SEO-rapporten – Verkeersrangschikking en backlinks – waar u op moet letten

[ad_1]

Als klant moet u op een objectieve manier begrijpen wat uw SEO-provider doet. Dit artikel schetst de soorten dingen waar u op moet letten in een SEO-rapport.

SEO-serviceproviders moeten bewijzen dat ze zowel op korte als op lange termijn waarde toevoegen aan uw bedrijf. Onthoud dat SEO-werk vaak een lang spel is, dus verwacht niet van de ene op de andere dag enorme veranderingen te zien. Het is belangrijker dat uw SEO-serviceprovider u op de hoogte houdt van veranderende zoekresultaten met transparante rapportage bij elke stap.

Dat gezegd hebbende, met alle terminologie en grafieken kan het begrijpen van SEO-rapporten een verwarrende taak zijn.

Een goed SEO-rapport moet een balans vinden tussen noodzakelijke technische informatie en diepgaande analyses op een manier die trends in de loop van de tijd laat zien. Als een rapport te complex ishet zal opzij worden geschoven voor “later”, wat misschien nooit zal komen. Als het te basaal isdan is het moeilijk om de waarde te zien die uw serviceprovider aan uw bedrijf toevoegt.

Idealiter zou een SEO-rapport eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen moeten zijn en informatie bevatten over de statistieken die er het meest toe doen. Maar welke statistieken zijn het belangrijkst voor SEO?

Wat is een SEO-rapport?

SEO-rapporten helpen u te begrijpen wat u doet om uw positie voor specifieke zoekwoorden of woordgroepen te verbeteren, hoe vaak u scoort, voor welke zoekmachines u rangschikt en welke zoekwoorden werken. Met deze informatie kunt u uw initiatieven voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) volgen en indien nodig aanpassingen maken.

Er zijn veel soorten SEO-rapporten. In dit artikel worden de volgende soorten besproken:

  • Verkeersrapport
  • Aangepaste doelen maken en rapporteren
  • Rangschikkingsanalyse
  • Backlink-analyse
  • Toekomstige suggesties

In de volgende paragrafen zullen we het hebben over de onmisbare statistieken voor een goed SEO-rapport en hoe u de informatie kunt gebruiken om uw website en rankings te verbeteren. Laten we beginnen:

Verkeersrapport

Verkeer is een van de meest voorkomende doelen voor zoekmachineoptimalisatie. Maar verkeer alleen is niet zo belangrijk als het ‘juiste’ verkeer. Als u bijvoorbeeld verkeer heeft voor zoektermen die niet relevant zijn voor uw merk, lijkt het erop dat u bent geslaagd omdat uw bezoekersaantallen stijgen. Maar verkeer moet altijd worden gemeten aan de hand van doelen (hieronder besproken).

verkeersrapport

De afbeelding hierboven is een verkeersrapport voor de gratis tool Google Search Console. Het toont het totale aantal klikken, vertoningen, CTR (klikfrequentie) en de gemiddelde positie in Google.

Een verkeersmelding moet informatie bevatten over drie aspecten van het verkeer. Dit zijn:

  • Websiteverkeer: Deze is een no-brainer. De totale toename van websiteverkeer is de gemakkelijkste statistiek om bij te houden en moet altijd worden opgenomen in SEO-rapporten.
  • Verkeer op paginaniveau: Terwijl websiteverkeer ons vertelt hoeveel mensen uw website bezoeken, vertelt verkeer op paginaniveau ons waar ze naartoe gaan na het invoeren van uw website. Met deze informatie kunt u bepalen wat werkt voor uw doelgroep en wat niet. Als het verkeer bijvoorbeeld naar productpagina’s gaat, moet u misschien uw productpagina’s optimaliseren voor betere conversies. Evenzo, als het verkeer meer geïnteresseerd is in het bronnen-/bloggedeelte van uw website, moet u zich misschien concentreren op het verspreiden van waardevollere informatie voor topbezoekers.
  • Verkeersbronnen: Wanneer een SEO-rapport de bron van nieuw (en bestaand) verkeer bevat, kunt u peilen wat werkt voor uw website. Als een bepaald blogbericht bijvoorbeeld het meeste verkeer trekt, moet u overwegen vergelijkbare inhoud te produceren en misschien zelfs dat exacte stuk inhoud opnieuw te gebruiken in een infographic of een uitleg video.

Aangepaste doelen maken en rapporteren

U kunt veel verkeer hebben zonder doelen te bereiken. Dat is waar het rapporteren van doelen binnenkomt.

Gratis tools zoals Google Analytics (en elke andere SEO-tool die u mogelijk gebruikt) kunnen werken om aangepaste doelen te maken. Dit is vaak een van de eerste stappen van elke SEO-strategie. Het is meestal een onderdeel van het onboardingproces bij uw SEO-provider. Maar u moet ook uw eigen Google Analytics- en Google Search Console-accounts instellen (opnieuw, gratis), zodat u de informatie naar wens kunt snijden en in blokjes snijden in plaats van gewoon te wachten tot uw SEO-provider het u op hun manier geeft.

Een van de meest populaire rapportagetools is: Google Analytics. Google Analytics biedt een aantal aanpasbare functies om de voortgang van uw doel bij te houden. Hier zijn een paar dingen die u moet weten over Google Analytics:

  • Monetaire waarden: Google Analytics biedt de mogelijkheid om aan elk aangepast doel een geldwaarde te koppelen. Elke keer dat een doel wordt bereikt, registreert Google de bijbehorende dollarwaarde en biedt het u een tastbare ROI voor uw inspanningen.
  • Aangepaste evenementen: Deze aangepaste gebeurtenissen kunnen worden beschouwd als conversies. Het bijhouden van conversies is eenvoudig en biedt een schat aan informatie die kan worden gebruikt om toekomstige SEO-inspanningen vruchtbaarder te maken.
  • Conversies voor de hele site en conversies per pagina: Als bepaalde productpagina’s of producten beter presteren dan andere, dan kan deze informatie erg handig zijn. Zorg er ook voor dat uw rapporten de bron van elke conversie bevatten.

Conversies zijn misschien wel de belangrijkste meetwaarde om bij te houden, omdat ze een directe meting zijn van de ROI van uw investering in SEO-services.

Rangschikkingsanalyse

Positie voor relevante zoekwoorden zal verkeer naar uw website leiden en het naar conversiegebeurtenissen leiden. Dit is een belangrijke statistiek om bij te houden en moet worden opgenomen in uw SEO-rapporten. Hieronder staat een screenshot van de SEO-tool Ahrefs die het volume en de Google-ranking voor de New York Times laat zien.

voorbeeld van het volgen van seo-posities

Uw SEO-rapporten moeten informatie bevatten over alle wijzigingen in de rangschikking van verschillende pagina’s voor verschillende zoekwoorden. Dit omvat ook de gevallen waarin een pagina enkele posities omhoog of omlaag is bewogen. In de bovenstaande afbeelding ziet u dat de Times voor een van de zoektermen met één positie is gedaald sinds de laatste controle. Zoekresultaten veranderen voortdurend, dus als er nooit een daling in rang is, moet u op uw hoede zijn voor de integriteit van uw SEO-provider.

Als gevolg hiervan zijn fluctuaties in rankings volkomen normaal (vooral met nieuwe algoritme-updates wordt om de paar maanden gelanceerd), en het bijhouden van langetermijngegevens is belangrijk.

Backlink-analyse

Het opbouwen en versterken van het backlinkprofiel van relevante websites is een van de belangrijkste, moeilijkste en tijdrovende aspecten van zoekmachineoptimalisatie. Hieronder ziet u een voorbeeld van een backlink rapport (ook van Ahrefs).

backlink rapport voorbeeld ahrefs

Het is dus logisch om informatie over de impact van uw backlinking-inspanningen op te nemen in SEO-rapporten.

Dat gezegd hebbende, er zijn veel eenvoudigere maar minder effectieve manieren om backlinks te verkrijgen. Of u zich nu moet richten op kwantiteit of kwaliteit, is een beslissing die u samen met uw SEO-professional zult moeten nemen.

Wat u ook besluit, zorg ervoor dat uw SEO-team de beslissing, de redenering erachter en de impact ervan op uw project duidelijk communiceert.

Toekomstige suggesties

Op dit punt moet u duidelijk zijn over wat werkt voor uw website, welke acties de beste resultaten opleveren en welke webpagina’s of inhoudsitems zijn gestegen in de SERP-rangen.

Met deze intelligentie kunt u bepalen waar u uw toekomstige inspanningen op moet richten om impactvolle resultaten te behalen.

Een goede SEO-serviceprovider zal alle acties of suggesties opnemen die u in uw SEO-strategie kunt opnemen om het project vooruit te helpen. Dit zal zowel uw doelen als het actieplan van uw SEO-provider op één lijn brengen om ervoor te zorgen dat u altijd samenwerkt om hetzelfde doel te bereiken.

Laatste gedachten

Met de overvloedige beschikbaarheid van SEO-tools en tools voor het volgen van website-activiteit, kunnen gedetailleerde SEO-rapporten pronken met de uitmuntendheid van uw SEO-diensten. De juiste mix van belangrijke prestatie-indicatoren, inzichten en statistieken zorgt ervoor dat u met uw SEO-team kunt samenwerken om maximale resultaten te behalen.

Verkeer, rankings, backlinks en conversies zijn enkele van de meest elementaire maar impactvolle en dus belangrijke statistieken waar geen enkel SEO-rapport onvolledig zonder is. Bekijk dit voorbeeld om een ​​idee te krijgen van hoe een SEO-campagne eruitziet.

Welke statistieken staan ​​in uw SEO-rapporten? Vertel ons over hen in de commentaarsectie hieronder.

Plaats een reactie