Wat is propaganda?

[ad_1]

Het doel van elke propaganda is om een ​​vals gevoel van legitimiteit te creëren voor de agenda die het promoot en om de acceptatie of naleving van het publiek te verkrijgen. Het is een eeuwenoud concept dat wordt gebruikt door enkele van de machtigste bewegingen en invloedrijke leiders.

Propaganda is een overredingstechniek die wordt gebruikt om individuen te manipuleren of te beïnvloeden om een ​​bepaalde mening of overtuiging aan te nemen. Het is niet beperkt tot een enkel medium en is te vinden in kunstwerken, films, toespraken, muziek, memes en meer.

Bevooroordeelde informatie en halve waarheden worden gepresenteerd op een manier die een bepaalde agenda bevordert, politiek, religieus, financieel of anderszins. Propaganda probeert mensen te manipuleren om te geloven dat deze verduisterde informatie een feit is. De beste vormen van propaganda gaan nog verder om mensen ervan te overtuigen dat deze ideeën en ‘feiten’ hun eigen overtuigingen zijn en niet het resultaat van propagandatactieken.

Propaganda is zo alomtegenwoordig dat de meeste mensen het regelmatig ervaren en het vaak niet eens opmerken. Het werkt in de schaduw om de publieke perceptie te beheersen, politieke campagnes, uitgaventoewijzingen, bedrijfswinsten en alles daartussenin effectief te beïnvloeden. Propagandatactieken zijn bijna overal te vinden, waaronder:

  • Reclame en public relations
  • Marketing
  • Politiek
  • Sociale media

Deze blog duikt in de duistere wereld van propaganda, te beginnen met hoe je het kunt identificeren. Vervolgens bespreken we de relatie met nepnieuws, public relations en het effect dat dit kan hebben op uw reputatie.

Hoe propaganda te identificeren?

Als propaganda overal is, hoe kun je die dan identificeren? Nu de scheidslijnen tussen artistieke expressie, marketing, reclame, public relations, propaganda en actueel nieuws steeds vager worden, kan het moeilijk zijn om propaganda te onderscheiden voor wat het is.

Zolang er geschreven documenten bestaan, beïnvloeden mensen aan de macht de publieke opinie met halve waarheden, regelrechte leugens en andere twijfelachtige tactieken. Sinds Darius I in 515 v.Chr. de Perzische troon bestijgt, is propaganda gebruikt om aan te zetten tot genocide, politieke verkiezingen te beïnvloeden, van koers te veranderen ten aanzien van religieuze overtuigingen en meer.

Ondanks zijn lange geschiedenis en bewezen effectiviteit, zijn er enkele veelbetekenende tekenen die de meeste propaganda vertoont. Het is belangrijk om media altijd door een kritische lens te consumeren. Hier zijn enkele veelvoorkomende propagandatechnieken om op te letten:

  • Halve waarheden en vertekening van gegevens: Hyperfocus op de delen van een verhaal die een bepaalde agenda bevorderen, kan steun van het publiek krijgen.
  • Ontstekingsverklaringen: Gewaagde uitspraken gebaseerd op emotie in plaats van feiten kunnen gepassioneerde mensen aanwakkeren.
  • Emoties benutten: Schaamte, humor, vergelijking en angst zijn allemaal voorbeelden van emoties die kunnen worden gebruikt om een ​​publiek te verenigen.
  • Een vijand of zondebok creëren: Het richten op een bepaalde persoon of idee kan ook worden gebruikt om mensen te verenigen tegen een vermeende tegenstander.

Public relations versus propaganda

Public relations en propaganda informeren en overtuigen het publiek om een ​​bepaalde agenda door te drukken. Beiden betrekken specifieke gemeenschapssegmenten op manieren die hun mening zullen beïnvloeden en hen aanmoedigen om actie te ondernemen.

Het belangrijkste verschil tussen de twee is dat public relations-campagnes ‘de waarheid’ promoten, hoewel dit niet altijd het geval is bij het omgaan met donkere PR of andere negatieve campagnes.

Over het algemeen echter, de Public Relations Society of America definieert PR als “een strategisch communicatieproces dat wederzijds voordelige relaties opbouwt tussen organisaties en hun publiek.”

Enkele van de meest voorkomende PR-activiteiten zijn:

  • Tijd, goederen en geld doneren aan lokale liefdadigheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties, waarbij gerelateerde evenementen worden gebruikt als kansen om ’te laten zien dat je om je geeft’.
  • Het beveiligen van interviews en promotieplekken op tv-shows, invloedrijke blogs en andere media die relevant zijn voor wat u doet.
  • Uitzenden persberichten van het merk prestaties in de verf zetten.
  • Investeren in positieve offline perszoals tv-commercials, advertenties voor binnen en buiten, en meer.

Nepnieuws versus propaganda

Net als propaganda bestaat nepnieuws al heel lang. Het verschil tussen nepnieuws en propaganda is dat nepnieuws overduidelijk vals is. Het wordt vaak gebruikt om de reputatie van een persoon, groep of idee te schaden en kan propaganda promoten om grip te krijgen.

Nepnieuws brengt zijn doelwit in diskrediet door buitensporige koppen en vervalste afbeeldingen te gebruiken om mensen te verleiden op een link te klikken of een roddelblad te kopen. Nepnieuws kreeg een geheel nieuwe betekenis tijdens de presidentsverkiezingen van 2016 en blijft problemen veroorzaken op sociale-mediasites zoals Facebook.

in 2019, de top 100 nepnieuwsverhalen op Facebook werden meer dan 150 miljoen keer bekeken. Dat zijn genoeg views om elke geregistreerde kiezer minstens één keer te bereiken, volgens Avaaz, de non-profitorganisatie die het onderzoek deed. Hier zijn een paar van de best bekeken nepnieuwsverhalen van 2019:

Voorbeelden van nepnieuwsverhalen

‘Joe Biden noemt Trump-aanhangers ‘afval van de samenleving’

nepnieuws over Joe Biden

“Trump probeert nu Mike Pence te laten afzetten”

troef pence

“Trumps grootvader was een pooier en belastingontduiker; zijn vader lid van de KKK”

overtreft grootvader

Propaganda en sociale media

In de wereld van vandaag is propaganda en het manipuleren van de publieke opinie een realiteit die niet over het hoofd kan worden gezien. Een enkele foto of video die online wordt geplaatst, kan een blijvende impact hebben op de reputatie van een persoon of instelling.

Sites zoals WordPress, Wikipedia en Yelp gebruiken allemaal algoritmen om inhoud te rangschikken en de geloofwaardigheid van individuen te evalueren. Toch worden we regelmatig blootgesteld aan propaganda op internet.

Sociale media kunnen propaganda snel verspreiden vanwege het virale karakter. Zodra een video of bericht op sociale media staat, kan het viraal gaan en zich als een lopend vuurtje verspreiden.

Het kan worden gebruikt om verkeerde informatie te verstrekken, de perceptie te beïnvloeden en de publieke opinie te manipuleren. Sociale media maken het voor mensen gemakkelijker om informatie en zelfs video’s te delen, waardoor de gebruiker verkeerde informatie kan doorsturen in een poging anderen ervan te overtuigen dat de informatie waar is. Deze vorm van propaganda kan zowel door gewone mensen als door overheidsinstanties en politici worden gebruikt, die de platforms kunnen gebruiken om nepnieuws te verspreiden ten gunste van hun zaak. Op social media platforms kan propaganda zich verder en sneller verspreiden dan ooit tevoren.

Hoe propaganda de reputatie kan beïnvloeden?

Propaganda, nepnieuws en duistere PR kunnen allemaal een goede reputatie schaden, ongeacht wat waar is en wat niet. Ontstekingsnieuws verspreidt zich snel en het kan moeilijk zijn om het negatieve effect ervan ongedaan te maken.

Propaganda tegen u of uw bedrijf kan leiden tot de volgende negatieve zakelijke gevolgen:

  • Minder gekwalificeerde werkzoekenden zullen voor uw bedrijf willen werken
  • Mogelijk moet u werknemers ontslaan of zelfs een deel van uw bedrijf sluiten
  • Mensen verliezen het vertrouwen in uw bedrijf, wat leidt tot…
    • Lagere inkomsten
    • Hogere marketingkosten
    • Groter risico

Maar al te vaak zal een propaganda-aanval een bedrijf verblinden en het leiderschap laten klauteren om de stukjes op te rapen en de verbrijzelde reputatie weer in elkaar te zetten. Als er een aanval plaatsvindt en er is geen reputatieplan, dan verliest u kostbare tijd die u had kunnen besteden aan het vroegtijdig beperken van de gevolgen.

Redenen waarom een ​​propaganda-aanval kan plaatsvinden

Hier zijn een paar redenen waarom iemand een propaganda-aanval op uw bedrijf zou kunnen lanceren:

  • U heeft onlangs een aanzienlijke bedrijfs- of financiële groei doorgemaakt.
  • Een of meer van uw medewerkers doen of zeggen iets controversieel (bijv. een impulsieve opmerking op sociale media maken, gearresteerd worden, het nieuws halen voor iets twijfelachtigs).
  • Er vindt een datalek plaats.
  • Ontevreden klanten komen naar voren (door slechte recensies achter te laten of anderszins).
  • Uw bedrijf of werknemers delen uitdrukkelijk hun mening over actuele onderwerpen zoals politiek of religie.
  • Je hebt alles gedaan om een ​​concurrerend bedrijf te provoceren of boos te maken.

Wat te doen tegen propaganda of nepnieuws

Als een van de bovenstaande punten op u van toepassing is, of als u een andere reden hebt om te vermoeden dat u het doelwit bent van negatieve propaganda, is het belangrijk om zowel een crisisbeheersingsplan als een reputatieherstelplan te hebben. Uw plan moet specifiek worden opgesteld voor uw bedrijf en de problemen waarmee u te maken hebt, maar hier zijn een paar algemene stappen om te overwegen om de reputatie van uw bedrijf proactief te beschermen.

  • Geef je fouten toe wanneer ze zich voordoen.
  • Maak een robuust, snel-responsplan voor elk negatief inhoudsrisico.
  • Ontwikkel een positieve en boeiende aanwezigheid op sociale media.
  • Versterk het gedragsbeleid van medewerkers.
  • Reputatiebeheer uitvoeren op leidinggevenden.

Propaganda heeft in de loop der jaren vele vormen aangenomen en de doelen kunnen zowel breed als smal zijn. Hoewel de meeste opvallende voorbeelden van propaganda grootschalige politieke schandalen of bedrijfsreuzen zijn, kan propaganda van invloed zijn op bijna elk bedrijf. Geld en macht zijn meestal de motivatie voor gerichte propaganda-aanvallen, dus het is altijd een best practice om uw reputatie proactief te beschermen, zodat elke poging om deze te beschadigen kan worden gedwarsboomd.

Veelgestelde vragen over propaganda

Wat is propaganda?

Propaganda is een overtuigende techniek die wordt gebruikt om individuen te manipuleren of te beïnvloeden om een ​​bepaalde mening of overtuiging aan te nemen. Het is niet beperkt tot een enkel medium en is te vinden in kunstwerken, films, toespraken, muziek, memes en meer.

Hoe beïnvloedt propaganda de reputatie?

Propaganda, nepnieuws en duistere PR kunnen allemaal een goede reputatie schaden, ongeacht wat waar is en wat niet. Ontstekingsnieuws verspreidt zich snel en het kan moeilijk zijn om het negatieve effect ervan ongedaan te maken.

Wat zijn tegenwoordig de meest voorkomende vormen van propaganda?

Propagandatactieken zijn bijna overal te vinden, inclusief reclame en public relations, marketing, politiek en sociale media.

Plaats een reactie