[ad_1]
Sentimentanalyse maakt gebruik van natuurlijke taalverwerking (NLP) om het sentiment van tekst, video of afbeeldingen op schaal te identificeren en te kwantificeren. Het wordt meestal gebruikt om snel en efficiënt negatieve recensies of artikelen online te identificeren.
Bij Reputation X stoppen we meer dan tien jaar ervaring in online merkbeheer in elke strategie die we ontwikkelen. Een deel van onze branchekennis omvat een scherpe beheersing van de tools die onze klanten kunnen helpen bij het bouwen, verbeteren en hun positieve onlinereputatie te behouden.
De tools die we gebruiken hebben verschillende functies, allemaal met het uitdrukkelijke doel om ons te helpen meer werk te doen en beter werk te doen. Nieuwe tools worden altijd ontwikkeld, maar de meeste tools die worden gebruikt voor reputatieonderzoek kan worden onderverdeeld in een paar verschillende categorieën. Dit artikel deelt enkele van onze go-tos.
Wat is sentimentanalyse?
Sentiment analyse gebruikt vaak kunstmatige intelligentie om de emotionele toon van een online vermelding, zoals posts op sociale media, te identificeren. Over het algemeen beschouwen we sentimentanalyse als een meting van klanttevredenheid of aanjager van klantloyaliteit, maar veel andere zakelijke doelstellingen kunnen worden aangepakt met sentimentanalyse. Het kan bijvoorbeeld ook worden gebruikt om de gevoelens en meningen van mensen over uw merk te monitoren.
Dit omvat het monitoren van vermeldingen op webpagina’s en sociale media, evenals zoeklijsten om te begrijpen hoe mensen over een merk denken. Door deze vermeldingen bij te houden, kunnen we gedetailleerde sentimentanalyses uitvoeren en de algemene houding ten opzichte van u of uw merk identificeren en categoriseren.
- Sociale vermelding: Deze site legt alle sociale buzz over een naam of trefwoord vast en verzamelt deze op één plek. We kunnen achterhalen wie het over u heeft, waar ze het doen en zelfs welke zoekwoorden ze aan u associëren.
- Als dit, dan dat: IFTT stelt ons in staat om “recepten” op het web te schrijven. We kunnen het bijvoorbeeld zo instellen dat als uw naam op de RSS-feed van een bepaalde website verschijnt, we een melding krijgen. Van Wikipedia tot Facebook, we zullen nooit een vermelding missen.
Rang volgen – zichtbaarheid bekijken
Sommige tools laten ons zien waarom bepaalde sites beter scoren dan andere voor een bepaalde zoekterm. Door uw zoektermen te vergelijken met die van uw concurrenten, zien we waar we kunnen verbeteren. We kunnen deze tools ook gebruiken om te peilen hoe uitdagend een project zal zijn en welke inspanningen de meeste kans van slagen hebben.
Locatie van sentiment volgen
Deze tools stellen ons in staat om na te denken internationaal, en vertelt ons in welke landen we onze inspanningen voor zoekmachinepromotie het beste kunnen richten, voor welke talen we moeten ontwikkelen en waar inhoud kan worden gehost.
- Alteriaanse: Van beheer tot analyse, deze tool vertelt ons precies hoe u ervoor staat op de wereldwijde markten. We kunnen vermeldingen in verschillende landen en verschillende talen volgen, zodat we weten waar we ons moeten concentreren op onze inspanningen.
- Google-meldingen: Webpagina’s en sociale-mediasites die steunpilaren zijn in de VS, zijn mogelijk niet relevant in andere landen. Door alle vermeldingen op alle websites in de vermeldingen van Google bij te houden, voorkomen we dat we belangrijke informatie missen.
Elke strategie die we ontwikkelen, omvat een verscheidenheid aan tools die speciaal zijn gekozen om ons te helpen de klus goed te klaren. Zij zijn onze partners in data, zodat wij uw partner kunnen zijn in reputatiemanagement.
Reputatie- en sentimentanalyse
Het monitoren van online reviews, vermeldingen op sociale media en vermeldingen in de pers zijn allemaal geweldige manieren om sentimentanalyses over uw bedrijf uit te voeren. Aangezien online sentiment snel kan veranderen, is het het beste om uw benadering van sentimentanalyse te structureren door te investeren in een aantal strategieën en tools die u hierbij kunnen helpen.
Online beoordelingsbeheer
Online beoordelingswebsites zoals Yelp, Tripadvisor en Google Mijn Bedrijf hebben het voor iedereen gemakkelijk gemaakt om op elk moment voor een product of dienst te pleiten, of het nu goed of slecht is. Dat soort brede, directe feedback is zowel een zegen als een vloek, omdat de mensen die beoordelingen plaatsen niet altijd accuraat en waarheidsgetrouw zijn.
Als het gaat om hoe mensen over een bedrijf of product denken, zijn online beoordelingen een zeer belangrijke – en zeer openbare – barometer voor het meten van sentiment. Vaak worden ze echter ontsierd door neprecensies die zijn ontworpen om een specifieke reactie van lezers uit te lokken.
Met behulp van sentimentanalyse kunt u een beter begrip krijgen van wat er in de schaduw van uw beoordelingspagina’s op de loer ligt. Als het algemene sentiment positief is, kun je gewoon doorgaan met het monitoren. Als het negatief is, volgen hier een paar tips om erachter te komen waarom.
- Neem contact op met uw klantenserviceteam. Vaak zijn er onderliggende problemen binnen het bedrijf waarvan u niet op de hoogte bent. Als u problemen bij de bron kunt oplossen, kunt u het aantal negatieve beoordelingen dat u ontvangt verminderen.
- Verwijder reviews die de servicevoorwaarden schenden. Wanneer reviewers de Servicevoorwaarden (TOS) van een site schenden, kan de inhoud vaak worden verwijderd. Yelp zal reviews verwijderen die aan deze vereisten voldoen: irrelevant, ongepast, belangenverstrengeling, schendingen van de privacy, promotionele, intellectuele eigendomskwesties.
- Vraag zelf reviews aan. Gebruik tools voor beoordelingsbeheer om het vragen van recente klanten te automatiseren of ze hun ervaring met uw bedrijf leuk vonden. Als ze een goede ervaring hebben gehad, vraag ze dan om een opmerking te maken op een specifieke beoordelingssite. Als de klant meldt dat hij een slechte ervaring heeft gehad, pak dit dan onmiddellijk aan.
Sociaal luisteren
Luisteren via sociale media helpt je af te stemmen op de juiste frequentie door te monitoren en te beoordelen wat er online over je merk wordt gezegd. Met de juiste luisterhulpmiddelen en houding op sociale media, ben je in staat om de conversatie van je merk op zijn minst gedeeltelijk te beheersen en positieve aandacht te krijgen.
Door af te stemmen op de gegevens die beschikbaar zijn in de vorm van berichten, opmerkingen, antwoorden en vermeldingen op sociale media, kunnen we beter begrijpen wat mensen online over u en uw concurrenten zeggen.
Luisteren via sociale media biedt inzicht in het volgende:
- Merk vermeldingen: Wat zeggen mensen over je merk?
- Relevante hashtags: Wat is trending dat gerelateerd is aan uw bedrijf?
- Concurrent vermeldt: Wie zijn uw belangrijkste concurrenten in de markt? Wat doen ze op sociale media?
- Trends in de industrie: Wat zeggen mensen op sociale media over de branche waarin u werkt?
Net promotor score
Uw Net Promoter Score is gebaseerd op slechts één simpele vraag:
“Op een schaal van 1-10, hoe waarschijnlijk is het dat u dit bedrijf zou aanbevelen aan een vriend of collega?”
Om NPS te berekenen, neemt u het percentage van uw klanten dat uw bedrijf, bedrijf of service sterk zou aanbevelen en trekt u het percentage af van degenen die het een negatieve beoordeling zouden geven. Op de tienpuntsschaal worden de tegenstanders (degenen die uw bedrijf een zes of lager zouden geven) afgetrokken van de promotors (iedereen die u een negen of tien geeft). Laat de passieven weg, dat zijn die in het midden met zevens en achten.
Tools voor sentimentanalyse
Er zijn veel tools beschikbaar om sentiment te meten. Hier zijn enkele populaire opties:
- Merk24
- Spruit Sociaal
- Kritische vermelding
- Noemen
- Parallelle punten
- Hootsuite-inzichten (UberVu)
- IBM Watson Toonanalysator
- Brandwatch
- RapidMiner
- Semantria
Veelgestelde vragen over reputatie- en sentimentanalyse
Wat is sentimentanalyse?
Sentimentanalyse is een techniek die wordt gebruikt om de emotionele toon van een online vermelding van uw merk te identificeren. Dit omvat posts op sociale media, online recensies en blogartikelen.
Waarom is sentimentanalyse belangrijk?
Met sentimentanalyse kunt u snel reageren op feedback (zowel negatief als positief), een krachtigere marketingstrategie ontwikkelen, de impact van sociale media-inspanningen meten, meer impactvolle merkpartnerships vormen, de concurrentie voorblijven en snelle groei versnellen.
Hoe kan ik online sentiment meten?
Meet online sentiment door vermeldingen van webpagina’s en sociale media te volgen, evenals zoeklijsten om inzicht te krijgen in hoe mensen over een merk denken. Door deze vermeldingen bij te houden, kunnen we gedetailleerde sentimentanalyses uitvoeren en de algemene houding ten opzichte van u of uw merk identificeren en categoriseren.
Bronnen over sentiment en reputatie
- Wat is sentimentanalyse?
- Wat is reputatie?
- Hoe bedrijfssentiment te meten?
- Hoe de merkvergelijkingsoorlog te winnen?
- De relatie tussen sentiment en reputatie
- Analyse van merksentiment
- De waarde van bedrijfsreputatie