Verwijdering, de-indexering, onderdrukking. Wat is het verschil?

[ad_1]

Er zijn verschillende manieren om negatieve inhoud over uw bedrijf of website uit de zoekresultaten te verwijderen. Soms is het zo simpel als het verwijderen van de site van de oorspronkelijke uitgever. Er zijn echter gevallen waarin het niet kan (of zal) worden verwijderd, maar inhoud kan nog steeds uit de zoekresultaten worden verwijderd. Wanneer dit niet werkt of geen optie is, kan de inhoud soms worden onderdrukt.

Maar wat is het werkelijke verschil in deze benaderingen en waarom zou je de ene boven de andere gebruiken?

Verwijdering van een webpagina

De meest effectieve aanpak is om het originele artikel of de pagina zelf bij de bron te laten verwijderen door de webmaster. Het verdwijnt dan uit de zoekresultaten omdat zoekmachines zoals Google ontdekken dat de pagina weg is en het resultaat automatisch verwijderen.

Dit kan vaak worden bereikt met een eenvoudig e-mailverzoek aan de webmaster met een uitleg waarom de informatie moet worden verwijderd en waarom het in hun belang is om dit te doen. Veel sites zijn niet alleen trots op het verstrekken van feitelijke informatie, maar rekenen op het vertrouwen dat hun bezoekers en klanten hebben in de geldigheid van hun inhoud, dus zullen ze deze graag verwijderen om schade aan hun eigen reputatie te voorkomen.

In andere, meer extreme gevallen kan het moeilijker zijn en zelfs juridische bijstand in de vorm van een opzeggingsbrief vereisen, maar deze serieuze benadering moet met veel nadenken en mogelijk juridisch overleg worden genomen.

De informatie is echter mogelijk opnieuw gepubliceerd op andere sites op internet. Dus hoewel de originele inhoud mogelijk is verwijderd, zijn deze andere versies nog steeds actief. In deze gevallen moeten mogelijk verdere stappen worden ondernomen.

Zoektermen uit de inhoud verwijderen

Als een webmaster de inhoud niet wil verwijderen, staat hij mogelijk open voor het verwijderen van belangrijke zoektermen. Als u dit doet, kan de pagina “minder relevant” worden en volledig uit de zoekresultaten verdwijnen of er in ieder geval voor zorgen dat deze in de ranglijst daalt tot een plaats waar deze zelden of nooit wordt gezien.

Het kunstmatige-intelligentiesysteem RankBrain van Google kan echter nog steeds een pagina relevant vinden, zelfs als deze niet de exacte zoektermen op de pagina heeft. RankBrain geeft nog steeds waarden aan woorden, zelfs als het geen veelvoorkomende of waardevolle zoektermen zijn, en het zal de inhoud dienovereenkomstig rangschikken in de zoekresultaten.

Verlaat de pagina, maar voeg een NoIndex-tag toe

NoIndexing is een manier om zoekresultaten van Google te verwijderen en toch de inhoud op de originele webpagina te laten staan. Zonder de inhoud te verwijderen, een webmaster voegt een tag toe die zoekmachines informeert om de pagina te negeren en niet in hun zoekresultaten te vermelden. Hoewel het niet wordt weergegeven in zoekopdrachten, is de pagina nog steeds zichtbaar voor bezoekers die door de site bladeren.

Deze kleine maar krachtige tag zorgt ervoor dat een zoekmachine een webpagina passeert en negeert. De tag komt in het HEAD-gebied van de HTML-code en ziet er als volgt uit:

<meta name="robots" content="noindex">

Als u een NoIndex-tag gaat gebruiken om een ​​pagina uit de zoekresultaten te laten verdwijnen het moet op de pagina worden gebruikt en niet in uw robots.txt-bestand. Google heeft het gebruik van de tag op die locatie afgeschaft. Hier is de officiële pagina van Google over het gebruik van NoIndex.

Een NoIndex-tag kan ook handig zijn op dubbele pagina’s op uw site om te voorkomen dat de zoekresultaten onoverzichtelijk worden. Dit is vooral handig voor pagina’s zoals printervriendelijke pagina’s en pagina’s voor intern gebruik. Dit helpt ervoor te zorgen dat zoekmachines de meest relevante en representatieve versies van uw inhoud oppikken.

De-indexeren van zoekresultaten

De-indexering is anders dan NoIndex-tags. Bij de-indexering wordt de site verwijderd uit de index van de zoekmachine, maar niet uit de bronwebpagina. Zowel NoIndexing als DeIndexing hebben hetzelfde effect en verwijderen zoekresultaten van Google of Bing (of Yahoo). Het is het internetequivalent van het verwijderen van je huis van alle kaarten.

Terwijl NoIndex door de uitgever op hun site wordt gedaan, is de-indexering het verwijderen van de site uit de zoekresultaten van Google of Bing en gebeurt dit rechtstreeks met de zoekmachine. Er wordt niet rechtstreeks contact opgenomen met de uitgever.

Nieuwe call-to-action

De-indexering, of verwijdering uit de zoekindex, kan alleen worden bereikt als de betreffende inhoud in strijd is met de servicevoorwaarden van een bepaalde zoekmachine. Dit kan haat of gewelddadige spraak zijn of Persoonlijk identificeerbare informatie (PII). Google heeft het gemakkelijker gemaakt om schendingen van de servicevoorwaarden te melden in een poging om “doxxing” of het kwaadwillig plaatsen van PII te voorkomen.

Naast de-indexering met Google, als een website informatie plaatst die in strijd is met de servicevoorwaarden van de eigenlijke hostingprovider, kunt u een verwijderingsverzoek rechtstreeks indienen bij de hostingservice. Dit omvat gewelddadige of haatzaaiende uitlatingen, evenals bepaalde gevallen van PIL, zoals bankgegevens of persoonlijke informatie, en zou ertoe leiden dat de webpagina of inhoud wordt verwijderd.

Onderdrukking van zoekresultaten

Onderdrukking duwt zoekresultaten naar beneden en “vervangt” ze door betere en relevantere. Dit is een effectieve manier om alles te onderdrukken, van negatieve bedrijfsrecensies tot oude artikelen en inhoud die opnieuw op internet is verspreid.

Wanneer iemand online naar uw merknaam of uw eigen naam zoekt, wordt het negatieve zoekresultaat zo diep begraven dat het zelden of nooit wordt gezien. Het doel is om de positieve en nieuwste informatie op pagina één van de zoekresultaten te laten verschijnen en dit duwt negatieve resultaten natuurlijk naar latere pagina’s.

Hoe de onderdrukking van zoekmachines wordt bereikt

Tijdens een onderdrukkingscampagne beheren online-reputatiebedrijven de ontwikkeling van zeer specifieke webeigenschappen die gemeenschappelijk zijn voor vergelijkbare entiteiten (mensen, merken, enz.). Artsen en tandartsen hebben bijvoorbeeld de neiging om zoekresultaten heel anders te retourneren dan advocaten. De aanpak is om resultaten te creëren die als eerste worden gezien wanneer mensen naar uw specifieke sector zoeken of zoektermen correleren.

Reputatiebureaus analyseren individuele situaties en ontwerpen webontwikkelings- en inhoudsplannen om specifieke hiaten in zoekopdrachten op te vullen. Elke situatie is anders en moet ook als zodanig worden benaderd. De bedrijven passen vervolgens geavanceerde en bewezen technieken voor zoekmarketing toe om de juiste zoekresultaten te promoten en die negatieve resultaten te verminderen.

U kunt hier meer informatie vinden over het onderdrukken van zoekmachines.

Veelgestelde vragen over het verwijderen van inhoud

Wat is inhoudsverwijdering?

Bij het verwijderen van inhoud wordt negatieve inhoud bij de bron verwijderd. Dit omvat het volledig verwijderen van de pagina, het toevoegen van een NOINDEX-tag om de pagina te verbergen voor de zoekresultaten van Google en het verwijderen van zoektermen om het artikel minder relevant te maken.

Wat is de-indexeren?

Bij de-indexering wordt de site uit de index van de zoekmachine verwijderd, maar niet uit de bronwebpagina. Dit betekent dat de inhoud nog steeds bestaat, maar dat het voor iemand moeilijk zal zijn om de pagina in de zoekresultaten te vinden. Dit is voornamelijk het gevolg van schendingen van de servicevoorwaarden van Google (of andere engines) en moet binnen zeer specifieke parameters van haat of gewelddadige uitlatingen of persoonlijk identificeerbare informatie (PII) vallen.

Wat is inhoudsonderdrukking?

Onderdrukking van inhoud is het omlaag duwen van zoekresultaten door ze te vervangen door relevantere, positievere inhoud. Inhoudsonderdrukking kan zeer effectief zijn bij het verbeteren van uw zoekresultaten als u negatieve inhoud op de eerste pagina van Google heeft.

Plaats een reactie