[ad_1]
Het complete overzicht en checklist
Bedrijfsreputatie is een complex en veelzijdig goed dat met toewijding en zorg moet worden aangepakt. Bij de ontwikkeling van uw algehele reputatiestrategie moet uw leiderschapsteam betrokken zijn.
Hoogtepunten van het artikel
- Wat is bedrijfsreputatie?
- Hoe wordt reputatie gemeten?
- Waarom is de reputatie van een bedrijf belangrijk?
- Wat beïnvloedt uw bedrijfsreputatie?
- De ultieme checklist voor bedrijfsreputatiebeheer
- Veelgestelde vragen over bedrijfsreputatiestrategie
Wat is bedrijfsreputatie?
Uw bedrijfsreputatie is een schatting van de algemene meningen over uw bedrijf. Reputatie is iets anders dan karakter. Elk aspect van uw bedrijfsvoering, cultuur, omgeving, producten/diensten, leiderschap en prestaties maakt deel uit van uw bedrijfsreputatie.
Bekijk hier de Corporate Reputation Guide
Tegenwoordig zijn nieuws en informatie vrijwel onmiddellijk online beschikbaar, dus vrijwel elke beslissing en elk toezicht dat wordt genomen door belanghebbenden, zoals uw werknemers, leiderschap en gelieerde ondernemingen, wordt een factor in uw reputatie. Maar hoeveel van een factor wordt bepaald door bedrijven als Google, Bing, Amazon, YouTube en Twitter. Waarom? Want die bedrijven regelen content op basis van prioriteit. Als slecht nieuws voorop staat, dan is dat hoe uw bedrijf wordt gezien. Als hetzelfde slechte nieuws op pagina tien van een Google-zoekopdracht wegkwijnt, is het veel minder relevant en heeft het minder waarschijnlijk een negatief effect op het online sentiment.
Hoe wordt reputatie gemeten?
Verschillende reputatiemanagementbureaus meten uw reputatie op verschillende manieren. Sommige bedrijven geven u zelfs een reputatiescore die u kunt vergelijken met die van andere bedrijven om te meten of uw bedrijf staat ten opzichte van vergelijkbare bedrijven.
De eerste stap moet handmatig worden gedaan. Begin met een eenvoudige Google-zoekopdracht voor uw bedrijf. Als u Google gebruikt, krijgt u de meest nauwkeurige resultaten, omdat Google ’s werelds grootste en populairste zoekmachine is en bijna 75% van de markt domineert. Controleer elk type Google-zoekopdracht (bijvoorbeeld: Alles, Nieuws, Afbeeldingen, Video’s, enz.) om te zien wat de online wereld over u zegt. Duik in enkele van de hoogst gerangschikte artikelen en bekijk ze om het publieke sentiment te lezen.
Als u zoekresultaten handmatig controleert, krijgt u een algemeen beeld van wat er gaande is, maar het biedt geen volledig overzicht. Als u bijvoorbeeld controleert hoe mensen uw merk op de ene locatie zien, kan het op een andere locatie enigszins verschillen. Zoekresultaten zien er in pakweg New York anders uit dan in Londen, ook al spreken beide landen dezelfde taal.
Als je wilt zien hoe zoekresultaten er vanaf een andere locatie uitzien, kun je een eenvoudige VPN-service zoals NordVPN gebruiken, of een tool als SEMRush gebruiken om veel meer details te zien over locatiespecifieke zoekopdrachten op desktop of mobiel, meerdere zoekmachines, en nogal wat meer over uw SEO in het algemeen. Hier is een lijst van enkele van de tools die we gebruiken bij Reputation X.
Zoek vervolgens op sociale media naar vermeldingen van uw bedrijf en duik in die gesprekken om te ontdekken wat mensen op de begane grond zeggen. Doe het de eerste keer handmatig om een idee te krijgen van wat mensen zeggen, verschillende manieren waarop mensen uw merk, hashtags en meer kunnen beschrijven. Tools zoals SocialMention kunnen hierbij helpen.
Deze tactieken zouden u een idee moeten geven of het algemene gevoel voor uw bedrijf positief of negatief is – en, belangrijker nog, waarom het is positief of negatief – wat u een startpunt zal geven voor uw bedrijfsreputatiebeheerstrategie.
Er zijn ook tools voor reputatiebewaking. Tools vallen in een paar categorieën, zoals monitoring van sociale media, sentimentanalyse en webvermeldingen. Tools zoals TalkWalker, Social Mention en andere kunnen markeren wanneer uw merk online wordt vermeld. Zie dit artikel voor meer informatie over het monitoren van bedrijfssentiment.
Waarom is de reputatie van een bedrijf belangrijk?
De waarde van uw bedrijfsreputatie heeft twee kanten. Aan de ene kant zijn alle voordelen van het opbouwen en behouden van een positieve reputatie. Een positieve reputatie kan:
- Verhoog de lifetime value van uw klanten
- Trek beter talent aan voor uw organisatie
- Verbeter uw positie voor partnerschappen
- Verbeter de algehele waarde van uw bedrijf
Veel experts zijn het erover eens dat uw bedrijfsreputatie de waarde van uw bedrijf bepaalt, omdat het factoren omvat die uw waarde beïnvloeden en ook rekening houdt met de publieke perceptie van die factoren.
De keerzijde van uw bedrijfsreputatie is wat er gebeurt als uw reputatie slecht is of als u reputatieschade heeft opgelopen. De meeste reputatiecrises worden veroorzaakt door problemen met het product, de bedrijfsvoering, het leiderschap, de cultuur of de politiek van het bedrijf.
Statistieken over bedrijfsreputatie
- 51% van de bedrijfsleiders gelooft dat reputatiebeheer het komende jaar een hoge prioriteit zal hebben
- Bijna 70% van de werkzoekenden meldde dat ze een baan aangeboden door een bedrijf met een slechte reputatie zouden weigeren, zelfs als ze werkloos waren
- 60% van de consumenten zegt dat negatieve beoordelingen ervoor zorgden dat ze geen gebruik wilden maken van een bedrijf
- 95% van de gebruikers kijkt niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten van Google
- De gemiddelde consument noemt merken 90 keer per week
- 54% van de consumenten gebruikt sociale media om producten te onderzoeken
Een negatieve bedrijfsreputatie kan uw aandelenkoersen verlagen, uw inkomsten verlagen, uw bedrijfswaarde ruïneren en elke kans die u had om partners, kopers of toptalenten aan te trekken vernietigen. De beste manier om een negatieve reputatie te voorkomen, is door te beginnen met het managen van uw reputatie voordat deze naar het zuiden draait.

Wat beïnvloedt de reputatie van een bedrijf?
Naarmate de samenleving progressiever wordt, groeit sociale verantwoordelijkheid als een bijdrage aan uw bedrijfsreputatie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) omvat uw vrijwilligerswerk en filantropie, verantwoordelijkheid voor het milieu, maatschappelijke verantwoordelijkheiden de werkomgeving en ervaring die u uw medewerkers meegeeft.
De bedrijfsreputatie van Greenwashing
Het is niet genoeg om een marketingcampagne te maken die uw MVO voor het publiek overdrijft. Dit staat bekend als greenwashing en werkt vaak averechts, vooral nadat een voormalige werknemer een exposé lanceert. Het verbeteren van uw MVO betekent daadwerkelijke toewijding aan het verbeteren van uw maatschappelijke verantwoordelijkheid en het verkleinen van uw ecologische voetafdruk op bedrijfsniveau.
Een van de belangrijkste factoren bij het beoordelen van de reputatie van uw bedrijf is de kwaliteit van uw producten en diensten. Zelfs als u uitblinkt in elke andere categorie, zal uw reputatie eronder lijden als de goederen en diensten die u levert inferieur zijn of als zodanig worden ervaren.
Kwaliteit, innovatie en waarde moeten een belangrijk onderdeel zijn van uw reputatiestrategie. Op dezelfde manier zullen uw financiële prestaties een effect hebben op uw reputatie. Denk aan Enron.
Merk verhaal
Verbinding maken met uw publiek via een goed ontwikkeld merkverhaal is een geweldige manier om een positieve en effectieve emotionele aantrekkingskracht voor uw merk te genereren. Ondersteun uw merkverhaal met transparant leiderschap en sterke bedrijfswaarden die van bovenaf worden gehandhaafd. De volgende checklist geeft een uitgebreid overzicht van elke factor in uw bedrijfsreputatie.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid
- Visie en leiderschap
- Producten en diensten
- Financieel
- emotionele aantrekkingskracht
- Werkplek
De checklist voor bedrijfsreputatiebeheer
De eerste stap bij het ontwikkelen van een strategie is luisteren naar wat mensen zeggen. Hier komt het monitoren van het gesprek over uw merk om de hoek kijken. Door hashtags te volgen, het sentiment van zoekmachineresultaten en hoe uw merknaam wordt gebruikt, kunt u sterke en zwakke punten identificeren.
Uw strategie moet plannen bevatten om zwakke gebieden te versterken en sterke gebieden te ondersteunen. EEN zwak gebied kunnen defecte producten of diensten zijn waarover mensen klagen in recensies, negatieve berichtgeving in de pers of misstappen door leidinggevend personeel.
Sterke gebieden kan positief nieuws zijn dat blijft hangen op pagina twee of drie in de zoekresultaten van Google, positieve recensies die verborgen zijn of onderscheidingen en andere erkenningen die niet erg zichtbaar zijn.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
U kunt hier meer leren over maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar hieronder de belangrijkste punten:
- Steun goede doelen die passen bij uw bedrijfswaarden
- Beoordeel uw milieu-impact
- Stimuleer innovatie om de impact op het milieu te verminderen
- Deelnemen aan maatschappelijke verantwoordelijkheid en vrijwilligerswerk
- Respecteer de privacy van klanten en werknemers
Leiderschap
- Stimuleer innovatie
- Definieer een duidelijke missie en visie voor de toekomst
- Richt u op marktkansen en ontwikkel een groeiplan
- Ontwikkel sterke bedrijfswaarden en zorg voor naleving van bovenaf
Financiële prestatie
- Verbeter de winstgevendheid
- Verbeter het voordeel ten opzichte van concurrenten
- Verlaag het risico en verbeter het rendement voor beleggers
- Ontwikkel een groeistrategie en schaalbaarheid
- Streven naar wereldwijde aanwezigheid
Producten en diensten
- Zorg voor de juiste kwaliteit voor de prijs
- Stimuleer innovatie
- Waarde verbeteren
- Toon vertrouwen in uw producten en diensten
- Competentie van medewerkers
- Zorgen voor de kwaliteit van de klantenservice
- Zorg voor product-/dienstveiligheid
Werkomgeving
- Verbeter het comfort van de werknemer
- Zorg voor adequate vergoedingen en voordelen
- Ondersteun de familiecultuur
- Bevorder een positieve cultuur
- Elimineer bronnen van vijandigheid en ongemak
- Vergroot diversiteit
- Stimuleer naleving van boven naar beneden
- Zorg voor training en ondersteuning van medewerkers
emotionele aantrekkingskracht
- Ontwikkel een sterk merkverhaal
- Zorg voor een sterke bedrijfscultuur met sterke waarden
- Wees transparant en eerlijk
- Spreek rechtstreeks tot uw publiek
Online reputatiemanagement (ORM)
- Ontwikkel een sterke online aanwezigheid
- Claim en optimaliseer social media-accounts
- Publiceer positieve inhoud
- Merk autoriteit opbouwen
- Monitor en reageer op online vermeldingen
- Zorg voor positieve recensies op alle platforms
- Reageren op negatieve recensies en opmerkingen
- Corrigeer fout-negatieve inhoud
- Gebruik SEO om zoekresultaten te verbeteren
Veelgestelde vragen over bedrijfsreputatiestrategie
Wat is het verschil tussen bedrijfsimago en bedrijfsreputatie?
Uw bedrijfsimago bestaat uit de visuele, emotionele en cognitieve associaties die het grote publiek over uw bedrijf maakt. Simpel gezegd, het is waar mensen aan denken als ze aan uw bedrijf denken. Een bedrijf met een goede bedrijfsreputatie zal waarschijnlijk een goed bedrijfsimago genereren, terwijl een bedrijf met een slechte reputatie waarschijnlijk een negatief bedrijfsimago zal genereren.
Zijn PR en reputatiemanagement gerelateerd?
Ja, tot op zekere hoogte. Online reputatiemanagementbureaus zijn anders dan pr-bureaus, maar ze werken hand in hand. Reputatiemanagementbureaus gebruiken PR-bedrijven en vice versa. PR-bedrijven zijn er geweldig in om uitgevers over uw bedrijf te laten praten, crisiscommunicatie te beheren en zelfs bedrijven te helpen prijzen te verdienen. Reputatiebeheerbedrijven zijn zeer gericht op hoe uw bedrijfsimago online wordt weerspiegeld in de vorm van artikelen, recensies en beoordelingen, Wikipedia, afbeeldingen en sociale media. Er is overlap, maar PR-bureaus zijn over het algemeen veel algemener van aard, terwijl reputatie-experts technischer zijn en gericht zijn op online sentiment. Reputation X werkt elke dag samen met PR-bureaus.
Wat doet een reputatiemanager?
Reputatiebeheerfirma’s bouwen, onderhouden en herstellen uw bedrijfsreputatie. Omdat uw reputatie veelzijdig is, moet een managementbedrijf in staat zijn om een complexe en alomvattende strategie te ontwikkelen die alle bijdragende factoren omvat, zoals uw maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), de kwaliteit van uw producten en service, leiderschap en financiële prestaties, medewerkerstevredenheid en werkomgeving, innovatie en integriteit. Uw strategie moet ook de aanwezigheid van online-inhoud aanpakken die uw reputatie verbetert of schaadt.