[ad_1]
PR versus reclame. Wat is het verschil? Reclame en public relations hebben een gemeenschappelijk doel, namelijk het verbeteren van de zichtbaarheid van hun klanten, meestal met als doel de verkoop of een ander tastbaar voordeel te vergroten. In een zakelijke omgeving vind je vaak adverteerders en PR-professionals die naast elkaar werken op de marketingafdeling, samen met mensen uit verwante gebieden.
Hoewel ze beide betrekking hebben op marketing, zijn reclame en PR twee totaal verschillende disciplines. Hier is een manier om het verschil te illustreren: Als je zendtijd koopt bij een radiostation zodat je over een dienst kunt praten, dan is dat reclame. Als je door dat radiostation wordt uitgenodigd om over je product te praten, is dat public relations.
Deze twee ondernemingen zijn nauw verbonden met verkoop en elk van hen ondersteunt de ander. De samenhang is synergetisch, zodat een geweldige reclamecampagne de overtuigingskracht van het verkoopteam kan versterken en tegelijkertijd de waargenomen betrouwbaarheid van een organisatie die is gebouwd door PR-teams kan vergroten. Laten we de methoden van zowel reclame als public relations eens nader bekijken en bespreken hoe ze zich verhouden.
Adverteren is waar u voor betaalt
Variërend van snel en gemakkelijk tot subtiel en technisch, reclame is een dynamisch concept (en populair in de mainstream door hitshows zoals Madmen). Adverteren kan worden samengevat in deze definitie: het creëren en implementeren van gesponsorde berichten die zijn ontworpen om een product, dienst of idee publiekelijk te promoten of te verkopen.
Er zijn verschillende manieren om reclame te maken, en er zijn nog meer manieren om het succes van een reclamecampagne te bepalen. Laten we, om het verschil tussen adverteren en PR verder te vergroten, eens kijken naar de twee belangrijkste manieren waarop adverteerders hun doelgroepen targeten.
Inkomend versus uitgaand
Marketeers implementeren advertenties via twee verschillende methoden: inkomend en uitgaand.
Elk heeft zijn plaats in de wijde wereld van reclame, en elk kan succesvol zijn.
Uitgaande
Een traditionele stijl van marketing waarbij adverteerders in de wereld van de klant reiken en de advertenties recht voor hen plaatsen. Reclamespots, billboards, banners, enz. zijn allemaal vormen van uitgaande marketing.
Inkomend
Een niet-opdringerige moderne manier van adverteren die niet altijd op reclame lijkt. Het belangrijkste verschil is dat deze methode, in plaats van consumenten te bereiken, potentiële consumenten aantrekt. Een bedrijfsblog of native advertising (of ‘branded content’) is een voorbeeld van deze stijl.
Beide tactieken worden nog steeds veel gebruikt, vooral in de online wereld, zoals blijkt uit bijna elke pagina op internet. De alomtegenwoordigheid van uitgaande marketing op webpagina’s is zelfs zo wijdverbreid dat gebruikers bannerblindheid hebben ontwikkeld, een fenomeen waarbij gebruikers locaties op webpagina’s waar advertenties helemaal worden genegeerd. Het overwinnen van bannerblindheid met uitgaande marketing is een lastige zaak, maar er zijn methoden.
Public Relations is waar je voor bidt
Als reclame is waar je voor betaalt, is goede PR waar je voor bidt. Een potentiële consument vertrouwt eerder het woord van iemand die wordt geïnterviewd in een radioprogramma dan dezelfde woorden van dat bedrijf in een advertentie op de radio. Mensen worden niet graag verkocht aan; maar ze vinden het niet erg om over een product of dienst te leren van iemand die ze vertrouwen.
Dat is waar een goed public relations-team de kracht van reclame kan vergroten en die campagnes een sterke ruggengraat kan geven.
Een goed voorbeeld van het in één keer opbouwen van vertrouwen, geloofwaardigheid en bewustzijn is een public relations-campagne van Carlsberg, een bierbedrijf in het Verenigd Koninkrijk. In een mix van reclame en PR installeerden ze een billboard aan de buitenkant van hun brouwerij in Londen met de woorden “Probably the best poster in the world” in het gewone lettertype op een rustgevende groene achtergrond.
De kicker — het reclamebord had een kraan in het midden die bier zou schenken, gecontroleerd door een medewerker van Carlsberg. Iedereen boven de 18 kon zelf één gratis pils van de tap schenken. Over vertrouwen opbouwen gesproken!
De inherente waarde van vertrouwen
Aangezien het uiteindelijke doel van reclame en public relations het verhogen van de verkoop is, is het belangrijk dat we het hier over verkopen hebben. De meest waardevolle eigenschap van een verkoper is, je raadt het al, vertrouwen. Volgens gecumuleerde Gallup-peilingen zijn de enige mensen die door het publiek minder worden vertrouwd dan verkopers, leden van het Congres.
Met dat in gedachten is het gemakkelijk om de waarde in te zien van het hebben van een toegewijd PR-team dat vertrouwen wekt, zodat verkoopteams die basis kunnen hebben om mee te werken. Zonder public relations zou zelfs reclame minder effectief zijn, omdat het fundament van vertrouwen er niet zou zijn. Het begrijpen van de verschillen tussen public relations en reclame is een zegen voor de brancheprofessional en is cruciaal om de verkoper te empoweren.
Veelgestelde vragen over PR versus adverteren
Wat is het verschil tussen PR en reclame?
Reclame en public relations hebben een gemeenschappelijk doel, namelijk het verbeteren van de zichtbaarheid van hun klanten, meestal om de verkoop of een ander tastbaar voordeel te vergroten. In een zakelijke omgeving vind je vaak adverteerders en PR-professionals die naast elkaar werken op de marketingafdeling en mensen uit verwante gebieden.
Wat is reclame?
Adverteren is het creëren en implementeren van gesponsorde berichten die zijn ontworpen om een product, dienst of idee in het openbaar te promoten of te verkopen.
Wat is PR?
PR zijn de activiteiten die het vrijgeven en verspreiden van informatie over uw bedrijf onder het grote publiek ondersteunen.