[ad_1]
Samenvatting van het Streisand-effect
Op 30 mei 2003 werd gemeld dat Barbra Streisand een man had aangeklaagddie een inbreuk op haar privacy claimde omdat hij luchtfoto’s van haar huis in Malibu had gedeeld. Streisand trok onbedoeld meer aandacht naar haar huis door de beelden te onderdrukken. Het Streisand-effect is wanneer de actie van het onderdrukken van iets om de zichtbaarheid te verminderen of te verwijderen, het tegenovergestelde veroorzaakt.
Hier zijn enkele van de hoogtepunten van de zaak:
- De foto werd gepost als onderdeel van het California Coastal Records Project, dat erosie langs de kustlijn van Californië documenteert met luchtfoto’s genomen vanuit een helikopter
- Maar Streisand diende een aanklacht in bij het Superior Court van Los Angeles County en zei dat het plaatsen van de foto van haar huis in strijd is met de Californische ‘anti-paparazzi’-wet omdat de fotograaf haar geen toestemming heeft gevraagd
- Binnen een maand na de rechtszaak bezochten meer dan 420.000 mensen de site
Het is niet ongebruikelijk dat pogingen om online informatie te onderdrukken de informatie uiteindelijk populairder maken, zoals bij het Streisand-effect. Vergelijkbare termen omvatten terugslag en astroturfing.
Wat is terugslag?
Streisand gebruikte het Amerikaanse rechtssysteem om de beelden te onderdrukken. Dit omvatte stakingsbrieven en andere openbare acties. Soms gebeuren er onbedoelde gevolgen als gevolg van operaties die bedoeld zijn om verborgen te zijn. Blowback is elk ongewenst en vaak onzichtbaar effect. Oorspronkelijk bedacht door de CIA, is Blowback vergelijkbaar met het Streisand-effect.
Wat is astroturfen?
Astroturfen treedt op wanneer een entiteit probeert draagvlak te ontwikkelen waar weinig tot geen bestaat. De term is een woordspeling op het merk AstroTurf, synthetische vloerbedekking ontworpen om op natuurlijk gras te lijken. Astroturfing kan worden gebruikt in een poging om geloofwaardigheid vast te stellen zonder enige legitieme steun (politiek, financieel of anderszins).
De onbedoelde gevolgen van astroturfing kunnen terugslag zijn. Als politici mensen inhuren om als demonstranten op te treden om een sfeer van onenigheid te creëren, is dat astroturfing. Online wordt astroturfing vaker onthuld als:
- Valse beoordelingen
- De meningen van betaalde bloggers
- Geplante nieuwsartikelen bedoeld om te veranderen hoe het publiek een persoon, bedrijf of merk waarneemt
Wat veroorzaakt het Streisand-effect?
In een notendop, alles waar een big deal van wordt gemaakt, kan een grotere deal worden. Het Streisand-effect wordt soms veroorzaakt door juridische activiteiten rond onderdrukking of verduistering van informatie.
In het oorspronkelijke voorbeeld liet Barbra Streisand haar advocaat-kwestie ophouden met brieven die een lawine van de openbare pers veroorzaakten. Het beeld was toen blijkbaar nog maar zes keer bekeken. Haar rechtszaak tegen het California Coastal Records Project leidde tot een medialawine die viraal ging omdat haar acties door velen als schadelijk werden beschouwd voor de vrijheid van meningsuiting. Uiteindelijk werd het beeld miljoenen keren bekeken. Hoewel de zaak later werd afgewezen, was Streisands privacy veel meer aangetast dan het zou zijn geweest als ze de rechtszaak niet had aangespannen.
Zelfs Google kan het onderwerp zijn van het Streisand-effect. Zo hebben ze onlangs de Facebook-pagina van Google Glass verwijderd, evenals andere online referenties. Meteen viel het internet op, vingers vlogen over toetsenborden en artikelen werden in een razend tempo online geplaatst. Het verwijderen van informatie zorgde ervoor dat het nog meer opviel.
Voorbeelden van het Streisand-effect
Tom Cruise Indoctrinatie Video
Gawker zond de Scientology indoctrinatievideo van Tom Cruise uit. Scientologen probeerden het blijkbaar te censureren. Het internet ging wild.
Glenn Beck-video
De zoekresultaten van Glenn Beck leverden in 2009 “Glenn Beck Murder” op vanwege het verschijnen van een website genaamdGlennBeckRapedAndMurderedAYoungGirlIn1990.com (niet langer actief). Glenn Beck klaagde aan en het internet reageerde met een: echt enge video over Glenn Beck. De video is nog steeds up omdat parodie in een niet-commercieel gebruik legaal is.
Beyonce onflatteuze foto’s
Het Streisand-effect kan zelfs Beyonce overkomen. Nadat enkele niet-vleiende foto’s van Beyonce op Buzzfeed verschenen, nam haar PR-team beleefd contact op met Buzzfeed met het verzoek om betere afbeeldingen te gebruiken. In plaats van hieraan te voldoen, plaatste Buzzfeed het verzoek online. Onthoud dat het hele doel van Buzzfeed is om kijkers aan te trekken, de brief was hun ticket naar virale sterrendom. Het internet reageerde natuurlijk op een zeer onflatteuze manier.
Samsung Galaxy-batterijen
In december 2013 uploadde YouTube-gebruiker Ghostlyrich videobewijs dat zijn Samsung Galaxy S4-batterij spontaan in brand was gevlogen. Samsung had bewijs geëist voordat het zijn garantie nakwam. Toen Samsung eenmaal van de YouTube-video hoorde, voegde het aanvullende voorwaarden toe aan de garantie, eist het dat Ghostlyrich zijn video verwijdert, belooft geen soortgelijk materiaal te uploaden, het bedrijf officieel ontheft van alle aansprakelijkheid, afstand doet van zijn recht om een rechtszaak aan te spannen en nooit de voorwaarden maakt van de overeenkomst openbaar. In plaats van het aantal kijkers te minimaliseren, maakte Samsung’s poging om de video te verdoezelen hem alleen maar populairder.
Hoe het Streisand-effect te voorkomen?
Het onderdrukken van online inhoud kan lastig zijn en er is altijd het risico dat u per ongeluk meer aandacht trekt voor de inhoud die u probeert te verbergen. Er zijn echter een paar manieren om zoekresultaten in uw voordeel te manipuleren zonder rechtstreeks naar de bron van ongewenste inhoud te gaan. Want als er advocaten bij betrokken zijn, neemt de kans dat het Streisand-effect u overkomt enorm toe.
Hier zijn enkele do’s en don’ts om online inhoud te onderdrukken:
- Identificeer positieve bestaande inhoud. Richt promotie-inspanningen op positieve inhoud die al bestaat. Dit kan helpen de zoekresultaten te diversifiëren en hopelijk enige aandacht weg te leiden van de negatieve ongewenste inhoud.
- DO zorg voor extra positieve inhoud, zowel op uw eigen website als op relevante sites van derden.
- GEEN rechtszaak aanspannen. Als u het kunt helpen, vermijd dan juridische stappen. Dit roept vaak meer woede op in de originele poster, waardoor ze details delen van ingediende claims, wat hun originele inhoud kan versterken en populairder kan maken.
- DOEN controleren op schendingen van de Servicevoorwaarden van Google. Google zal onder bepaalde omstandigheden inhoud uit hun zoekresultaten verwijderen.
Het online reputatiemijnenveld
Of het nu gaat om mooie brieven of dreigementen met laster, het internet verliest zijn verstand bij zelfs maar een vleugje censuur. Mensen lijken te vinden dat alle informatie gratis moet zijn. En in dit post-privacytijdperk waarin online reputatie belangrijker is dan ooit, lopen we allemaal op het scherp van de snede wanneer we proberen om enige controle over ons leven online te krijgen.
Veelgestelde vragen over het Streisand-effect
Wat is het Streisand-effect?
Het Streisand-effect is wanneer de actie van het onderdrukken van iets om de zichtbaarheid te verminderen of te verwijderen, ervoor zorgt dat het tegenovergestelde gebeurt. Vergelijkbare termen omvatten terugslag en astroturfing.
Wat is terugslag?
Blowback zijn de onbedoelde gevolgen die optreden wanneer wordt geprobeerd de zichtbaarheid van een gebeurtenis te onderdrukken of te verwijderen.
Wat is astroturfen?
Astroturfing is wanneer een entiteit probeert basisondersteuning te ontwikkelen waar weinig tot geen bestaat. Als politici mensen inhuren om als demonstranten op te treden om een sfeer van onenigheid te creëren, is dat astroturfing. Online wordt astroturfing vaker onthuld als neprecensies, de meningen van betaalde bloggers en geplante nieuwsartikelen die bedoeld zijn om de manier waarop het publiek een persoon, bedrijf of merk waarneemt te veranderen.
Afbeelding tegoed: bibliotheek van het congres. Geen copyrightbeperking bekend. Reproductierechten voor personeelsfotografen overgedragen aan Library of Congress via Instrument of Gift.