[ad_1]
Influencer-marketing is uitgegroeid van een marginale tactiek tot een miljardenindustrie. Zo veel zelfs dat merken tot $ 15 miljard aan influencer marketing. Er zijn veel soorten influencers, van Instagram influencers tot Amazon, YouTube en Twitter influencers. Ieder heeft haar of zijn eigen niche. Dit artikel onderzoekt wat ze zijn, factoren die een influencer maken en hoe partnerschappen werken.
In de afgelopen jaren heeft het woord ‘influencer’ een nieuwe woordenboekdefinitie gekregen, een functietitel geworden en merken gedwongen hun marketingstrategie en budget te heroverwegen.
Waar het woord “Invloed” vandaan komt
Het begrip invloed is diepgeworteld in de moderne samenleving. Het woord zelf is afgeleid van het Latijn beïnvloeden wat “een toevloed, vloeiende materie” betekent. Het werd in de astrologie ook gebruikt in de betekenis van „het binnenstromen van etherische vloeistof (die de menselijke bestemming beïnvloedt)”.
Afgezien van horoscopen, dient onze moderne vertolking van een influencer nog steeds om het menselijk lot te beïnvloeden. Digitale influencers verschijnen op onze social media-feeds, de websites die we bezoeken en de advertenties die we gebruiken om onze mening te vormen.
De golf van sociale beïnvloeders
De recente toename van influencers op sociale media is grotendeels te wijten aan het aantal mensen dat dagelijks sociale media gebruikt. Volgens We Are Social’s Wereldwijd digitaal rapport 2019, 3.484 miljard mensen gebruiken actief sociale media. Dat is ongeveer 45% van de wereldbevolking.
Aangezien de halve wereld op sociale media zit, is het alleen maar logisch dat mensen en merken als influencers naar voren komen om verschillende producten en ideeën te promoten bij dit gigantische publiek.
Deze blog gaat over:
- Definitie van een influencer
- Wat een influencer op sociale media is, inclusief de rol die gesponsorde inhoud speelt in de identiteit van een influencer
- Hoe merken en websites kunnen fungeren als influencers
- Het belang van authentieke merkpartnerschappen
Wat is een beïnvloeder?
Een beïnvloeder is iemand of iets dat:
- Heeft toegang tot een nichegroep van mensen die actief betrokken zijn bij de persoon of website.
- Wordt vertrouwd of in hoog aanzien gehouden door volgers of abonnees.
- Heeft de macht om de publieke opinie vorm te geven over zaken als aankoopbeslissingen, politieke doelstellingen en vertrouwen in merken.
Het ontwikkelen van positieve relaties met influencers kan leiden tot samenwerkingen die uw merk kunnen helpen om marketingdoelen te bereiken en uw online reputatie te verbeteren.
De belangstelling voor influencers is exponentieel gegroeid, beginnend in 2015, rond dezelfde tijd dat de influencer-cultuur begon te ontstaan. Google-zoekopdrachten naar het woord ‘influencer’ nemen toe en het ziet er niet naar uit dat ze snel zullen vertragen.
Wat is een? sociale media beïnvloeder?
EEN social media influencer is een persoon die een duidelijke aanhang heeft opgebouwd vanwege hun kennis en expertise binnen een specifieke niche. Ze posten regelmatig en zijn betrokken bij hun volgers, waardoor ze een betekenisvolle relatie opbouwen met mensen die ze anders niet zouden hebben gekend zonder hun sociale platform. Niche-influencers hebben toegewijde fans met een hoge betrokkenheid, dit voorbeeld van Instagram-marketing voor dierenwinkels is een goed voorbeeld van de soorten nichemarketing die mogelijk zijn.
Influencers delen alle soorten content, zoals:
- Handige tips en trucs binnen hun niche
- Momentopnamen van hun dagelijks leven
- Gesponsorde inhoud
Zodra een influencer iets plaatst, hebben hun volgers een meer dan gemiddelde kans om dit voorbeeld te volgen, of dat nu het kopen van een bepaald product is of het uitproberen van het recept dat is gepost.
De beste beïnvloeders:
- zijn herkenbaar
- Deel hun dagelijkse ervaringen
- Ontwikkel in de loop van de tijd een relatie met hun volgers
- Vertegenwoordig een sterk persoonlijk merk
- Vooraf wanneer ze producten of merken promoten
Youtube-ster Desi Perkins steeg bijvoorbeeld naar de status van influencer vanwege haar make-uphandleidingen. Nu deelt ze echte momenten uit haar leven op haar platform, waaronder haar vruchtbaarheidsreis, haar moestuin en haar persoonlijke schetsen.
Factoren die invloed bepalen
De mate van invloed die een persoon heeft, kan door verschillende factoren worden bepaald:
- Beroemdheidsstatus: Beroemdheden waren influencers vóór het tijdperk van sociale media. Hoewel beroemdheden nog steeds een grote rol spelen in influencer marketing, zijn ze meestal niet de eerste keuze voor een influencer campagne. Dit komt omdat ze vaak niet geloofwaardig zijn binnen een doelniche. Dat, en ze zijn duur. Merken realiseren zich dat ze betere resultaten kunnen halen uit een influencer met een kleiner maar gerichter publiek dan een beroemdheid.
- Betrokkenheid bij volgers: De relatie en interactie tussen een influencer en hun volgers is van cruciaal belang. De influencer-volger-relatie is praktisch een vriendschap, dus alle advertenties die een influencer op hun pagina plaatst, zullen door hun volgers in hoog aanzien worden gehouden.
- Aantal volgers: Het werkelijke aantal volgers is secundaire informatie voor de betrokkenheidsniveaus van een influencer. Het is echter nog steeds nuttige informatie om te overwegen bij het pitchen van een influencer om uw merk of product te promoten.
Merken en websites als influencers
Net zoals individuen beroemd zijn geworden als influencers, hebben merken dat ook. Velen van hen hebben dit gedaan door middel van partnerschappen met individuen. Goede branding is vaak in staat om de grenzen te vervagen tussen een bedrijf dat alleen maar probeert te verkopen en een bedrijf dat een manier van leven is.
In de fitness-niche doen merken als Nike dit al jaren. Nieuwere merken zoals Gymshark en Alo Yoga hebben Instagram-marketing gedomineerd. Als je naar de officiële Instagram-pagina van Gymshark Women kijkt, lijkt het meer op het raster van een persoon dan op dat van een merk.
En als je kijkt naar de influencers die Gymshark-kleding promoten, geven hun rasters allemaal hetzelfde beeld af. Hoe is dat voor branding?
De meest succesvolle influencer-marketingcampagnes passen perfect in de ervaring die merken of mensen al op hun platform hebben samengesteld. Hierdoor kan gesponsorde inhoud worden gecombineerd met andere soorten inhoud die mogelijk nuttiger zijn voor volgers.
Maar wat gebeurt er als het niet zo soepel gaat? De toestroom van influencer-marketingcampagnes en gesponsorde inhoud heeft aan beide kanten kansen gecreëerd voor niet-authentieke partnerschappen. Of dat nu lijkt op merken die profiteren van opkomende influencers, of influencers die blindelings elke deal accepteren die op hun pad komt, niet elke samenwerking is een goede match voor beide partijen.
Dit kan ertoe leiden dat influencers volgers verliezen, consumenten het vertrouwen in bepaalde merken verliezen en bijna onomkeerbare reputatieschade.
Het belang van authentieke merkpartnerschappen
“Merken” zijn niet menselijk en staan ook niet los van de mensheid.
Het bovenstaande citaat vat de dunne lijn samen die merken moeten lopen bij het online adverteren. Ze moeten authentiek en herkenbaar zijn, bijna menselijk, maar ook duidelijk de boodschap overbrengen dat ze een product verkopen.
In het geval van influencer marketing moeten merken ook op een authentieke manier met hun volgers en influencers omgaan om een duurzame relatie op te bouwen. Zonder dit zullen mensen snel merken welke merkpartnerschappen authentiek zijn en welke dun verhulde reclametrucs zijn.
Een manier waarop merken kunnen voorkomen dat ze in de tweede categorie vallen, is door een sterke merkstem te definiëren die is afgestemd op hun branche en doelgroep. Een paar vragen die u kunt stellen bij het ontwikkelen van uw merkstem zijn:
- Wie zou mijn merk zijn als het een echt persoon was?
- Hoe zou het klinken?
- Welke oorzaken ondersteunt mijn merk?
Het begrijpen van influencers en de impact die ze hebben op hun volgers is de sleutel tot het ontwikkelen van je merkidentiteit en online reputatie. Partnerschappen met influencers kunnen uw merk versterken voor een gericht publiek dat eerder op uw boodschap zal reageren dan andere vormen van marketing en reclame.