[ad_1]
Definitie
Een digitale voetafdruk is het spoor van gegevens, zowel opzettelijk als onopzettelijk, dat u achterlaat tijdens het surfen op het internet.
Wat is uw digitale voetafdruk?
Uw digitale voetafdruk omvat foto’s, posts op sociale media en woorden die u op internet hebt gedeeld. Het bevat ook wachtwoorden, demografische gegevens, online aankopen en IP-adressen die aan uw digitale profiel zijn gekoppeld.
Een deel van uw digitale voetafdruk is openbaar (beschikbaar voor de meesten of iedereen om te zien), maar een groot deel is privaat aan u en enkele anderen (bijvoorbeeld e-mails, foto’s of informatie). Het vrijgeven van iemands persoonlijke digitale voetafdruk aan het publiek kan desastreuze gevolgen hebben voor de online reputatie van die persoon.
Manieren om uw voetafdruk te volgen
Voorbeelden van digitale voetafdruk zijn:
- Het type browser dat u gebruikt (Chrome, Safari, Firefox, enz.)
- Uw schermresolutie
- Uw IP-adres
- Het soort computer dat u gebruikt
- Uw besturingssysteem
- en meer
Actieve versus passieve digitale voetafdrukken
Er zijn twee hoofdclassificaties van digitale voetafdrukken: actief en passief.
Actief
Een actieve voetafdruk kan worden gedefinieerd als de opzettelijk gegevensspoor die een persoon achterlaat, zoals:
- Iemand een e-mail sturen (je bent van plan dat iemand het ziet)
- Een blog publiceren
- Posten op sociale-mediaplatforms (bijv. Linkedin, Twitter, Instagram) – een Tweet, Facebook-statusupdate en een Instagram-foto-upload
- Formulieren invullen die betrekking hebben op abonnementen op e-mails of sms-updates
Passief
Een passieve voetafdruk zou worden gedefinieerd als de onbedoelde sporen die een persoon op internet maakt, zoals:
- Apps en websites gebruiken die geolocatie gebruiken om de locatie van een gebruiker te bepalen
- Door producten en activiteiten browsen, die adverteerders samenstellen en analyseren om u te profileren en gerichte advertenties aan te bieden
Digitale voetafdrukken zijn niet allemaal slecht. Een positieve digitale voetafdruk kan uw reputatie verbeteren en het aantal zakelijke kansen vergroten.
Hoe wordt uw digitale voetafdruk gebruikt?
Er zijn veel redenen voor ons allemaal om ons zorgen te maken over de omvang van onze digitale voetafdruk en hoe deze ons vertegenwoordigt. De gegevens die we publiceren, kunnen ons kwetsbaar maken voor internetfraude (dwz identiteits- of gegevensdiefstal), ongewenste verzoeken van organisaties en bedrijven, of schade aan onze persoonlijke reputatie. Zoekresultaten voor uw naam of de naam van uw organisatie kunnen worden gezien als onderdeel van uw digitale voetafdruk.
Heb je ooit een e-mail gekregen van iemand aan wie je je e-mailadres niet hebt gegeven? Natuurlijk heb je dat, ze hebben vrijwel zeker je digitale voetafdruk gebruikt om het te vinden.
Voor de doeleinden van dit artikel zullen we ons concentreren op het laatste en hoe onze digitale voetafdruk routinematig wordt overwogen bij sollicitaties, bedrijfswaarderingen en zelfs hypotheek- en leningaanvragen.
77% van de potentiële werkgevers gebruikt zoekmachines zoals Google om hun kandidaten te screenen, en 35% van deze werkgevers geeft toe dat ze een kandidaat buiten beschouwing hebben gelaten op basis van de informatie die ze online hebben gevonden.
Rode vlaggen in uw digitale voetafdruk
Welk type inhoud zien werkgevers het minst graag in de online profielen en geschiedenis van hun kandidaat? Als u een van de volgende zaken op uw digitale voetafdruk heeft, kan 45% tot 85% van de werkgevers en wervingscommissies worden uitgeschakeld:
- Verwijzingen naar illegaal drugsgebruik
- Gedocumenteerd alcoholgebruik
- Verwijzingen naar wapens
- Gebruik van godslastering
- Zelfs slechte spelling en grammatica
- Mugshots
Als we doorgaan op dezelfde lijn van werkgelegenheid, zou het nuttig zijn om ook de aandacht te vestigen op gevallen waarin ongepast en ongefilterd gedrag op sociale media heeft geleid tot vroegtijdige beëindiging. We zijn allemaal wel eens een verhaal als dit tegengekomen, maar er zijn talloze voorbeelden van professionals die hun positie verliezen door:
- Het lekken van vertrouwelijke informatie, zoals een Junior Marketing Executive die voortijdig een nieuwe klant deelt vóór hun officiële lancering
- Het schrijven van bevooroordeelde berichten (bijv. racistisch of seksistisch) zoals een communicatiedirecteur die een onverklaarbaar verband legt tussen de aids-epidemie en ras
- Het delen van ongepaste inhoud (bijv. naaktheid of drugsgebruik), zoals een leraar op een openbare school die zinspeelt op haar inname van drugs op schoolterreinen
- Klagen over of beledigen van uw werkgever, klanten of belanghebbenden, zoals een marketingcontractant die klanten beledigt met behulp van krachttermen
Al met al heeft onze digitale voetafdruk een duidelijke invloed op onze professionele kansen.
Hoe u uw digitale voetafdruk kunt beschermen
Er zijn een paar manieren waarop we ervoor kunnen zorgen dat onze digitale voetafdruk niet meer informatie deelt dan we zouden willen:
1. Onderzoek uw naam op verschillende zoekmachines en stel een waarschuwing in voor toekomstige meldingen
Eerst en vooral moeten we vaststellen welke informatie op internet circuleert voordat we ons zorgen maken over het beheer en de bescherming van onze digitale voetafdruk. De meeste mensen zouden verrast zijn door de resultaten, bijvoorbeeld een geschiedenis van woonadressen en telefoonnummers, inclusief de meest recente versies van beide.
Zodra u de details identificeert waarmee u zich niet prettig voelt, kunt u beginnen met het verwijderen van negatieve inhoud. Het instellen van een waarschuwing met behulp van Talkwalker of Google-waarschuwingen vereenvoudigt toekomstig beheer door ons op de hoogte te houden van opkomende nieuwe inhoud.
2. Verschillende e-mailadressen hebben, zodat professionele en persoonlijke accounts niet automatisch aan elkaar worden gekoppeld
Net zoals we onze zakelijke en persoonlijke financiën gescheiden houden, moeten we dezelfde voorzorgsmaatregelen nemen met onze digitale entiteiten. Het is gemeengoed geworden voor wervingsmanagers om tools te gebruiken die sociale accounts ophalen die aan uw e-mailadres zijn gekoppeld. Door een aparte zakelijke e-mail te gebruiken, kunt u nog een graad van scheiding toevoegen tussen uw persoonlijke sociale profielen en uw bedrijfsimago.
Tip: gebruik catch-all e-mails om hackers te misleiden
Ook bij een datalek helpen verschillende e-mailadressen. Wanneer slechteriken een database hacken, zoeken ze naar combinaties van e-mail en wachtwoorden. Als u verschillende e-mailadressen gebruikt, wordt het voor hackers moeilijker om het ene account van u aan het andere te koppelen. Een manier om dit te doen is door een “catch-all” e-mailadres in te stellen als u uw eigen websitedomein heeft. Als uw domein Acme.com was, zou u e-mailadressen kunnen instellen zoals united@acme.com of dropbox@acme.com, enz. U hoeft echter niet het daadwerkelijke e-mailadres in te stellen, want als u een catchall, dan worden alle e-mails naar een onbekend adres automatisch doorgestuurd naar het adres dat u kiest – zoals catchall@acme.com of iets dergelijks.
Of wervingscommissies uiteindelijk uw sociale profielen vinden, is een andere zaak, maar het hebben van secundaire e-mailaccounts introduceert een nieuwe stap of hindernis voor hen om de profielen te vinden.
3. Stel privacy-instellingen in op sociale-mediaplatforms (maar vertrouw ze niet volledig)
Het instellen van privacy-instellingen en het reguleren van de mensen die toegang hebben tot uw sociale-mediastreams is nuttig bij het creëren van grenzen tussen privé en openbaar domein.
Bij die uitspraak horen natuurlijk een paar kanttekeningen. De eerste zou zijn om de tijd te nemen om de exacte instellingen te begrijpen die elk platform bevat om hiervan te profiteren. Ten tweede moeten we erkennen dat de instellingen niet onfeilbaar zijn, aangezien rechtbanken hebben geoordeeld dat privémateriaal “onder voorbehoud is van ontdekking als ze relevant zijn”.
4. Wees voorzichtig bij alle online activiteiten en overdrijf niet
Het internet heeft een ongelooflijk lang geheugen, dus plaats alleen inhoud die overeenkomt met de indruk die u wilt dat uw familie, bazen en andere belanghebbenden zien. Houd je terug voor de negatieve opmerkingen en twijfelachtige afbeeldingen – deel online dingen die een positief en hoffelijk imago bevorderen.
Sms ook niet op Ambien. We zijn een reputatiemanagementbureau… en nou, sms gewoon niet op Ambien.
Wat zijn de voordelen van een positieve digitale voetafdruk?
Dus, wat is een digitale voetafdruk? Uw digitale voetafdruk is een groot deel van uw persoonlijk merkof de samengestelde reputatie die u online creëert. Het is de moeite waard om ervoor te zorgen dat uw digitale voetafdruk een juiste weergave is van uzelf en uw bedrijf.
Het hebben van een positieve digitale voetafdruk kan leiden tot de volgende voordelen:
- Meer kansen: mensen zullen u en uw merk eerder vertrouwen, wat leidt tot betere groeimogelijkheden.
- Hogere winsten: merken die worden gerund door mensen met een uitstekende online reputatie hebben de neiging om hun producten gemakkelijker te verkopen. Mensen zullen eerder geneigd zijn om bij u te kopen en u aan anderen aan te bevelen.
- Minder risico: mensen verplaatsen zich met menigten. Als uw digitale voetafdruk slecht is, kan dit een negatief sentiment in stand houden dat moeilijk te overwinnen is.
- Zachtere behandeling: Evenzo, als u hebt bewezen een positief, nuttig onderdeel van de gemeenschap te zijn, kunt u mogelijk gemakkelijker herstellen van een schandaal dan iemand die al een negatieve digitale voetafdruk heeft.
In een tijd waarin we het bereik van internet en connectiviteit in elke sector en elk gebied kunnen voelen, is het verstandig om een positieve digitale voetafdruk te behouden en ervoor te zorgen dat er geen deuren voor u worden gesloten voor roekeloosheid bij online activiteiten en interacties.