[ad_1]
Wat is belangrijker? Wie ben je of wie denken mensen dat je bent?
Hoe nauw zijn uw karakter en reputatie echt met elkaar verbonden? Is het een belangrijker dan het ander? Hoe beïnvloedt het een het ander? Laten we eens kijken naar wat karakter en reputatie afzonderlijk zijn, en hoe ze kunnen samenwerken om u succes te brengen.
-
Je karakter en je reputatie moeten op elkaar aansluiten
-
Reputatie is de uiterlijke uitdrukking van je karakter of hoe mensen je zien
-
Karakter is de basis van je reputatie en de keuzes die je maakt
-
Beide zijn nodig om een positieve online reputatie te behouden
Wat is reputatie?
Reputatie is de subjectieve kwalitatieve overtuiging die een persoon heeft over een merk, persoon, bedrijf, product of dienst. Met andere woorden, het is hoe mensen een persoon of bedrijf zien op basis van de publieke representatie, informatie, trends en overtuigingen van die tijd.
Het heeft invloed op bijna elk aspect van uw leven, zoals of iemand een connectie met u wil maken, iets van uw bedrijf wil kopen of u doorverwijst naar vrienden. Het is ongelooflijk belangrijk, maar toch kwetsbaar.
“Oprechtheid – als je dat kunt faken, heb je het gemaakt.”
ik
Aangezien uw reputatie een maatstaf is voor de publieke opinie, kan deze snel ten goede of ten kwade veranderen. Vaak is het een positieve evolutie van het publiek, zoals het verwachten van eerlijkheid in advertenties of het gebruik van biologische goederen of positieve zakelijke praktijken, die dingen zijn die je kunt implementeren. Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor bedrijven en bedrijven.
Laten we als voorbeeld journalistiek gebruiken. Er was een tijd in de jaren 1800 toen het gebruikelijk was voor kranten om bizarre fictieverhalen en bedrog als feit af te drukken. De legendarische Amerikaanse auteur Mark Twain is hiermee begonnen. Kranten zouden talloze exemplaren verkopen op basis van de gewoonte om deze sterke verhalen als feiten te drukken en lezers aten ze op. Publicaties verwierven reputatie (en verspreiding) als fantastische vertellers op basis van deze fictieve verhalen. Maar naarmate de tijd verstreek en de samenleving veranderde, werd dit soort journalistiek onaanvaardbaar voor het publiek en uiteindelijk werden feitencontrole en waarheid de maatstaf voor het nieuws en wat lezers van de media eisten.
Tijden veranderen en dus ook wat het publiek verwacht. Daarom kan reputatiemanagement zo veel werk vergen over een lange periode. Mensen hebben de neiging om te reageren op negatief nieuws en slechte publiciteit. Als je merkt dat je daar aan de ontvangende kant van bent, kan het moeilijk zijn om te herstellen.
Zelfs de beste merken en eerlijkste mensen zijn vatbaar voor reputatieschandalen. Het enige dat nodig is, is een boze persoon met een Twitter-account om negatieve dingen online te publiceren. Ze hebben misschien alleen een kern van waarheid (of helemaal geen) of zijn gewoon de verkeerd geïnterpreteerde mening van één persoon, maar het kan een lopend vuurtje worden en vaak kan het te laat zijn tegen de tijd dat het echte verhaal naar buiten komt. De schade is aangericht.
Mensen en merken die al een positieve online reputatie en een reputatiemanagementplan hebben, zijn beter toegerust om met dit soort situaties om te gaan. Het publiek dat bekend is met de persoon of het merk zal de nieuwe informatie vaak afwegen op basis van wat ze al weten en hen het voordeel van de twijfel geven of beschuldigingen ronduit niet geloven. Zelfs als iets waar is en de persoon of organisatie eraan werkt om het op te lossen, zullen hun supporters hen vaak vergeven omdat ze de geschiedenis van hun reputatie kennen en geloven dat pogingen om de situatie recht te zetten oprecht zijn.
Wat is karakter?
Karakter is de onderscheidende morele kwaliteiten van een individu. Het is een weergave van je interne kenmerken, wat betekent dat je in principe de volledige controle hebt over je personage. Het is wie je bent en de keuzes die je maakt op basis van wat je gelooft.
Voorbeelden van positieve eigenschappen:
- Empathie
- Vriendelijkheid
- Eerlijkheid
- Betrouwbaarheid
- Betrouwbaarheid
Voorbeelden van negatieve eigenschappen:
- Egoïsme
- Ongeduld
- Hebzucht
- onbetrouwbaarheid
- Pessimisme
Terwijl je reputatie vaak een fragiele weergave is van wie je bent en overgeleverd aan de altijd veranderende publieke opinie, kan je karakter alleen door jou worden veranderd. Het is ook de basis voor uw reputatie.
Iedereen maakt fouten. Alleen omdat je een beoordelingsfout hebt gemaakt of een paar slechte beslissingen hebt genomen, wil dat nog niet zeggen dat je geen goed karakter hebt. Toegegeven, sommige fouten zijn minder omkeerbaar dan andere, maar als je hart op de goede plaats zit, kan je karakter sterk blijven. Hoe je reageert op een van deze fouten zegt vaak meer over je karakter dan de aanvankelijke fout.
Je kunt zeker veranderen. Maar net als goede gewoonten, kunnen slechte eigenschappen moeilijker te veranderen zijn naarmate ze meer ingesleten en verweven raken in de keuzes die je maakt. Om dit te veranderen, moet je je bewust zijn van wie je bent en zelfreflectie hebben. Wees actief in uw keuzes en neem doordachte en zorgvuldige beslissingen.
Hoe beïnvloedt karakter de reputatie?
Hoewel het mogelijk is om een goede reputatie op te bouwen bovenop een slecht karakter, kan er in deze situatie veel mis gaan. Zelfs als je jezelf afschildert als een stand-up burger, zal je ware karakter, of dat van je bedrijf, vroeg of laat waarschijnlijk naar boven komen. Vooral in de publieke wereld van vandaag waar elke beslissing, post en keuze onder de loep wordt genomen en beslissingen uit het verleden vaak worden opgegraven en aan de wereld worden getoond. En als dat zo is, bevindt u zich misschien in een nog slechtere positie.
Sommige bedrijven of politieke partijen zullen proberen een goede reputatie op te bouwen bovenop een twijfelachtig karakter of slechte ethiek, en doen dit op een hardhandige manier. Dit wordt vaak bevestigd in ‘astroturfing’-campagnes – in wezen valse volksbewegingen die bedoeld zijn om de publieke opinie te beïnvloeden. Wanneer dit soort benaderingen aan het licht komen, maakt het meestal deel uit van een catastrofale val wanneer de persoon of organisatie wordt blootgelegd en hun ware bedoelingen en motivaties aan de wereld worden getoond.
De beste manier om blijvende verandering in uw online reputatie mogelijk te maken, is door goed te doen. Begin met het werken aan je eigen karakter, want hoe sterker je karakter is, hoe gemakkelijker je reputatiewerk zal zijn. Zodra je karakter en reputatie op elkaar zijn afgestemd, kun je beginnen met het plukken van alle voordelen van een positieve online reputatie.
Voordelen van een positieve online reputatie zijn onder meer:
- Hoger vertrouwen. Mensen vertrouwen een merk of persoon met een goede reputatie meer.
- Verhoogde winst. Bedrijven met hoge sterbeoordelingen en recensies krijgen meer opdrachten.
- Beter talent. Merken met een positieve reputatie verdienen betere werknemers, zowel in sollicitanten als in het werk dat ze doen als ze eenmaal zijn aangenomen.
- Minder risico. Mensen bewegen met menigten. Noem het de ‘gebroken raamtheorie’ van reputatiemanagement: als het er slecht uitziet, blijven ze weg.
- Zachtere behandeling. Bedrijven die dezelfde kernwaarden delen als hun klanten, zullen een reputatieschandaal waarschijnlijk gemakkelijker te boven komen dan zonder. Denk aan Apple Computer versus Monsanto.
Dus wat is belangrijker?
Vaak is het eerste wat mensen leren over uw merk, persoonlijk of professioneel, uw reputatie. Het kan afkomstig zijn van een online zoekopdracht, beoordelingen of zelfs mond-tot-mondreclame en deze eerste indruk kan bijna onmogelijk zijn om te veranderen.
Reputatie wordt deels gedreven door karakter en deels door de grillen van de publieke opinie. Voor degenen die uw merk nog niet kennen, Google of Yelp is waar ze meer over u te weten komen. Dat maakt zoekmachines de beslissers van reputatie, omdat ze beslissen wat mensen zien. Zorg ervoor dat u niet alleen werkt om authentiek te zijn in uw reputatie, maar dat u ook controleert hoe u online wordt vertegenwoordigd. Onthoud, zelfs als het niet waar is, heeft het nog steeds invloed op je reputatie.
Je hebt misschien een echt personage, maar als Google of een willekeurig persoon zegt dat je een slechte reputatie hebt, dan zal dat bepalen hoe je personage wordt waargenomen. Dat heet bevestigingsbias. Confirmation bias is onze neiging om informatie te vinden, te begunstigen en te onthouden die onze bestaande overtuigingen al bevestigt.
Dus hoewel beide belangrijk zijn, kan reputatie in een commerciële omgeving krachtiger zijn dan karakter. Maar vergeet niet, dat de brandstof achter een authentieke goede reputatie is karakter.
“Er zijn veel goede daden nodig om een goede reputatie op te bouwen, en slechts één slechte om die te verliezen.”
– Benjamin Franklin
Veelgestelde vragen
Wat is reputatie?
Reputatie is de subjectieve kwalitatieve overtuiging die een persoon heeft over een merk, persoon, bedrijf, product of dienst. Het heeft invloed op bijna elk aspect van uw leven, zoals of iemand een connectie met u wil maken, iets van uw bedrijf wil kopen of u doorverwijst naar vrienden. Het heeft ook invloed op hoe mensen over je praten en wat ze anderen persoonlijk of online vertellen.
Wat is karakter?
Karakter is de onderscheidende morele kwaliteiten van een individu en de keuzes die ze maken. Het is een weergave van je interne kenmerken, wat betekent dat je in principe de volledige controle hebt over je personage.
Hoe beïnvloedt karakter de reputatie?
Hoewel het mogelijk is om een goede reputatie op te bouwen bovenop een slecht karakter, kan er in deze situatie veel mis gaan. Zelfs als je jezelf afschildert als een stand-up burger, zal je ware karakter, of dat van je bedrijf, vroeg of laat waarschijnlijk naar boven komen. En als dat zo is, bevindt u zich misschien in een nog slechtere positie.
Wat is bevestigingsbias?
Confirmation bias is onze neiging om informatie te vinden, te waarderen en te onthouden die onze bestaande overtuigingen al bevestigt.
Wat zijn de voordelen van een positieve online reputatie?
Hoger vertrouwen. Verhoogde winst. Beter talent. Zachtere behandeling. Minder risico.
Wat is belangrijker: karakter of reputatie?
Hoewel beide erg belangrijk en met elkaar verweven zijn, kan reputatie in een commerciële omgeving een veel groter effect hebben, zowel positief als negatief.