[ad_1]
Digitale PR (public relations) maakt gebruik van online media en bouwt relaties op met online journalisten, bloggers en influencers om online merkboodschappen te versterken.
Het internet heeft nooit aan modewoorden ontbroken. Een recente toename van interesse in digitale PR zorgt ervoor dat critici, fans en oplichters die links verkopen, moeite hebben om het eens te worden over wat ‘digitale PR’ werkelijk betekent. Zoals je je kunt voorstellen, verlegt elke partij zijn eigen focus en bijbehorende taal, waardoor een diffuus concept ontstaat.
Bij Reputation X houden we ons al sinds 2005 bezig met digitale PR, lang voordat anderen begonnen te discussiëren over wat digitale PR eigenlijk is. Sinds onze oprichting werken we met de volgende definitie voor digitale PR:
Digitale PR maakt gebruik van online media en bouwt relaties op met online journalisten, bloggers en influencers om online merkboodschappen te versterken.
De focus van PR in de digitale wereld ligt op vriendschappen bouwen, het diversifiëren van informatiebronnen en het zorgvuldig beïnvloeden en beheren van wat anderen over uw bedrijf zeggen. net als de eerste erkende professionals in PRis het gebied van digitale public relations gericht op het verstrekken van evenwichtige informatie en het bestrijden van verkeerde informatie.
Een goede digitale PR-strategie omvat veel tactieken die uw bedrijf waarschijnlijk al gebruikt om uw online aanwezigheid op te bouwen, zoals:
- Traditionele public relations
- Contentmarketing
- SEO
- Sociale media
- Influencer-bereik
Relaties zijn cruciaal. Bedrijven zonder relaties zien zich genoodzaakt hun toevlucht te nemen tot snelle oplossingen die later een terugslag veroorzaken: verkeerde informatie, tijdelijke tactieken en snel verouderende tactieken voor het opbouwen van links. Nee, nee, en nog een keer.
“Analoge” en digitale PR
Digitale PR verschilt niet veel van wat men ‘analoge PR’ zou kunnen noemen. Deze bekende, klassieke interpretatie van public relations bestaat al meer dan een eeuw. Op beide gebieden biedt het hebben van relaties met de juiste mensen mogelijkheden om uw naam te verspreiden, positieve informatie te verspreiden en onjuiste informatie verminderen of corrigeren. Het hebben van een robuust en actief netwerk van relaties is de sleutel tot succes in zowel digitale als klassieke PR.
Blogs, websites en socialemediakanalen van influencers hebben de verspreiding van informatie gedemocratiseerd en kranten, radiostations en tijdschriften grotendeels vervangen. Gesprekken op Twitter vervangen het wrijven bij branche-evenementen of nieuwscafés, net zoals vermeld op een populaire website de huidige versie is van een vermelding in een artikel in een krant met een grote oplage.
Digitale PR-bureaus zullen doorgaans nog steeds online persberichten opstellen, maar er zijn eindeloze mogelijkheden voor aanvullende promotietactieken voor uw merk. Hier zijn een paar voorbeelden van digitale PR-initiatieven die verder gaan dan het persbericht.
- Betekenisvolle relaties opbouwen met online journalisten, bloggers en influencers
- Backlinks verkrijgen
- Online bedrijfsprofielen maken
- Gastposts en andere inhoud van derden publiceren
- Positieve recensies en sociale vermeldingen aanmoedigen
Het verschil tussen digitale PR en linkbuilding
Dit betekent dat linkbuilding een strategie is die wordt toegepast in digitale PR, niet een andere manier om te beschrijven wat digitale PR is. Als u zich alleen concentreert op het bouwen van links, moet u andere belangrijke onderdelen van een digitale PR-strategie opgeven.
Wanneer deze focus op het bouwen van links wordt gedaan zonder eerst te focussen op relaties, kom je onvermijdelijk uit bij de interpretatie van de oplichter. In deze visie worden relevantie en transparantie op zijn best gemakkelijk opgeofferd en in het slechtste geval gezien als obstakels op de weg naar het leggen van verbindingen. In relaties is relevantie echter een belangrijk onderdeel.
Zeggen dat digitale PR hetzelfde is als linkbuilding, is hetzelfde als naar een gerenommeerd restaurant gaan om aan de bar te zitten en dronken te worden van wijn. Wijn drinken is een onderdeel van de restaurantervaring, maar door je er alleen op te concentreren, mis je eigenlijk het punt – en de ergste overtreders zijn hinderlijk voor iedereen in het etablissement.
Een sterke digitale PR-strategie opzetten
Een digitale PR-strategie helpt je zeker om links op te bouwen, maar het doet zoveel meer. Het opstellen en uitvoeren van een sterke digitale PR-strategie biedt u drie belangrijke voordelen:
- Een online reputatie opbouwen
- Uw reputatie hoog houden
- Uw reputatie beschermen
Een online reputatie opbouwen
Een sterke digitale PR-strategie helpt u of uw bedrijf een online reputatie die duurzaam, betrouwbaar en afgestemd is op uw waarden. Door relaties op te bouwen met een netwerk van mensen en influencers wordt informatie over uw bedrijf over een langere periode opgebouwd en krijgt deze de kans om organisch te groeien en zich te ontwikkelen.
Een van de beste voorbeelden hiervan is het maken van een Wikipedia-pagina. Als u een pagina wilt maken die niet wordt verwijderd, heeft u voldoende bronnen van derden nodig om een dergelijke pagina te rechtvaardigen. Door deze bronnen te selecteren en te informeren, behoudt u een zekere mate van controle over de beschikbare informatie en u diversifieert de bronnen van deze informatie.
Uw online reputatie hoog houden
Door een netwerk van relaties op te bouwen, kunt u omgaan met negatieve of vijandige online sentimenten over uw merk door uw supporters te activeren en de waarheid boven tafel te krijgen. Het geeft je de kans om negatieve informatie compenseren of vervangen en onnauwkeurigheden die de goede dingen die mensen over uw bedrijf vinden overschaduwen.
Als er toch iets misgaat in uw bedrijf of uw reputatie, bestaat er een groot risico dat uw reputatie online wordt aangetast. Mensen die naar uw bedrijf zoeken, vinden mogelijk een onevenredige hoeveelheid informatie over een oud of eenmalig incident. Het hebben van een sterk relatienetwerk dat slechte informatie met goede kan balanceren, helpt je om crises aan te pakken als ze zich voordoen.
Uw online reputatie beschermen
Ten slotte, door een digitale PR-strategie te creëren voordat deze nodig is, kunt u bescherm uw bedrijf tegen toekomstige schade door proactieve maatregelen op te zetten om negativiteit of slechte pers aan te pakken voordat het gebeurt. Dit combineert de twee voorgaande elementen van een sterke digitale PR-strategie. Het maakt het aanpakken van een crisis veel gemakkelijker en helpt bij het bouwen van een solide basis die ten grondslag ligt aan en onderhoudt aan uw (bedrijfs)reputatie.
Voordelen van digitale PR
Digitale PR is een uitstekende aanvulling op ander SEO- en marketingwerk dat u doet om uw online reputatie te verbeteren. Een van de belangrijkste resultaten van een succesvolle digitale PR-strategie is een verbeterde naamsbekendheid. De tactieken die in dit artikel worden beschreven, zijn allemaal ontworpen om mensen niet alleen bewust te maken van uw merk, maar het ook in een positief daglicht te stellen.
Hier zijn een paar voordelen die digitale PR voor uw bedrijf kan bieden:
- Bouw naamsbekendheid op
- SEO verbeteren
- Verhoog het websiteverkeer
- Online autoriteit vestigen
- Verkoop verhogen
- Verbeter de online reputatie
Conclusie
Over het concept van digitale PR kan (en zal) veel worden gedebatteerd, maar public relations gaat eerst over relaties. Het digitale deel heeft alleen invloed op de gebruikte tactieken, niet op de gebruikte strategieën. Zonder de relaties zullen tactieken die als digitale PR worden bestempeld op de lange termijn onhoudbaar blijken en niet bieden wat een goede digitale PR-strategie u zou moeten bieden: een solide, positieve online reputatie die is ontworpen om te groeien en de occasionele storm te doorstaan.
Veelgestelde vragen over digitale PR
Wat is een goede digitale PR-strategie?
Een goede digitale PR-strategie is gericht op het opbouwen van relaties met belangrijke mensen: bloggers, influencers en journalisten. Door met die relaties te beginnen, kunt u uw online reputatie opbouwen, balanceren en beschermen.
Hoe meet je het effect van digitale PR?
Vaak willen mensen bepaalde negatieve informatie zien verdwijnen (zoals slechte zoekresultaten of slechte recensies). Ofwel het overstemmen of het verwijderen van de negatieve informatie is het duidelijkste resultaat van een goede digitale PR-strategie, maar er zijn andere manieren om de effecten van digitale PR te meten.
Waarom is digitale PR belangrijk?
Digitale PR beschermt uw bedrijf tegen (de negatieve effecten van) verkeerde informatie, laster en een slecht bedrijfsimago. Naast het aanpakken van deze bestaande problemen, helpt een goede digitale PR-strategie ook toekomstige problemen aan te pakken.