[ad_1]
Online reputatie is als een kredietrapport dat iedereen kan zien.
Of u nu een filmster of een investeringsbankier bent, uw online reputatie bepaalt hoe anderen u zien. Iedereen kan (en moet!) zijn online reputatie beheren om ervoor te zorgen dat deze de meest accurate weergave van zichzelf is.
We leven in een wereld waarin je geen sollicitatiegesprek kunt bijwonen, een eerste date kunt ontmoeten of zelfs geen oude collega kunt bezoeken zonder vooraf hun naam te Googlen. Het is dus veilig om aan te nemen dat al deze mensen hetzelfde doen voor uw naam. Als ze online iets slechts over je vinden, gaan ze zeker door naar de volgende persoon. Zorg ervoor dat wat mensen vinden in de zoekresultaten overeenkomt met je eigen karakter.
De volgende vijf tips kunnen u helpen controle te krijgen over uw persoonlijke reputatie.
- Google jezelf
- Claim je aanwezigheid op sociale media
- Verwijder negatieve berichten of maak accounts privé
- Post regelmatig om uw merk op te bouwen
- Informatie beheren die andere mensen over u posten
Google jezelf
De eerste stap om controle over uw online reputatie te krijgen, is controleren wat er al op internet bestaat. Door simpelweg uw naam te Googlen, kunt u erachter komen wat er over u wordt gezegd, welke inhoud hoog scoort en of er negatieve inhoud is.
Negatieve of onnauwkeurige inhoud komt vaker voor dan je zou denken. Sterker nog, 75% van de Amerikaanse volwassenen Google zelf, en de helft is niet blij met de resultaten. Neem de tijd om uw zoekresultaten te controleren, en als u niet bevalt wat u ziet, onthoud dan dat u stappen kunt ondernemen om het te wijzigen.
Stop ook niet met het googlen van alleen je naam. Probeer ook varianten van uw naam, veelvoorkomende spelfouten en uw naam samen met andere trefwoorden, zoals de stad waarin u woont, uw bedrijfsnaam of uw functietitel. Google ook je telefoonnummer om te zien waar het opduikt. Dit is allemaal alleen maar om te zien wat er over u is, zodat u een goed idee krijgt van wat iemand zou kunnen zien als ze uw naam googelen.
Maak aantekeningen van uw zoekresultaten, zowel positief als negatief, en gebruik ze later als maatstaf voor het ontwikkelen van uw persoonlijke reputatiemanagementstrategie.
Nadat u uw eerste audit hebt voltooid, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van eventuele wijzigingen in uw zoekresultaten. Vergeet niet om uw zoekresultaten regelmatig te controleren. Veel mensen vinden het handig om elk kwartaal een agenda-item in te stellen om hen eraan te herinneren. U kunt zelfs waarschuwingen instellen via Google’s Me on the Web-tool om vermeldingen van uw naam of e-mailadres in nieuwsartikelen bij te houden. Een andere goede keuze is TalkWalker voor gratis waarschuwingen.
Claim je aanwezigheid op sociale media
Het is veilig om te zeggen dat sociale media op dit moment nergens heen gaan. Heb je je naam al op de topnetwerksites? Als je dat niet doet, is het tijd om een account aan te maken op de belangrijkste (Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram).
Zelfs als je niet van plan bent ze te gebruiken, moet je op zijn minst je naam claimen, de basisinformatie invullen en een profielfoto van jezelf uploaden. Dit zal uw account later beveiligen als u ervoor kiest om actief te worden op sociale media, terwijl u voorkomt dat anderen valse accounts op uw naam maken.
Zorg ervoor dat uw sociale profielen de volgende elementen bevatten:
- Duidelijke profielfoto van jezelf
- Uw volledige naam
- Bio/samenvatting
- Link naar je blog/bedrijfswebsite
- Achtergrond afbeelding
- In ieder geval een paar berichten
Afhankelijk van uw persoonlijke doelen, kunt u ook overwegen om uw eigen domein(en) aan te schaffen. Door een website voor jezelf te maken, kun je inhoud publiceren die je online reputatie zal versterken en een beter beeld van jezelf en je persoonlijke merk zal schetsen. Zelfs als u geen website maakt, kunt u door simpelweg de .com, .net en .org “exact match domain”-versies van uw naam (indien beschikbaar) te kopen, voorkomen dat anderen deze domeinen tegen u gebruiken.
Verwijder negatieve berichten/foto’s of maak accounts privé
Staan er nog foto’s in omloop van je feestend op de universiteit op Facebook? Worden dezelfde foto’s weergegeven op Google-afbeeldingen wanneer u op uw naam zoekt? Iemand van de HR-afdeling zal ze uiteindelijk vinden. Deze en andere oude foto’s die u niet goed van pas komen, moeten indien mogelijk onmiddellijk worden verwijderd.
Als je ze hebt gepost, klik je gewoon op de knop Verwijderen. Als iemand anders ze heeft geplaatst, kun je hem vriendelijk vragen de foto te verwijderen. Als de persoon niet overtuigd kan worden om de foto te verwijderen, kun je jezelf misschien de taggen of de privacy-instellingen van je account wijzigen om deze voor het publiek te verbergen. Soms zullen websites die uw informatie hebben “geschraapt”, zoals Spokeo en anderen, informatie verwijderen als ze op de juiste manier worden benaderd. Deze handige lijst met manieren om negatieve inhoud online te verwijderen, kan ook nuttig zijn.
Hetzelfde geldt voor negatieve of controversiële berichten of opmerkingen. U zult uw accounts zorgvuldig moeten doorzoeken om alles te verwijderen dat suggereert: onprofessioneel gedrag, crimineel gedrag, drinken, drugsgebruik, aanstootgevend gedrag, geweld of pesten. Veel mensen schrobben ook politieke voorkeuren uit hun online inhoud – ze streven ernaar om online “politiek paars” te lijken.
Bouw aan je persoonlijke merk
Als je eenmaal hebt gecontroleerd wat er al over jou online bestaat en alle negatieve dingen hebt opgeruimd, is het tijd om je te concentreren op het bouwen van je persoonlijke merk. Wat je ook naar buiten brengt, of het nu gaat om posts op sociale media of unieke blogcontent, zorg ervoor dat het on brand is.
Hoe meer unieke inhoud u publiceert, hoe groter de kans dat deze hoog in de zoekresultaten terechtkomt. Als uw inhoud consequent hoog scoort, profiteert uw reputatie ervan en heeft u er meer controle over. Het is dus belangrijk om de tijd te nemen om te bepalen wat uw persoonlijke merk is en om online een stem te ontwikkelen. We raden u aan elke week tijd in te plannen om inhoud over uw online merk te publiceren. Doe dit op verschillende platforms, niet allemaal op dezelfde plek. Post bijvoorbeeld een week op Facebook, Twitter en je blog. Schrijf volgende week een gastpost voor plaatsing op de site van iemand anders. Volg deze praktische tips wanneer u een artikel voor uw site of die van iemand anders maakt. De week erop focus je weer op Instagram, Twitter en misschien nog een blogpost. Meng het.
Door unieke inhoud te publiceren, kunt u uw online reputatie beter beheren door meer bestaande inhoud te bezitten. Hoe meer u publiceert, hoe moeilijker het zal zijn voor andere inhoud om hoog te scoren in uw merkzoekresultaten. Dit is een van de grondbeginselen van het onderdrukken van online inhoud.
Informatie beheren die andere mensen over u posten
Het maakt niet uit hoeveel moeite u doet om uw persoonlijke merk te bezitten en unieke inhoud te creëren om uw online reputatie te controleren, het is onmogelijk om externe informatie die anderen over u plaatsen volledig te onderdrukken. Daarom is het belangrijk om jezelf voortdurend te Googlen of waarschuwingen in te stellen, zodat je op de hoogte bent wanneer er niet-vleiende of onware informatie over jou wordt gepost.
Als u dergelijke berichten of foto’s vindt, kunt u deze snel verwijderen voordat ze uw online reputatie kunnen schaden. Untag jezelf indien mogelijk of neem contact op met de site-eigenaar om te verzoeken dat het bericht wordt verwijderd.
Conclusie
Uw persoonlijke online reputatie is een troef die moet worden onderhouden om ervoor te zorgen dat deze de beste vertegenwoordiging van u is. Er is geen enkele persoon die niet zou kunnen profiteren van het verbeteren van zijn online reputatie. Hoe anderen je online zien, kan een enorm verschil maken, van het binnenhalen van je droombaan tot het kunnen deelnemen aan een middaghardloopclub. Zonder een goede online reputatie, zul je moeite hebben om naam te maken in de wereld van vandaag.
Gelukkig zijn er stappen die u kunt nemen om uw persoonlijke reputatie onder controle te houden. Door te controleren wat al bestaat, uw aanwezigheid op sociale media te claimen, negatieve berichten te verwijderen, unieke inhoud te creëren en informatie te beheren die anderen over u plaatsen, kunt u uw online reputatie controleren en verbeteren. Dit zijn dingen die iedereen vandaag kan doen. Maar als je merkt dat je extra hulp nodig hebt of onderweg obstakels tegenkomt, neem dan gerust contact met ons op om verdere opties te bespreken.
Veelgestelde vragen over online reputatie beheren
Hoe kan ik mijn online reputatie verbeteren?
Deze vijf tips kunnen je helpen om je online reputatie te verbeteren. Google zelf. Claim je aanwezigheid op sociale media. Verwijder negatieve berichten of maak accounts privé. Plaats regelmatig berichten om uw merk op te bouwen. Beheer informatie die andere mensen over u posten.
Hoe vaak moet ik zelf Googlen?
Het is een goed idee om jezelf wat regelmatig te Googlen om een nauwkeurige puls te houden op de resultaten van je zoekmachine. Een snelle Google-zoekopdracht kan onthullen wat er online over u wordt gezegd, welke inhoud hoog scoort en of er negatieve inhoud is. Aangezien zoekresultaten voortdurend veranderen, is het belangrijk om uw resultaten actief te monitoren.
Hoe bouw ik aan mijn persoonlijke merk?
Het opbouwen van uw persoonlijke merk begint met het bezitten van al uw webproperty’s. Doe een social media-audit en vul eventuele onvolledige profielen in. Verwijder eventuele negatieve inhoud. Publiceer unieke, hooggeplaatste positieve inhoud.