[ad_1]
- Bedrijfsreputatie is misschien wel het meest waardevolle immateriële goed van een bedrijf.
- Het onderschatten van het belang van bedrijfsreputatie kan fataal zijn voor uw bedrijf.
- Een positieve bedrijfsreputatie is uiterst moeilijk voor concurrenten om te repliceren of te overwinnen en kan een enorme impact hebben op de bedrijfsresultaten.
- Een van de sleutels tot het opbouwen en behouden van een goede bedrijfsreputatie is dat u uw stakeholders in uw gedachten houdt.
- Bedrijfsreputatie kan worden gevormd door de resultaten van zoekmachines, de inhoud op uw site, recensies, berichtgeving en openbare acties die door uw bedrijf en zijn leiders worden ondernomen.
- Bedrijfsreputatie is iets dat moet worden bewaakt en bevorderd.
Wat is bedrijfsreputatie?
De meeste succesvolle bedrijfsleiders bereiken hun prestatie niet door te luisteren naar alles wat iedereen hen vertelt of zegt. Soms is het tegen de stroom in gaan en risico’s nemen die de beste zet blijkt te zijn. Maar als u eenmaal aan de top staat en toezicht houdt op een bedrijf, wordt het steeds belangrijker om uw oren naar de grond te hebben en scherp bewust te zijn van uw bedrijfsreputatie – de perceptie van uw belanghebbenden van uw bedrijf.
Voordat u een kapotte reputatie kunt herstellen of een goede kunt gebruiken, moet u volledig begrijpen wat een bedrijfsreputatie is en hoe deze wordt gevormd. Onderstaande grafiek geeft een overzicht van de verschillende invloeden op de reputatie van een bedrijf.
In een artikel geschreven voor FreshBusinessThinking.com legt Andrew Lester uit: “De bedrijfsreputatie van een bedrijf is de som van alle opvattingen en overtuigingen over het bedrijf op basis van zijn geschiedenis en toekomstperspectieven, in vergelijking met naaste concurrenten.”
Dus wiens opvattingen en overtuigingen zijn het belangrijkst als het gaat om de reputatie van een bedrijf?
Het antwoord zijn de stakeholders van uw bedrijf. Merkbelanghebbenden zijn gewoon elke persoon of groep die geïnteresseerd is in de resultaten van uw bedrijf. Waaronder:
- Klanten
- Medewerkers
- Aandeelhouders
- Concurrenten
- Beïnvloeders
Hoewel elk van hen uw bedrijf anders zal bekijken omdat ze elk unieke belangen hebben, bepalen hun gevoelens samen uw bedrijfsreputatie.
Wat drijft de bedrijfsreputatie nog meer?
- Bedrijfswaarden
- Kwaliteit van aangeboden producten of diensten
- Medewerkerssentiment en werkomgeving
- Bedrijfsmethoden
- Klantenservice
- Marktwaarde
Bij het definiëren van bedrijfsreputatie is het essentieel om te onthouden dat het een immaterieel actief is. In de bedrijfswereld is een asset alles wat van waarde is voor een bedrijf.
Materiële activa kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: vlottende activa en vaste activa. Materiële activa zoals contanten, onroerend goed, grond, uitrusting en inventaris worden vaker besproken en zijn gemakkelijker te volgen, omdat u er doorgaans een geldwaarde aan kunt toekennen.
Net als deze kwantificeerbare activa, heeft een bedrijfsreputatie een aanzienlijke waarde voor een bedrijf. In tegenstelling tot materiële activa, is de waarde van bedrijfsreputatie echter niet gecorreleerd aan iets fysieks en kan het moeilijker zijn om precies te bepalen.
Hier is een eenvoudige afbeelding die het verschil laat zien tussen materiële activa en immateriële activa:
Goodwill, merkherkenning, merkzoekresultaten, recensies en beoordelingen en bedrijfsmethodologieën zijn voorbeelden van immateriële activa die rechtstreeks bijdragen aan de reputatie van een bedrijf. Uw reputatie is een krachtig bezit dat groter kan zijn dan de som der delen.
Maar omdat bedrijfsreputatie een immaterieel goed is, kunnen bedrijfseigenaren deze gemakkelijk over het hoofd zien en verwaarlozen. Sommige eigenaren zien misschien niet eens de tekenen dat ze reputatiebescherming of reparatie nodig hebben, waardoor hun reputatie en inkomsten verloren gaan die voorkomen hadden kunnen worden. Wanneer ze eindelijk de balans opmaken van hun reputatie, kan er een grote hoeveelheid schade worden aangericht en moeten ze mogelijk enorme reparatie-inspanningen uitvoeren.
Het onderschatten van het belang van de reputatie van uw bedrijf kan een fatale fout blijken te zijn. Dit is de reden waarom het ontwikkelen van een bedrijfsreputatiestrategie van cruciaal belang is.
Waarom is de reputatie van een bedrijf belangrijk?
Hoewel de reputatie van een bedrijf moeilijk te kwantificeren kan zijn, is het van essentieel belang dat een bedrijf deze nauwlettend in de gaten houdt, omdat een goede reputatie een enorm voordeel kan hebben voor het bedrijfsleven.
Naast het creëren van goodwill en een positief gevoel bij klanten, klanten en uw eigen medewerkers, is het voor concurrenten erg moeilijk om een positieve bedrijfsreputatie te evenaren of te overwinnen.
“Een goede bedrijfsreputatie is van cruciaal belang, niet alleen vanwege hun potentieel voor waardecreatie, maar ook omdat hun immateriële karakter replicatie door concurrerende bedrijven aanzienlijk moeilijker maakt”, aldus een academisch artikel in het International Journal of Business and Social Science.
Wanneer uw merk, product, medewerkers en klanten allemaal samenkomen en succesvol zijn, is het een unieke formule die werkt. Een ander bedrijf kan niet zomaar binnenkomen en proberen het te repliceren omdat het niet alle componenten of hetzelfde pad heeft om ze samen te stellen op de manier die jij hebt. Er is niemand anders daarbuiten zoals jij. Uw bedrijf is één op de miljoen en daarom is het nog belangrijker dat u uw reputatie beschermt.
De omzet van een organisatie kan stijgen en dalen met de eb en vloed van de bedrijfsreputatie. Dit is waar marketing om de reputatie van een merk vorm te geven een rol speelt.
Wanneer iemand een Google-zoekopdracht uitvoert voor de producten of diensten die uw bedrijf levert, verschijnt u dan hoog genoeg in de zoekresultaten? Hoe zien online reviews van uw product/bedrijf eruit? Wat zeggen de afbeeldingen en inhoud over uw bedrijf die in de zoekresultaten worden weergegeven over uw merk?
Dit zijn allemaal belangrijke vragen om te stellen bij het definiëren van uw bedrijfsreputatie.
Hoe bouw je een bedrijfsreputatie op?
Het begrijpen en erkennen van de wispelturige aard van de bedrijfsreputatie is de eerste stap naar het opbouwen en beheren ervan. Het versterken en behouden van de bedrijfsreputatie is een continu proces voor CEO’s en andere leiders van organisaties, maar het begint in de eerste plaats met het in gedachten houden van belanghebbenden.
Beter kunnen communiceren met belanghebbenden en ervoor zorgen dat hun behoeften en zorgen worden aangepakt, is de ruggengraat van bedrijfsreputatiebeheer. De communicatie met stakeholders wordt aangevuld met hoe jouw merk wordt ervaren door stakeholders. Deze perceptie wordt beïnvloed door verschillende factoren.
Zoekmachine resultaten
Verschillende stakeholders zullen naar verschillende dingen zoeken, maar het is belangrijk om in hun schoenen te staan en te denken als een investeerder, klant of medewerker.
Wanneer belanghebbenden Google-zoekopdrachten uitvoeren, gebruiken ze meestal zogenaamde ‘longtail-zoekwoorden’. Dit zijn zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Onderzoek naar zoekmachineoptimalisatie (SEO) toont aan dat deze longtail-zoekopdrachten een hogere conversieratio hebben dan kortere zoektermen.
Dus bij het strategiseren van SEO voor uw bedrijf, is het rangschikken voor longtail-zoekwoorden cruciaal bij het vaststellen van de geloofwaardigheid van uw organisatie op internet. Immers, als het niet op de eerste resultatenpagina van Google staat, kan het net zo goed niet bestaan.
In het bovenstaande voorbeeld kun je zien dat de langere zoekopdracht ‘wanneer tomaten planten’ een hogere conversieratio heeft dan de simpele zin ’tomatenplant’. De nog specifiekere zin “waarom worden mijn tomatenplanten geel” heeft een kleiner aantal zoekopdrachten, maar een veel hogere conversieratio. De uitdrukking “tomatenplant” is zo eenvoudig dat deze wordt opgeslokt door de algemeenheid van de zoekopdracht, terwijl de tweede en derde zin gericht zijn op meer specifieke zoekresultaten en mensen naar uw bedrijf brengen.
Nieuwsverslaggeving
Wanneer belanghebbenden uw merk met succes vinden via zoekmachines, welke inhoud zullen ze dan zien?
Ontvangt uw organisatie negatieve of positieve pers? Het is triest maar waar; zelfs bedrijven met de beste reputatie moeten soms spitten naar positieve pers, terwijl negatieve pers altijd overvloedig vooraan staat. Houd er ook rekening mee dat beoordelingen een steeds belangrijker soort positieve of negatieve pers zijn.
Dat maakt het des te belangrijker om het soort berichtgeving dat uw bedrijf ontvangt te controleren en te beheren. Negatieve pers kan sneeuwballen en moet proactief worden aangepakt. Zo niet, dan kan het een groter probleem worden of zelfs een situatie die crisisbeheersing vereist. De positieve pers moet worden benut en benut, zolang het relevant is.
Als uw organisatie betrokken is geweest bij goodwill of liefdadigheidsinspanningen, of als een van haar producten/diensten is erkend of bekroond, zorg er dan voor dat er veel inhoud over is (dwz blogs, sociale berichten, persberichten, enz.). Laat merkevangelisten over uw nieuws praten en geef hen de tools om de informatie te promoten. Een groot deel van het leiden van een organisatie en het opbouwen van een positieve bedrijfsreputatie gaat over het constant vinden van manieren om de positieve pers op te laten wegen tegen de slechte.
Vergeet ook niet om te communiceren met beoordelingen. Als mensen goede opmerkingen achterlaten op beoordelingssites, reageer dan met dank. Als er negatieve beoordelingen zijn of als belanghebbenden problemen hebben met uw bedrijf of hun ervaringen, zorg er dan voor dat u met hen samenwerkt om hun klachten op te lossen. Als je ze blij kunt maken, kun je ze misschien zelfs hun recensie laten verwijderen of wijzigen nu hun zorgen zijn weggenomen.
Publieke acties
Geen woorden maar daden. De marketing van uw bedrijf kan zo positief mogelijk zijn, maar als de activiteiten van uw organisatie niet in lijn zijn en de beloften van de marketing en branding niet nakomen, kan dit wantrouwen creëren tussen belanghebbenden en uw bedrijf.
Wantrouwen en een goede reputatie gaan niet samen.
Hoe gaat uw bedrijf om met een crisis? Spreken medewerkers zowel on- als off-the-record hoog over uw organisatie? Hoe ziet het persoonlijke leven van de CEO eruit in de publieke belangstelling? Sluit je aan bij de maatschappelijke opvattingen van het publiek?
Dit alles en meer kan de publieke perceptie beïnvloeden en uw bedrijfsreputatie beïnvloeden. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat degenen met de beste reputatie er niet zijn gekomen door onauthentiek te zijn; ze namen beslissingen met de belangen van stakeholders voor ogen en lieten zien dat ze als organisatie te vertrouwen waren door continue positieve actie. Het gebeurde ook niet van de ene op de andere dag of door geen aandacht te schenken aan hun reputatie. Het is alsof je een bloem laat groeien; het kost tijd, moeite en aandacht.
Conclusie
Dat u niet kunt aanraken, zien of tellen, betekent niet dat de reputatie van een bedrijf voor geen enkele organisatie een van de belangrijkste activa is. Het is misschien wel het meest waardevolle immateriële actief van een bedrijf en is onderhevig aan risico’s.
Als een collectieve kijk op de belangen en het sentiment van belanghebbenden, is bedrijfsreputatie een pijler van succes voor elk bedrijf en een eigenschap die een bedrijf kan onderscheiden van zijn concurrenten.
Het is van het grootste belang dat bedrijfsleiders hun bedrijfsreputatie regelmatig identificeren en controleren. Als het opbouwen, beheren of repareren van een bedrijfsreputatie nodig is, kunnen professionals die gespecialiseerd zijn in reputatiebeheer helpen.
Veelgestelde vragen
Wat is bedrijfsreputatie?
Bedrijfsreputatie is de som van alle opvattingen en overtuigingen over een bedrijf op basis van zijn geschiedenis, interacties en toekomstperspectieven, in vergelijking met naaste concurrenten. De meningen en overtuigingen die er het meest toe doen, zijn die van de belanghebbenden van een bedrijf, zoals werknemers, klanten en investeerders.
Waarom is de reputatie van een bedrijf belangrijk?
De omzet van een organisatie kan stijgen en dalen met de eb en vloed van de bedrijfsreputatie. Een positieve bedrijfsreputatie is erg moeilijk voor concurrenten om te evenaren of te overwinnen.
Hoe bouw je een bedrijfsreputatie op?
De wispelturige aard ervan begrijpen en erkennen, is de eerste stap naar het opbouwen of beheren van uw bedrijfsreputatie. Het versterken en behouden van de bedrijfsreputatie is een continu proces voor CEO’s en andere bedrijfsleiders, maar het begint allemaal met het in gedachten houden van één woord: belanghebbenden. Beter kunnen communiceren met belanghebbenden en ervoor zorgen dat u inspeelt op hun behoeften en zorgen, vormt de ruggengraat van bedrijfsreputatiebeheer. Dat wordt aangevuld met hoe uw merk wordt waargenomen door belanghebbenden, die wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals SEO, berichtgeving, recensies en publieke acties.