Wat is online identiteitsbeheer?

[ad_1]

Online identiteitsbeheer is een verzameling technieken die worden gebruikt om de manier waarop een persoon of bedrijf op internet wordt afgebeeld, te creëren, te promoten en te beschermen. Online identiteitsbeheer (OIM) werkt vaak als onderdeel van een branding- of reputatiebeheercampagne om de kwaliteit en nauwkeurigheid te verbeteren van de informatie die uw online identiteit omvat.

Een online identiteit is een onderscheidende identiteit die tot stand komt door online activiteiten te ontplooien. Dit bevat:

  • Een website maken
  • Bloggen
  • Bezig zijn op sociale media
  • Opmerkingen of recensies plaatsen

Elke keer dat je iets plaatst op een social media-account, een nieuwe over-pagina op een blog of website aanmaakt, commentaar geeft op een recensiesite of forum, of zelfs online games speelt, geef je vorm aan de manier waarop je online identiteit wordt beheerd.

Door u te concentreren op uw online identiteitsbeheerstrategie, is de kans groter dat u een online identiteit creëert die uitdrukt hoe u online wilt worden geportretteerd. Dit omvat het gebruik van verschillende persona’s voor verschillende online activiteiten in een poging om persoonlijke identiteitsblootstelling te maskeren. Het kan ook worden gebruikt om een ​​onderscheidende aanwezigheid van uw ware persona online te creëren, waardoor een aanhang kan groeien en de zoekresultaten van zoekmachines kunnen stijgen.

Deze blog gaat over:

  • Voordelen van online identiteitsbeheer
  • Online identiteitsbeheer gebruiken om uw online persona te promoten
  • Uw online identiteit beschermen tegen zoekmachines
  • Bedreigingen voor uw online identiteit

Voordelen van online identiteitsbeheer

Als onze online identiteiten niet worden gecontroleerd, kunnen ze gemakkelijk een eigen leven gaan leiden. Krachten die je misschien niet in de hand hebt – van negatieve posts op sociale media, kwaadwillende Wikipedia-editors, slechte recensies, negatieve pers of zelfs hackers – kunnen je online identiteit aan flarden scheuren.

Maar als u een actieve houding aanneemt om uw online identiteit te beheren, kunt u meer controle krijgen over de informatie die mensen online over u of uw merk vinden, en tegelijkertijd uw algehele reputatie verbeteren.

Afhankelijk van uw doelen kan online identiteitsbeheer worden gebruikt om uw ware identiteit te promoten of te beschermen. Hier is een overzicht van hoe dit kan worden bereikt.

Online identiteitsbeheer gebruiken om uw online persona te promoten

Het zorgvuldig samenstellen van uw online reputatie is veel werk, maar het is de moeite waard om tijd en moeite te steken in het verbeteren van de manier waarop u of uw merk online wordt geportretteerd. Aangezien uw online identiteit een beslissende factor kan zijn bij het verkrijgen van een sollicitatiegesprek, hypotheek- of leningaanvragen, en zelfs of u die eerste date wel of niet krijgt, moet deze zorgvuldig worden beheerd.

Hoe u uw online identiteit beheert

U kunt beginnen met het in eigen hand nemen van uw online identiteit door slechts een paar uur per week te besteden. Als je te maken krijgt met een stortvloed aan negatieve recensies of een andere crisis, moet je natuurlijk meer tijd besteden. Het is altijd beter om te beginnen met het verbeteren van uw online identiteit terwijl deze nog een goede reputatie heeft.

online identiteitsbeheer

Hier zijn enkele tips om uw online identiteit te beheren:

  • Creëer positieve content: Aangezien veel aspecten van online identiteitsbeheer buiten uw controle vallen, is het een goed idee om u te concentreren op wat u wel kunt controleren. Dit betekent het creëren van veel positieve inhoud, of dat nu blogposts, webpagina’s, posts op sociale media, gastbijdragen op andere gevestigde websites in uw niche of het maken van video’s zijn. Als u hoogwaardige inhoud over uzelf maakt en promoot, kunt u ervoor zorgen dat deze in de zoekresultaten stijgt en negatieve inhoud die op de loer ligt in de databases van Google effectief naar beneden halen.
  • Krijg controle over uw beoordelingen: Zelfs als u negatieve beoordelingen ervaart, zijn er nog steeds stappen die u kunt nemen om uw sterrenbeoordeling in te wisselen. Begin met een eerlijke beoordeling van uw service en producten. Zijn er hiaten of ruimte voor verbetering? Zo ja, begin dan met het verbeteren van uw algehele klantervaring. Ga vervolgens naar de beoordelingssites om individuele situaties te verhelpen. Vergeet niet om met een nuchtere blik op negatieve beoordelingen te reageren en probeer elke negatieve ervaring om te zetten in een positieve. De meeste recensenten zijn bereid hun recensie aan te passen als ze denken dat hun probleem is opgelost. Lees hier enkele van onze tips voor het omgaan met negatieve recensies.
  • Houd sociale media in de gaten: Sociale media bewegen zich in zo’n snel tempo dat slechts één negatieve tweet snel grip kan krijgen en duizenden mensen kan bereiken. Daarom is het belangrijk om te investeren in monitoring van sociale media om bedreigingen voor uw online identiteit te identificeren voordat ze de kans krijgen om meer mensen te bereiken.
  • Wikipedia beheren: Het beheren van een Wikipedia-pagina is geen sinecure. Als uw bedrijf er een heeft, houd dan goed in de gaten wat mensen eraan toevoegen. Als er bewerkingen nodig zijn, overweeg dan om een ​​professionele Wikipedia-editor in te huren voordat je een doe-het-zelf-aanpak kiest. Hier is een blogartikel waarin we ingaan op alle redenen waarom dit voor de meesten een goede optie is. Heb je geen pagina? Bekijk deze gratis Wikipedia-alternatieven.

Uw online identiteit beschermen tegen zoekmachines

Alle bovenstaande tips zijn uitstekende uitgangspunten voor online identiteitsbeheer. Maar wat als het uw doel is om uw ware identiteit online te verbergen? Er zijn tal van redenen waarom een ​​persoon zijn persoonlijke identiteit zou willen maskeren, ook wanneer hij impopulaire meningen uitspreekt over verhitte onderwerpen, of een beroep doet op verschillende groepen met tegenstrijdige belangen.

Een van de meest effectieve manieren om uw online identiteit te maskeren, is door verschillende persona’s te creëren voor verschillende online interacties. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar als die van jou een bedreiging kan vormen voor je reputatie, kun je er een alternatieve persona (of een pseudoniem) voor maken. Pseudoniemen stellen ons in staat om controversiële meningen te delen zonder ons zorgen te maken over het risico dat ze kunnen vormen voor uw reputatie.

Bedreigingen voor uw online identiteit

Zelfs als u uw online identiteit actief beheert, zijn er nog steeds bedreigingen die uw reputatie kunnen schaden. Door een actieve houding aan te nemen bij het beheren van uw online identiteit en u bewust te zijn van de meest voorkomende bedreigingen ervoor, kunnen deze risico’s worden beperkt als ze zich ooit zouden voordoen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende bedreigingen voor uw online reputatie:

  • Honingvallen: Een honingval is een onderzoekspraktijk waarbij een persoon zijn doelwit verleidt om ze in een gecompromitteerde positie te plaatsen, vaak met fotografisch of videobewijs dat ze vervolgens online zullen plaatsen.
  • Valse inhoud: Valse of misleidende blogposts, posts op sociale media en reviews kunnen allemaal uw online identiteit schaden.
  • Social media en e-mailmanipulatie: Hackers kunnen uw wachtwoorden en andere persoonlijke informatie stelen om aanstootgevende of onflatteuze opmerkingen, foto’s of video’s te plaatsen.
  • Ongeautoriseerde lekken: Als de verkeerde informatie over u in verkeerde handen komt, kan dit brand veroorzaken bij nieuwspublicaties, concurrenten en iedereen die baat kan hebben bij het schaden van uw online identiteit.
  • Aanhoudende campagnes met negatieve inhoud: Elke combinatie van deze bedreigingen kan een grootschalige impact hebben op uw online identiteit. Antagonisten kunnen surrogaten, verhultechnieken en valse namen en identiteiten gebruiken om sites zoals Yelp, RipOffReport, sociale media en zelfstandige websites te overweldigen om zoekresultaten te beïnvloeden.

Of u nu een doelwit bent voor online identiteitsmanipulatie of niet, online identiteitsbeheertechnieken kunnen u helpen om uw beste zelf online naar voren te brengen. In een tijd waarin een eenvoudige Google-zoekopdracht de beslissende factor wordt bij het bereiken van uw doelen, moet uw online identiteit worden weergegeven op een manier die u wilt.

Veelgestelde vragen over online identiteitsbeheer

Wat is online identiteitsbeheer?

Online identiteitsbeheer is een verzameling technieken die worden gebruikt om de manier waarop een persoon of bedrijf op internet wordt afgebeeld, te creëren, te promoten en te beschermen. Het werkt vaak als onderdeel van een branding- of reputatiemanagementcampagne om de kwaliteit en nauwkeurigheid te verbeteren van de informatie die uw online identiteit omvat.

Hoe creëer ik een online identiteit?

Een online identiteit kan worden gecreëerd en gevormd door: Een website maken, bloggen, deelnemen aan sociale media en opmerkingen of recensies plaatsen.

Hoe beheer ik mijn online identiteit?

Hier zijn enkele tips om uw online identiteit te beheren. Creëer positieve inhoud zoals blogposts, webpagina’s, posts op sociale media en gastbijdragen op gevestigde websites. Neem een ​​actieve houding aan ten aanzien van uw online beoordelingen door ze te monitoren en erop te reageren. Houd uw vermeldingen op sociale media bij en communiceer met uw volgers.

Wat kan mijn online identiteit beschadigen?

Er zijn tal van bedreigingen die kunnen opduiken en uw reputatie kunnen schaden. Hier zijn enkele van de meest voorkomende bedreigingen voor uw online identiteit. Honing vallen. Valse inhoud. Manipulatie van sociale media en e-mail. Ongeoorloofde lekken. Aanhoudende campagnes met negatieve inhoud.

Plaats een reactie