[ad_1]
Of u het nu beseft of niet, impressiemanagement speelt een grote rol in personal branding, zakelijk succes en het dagelijks leven. Iedereen wil tenslotte geliefd en succesvol zijn, nietwaar?
Impressiemanagement is het proces waarbij mensen proberen te bepalen hoe ze door anderen worden waargenomen. Dit kan bewust of onbewust zijn en houdt in dat positieve aspecten worden benadrukt en negatieve worden gebagatelliseerd. Het wordt ook wel ‘zelfpresentatie’ genoemd.
De indrukken die u maakt, kunnen een grote impact hebben op hoe goed uw volgende productlancering wordt ontvangen, of u al dan niet investeringsfinanciering voor uw bedrijf kunt krijgen of dat u indruk zult maken op de recruiter bij uw volgende sollicitatiegesprek.
Impressiebeheer is een delicaat proces dat doordacht en zorgvuldig moet worden beheerd, en hoewel er veel tactieken zijn die kunnen worden gebruikt om de indruk te beïnvloeden die mensen van u of uw merk vormen, kunnen er negatieve effecten zijn als dingen niet correct worden afgehandeld.
Dit artikel behandelt wat impressiebeheer is, waarom het belangrijk is en technieken om het in het dagelijks leven te gebruiken, maar ook voor uw zakelijke of persoonlijke aanwezigheid online.
Secties
- Vertoningsbeheer gedefinieerd
- Waarom impressiemanagement belangrijk is
- Technieken voor vertoningsbeheer
- Is impressiemanagement ethisch?
- Veelgestelde vragen over vertoningsbeheer
Wat is impressiemanagement?
Impressiebeheer is de inspanning om te controleren of te beïnvloeden hoe mensen u, uw merk of uw producten zien. Het dient als middel om uw professionele of persoonlijke doelen te bereiken, wat die ook mogen zijn. Simpel gezegd, je zet je beste beentje voor.
Het concept is zeker niet nieuw. Het werd oorspronkelijk onderzocht door socioloog Erving Goffman in zijn bekroonde boek uit 1959 “De presentatie van het zelf in het dagelijks leven.” Hoewel het in eerste instantie bedoeld was om ermee om te gaan, face-to-face interacties, zijn de concepten en ideeën vandaag nog steeds relevant, vooral op het gebied van personal en corporate branding.
“Perceptie gaat vooraf aan de werkelijkheid.” – Andy Warhol
Om uitstekende voorbeelden van modern impressiemanagement te zien, hoeft men niet verder te kijken dan de online aanwezigheid van beroemdheden en influencers. Ze geven ontelbare dollars uit om een heel specifiek beeld te maken, zodat mensen naar hun film gaan, naar hun liedjes luisteren en hun producten kopen. Vaak zijn er hele teams die het perfecte publieke imago voor deze beroemdheden neerzetten. Soms zijn er heel trouw aan het privéleven van de persoon, zoals Dwayne Johnson. De acteur en voormalig worstelaar deelt de indruk van zijn leven als hardwerkende sportschoolfanaat, filantroop en familieman die in alle opzichten dicht bij zijn privéleven ligt.
Kijk nu eens naar Lady Gaga of de Kardashians, die publieke afbeeldingen hebben gemaakt waarmee ze enorme creatieve en zakelijke imperiums hebben kunnen bouwen. Zelfs de openbare glimpen die we van hun ‘privéleven’ zien, zijn zorgvuldig gemaakt voor sociale media. Hoewel ze een verlengstuk van hun persoonlijkheid zijn, zit Gaga waarschijnlijk niet in haar huis rond in een vleesjurk.
U hebt echter geen brandingteam of geavanceerde modekeuzes nodig om impressiebeheer voor uw persoonlijke of professionele imago te implementeren. U hoeft alleen maar te begrijpen wat impressiebeheer is en hoe het werkt.
Als u bijvoorbeeld een potentiële werkgever ontmoet, wilt u een goede indruk maken door u op uw best te kleden, uw beste persoonlijkheidskenmerken te benadrukken en gedenkwaardige gespreksonderwerpen te bieden. Je zou waarschijnlijk niet in joggingbroek verschijnen en praten over je neiging om kantoorbenodigdheden van je werk te stelen.
Evenzo, als uw bedrijf frisdrank produceert, is een van uw doelen waarschijnlijk om de verkoop te verhogen. Dus wanneer u uw product op de markt brengt, zult u zich waarschijnlijk concentreren op de positieve eigenschappen van de drankjes die u verkoopt (de verfrissende smaak, de cafeïneboost of de coole factor om ze op feestjes te hebben) en terugdeinzen voor de negatieve aspecten ervan ( ze zitten vol met schadelijke additieven en suikers, ze verpesten je tanden en ze kunnen leiden tot gewichtstoename).
In beide scenario’s speelt impressiemanagement een sleutelrol bij het vormen van de mening die andere mensen over u vormen. Daarom kan het een handige tactiek zijn om uw online reputatie te verbeteren. Impressiebeheer kan worden gebruikt om:
- Publieke opinie over uw merk, diensten, leiderschap, etc.
- Onderhandelingsvaardigheden
- Sociale invloed
- Verhoudingen
- Emotionele ervaringen
Waarom is impressiemanagement belangrijk?
Impressies tellen, en dat feit weerspiegelt het belang van impressiemanagement. Indrukken zijn zo belangrijk dat onze hersenen duizenden berekeningen maken binnen enkele seconden nadat ze een nieuw iemand hebben ontmoet. We beoordelen en beoordelen ze op hoe ze zich kleden, hun lichaamstaal en of ze betrouwbaar, zelfverzekerd of benaderbaar lijken. De lijst gaat verder. Als iemand zich eenmaal een mening over u of uw merk heeft gevormd, kan het moeilijk zijn om het opnieuw vorm te geven.
Hetzelfde geldt online. Binnen enkele seconden na het Googlen van uw bedrijf, zal iemand al bepalen of ze u vertrouwen of niet – ze weten misschien niet eens bewust dat ze het al hebben gedaan. Je zult je best willen doen om ook online je beste beentje voor te zetten. Dit kan betekenen dat u uw beoordelingen en beoordelingen moet opschonen, negatieve zoekresultaten moet verwijderen en positievere inhoud moet maken. Zelfs een enkele negatieve recensie kan al genoeg zijn om iemand van gedachten te doen veranderen om zaken met u te doen.
Hoewel het vrijwel onmogelijk is om de mening van iemand anders te controleren, biedt impressiemanagement ons de mogelijkheid om onszelf te presenteren op een manier die waarschijnlijker is om een positieve mening van anderen op te wekken. Op zijn minst kan de positieve eerste indruk de deur openen en de mogelijkheid creëren voor u om meer over uzelf of uw merk te delen.
Hoe belangrijk vertoningsbeheer ook is, het is ook geen goed moment om valse beweringen te doen. Als je liegt om een goede indruk te maken, zal de waarheid vaak op de een of andere manier aan het licht komen, en dan zal je reputatie eronder lijden. Het is net alsof je een sollicitatiegesprek aangaat met valse informatie op je cv. Ze zullen erachter komen en het zal er niet goed voor je uitzien.
Het is altijd het beste om een goede, sterke reflectie te hebben en ervoor te zorgen dat u of uw merk daadwerkelijk voldoet aan uw claims terwijl u indruk maakt.
Technieken voor vertoningsbeheer
Dus met dat alles in gedachten, volgen hier een paar technieken voor impressiebeheer. Overweeg deze technieken wanneer u probeert een goede indruk op iemand te maken.
- Conformiteit: het eens zijn met de mening van een ander om hun goedkeuring te krijgen
- Excuses: Poging om de waargenomen impact van een gebeurtenis te verminderen door de ernst ervan te bagatelliseren
- Excuses: de verantwoordelijkheid voor een gebeurtenis erkennen en vergeving vragen
- Zelfpromotie: het benadrukken van je beste kwaliteiten en prestaties en het bagatelliseren van eventuele negatieven
- Vleierij: anderen complimenteren
- Gunsten: iets aardigs doen voor iemand om hun goedkeuring of vriendschap te krijgen
- Associatie: werkinformatie over mensen en dingen die je gemeen hebt met een andere persoon in een gesprek om de relatie te verbeteren of te verbeteren
Deze technieken zijn zowel in het echte leven als online nuttig, maar er zijn meer dingen die u kunt doen om uw online aanwezigheid te beheren. Wees allereerst goed op de hoogte van recensies, artikelen of andere vermeldingen die een negatief licht op u of uw bedrijf kunnen werpen. Werk eraan om ze te laten verwijderen of er op zijn minst op te reageren en laat zien dat je moeite doet om minder dan positieve interacties recht te zetten. Dit omvat ook onflatteuze opmerkingen, verhalen of afbeeldingen die u mogelijk zelf hebt geüpload of gepost op sociale media of andere bronnen.
U kunt ook uw zoekresultaten opschonen, zodat wanneer mensen u Googlen, de beste en meest positieve resultaten bovenaan staan. Dit kan op verschillende manieren, waaronder verwijdering, de-indexering of onderdrukking. Door meer inhoud te creëren die een positief imago en het merk dat u wilt uitstralen weerspiegelt, worden deze negatieve of ongewenste resultaten ook naar beneden gehaald.
Is impressiemanagement ethisch?
Impressiebeheertechnieken kunnen worden gebruikt om relaties te verbeteren, uw reputatie te verbeteren, uw algehele bedrijf te verbeteren en meer. Weten hoe en wanneer je het juiste moet zeggen, is van cruciaal belang voor zowel het ontwikkelen van relaties als het online zo goed mogelijk weergeven van je imago.
Maar kunnen technieken voor impressiebeheer worden misbruikt? Jadat kunnen ze absoluut. Mensen misbruiken deze technieken om een overdreven verfraaide of ronduit verkeerde indruk van zichzelf te creëren. Dat is niet alleen onethisch, maar de waarheid heeft de neiging om op de een of andere manier naar boven te komen, en dat kan zelfs nog schadelijker zijn voor uw reputatie. Net als bij een sollicitatiegesprek gaan met een samenvatting van leugens, komen de feiten op een bepaalde manier naar buiten.
Het maakt niet uit of je deze technieken en vaardigheden toepast in het echte leven, in branding of op sociale media. Mensen voelen het onechte aan.
Stel je voor dat je in de fitnessarena bent. Je leeft gezond, traint en promoot de levensstijl via je online aanwezigheid. Je hebt misschien dagen waarop je niet naar de sportschool gaat, maar je post altijd inspirerende memes en foto’s van de dagen dat je wel gaat. Hier is niets mis mee. Iedereen heeft dagen dat het niet lukt.
Maar wat als je veranderde foto’s van jezelf postte, beweerde met bepaalde beroemdheden te werken of bepaalde producten te gebruiken? Je zou in de verleiding kunnen komen om prestaties te posten die niet alleen niet van jou zijn, maar ook onbereikbaar. Dit is wanneer het overgaat in het rijk van onethisch. Je hebt waarschijnlijk de verhalen gehoord van influencers die overdreven gemanipuleerde foto’s hebben gepost, de waarheid hebben opgerekt of regelrechte leugens hebben gepost en op heterdaad zijn betrapt. Zelfs beroemdheden die bedreven zijn in het medium van sociale media en ervaren marketingteams hebben, zijn in deze val gelopen.
Authenticiteit staat hierbij centraal. Zolang afdrukbeheertechnieken authentiek worden gebruikt, is er weinig risico op mislukking. Hier zijn een paar manieren om de authenticiteit te behouden en tegelijkertijd de indrukken die u op anderen maakt te beheren.
- Maak wat tijd vrij voor zelfreflectie. Identificeer uw waarden, doelen, sterke en zwakke punten. Zorg ervoor dat uw waarden zijn afgestemd op uw doelen en werk aan het verbeteren van eventuele zwakke punten.
- Vermijd handelen uit emotie. Emotionele uitbarstingen, zowel negatief als positief, kunnen als onvolwassen worden beschouwd en een negatieve indruk wekken.
- Heb vertrouwen. Als je eenmaal de tijd hebt genomen om na te denken over wat je gaat zeggen of doen, doe het dan met vertrouwen. Ook hier komt een beetje positiviteit een heel eind.
- Beheers het verhaal, maar zorg ervoor dat wat je zegt feitelijk is. Presenteer de best mogelijke versie van jezelf, maar wees eerlijk.
Impressiebeheer is een verzameling technieken die worden gebruikt om te proberen de meningen die mensen over u vormen te controleren. Hoewel het onmogelijk is om de mening van iemand anders te controleren, kan het helpen om actief te beheren wat u over uzelf of uw merk zegt om de best mogelijke indruk te maken.
Veelgestelde vragen over vertoningsbeheer
Wat is impressiemanagement?
Impressiebeheer is het proces waarbij mensen proberen te bepalen hoe ze door anderen worden waargenomen door positieve aspecten te benadrukken terwijl je negatieven bagatelliseert.
Waarom is impressiemanagement belangrijk?
De eerste indruk is van vitaal belang, vooral online. Wanneer iemand je googlet, bepalen ze vrijwel onmiddellijk of ze je vertrouwen of niet. Deze indruk is essentieel als u werkt aan het bereiken van uw persoonlijke en professionele doelen.
Wat zijn impressiemanagementtechnieken?
Conformiteit: het eens zijn met meningen om goedkeuring te krijgen; Excuses: Poging om de waargenomen impact van een gebeurtenis te verminderen door de ernst ervan te bagatelliseren; Excuses: verantwoordelijkheid aanvaarden voor een gebeurtenis en vergiffenis vragen; Zelfpromotie: het benadrukken van je beste kwaliteiten en prestaties terwijl je eventuele minpunten bagatelliseert; Vleierij: anderen complimenteren; Gunsten: iets aardigs doen om goedkeuring of vriendschap te krijgen; Associatie: werkinformatie over mensen en dingen die je gemeen hebt met een andere persoon in een gesprek om de relatie te versterken of te verbeteren.
Hoe kan ik mijn vertoning online beheren?
Laat negatieve recensies of artikelen indien mogelijk verwijderen. Genereer nieuwe en positieve inhoud om minder flatterende inhoud naar beneden te halen.
Is impressiemanagement ethisch?
Impressiebeheer is ethisch zolang u eerlijk bent en de praktijk niet misbruikt. Vertel altijd de waarheid en verfraai de feiten niet. Als je dat doet, zul je hoogstwaarschijnlijk worden ontdekt en de gevolgen dragen.