief imago. Bij online PR probeert men hetzelfde doel te behalen. Dit doen ze uitsluitend online via nieuwe media. Denk aan het vertellen van verhalen op Social Media of het posten van interessante artikelen en blogposts.

Verschillen tussen PR en online PR

PR richt zich op naamsbekendheid. Dit wordt bereikt via het verspreiden van verhalen en persberichten in kranten, radio of televisie. Of traditionele PR werkt, is lastig te meten. Specifieke cijfers over hoeveel mensen een artikel gezien hebben zijn er niet. Bij online PR is het bereik vaak makkelijker te meten. Dit wordt gemeten middels websiteverkeer, zoekposities, backlinks en conversies.

Een sterke online PR-strategie creëren

Er bestaat geen sterke online PR-campagne zonder uitgedachte strategie. U begint met het uitschrijven van de doelen die u wilt bereiken met de campagne, waarna u de plannen uitdenkt. Na de uitvoering van de plannen kunt u gebruik maken van verschillende online tools waarmee u het succes van de campagne kunt meten. Denk aan programma’s als Google Analytics, Majestic en Buzzsumo.

Plaats een reactie