[ad_1]
Wat is de rol van ORM in digitale marketing? Wat is het verschil tussen SEO en ORM? SEO staat voor “Search Engine Optimization”. ORM staat voor “Online Reputatie Management”.
Je hebt er misschien wel eens van gehoord, ook wel Search Engine Reputation Management genoemd. SEO houdt zich over het algemeen bezig met het verkrijgen van een website om beter te ranken voor een product of dienstgerelateerde zoektermen. ORM gebruikt SEO en een verscheidenheid aan andere technieken om het algehele imago van een merk te verbeteren. Beide zijn subsets van online marketing.
Al twee decennia gebruiken bedrijven en particulieren technieken voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) om de positie van hun zoekmachinepagina’s te verbeteren. Aan het eind van de jaren ’90 werd het duidelijk dat de optimale plaats voor uw site om op de eerste pagina te verschijnen, officieel de eindeloze strijd om paginarangschikkingen voerde. De oorlog duurt vandaag voort en treft zowel online als offline bedrijven.
SEO is zo prominent aanwezig dat de meeste online marketingcampagnes zich richten op het verbeteren van de paginarangschikking voor specifieke gerichte zoekwoorden. Dit is een essentieel stuk in de digitale marketingpuzzel, maar het is op zichzelf niet genoeg. Om blijvende veranderingen aan te brengen in de manier waarop u of uw bedrijf online kijkt, is het van cruciaal belang om sterke SEO- en ORM-technieken te gebruiken.
Secties
- Wat is online reputatiemanagement?
- SEO-technieken
- SEO-praktijken voor online reputatiebeheer
Wat is online reputatiemanagement?
Online reputatiemanagement verbetert hoe merken er online uitzien. Het verbetert rankings, beoordelingen, zoekprofielen, sociale media en websites door een bedrijf (of persoon) meer online pers en vermeldingen te krijgen. Reputatiemanagement wordt ook wel SEO-reputatiemanagement genoemd.
ORM = Veel websites. minder gebrandmerkt zoektermen.
ORM-bedrijven gebruiken veel technieken om de klus te klaren. Een van die technieken is SEO (zoekmachine optimalisatie). Ze houden zich bezig met SEO samen met andere disciplines zoals webanalyse, webontwikkeling, inhoudontwikkeling en online public relations.
De voordelen van ORM gaan verder dan zoekresultaten en omvatten:
- Hoger vertrouwen. Mensen vertrouwen een merk of persoon met een goede reputatie meer.
- Verhoogde winst. Bedrijven met hoge sterbeoordelingen en recensies krijgen meer opdrachten.
- Beter talent. Merken met een positieve reputatie verdienen betere medewerkers.
- Minder risico. Mensen bewegen met menigten. Noem het de ‘gebroken raamtheorie’ van reputatiemanagement.
- Zachtere behandeling. Bedrijven die dezelfde kernwaarden delen als hun klanten, zullen een reputatieschandaal waarschijnlijk gemakkelijker te boven komen dan zonder. Denk aan Apple Computer versus Monsanto.
Wat doet SEO?
Er zijn veel verschillende factoren die meespelen, maar zoekmachineoptimalisatie verhoogt de zichtbaarheid van een pagina door de positie te verhogen, waardoor de pagina bovenaan de zoekresultaten wordt geplaatst en op de heilige graal van de eerste pagina.
SEO = Een website. Veel zoektermen.
SEO is niet alleen een techniek die goede reputatiebedrijven in hun gereedschapskist gebruiken, het is ook de naam van een hele discipline die zich voornamelijk bezighoudt met het omhoog krijgen van een website in de zoekresultaten, meestal voor commerciële doeleinden.
Steeds veranderende SEO-technieken
De methoden van SEO veranderen altijd, zoals een hectisch spel van afstand houden tussen internetgebruikers en zoekmachines. Internetmarketeers en Search Engine Reputation Management-bedrijven zijn de apen in het midden, die ijverig werken om beide kanten in de gaten te houden en alle mogelijke hints op te vangen. Na verloop van tijd ontstaan patronen.
De game wordt nog interessanter gezien het feit dat Google zijn algoritmen tussen de 500 en 600 keer per jaar verandert, met grote veranderingen door de jaren heen. Toch slagen SEO-experts erin om de belangrijkste aspecten van deze algoritmen te achterhalen en deze toe te passen op het maken en onderhouden van websites.
Deze week rolt Google bijvoorbeeld de update “Nuttige inhoud” uit. Het gaat de hele SEO-industrie opschudden.
Hier zijn slechts enkele van de belangrijkste tactieken die deze experts gebruiken.
Optimalisatie op locatie
Een van de startplaatsen voor SEO is in de HTML van de pagina zelf. U hoeft geen webontwikkelaar te zijn om wijzigingen aan te brengen in de opmaaktaal achter de browser. Zonder in te gaan op de feitelijke details van het bewerken van een HTML-pagina omwille van ruimte en reikwijdte, weet dat het verbeteren van uw metabeschrijving en titeltag, het toevoegen van meer header-tags van verschillende niveaus en het gebruik van interne links uw pagina allemaal helpen om in rang te stijgen .
Inhoud is (nog) koningin
Simpel gezegd, hoe meer inhoud van hoge kwaliteit die relevant is voor uw niche, hoe groter uw kansen om een pagina in de top zoekresultaten te krijgen; vooral voor long-tail zoektermen. Combineer dat met het feit dat meer inhoud meer mogelijkheden betekent om mensen op uw site te laten browsen, en u heeft des te meer reden om een constante voorraad goede inhoud online aan te houden.
Linkbuilding of offsite optimalisatie
Linkbuilding houdt in dat andere gerenommeerde sites naar uw pagina linken. Dit biologisch doen is de beste manier. Een link die organisch is verkregen door de wil van de persoon die hem heeft gelinkt, is niet alleen ethisch, maar wordt ook beschouwd als van een hoger kaliber en waarde voor de zoekmachines. Het idee is simpel: als andere vertrouwde sites iets waardevols op uw site vinden, denkt Google: “Hé! Er moet hier iets goeds zijn.”
SEO-praktijken voor online reputatiebeheer
Een goed online reputatiemanagementbedrijf gebruikt SEO en andere tactieken om een positief imago van een merk, bedrijf of individu te creëren of te behouden.
Een reputatiecampagne, en veel van het werk dat betrokken is bij Search Engine Reputation Management, is afhankelijk van het creëren van positieve inhoud. Deze bedrijven kunnen een massa geweldige inhoud maken en deze hosten op de blog, website, sociale media en andere sites van een bedrijf die relevant zijn voor die entiteit. Vervolgens, met behulp van het arsenaal aan tactieken onder de SEO-paraplu, duwt het reputatiebedrijf positieve inhoud naar de top van de zoekresultaten.
Als gebeurtenissen uit het verleden of PR-problemen een bedrijf achtervolgen, zullen ze vaak een bedrijf voor zoekmachinereputatiebeheer benaderen om het merk en het online imago van het bedrijf nieuw leven in te blazen. Een online reputatiemanagementbedrijf kan een campagne voeren om via SEO alle goede dingen over het bedrijf en het merk aan het licht te brengen.
Het grote ding om op te letten
De meeste Search Engine Reputation Management-bedrijven doen niet aan SEO (tenminste niet in onze onderzoeken van de afgelopen tien jaar). Dit komt omdat het duur is en de klant normaal gesproken niet kan zien dat het niet wordt gedaan. Maar het niet doen van SEO als onderdeel van een Search Engine Reputation Management-campagne veroorzaakt problemen. SEO cementeert de zoekresultaten, waardoor ze zowel een lange levensduur als betere prestaties krijgen. Als een ORM-bureau hun werk niet ondersteunt met echte eerlijke SEO, kijk dan ergens anders.